Cała prawda o lampach XENON - Pomocy - Forum Prawne

 

Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

Przeglądając i czytając setki artykułów w internecie i gazetach nikt nie potrafi sprecyzowac jak naprawdę wygląda montaż lamp Xenonowych w autach. z tego co ustalilem (wnioskując z tego co przeczytalem) to : 1. Ksenony wyposażone ...



Wróć   Forum Prawne > Różne > Dyskusja ogólna

Dyskusja ogólna - aktualne tematy:


 
10-02-2008, 18:53  
michone
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

Przeglądając i czytając setki artykułów w internecie i gazetach nikt nie potrafi sprecyzowac jak naprawdę wygląda montaż lamp Xenonowych w autach.

z tego co ustalilem (wnioskując z tego co przeczytalem) to :

1. Ksenony wyposażone są w wysokociśnieniowe spryskiwacze i system samopoziomowania lamp (zgodnie z przepisami o ruchu drogowym nowe samochody z reflektorami ksenonowymi muszą być w to wyposażone, aby przejść proces homologacji).

2. przepisy nic nie mówią o ksenonach montowanych do aut używanych.

3. Homologacja jest przypisana do klosza lampy, do soczewki i przetwornicy jednocześnie. Te elementy otrzymują jedynie homologację na wspólną pracę. Jeśli wyjmiesz homologowane soczewki i włożysz do homologowanego klosza to tracisz homologację.Czyli jeśli lampa jest przystosowana pod xenon powiedzmy H4 ( np lampy ANGEL EYES gładkie szkło, Homologacja E) oraz posiadamy zestaw HID z homologacją E i przystosowany pod H4 to nie łamiemy prawa. w tym przypadku nie ingerujemu w lampe.

4. rozmowa z podkom. Piotrem Sroką, specjalistą Wydziału Ruchu Drogowego KWP Lublin

- Czy zmieniając tradycyjne lampy na ksenonowe, narażamy się na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego?

- Jeżeli kierowca pojedzie do stacji diagnostycznej, która wyda zaświadczenie, że lampy są zgodne z przepisami, to nie musi obawiać się problemów z policją. Po takich przeróbkach do stacji diagnostycznej warto pojechać nie tylko po zaświadczenie, ale również po to, by w razie konieczności skorygować ustawienie świateł.
- Na jakie kary narażają się kierowcy, którzy nie mają zaświadczenia, a ich ksenony oślepiają innych?

- Policjanci mogą kierowcę takiego samochodu pouczyć, ukarać mandatem w wysokości od 20 do 500 zł, skierować wniosek o ukaranie do sądu grodzkiego, a ponadto zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu do czasu przedstawienia przez kierowcę zaświadczenia ze stacji diagnostycznej o zgodności reflektorów samochodu z obowiązującymi przepisami.
michone jest off-line  
10-02-2008, 18:54  
michone
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Re: Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

5. Montaż większości tego typu urządzeń jest niedozwolony, bo nie spełniają one wymogów homologacji, według której pojazd został zarejestrowany - twierdzi Jerzy Kownacki z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie.

To nie wszystko. Zgodnie z kodeksem drogowym, światła pojazdów poruszających się po drogach publicznych muszą być barwy białej lub żółtej (światło emitowane przez lampy ksenonowe jest oczywiście uznawane za białe). - Samochód, który na drodze emituje na przykład niebieskie światło spod podwozia, może dezorientować innych kierowców - utrzymuje nadkomisarz Jerzy Staniszewski z gdańskiej drogówki. - Pomijam już kwestię, że niebieskie światło jest zarezerwowane dla pojazdów uprzywilejowanych

6. Ogólnie taka przeróbka jest w naszym kraju zakazana, według kodeksu o ruchu drogowym, który mówi: Zabrania się: stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych - są to właśnie instalacje xenonowe, które także oślepiając i nie posiadając spryskiwaczy oraz samopoziomowania - stwarzają duże zagrożenie. Coraz częściej docierają do nas sygnały o ukaraniu posiadacza niefabrycznych xenonów przez Policję 500 zł mandatem, zaborze dowodu rejestracyjnego, po odstawienie auta lawetą na parking policyjny.
michone jest off-line  
10-02-2008, 18:54  
michone
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Re: Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

7. Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu. Jazda samochodem nie posiadającym ważnego dopuszczenia do ruchu prowadzi do ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za spowodowane szkody.

Jak widać wszędzie podają coś innego... jedni ze legalne inni że nie legalne

Chciałbym żeby dyskusja była dość poważna i na wstępie chciałbym usunąć przypadki typu : żąrówki xenon w zwyklych lampach, polerowanie lamp, wymiana soczewek, żadna ingerencja w fizyczną strykturę lamp. Zakladanie rzeczy bez homologacji.

