REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego - Forum Prawne

 

REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Witam, Mam dość dziwny problem, mianowicie chodzi oto że sprzedawca nie ustosunkował się do moich żądań odnośnie gwarancji. W zgłoszeniu gwarancyjnym żądałem wymiany towaru na nowy lub zwrotu gotówki. Sprzedawcę informowałem, że reklamację składam na ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta

Prawa konsumenta - aktualne tematy:

  • § Nagrywanie rozmowy konsultanta
    witam Chciałem się was zapytać czy muszę informować konsultanta banku o tym iż nagrywam rozmowę, pomimo że...
  • § Kredyt, Prokurent
    Witam, nie wiem czy piszę w dobrym dziale, jeśli w złym to przenieście. Jestem prokurentem w spółce z o.o.,...
  • § Energa-umowa
    Niestety zostałem oszukany przez Energę przy podpisywaniu umowy. Umowę podpisałem w siedzibie firmy więc mogę się...

Odpowiedz
 
18-04-2011, 17:19  
Bizek
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Witam,
Mam dość dziwny problem, mianowicie chodzi oto że sprzedawca nie ustosunkował się do moich żądań odnośnie gwarancji. W zgłoszeniu gwarancyjnym żądałem wymiany towaru na nowy lub zwrotu gotówki. Sprzedawcę informowałem, że reklamację składam na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Dnia 15.04.2011r. poinformowano mnie że reklamacje została rozpatrzona pozytywnie, buty zostały naprawione i czekają do odebrania. Dzisiaj (18.04.2011r.) poszedłem do sklepu po odbiór butów. Przy odbiorze spytałem się dlaczego buty zostały naprawione. W odpowiedzi otrzymałem wiadomość że wada w butach nie była duża i ją naprawili. najlepsze to było to, jak zgłaszałem reklamację to inny sprzedawca z tego samego sklepu powiedział, że wada w obuwiu jest dość spora i na pewno buty mi wymienią na nowe(wada dotyczyła dość poważnego pęknięcia i rozklejenia podeszwy w bucie).
I moje pytanie jest następujące. Czy sprzedawca może nie ustosunkować się do mojego żądania i postępować jak mu się podoba?
Co mogę zrobić w tej sprawie?
Pozdrawiam
Bizek
Bizek jest off-line  
18-04-2011, 17:29  
cedwah
Ekspert
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 12.237
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

W mojej opinii (podkreślam mojej, bo są też inne uznające takie działanie sprzedawcy) sprzedawca powinien ustosunkować się do żądania informując, że uznaje roszczenie, albo nie. Naprawa butów jest nieuprawniona i nie jest ustawowym ustosunkowaniem się do żądania i aktualizuje uprawnienie do odstąpienia od umowy.

Więcej informacji http://forumprawne.org/prawa-konsume...rzeczytaj.html

Przed podjęciem dalszych kroków radzę tez skontaktować się z Rzecznikiem Konsumntów lub Federacja Konsumentów.
cedwah jest off-line  
18-04-2011, 18:45  
mili19
Użytkownik
 
Posty: 56
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Od kiedy zmieniły się przepisy i gwarancja na obuwie została wydłużona do dwóch lat, to producent może do skutku naprawiać ci buty, a czy wymieni na nowe to tylko od niego zależy, tak więc żaden sprzedawca nie może zagwarantować że obuwie zostanie wymienione na nowe, Ty również nie możesz się tego domagać.
mili19 jest off-line  
18-04-2011, 18:49  
loco1
Przyjaciel forum
 
Posty: 37.017
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Cytat:
Napisał/a mili19
Od kiedy zmieniły się przepisy i gwarancja na obuwie została wydłużona do dwóch lat, to producent może do skutku naprawiać ci buty, a czy wymieni na nowe to tylko od niego zależy, tak więc żaden sprzedawca nie może zagwarantować że obuwie zostanie wymienione na nowe, Ty również nie możesz się tego domagać.
Chyba Cię nie rozumiem....
gwarancja (...) producent (...) sprzedawca
loco1 jest off-line  
19-04-2011, 07:16  
mili19
Użytkownik
 
Posty: 56
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

To producent butów daje gwarancję na buty, a nie sklep w którym je kupiłeś! Jeżeli reklamujesz buty to sprzedawca sklepu wysyła je do producenta, i to właśnie producent ocenia czy da się je naprawić czy wymienić na nowe lub zwrócić gotówkę. Jak dojdzie do wniosku że buty są do naprawienia to je naprawia, jeżeli znowu ulegną zniszczeniu nie z winy uzytkownika to znów są wysyłane do producenta i ten znowu może je naprawiać jak to jest możliwe i tak w nieskończoność. To nie sprzedawca decyduje czy wymienić na nowe!

