Pismo do rzecznika praw konsumenta - Forum Prawne

 

Pismo do rzecznika praw konsumenta

Witam! Moje pytanie brzmi: Klient kupił suszarkę do bielizny (ogrodową), po ponad pół roku przyszedł z połamaną twierdząc że wiatr mu uszkodził - wymieniłam na nową. Po kilku tygodniach przyszedł znowu twierdząc że teraz uszkodziła ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta

Prawa konsumenta - aktualne tematy:


 
31-08-2011, 16:35  
poziomka32
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie Pismo do rzecznika praw konsumenta

Witam!

Moje pytanie brzmi:
Klient kupił suszarkę do bielizny (ogrodową), po ponad pół roku przyszedł z połamaną twierdząc że wiatr mu uszkodził - wymieniłam na nową. Po kilku tygodniach przyszedł znowu twierdząc że teraz uszkodziła się inna cześć tej suszarki (ponownie w wyniku wiatru). Po wysłaniu suszarki do ekspertyzy - okazało sie że jest to uszkodzenie mechaniczne (zresztą widać "gołym okiem" - ramię jest złamane na pół) Nie miałam orzeczenia rzeczoznawcy tylko odręczny zapis z pieczątką importera. Klientka zwróciła się do rzecznika z prośbą o pomoc gdyż chce abyśmy zwrócili jej gotówkę. Czy mam obowiazek? zwrócić jej pieniażki? Rzecznik powołuje się na art.8 pkt 4 ustawy z dnia 27,07,2002 o szczególnych warunkach....Chce odstąpienia od umowy. Tych suszarek sprzedałam chyba z 200szt...a tylko tej Pani coś nie pasuje Na dniach dostanę od importera orzeczenie rzeczoznawcy. Czy jak będę miała orzeczenie mogę napisać, iż nie uznaję reklamacji i pieniążków nie wypłacę? Gdyż jest to uszkodzenie mechaniczne...Pozdrawiam!!!!
poziomka32 jest off-line  
31-08-2011, 16:41  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 18.816
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

O co dokładnie wnioskuje rzecznik w imieniu klienta?
nomnes jest off-line  
01-09-2011, 18:08  
poziomka32
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

Wnioskuje o zwrot gotówki.
poziomka32 jest off-line  
01-09-2011, 18:23  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 18.816
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

Na jakiej podstawie jeśli termin ustawowo określonej możliwości odstąpienia od umowy już dawno minął?
nomnes jest off-line  
01-09-2011, 18:39  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.640
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

Cytat:
Napisał/a nomnes Zobacz post
Na jakiej podstawie jeśli termin ustawowo określonej możliwości odstąpienia od umowy już dawno minął?
Druga reklamacja z ustawy daje taką możliwość.
greg1003 jest off-line  
01-09-2011, 19:06  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 18.816
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

Mogę poprosić o wskazanie artykułu? Coś nie idzie mi samodzielne znalezienie.
nomnes jest off-line  
01-09-2011, 19:18  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.640
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

ETAP 1
Konsument może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.

Jest to zobowiązanie przemienne i na podstawie art. 365 Kodeksu Cywilnego - wybór należy do Konsumenta - Sprzedawaca nie może wcześniej sam narzucić sposobu załatwienia reklamacji (z pewnymi wyjątkami - o czym niżej). Podobnie Sprzedawca nie może decydować za Konsumenta, czy wybierze rekalamcję z tytułu gwarancji czy z tytułu towaru niezgodnego z umową.
Sprzedawca w przypadku naprawy, zwraca Konsumentowi wszelkie koszty, jakie poniósł, w szczególności: koszty demontażu, dostarczania (w praktyce oznacza to, że Sprzedawca ponosi koszt transportu towaru do niego jak i od siebie do Konsumenta), robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. Nie może żądać też dopłaty w przypadku podwyższenia ceny naprawianego lub wymienianego towaru.

Sprzedawca może odmówić naprawy lub wymiany, jeżeli są one niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przykładem niemożliwości wymiany towaru na nowy jest sytuacja, gdy niezgodność z umową dotyczy rzeczy mającej charakter niezastępowalny (oznaczonej co do tożsamości), to samo ma miejsce również, gdy niewykonanie przez sprzedawcę obowiązku wymiany jest spowodowane zaprzestaniem produkcji rzeczy tego rodzaju. Nadmierne koszty naprawy mogą być spowodowane np. koniecznością sprowadzenia kosztownych urządzeń, wysokim kosztem transportu,niewspółmiernym do wartości towaru. Przy ocenie nadmierności kosztów należy brać pod uwagę wartość towaru niezgodnego z umową, rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności oraz niedogodności wynikające dla kupującego. W takim wypadku należy przejść do ETAPu 3.

ETAP 2
Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji.
Wybór:
- przyjąć bez zastrzeżeń,
- wybrać inny sposób załatwienia reklamacji, jesli wybrany przez Konsumenta nie jest możliwy (patrz wyżej),
- odmówić uwzględnienia reklamacji.
Od uzasadnienia Sprzedawcy zależy, czy jego wybór jest słuszny, czy też nie. Do takich spraw należy podchodzić indywidualnie.
W odpowiedzi na reklamację musi być wskazne, w jaki sposób reklamacja zostaje rozpatrzona (a nie tylko, że została rozpatrzona pozytywnie).