Jak sie ma do tego prawo, policja i stacje diagnostyczne.
michone jest off-line  
03-08-2009, 11:05  
jaro15
Początkujący
 
Posty: 1
Domyślnie RE: Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

Czy jest gdzieś jakiś przepis który mówi ze lama musi mieć samopoziomowane?
Starsze samochody w bogatszych wersjach miały xenon np astra G czy vecta B
Jednak systemu samopoziomowania nie było, czy wiec takie auta nie mogę być dopuszczone do ruchu?
jaro15 jest off-line  
09-09-2009, 19:26  
hatch
Początkujący
 
Posty: 1
Domyślnie RE: Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

Witam,

niedawno też zastanawiałem się nad tą kwestią i znalazłem stronę, na której przytoczone są konkretne przepisy z "Regulaminu nr 48 EKG ONZ".

Jest tam napisane, że:
Cytat:
6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.
6.2.6.2.2. Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły (...)
Cały tekst znajduje się pod adresem Przepisy dotyczące xenonów - Xenon-HID

Jednak na tej stronie również sprawa przedstawiona jest jako dyskusyjna. Czy ktoś wie coś na temat jakichś oficjalnych wypowiedzi dotyczących montażu ksenonów?
hatch jest off-line  
10-01-2010, 23:57  
mitman
Początkujący
 
Posty: 1
Domyślnie RE: Cała prawda o lampach XENON - Pomocy

Jechałem autem czyściutkim, zero błota, śniegu, czy zabrudzonych lamp przednich czy tylnych, ale właśnie odebrano mi dowód rejestracyjny auta i skierowano na badanie diagnostyczne, z powodu ct. " Pojazd wyposażony w źródło światła ksenonowego w reflektorach przednich typu halogenowego, brak spryskiwaczy przednich."

Fakt faktem, nie posiadam spryskiwaczy przednich lamp, ale:
1) Nie wyobrażam sobie jak często musiał bym ich używać i jak często musiał bym dolewać płynu do spryskiwaczy w obecnych warunkach pogodowych! przy maleńkim zbiorniczku oryginalnym do spryskiwaczy jak również życzę powodzenia ze skuwaniem lodu z lamp (wiadomość od znajomego który takowe posiada )
2) Zdecydowana większość oślepiających na drodze z tego co widzę to właściciele pojazdów ze standardowym oświetleniem żółtym!
3) Zatrzymuję się na stacji by przemyć szyby oraz światła tylne oraz przednie, średnio co 50 km lub częściej - w zależności od warunków pogodowych, niestety widząc to co się dzieje o czym wspomniałem w punkcie 2), to ludzie naprawdę mają gdzieś bezpieczeństwo i to ci "standardowi", o wszelkiej maści dostawcach oraz przedstawicielach nie wspomnę!

Z moich informacji wynika, że samo-poziomowanie świateł tyczy się tylko i wyłącznie nowo wyprodukowanych aut, kiedyś nie było tego "bajeru" w seryjnych autach, zresztą przy skandalicznym stanie dróg w Polsce bardziej oślepia niż sprawdza się w tym do czego zostało stworzone (proszę poszukać na forach internetowych informacje na ten temat) i co na to Policja czy stacje diagnostyczne?

Co na Policja robi z autami które są kompletnie "unorane" bo nie można użyć w tym wypadku słowa brudne?, szyby, lampy tył, przód,rejestracja??? Nic.
Co Policja robi z autami ciężarowymi czy typu TIR, które codziennie, notorycznie oślepiają wszystkich na drodze? Nic.

Jutro lub po jutrze jadę do stacji diagnostycznej, zobaczymy co powiedzą, również mam wydruki paru ciekawych artykułów i ustaw oraz przepisów homologacyjnych.

Czy bez spryskiwaczy które odnoszą się w zasadzie do aut z seryjnie wyposażonymi ksenonami, można przejść to badanie?
Jak wygląda sprawa montażu spryskiwaczy innych niż oryginalne-przerabiał to ktoś z forumowiczów może?

Pozdrawiam
mitman jest off-line  
Linki sponsorowane
Zamknięty temat

Dyskusja ogólna - Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Czy to prawda z OC? - Chcę sprzedac smochod.. Oc skończyło się w grudniu i zostala wypowiedziana umowa OC jeszcze przed okresem zakonczenia umowy. Tym samochodem nie...
§ Czy to prawda? - Wiatm miałem wypadek lekko uszkodzone drzwi (wypadek nie z mojej winy, z wypłatą wszystko ok ,Części policzyli jak za nowe PZU bardzo chwale bo te...
§ Czy to prawda? - Witam wszystkich ,czy to prawda ,ze jeśli sad dwu krotnie zawiesi wykonanie wyroku nie przekraczającego dwóch lat można się starać o całkowite...
§ czy to prawda? - witam uslyszalem ostatnio od kogos ze ma wejsc nowa ustawa polegajaca na przedterminowym zwolnieniem wszystkich wiezniow ktorzy rozpoczeli...
§ czy to prawda?????? - Wczoraj byl u mnie komornik.Nie chciało mu sie "pofatygowac " na II p. tylko w skrzynce zostawil zawiadomienie ze nikogo nie zastal (!!!!) .Dzisiaj...
§ czy to prawda ??????????? - został mi równy rok nauki w technikum, mój ojciec sprzedał nieruchomość za spore pieniądze i chciałabym wywalczyć od niego całość alimentów za rok...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:08.