Co tu jest niezrozumiałe?
mili19 jest off-line  
19-04-2011, 07:21  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Cytat:
Napisał/a mili19
To producent butów daje gwarancję na buty, a nie sklep w którym je kupiłeś! Jeżeli reklamujesz buty to sprzedawca sklepu wysyła je do producenta, i to właśnie producent ocenia czy da się je naprawić czy wymienić na nowe lub zwrócić gotówkę. Jak dojdzie do wniosku że buty są do naprawienia to je naprawia, jeżeli znowu ulegną zniszczeniu nie z winy uzytkownika to znów są wysyłane do producenta i ten znowu może je naprawiać jak to jest możliwe i tak w nieskończoność. To nie sprzedawca decyduje czy wymienić na nowe!

Co tu jest niezrozumiałe?
że zupełnie się nie znasz i mylisz pojęcia gwarancji,niezgodności towaru z umowa, oraz odpowiedzialność sprzedawcy za produkt.
greg1003 jest off-line  
19-04-2011, 07:52  
tcp
Przyjaciel forum
 
Posty: 4.200
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Generalnie jest tak, jak napisał cedwah. Są różne opinie. To jest trudna sytuacja. Z jednej strony żądanie kupującego powinno być rozpatrywane w takiej formie, jak je sformułowano, z drugiej strony jednak, w takim wypadku pod znakiem zapytania stanęłaby instytucja "naprawy towaru". Wszyscy bowiem mogliby żądać wymiany na nowy (lepiej chyba mieć nowe niż naprawiane) i sprzedawcy, zgodnie z pierwszym poglądem, musieliby takie żądania uwzględniać. Inna kwestią jest też to, że jeśli sformułowano żądanie wymiany towaru na nowy a sprzedawca chciałby rzecz naprawić, to teoretycznie musiałby tego żądania nie uwzględnić. Wtedy powstałaby sytuacją, w której odrzuca żądanie, które jest poniekąd zasadne.

Reasumując, moim zdaniem, fakt zmiany żądania przez sprzedawcę jest w niektórych przypadkach uzasadniony. Jak wada jest mała, mogąca zostać w łatwy sposób naprawiona, sprzedawca może naprawiać, mimo innego żądania kupującego. Ale to też moje, osobiste zdanie.
tcp jest off-line  
19-04-2011, 08:03  
SAFAR
Stały bywalec
 
Posty: 402
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Opisana sytuacja sytuacja to niestety typowy problem w naszym kraju. Niestety z własnego doświadczenia wiem, że gro sprzedawców nie ma zielonego pojęcia o tym jak to powinno wyglądać. Standardowa droga buta (ale nie tylko) jest mniej więcej taka:
producent -> przedstawiciel producenta w Polsce -> dystrybutor (hurtownia) -> sprzedawca -> konsument. I o ile droga gwarancyjna jest jasna o tyle sprzedawcy mają problem, gdy klient reklamuje z ustawy. Standard jest taki, że sprzedawca przyjmuje taką reklamacje i omijając całą drogę zwraca się od razu do producenta z tytułu gwarancji. Większość jak nie wszystkie warunki gwarancyjne nie przewidują wymiany urządzenia czy towaru tylko naprawy mogące trwać w nieskończoność. W związku z tym z pierwotnego roszczenia z ustawy robi się roszczenie gwarancyjne niestety często mniej korzystne dla konsumenta. Jest to niezgodne z zamysłami ustawodawcy jak również z samą ustawą i de facto sprzedawca powinien sam na własny koszt naprawiać/wymieniać itp itd a dopiero potem martwić się co zrobić z tym towarem.
Tutaj ewidentnie zawalił sprzedawca, który chcąc sobie ułatwić wysłał towar do producenta a ten standardowo naprawił buty. Zgadzam się z opinią cedwah, że nie tak to powinno wyglądać ale raczej ciężko Ci będzie coś wywalczyć.
SAFAR jest off-line  
19-04-2011, 09:20  
cedwah
Ekspert
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 12.237
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Dorzucam do dyskusji: Z Komentarza do Kodeksu cywilnego pod redakcją K. Pietrzykowskiego, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 1997, str. 660 i nast.:
„[…] Kupujący (nie sprzedawca) wybiera konkretne roszczenie, tj. żądanie naprawy lub wymiany następuje w drodze złożenia oświadczenia woli drugiej stronie - sprzedawcy. Najlepsza dla celów dowodowych jest
forma pisemna. Wybór raz dokonany nie może być, co do zasady, zmieniony bez zgody drugiej strony stosunku zobowiązaniowego, albowiem ma on charakter kształtujący prawo. Jeżeli kupujący, w razie stwierdzenia niezgodności towaru z umową, zażąda doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, nie wskazując jednego sposobu / np. poprzez wymianę /, sprzedawca może wyznaczyć kupującemu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu uprawnienie do dokonania wyboru przechodzi na drugą stronę, czyli sprzedawcę. […]”
cedwah jest off-line  
19-04-2011, 21:50  
Sihaya
Użytkownik
 
