Kto ponosi koszt przesyłki - Forum Prawne

 

Kto ponosi koszt przesyłki

a) Konsument b) Reklamacja na podstawie ustawy jako Towar niezgodny z umową c) Kup Teraz d) Zakupu przedmiotu - 05.02.2012 Zauważanie danej wady - 26.06.2012 f) 26.06.2012 złożyłem zapytanie w jaki sposób mogę złożyć reklamację. ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta

Prawa konsumenta - aktualne tematy:


 
16-07-2012, 16:10  
neMos
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie Kto ponosi koszt przesyłki

a) Konsument

b) Reklamacja na podstawie ustawy jako Towar niezgodny z umową

c) Kup Teraz

d) Zakupu przedmiotu - 05.02.2012
Zauważanie danej wady - 26.06.2012

f) 26.06.2012 złożyłem zapytanie w jaki sposób mogę złożyć reklamację. Dostałem formularz do wypełnienia i adres do wysyłki.

Pojawiło mi się parę wątpliwości. Przeczytałem poradnik, ustawę, 2 razy dzwoniłem do rzecznika - za pierwszym razem dostałem odpowiedź w mojej opinii nieprawidłową, ale zapewne wynikającą z mojego nieprecyzyjnego wyjaśnienia sprawy, za drugim razem rozłączyłem się po usłyszeniu słowa "chyba".

Problem: Wiem już że ja ponoszę koszty odesłania przedmiotu do firmy (nie opłaca mi się dostarczyć na wskazany adres osobiście) i w razie uwzględnienia reklamacji, ten koszt zostanie zwrócony zgodnie z art. 8. punkt 2 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Oczywiste wydaje mi się również, że koszt nie zostanie zwrócony w przypadku odrzucenia reklamacji. Pytania:

1. Czy art.8 punkt 2 jest także podstawą do pokrycia przed przedsiębiorce kosztów dostarczenia przedmiotu do mnie w przypadku uznania reklamacji ?

2. Jeżeli gwarancja nie zostanie uznana, to czy koszt odesłania przedmiotu będę pokrywał ja ? On może przecież podać adres pod którym przedmiot jest do odbioru osobistego ? (wydaje mi się że może tak też postąpić w punkcie 1).

3. Na formularzu jest opcja wyboru "reklamacji/zwrotu/wymiany". O ile dobrze rozumiem zmieszał podstawę zgłoszenia (reklamacja) z możliwymi opcjami (wymiana, zwrot, brak naprawy) ? Powinienem chyba podkreślić, że chcę wymiany na podstawie reklamacji ?
neMos jest off-line  
16-07-2012, 16:14  
loco1
Przyjaciel forum
 
Posty: 21.788
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

1. Tak
2. Gwarancja?
3. Jeśli żądasz wymiany, to tak.

Cytat:
Oczywiste wydaje mi się również, że koszt nie zostanie zwrócony w przypadku odrzucenia reklamacji.
Dla mnie to nie jest oczywiste.
loco1 jest off-line  
16-07-2012, 16:46  
neMos
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

2. Jeżeli reklamacja nie zostanie uznana, to czy koszt odesłania przedmiotu będę pokrywał ja ? On może przecież podać adres pod którym przedmiot jest do odbioru osobistego ? (wydaje mi się że może tak też postąpić w punkcie 1).

Ust. 2 i nieodpłatności z nim związane + zwroty kosztów mają wyraźne zaznaczenie, że w rozumieniu ust. 1. A ust.1 zakłada "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową", czyli reklamacja została uznana. Jeżeli nie została ? - ust. 1 nie dotyczy, co w rozumieniu przekładania się na ust. 2. Tak to rozumiem ja. Pan rzecznik stwierdził na ten mój wywód, że chyba tak własnie jest
neMos jest off-line  
16-07-2012, 16:59  
loco1
Przyjaciel forum
 