WAŻNE! Sprzedawca nie może wymusić na Konsumecie obowiązku zjawienia się w sklepie w celu odbioru odpowiedzi na reklamację. Jest to klauzula niedozwolona! To na Sprzedawcy ciąży obowiązek zawiadomienia Konsumenta i to on powinien się postarać, aby wiadomość o sposobie załatawienia reklamacji trafiła w odpowiednim terminie do Konsumenta. Najlepiej tego typu kwestie będzie regulować arkusz reklamacyjny. Konsument wybierze formę, w jakiej ma zostać powiadomiony, np. telefonicznie (po podaniu numeru telefonu), listownie (po podaniu adresu), e-mailem, bądź osobiście, gdy Konsument chce w swoim zakresie odebrać odpowiedź..
Wysyłając list należy jednak pamiętać o tym, że dla zachowania terminu nie będzie wystarczającym jego nadanie przed upływem 14-dniowego terminu. Istotną będzie chwila, kiedy Konsument będzie mógł zapoznać się z treścią odpowiedzi na reklamację.

WAŻNE! Przy nieuwzględnieniu reklamacji, Sprzedawca często powołuje się na opinię rzeczoznawcy. Nie jest ona jednak dla Konsumenta wiążąca! Podobnie Konsument może w reklamacji załączyć swoją opinię rzeczoznawcy (nie jest to przeważnie kosztowne rozwiązanie, a może pomoc) - listę rzeczoznawców w danym mieście można znaleźć na stronach Inspekcji Handlowej lub sądów w danym mieście.

ETAP 3

Jeżeli:
- Konsument, z przyczyn określonych w ETAPie 1, nie może żądać naprawy ani wymiany lub,
- sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub,
- naprawa bądź wymiana naraziłaby Konsumenta na znaczne niedogodności.
Konsument ma prawo żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy (wraz ze zwrotem pieniędzy). Wybór należy do Konsumenta (z wyjątkami - o czym poniżej).

Przy określeniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany należy brać pod uwagę rodzaj towaru i cel jego nabycia. Jeśli towar ma również gwarancję, termin załatwienia reklamacji ustawowej powinien być podobny. Kupujący ma prawo żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy nawet w sytuacji, gdy niemożliwość wymiany towaru ma charakter przejściowy.

WAŻNE! Konsument nie może żądać odstąpienia od umowy i zwrotu ceny, jeżeli niezgodność nie ma charakteru istotnego. W tym wypadku Konsumentowi pozostaje jedynie żądanie obniżenia ceny. Niezgodność towaru jest istotna wówczas, gdy Konsument z jej powodu nie może w ogóle korzystać z rzeczy, korzystać z niej zgodnie z jej przeznaczeniem (np. telefon komórkowy nie dzwoni) lub gdy rzecz stwarza zagrożenie dla osób lub mienia (np. ekspres do kawy powoduje spięci w instalacji elektrycznej).

Oryginalne opakowanie
Konsument płaci za towar, a nie za jego opakowanie, nie jest to również jego część składowa, jest też wyszczególniony na paragonie czy fakturze. Sprzedawca nie może odrzucić reklamacji z tego powodu, że nie ma oryginalnego opakowania. Sprzedawca nie może też domagać się opłat w przypadku braku opakowania - roszczenia te są bezzasadne.

Podstawa prawna
ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
greg1003 jest off-line  
01-09-2011, 19:33  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 18.816
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

@greg1003 - pisząc "artykuł" miałem na myśli prośbę o wskazanie konkretnego artykułu ustawy, nie zaś artykułu opublikowanego jako zwykły tekst. Nie doszukałem się również w cytowanym powyżej tekście uzasadnienia dla zdania: "Druga reklamacja z ustawy daje taką możliwość."
nomnes jest off-line  
01-09-2011, 21:29  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.640
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego

art 8 § 4
Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
greg1003 jest off-line  
01-09-2011, 21:43  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 18.816
Domyślnie RE: Pismo do rzecznika praw konsumenta

Ten artykuł nie daje takiej możliwości o jakiej wspominałeś: "Druga reklamacja z ustawy daje taką możliwość."

Zatem w pierwszej kolejności sprzedający może naprawić lub wymienić towar i dopiero kiedy to nie będzie możliwe do spełnienia, kupujący może żądać obniżenia ceny lub zwrotu środków za towar. Dlatego też tak się dopytywałem o to co i na jakiej podstawie wysunął rzecznik
nomnes jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Prawa konsumenta - Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ oszustwo u rzecznika praw konsumenta - Witam. Rok temu oddałam spodnie do reklamacji po 4 miesiącach od zakupu. Reklamacji nie uznano, chociaż producent powinien to zrobić. Oddałam...
§ reklamacja u rzecznika praw konsumenta - chciałabym dowiedzieć się w jaki sposób - jakie dokumenty? jaki jest tryb postępowania w przypadku gdy chce zgłosić u rzecznika praw konsumenta...
§ Poradniki Rzecznika Praw Obywatelskich - http://www.codziennikprawny.pl/ spis treści: 1. Choroby zawodowe 2. Dochodzenie roszczeń cywilnych przed sądem 3....


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 05:26.