Posty: 43
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Jak odebrałeś buty - to raczej musztarda po obiedzie - bo odbierając je wyraziłeś tym samym zgodę na sposób załatwienia reklamacji przez sprzedawcę.
Jeśli zaś naprawa okazała się nieskuteczna lub buty ujawnią inną wadę masz prawo do złożenia kolejnej reklamacji na podstawie wspomnianej ustawy.
Sihaya jest off-line  
28-05-2011, 11:38  
Bizek
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Witam,
Buty trafiły do reklamacji po raz trzeci!
Podeszwy były przyklejone bardzo słabym klejem, który praktycznie od razu puścił. Mogłem sobie prawie połowę ręki wsadzić między podeszwę, a but. (dotyczy lewego i prawego buta na pięcie). Najgorsze to jest to, że klej łączący podeszwę z butem jest na tyle kiepski, że podeszwa odkleiła się w śródstopiu i nie ma jej jak przykleić (w sumie mnie to nie obchodzi jak oni to zrobią i czy w ogóle to zauważą). Więc jak mi podkleją tylko tył obuwia to po prostu stwierdzę ,że nie zrobili tego należycie i dam znowu do reklamacji, tylko będę znowu czekał 2 tygodnie na kolejną naprawę.
Najlepsze to że reklamacja butów jest prawie taka sama. Dotyczy zawsze rozklejenia podeszwy. Różnica polega na tym że raz reklamuję jeden but, raz drugi, a raz oba.

Zastanawiam się dlaczego tak jest że jak kupie tanie buty to po reklamacji od razu zwracają pieniądze, czasami nawet bez rozpatrzenia uszkodzenia, a jak kupię drogie to coś tam podkleją i zwracają. Moim zdaniem tak nie powinno być żeby cały czas naprawiać to samo i nic sobie z tego nie robić. Ja nie jestem taki bogaty żeby mieć kilka par butów do chodzenia i jedne reklamować, a w drugich chodzić.

Od sprzedawcy dostałem informację, że gwarancja na obuwie jest 2 lata, ale nie otrzymałem żadnych warunków gwarancji ani czego ona dotyczy. W niektórych sprzedawanych butach jest karteczka w języku polskim, która opisuje warunki gwarancji. Dlaczego tak jest że raz jest gwarancja (na piśmie), a raz jej nie ma.

Prawda jest taka, że buty są naprawiane byłe jak. Zawsze jak reklamowałem buty, które potem były naprawiane to po jakiś 2 tygodniach znowu się ujawniała ta sama wada i z powrotem trafiały do reklamacji. Najgorsze to jest oczekiwanie aż naprawią buty, bo muszę używać wtedy albo butów wojskowych albo halówek (jedne są nie wygodne do chodzenia po mieście, w drugich podeszwa się szybko zdziera). Jednak zawsze przy trzeciej reklamacji otrzymywałem z powrotem pieniądze, ale nie wiem czy tak będzie i w tym przypadku.

Na koniec chciałbym podkreślić że nie ma w Polsce przedstawiciela producenta butów tej marki (chodzi o firmę Trezeta z Włoch).
Bizek jest off-line  
21-07-2011, 19:43  
Bizek
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: REKLAMACJA buty; niedostosowanie się do żądania kupującego

Witam, Ponownie.
Buty po trzeciej reklamacji (oczywiście naprawy) zostały źle naprawione, podeszwa nie została cała przyklejona, jedynie podklejona dookoła. Podeszwa w obuwiu ma zrobioną dziurkę (pewnie dla celów estetycznych) przez którą można włożyć palec. Stwierdziłem, że to już jest za wiele i postanowiłem pójść do rzecznika praw konsumenta. Po rozmowie z rzecznikiem odnośnie tych 3 reklamacji spowodowanej ciągłym rozklejaniem obuwia i złej naprawy, stwierdził że na podstawie art. 8 pkt. 4 "gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
konsumpcyjnego z umową jest nieistotna" Na odstawie tego art. stwierdził że ciągła naprawa naraża mnie na znaczne niedogodności (buty ciągle są na reklamacji z powodu rozklejonej podeszwy), oraz iż niezgodność towaru
konsumpcyjnego z umową jest istotna. Powiedział żebym napisał do niego stosowne pismo.
Następnie napisałem do niego to pismo prosząc o pomoc w rozwiązaniu sprawy (tak mi rzecznik doradzał). Następnie Rzecznik napisał skargę do sklepu z zapytaniem o możliwości polubownego załatwienia sprawy. Dnia 15.07.11r otrzymałem pismo że sprzedawca jest skłonny do 20% obniżki ceny obuwia, z racji tego iż używałem je ok. 10 miesięcy(czysta kpina). W rzeczywistości buty używałem jakieś 6 miesięcy, ponieważ 1,5 miesiąca buty były na reklamacji (3 reklamacje razy ok. 2 tygodnie każda), a w zimie w nich nie chodziłem (tylko jak to udowodnić? buty były reklamowane raz w jesieni i dwa razy na wiosnę).
Stwierdziłem że chcę złożyć sprawę do sądu konsumenckiego(rzecznik powiedział że mam dużą szansę na wygraną), ale zastanawiam się czy nie pójść do sprzedawcy albo lepiej do kierownika i spróbować pogadać z nim że np. jestem skłonny do wymiany obuwia na nowe, a jeżeli się nie zgodzi powiem że złożę wniosek do sądu konsumenckiego. Czy to dobry pomysł?
Jakie dowody mam zebrać oprócz oryginałów reklamacji i uszkodzonego obuwia?
Proszę o odpowiedz,
pozdrawiam

PS: Przepraszam Moderatorów, że piszę post pod postem ale wydaje mi się że dzięki temu temat się "odświeży".
Bizek jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Allegro po raz setny - reklamacja kupującego i straszenie sądem (odpowiedzi: 1) Czy jeżeli na aukcji stało jak byk że sprzęt chyba jest niesprawny bo nie był używany przez parę dekad, wartość towaru wynosi 20 zł a kupujący żąda...
§ Reklamacja od kupującego z allegro (odpowiedzi: 6) Witam. Miałem nadzieję, że nigdy nie będę musiał zakładać konta na tym forum, ale jednak nadeszła ta chwila. Do rzeczy: Na allegro sprzedałem...
§ reklamacja - brak dowodu zakupu u kupującego (odpowiedzi: 1) witam, Kilka dni temu przyszła do mojego sklepu kobieta, która twierdziła, że zakupiła u mnie ładowarkę i chciała złożyć reklamację, ponieważ...
§ Reklamacja towaru przez kupującego i zwrot gotówki (odpowiedzi: 1) Witam, jestem osobą prywatną na Allegro.pl, sprzedaję konto (dane do logowania tj. login i hasło) do pewnej gry, owe konto jest współdzielone z...
§ Sprzedaż na allegro bez paragonu a reklamacja kupującego (odpowiedzi: 2) Przepraszam, jeśli temat się powtórzył, ale nie mogłam nic znaleźć. Proszę o radę - sprzedałam na allegro buty, jak osoba prywatna. Ktoś je...
§ Reklamacja towaru uszkodzonego przez kupującego na allegro (odpowiedzi: 17) Witam wszystkich! Jestem nowy użytkownikiem i zależy mi na waszej pomocy. Otóż na początku tego miesiąca skontaktowała się ze mną osoba...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 22:41.