Posty: 21.788
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Przepisy nie precyzują, co się dzieje w sytuacji odrzucenia reklamacji. W mojej opinii przesyłka zwrotna powinna być nadana na koszt przedsiębiorcy - to jest koszt prowadzenia działalności gospodarczej. Nie widze podstaw prawnych do żądania pokrycia ich przez konsumenta.
loco1 jest off-line  
16-07-2012, 21:21  
neMos
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Cytat:
Napisał/a loco1 Zobacz post
Przepisy nie precyzują.
Skoro nie precyzują, to nie mam podstaw do przenoszenia odpowiedzialności finansowej na przedsiębiorce. Odpowiedź - towar leży u mnie i czeka na odebranie, nie została podważona.
neMos jest off-line  
16-07-2012, 22:13  
loco1
Przyjaciel forum
 
Posty: 21.788
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Cytat:
Skoro nie precyzują, to nie mam podstaw do przenoszenia odpowiedzialności finansowej na przedsiębiorce.
To nie tak. Towar jest u sprzedawcy i rozpatrzył on negatywnie reklamację. Jakie ma on podstawy prawne do żądania od konsumenta pieniędzy na przesyłkę?

Cytat:
Odpowiedź - towar leży u mnie i czeka na odebranie, nie została podważona
Nie rozumiem?
loco1 jest off-line  
17-07-2012, 09:00  
gata1
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Jeśli reklamacja na podstawie niezgodności towaru z umową została negatywnie rozpatrzona przez sprzedawcę (czyli towar jest zgodny z umową), to koszt przesyłki w żadnym wypadku nie może obciążąć przedsiebiorcy. Wówczas konsument odbiera towar osobiście lub płaci przedsiębiorcy za jego przesłanie na wskazany adres. Powyższe wywodzić należy a contrario z przepisu art. 8 ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Jeśli natomiast podstawą prawną reklamacji jest gwarancja, to konsumentowi przysługuje tylko to, do czego gwarant (np. producent, sprzedawca) dobrowolnie i jednostronnie się zobowiązał. Innymi słowy, jeśli konsument dostarcza na swój koszt do sklepu duży telewizor, który reklamuje na podstawie udzielonej i ważnej gwarancji, to nawet, jeśli reklamacja zostanie uznana, ale oświadczenie gwaranta milczy na temat kosztów dostarczenia i odbioru reklamowanego towaru, koszt ten będzie obciążał konsumenta.

Nie wszystko jak widać można wyczytać w jednej ustawie. Konieczna jest tu znajomość przepisów Kodeksu cywilengo i umiejętność dokonania odpowiedniej wykładni obowiązujących przepisów, a także wiedza praktyczna.
gata1 jest off-line  
17-07-2012, 09:20  
loco1
Przyjaciel forum
 
Posty: 21.788
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Cytat:
Jeśli reklamacja na podstawie niezgodności towaru z umową została negatywnie rozpatrzona przez sprzedawcę (czyli towar jest zgodny z umową), to koszt przesyłki w żadnym wypadku nie może obciążąć przedsiebiorcy. Wówczas konsument odbiera towar osobiście lub płaci przedsiębiorcy za jego przesłanie na wskazany adres. Powyższe wywodzić należy a contrario z przepisu art. 8 ust. 2 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
Jestem przeciwnego zdania.
loco1 jest off-line  
17-07-2012, 09:48  
gata1
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Każdy ma prawo mieć swoje zdanie, ale nie zaszkodzi podać podstawy prawnej swojego wywodu wraz z uzasadnieniem.
gata1 jest off-line  
17-07-2012, 10:09  
loco1
Przyjaciel forum
 
Posty: 21.788
Domyślnie RE: Kto ponosi koszt przesyłki

Już napisałem, dlaczego tak uważam: brak podstawy prawnej do obciążania konsumenta takim kosztem, poza tym w mojej opinii takie żądanie rażąco naruszałoby interesy konsumenta, prowadząc poprzez obciążanie go kosztami do ograniczania ustawowego prawa do składania reklamacji. Konsument, jako strona słabsza w relacjach z przedsiębiorcą, nie powinien być obciążany kosztami zwrotnej przesyłki reklamacyjnej w sytuacji, gdy uznanie zasadności reklamacji zależy tylko i wyłącznie od woli sprzedawcy. Proporcje rozłożenia ponoszenia kosztów reklamacji powinny w mojej ocenie być rozłożone co najmniej równo na obie strony transakcji - ze wskazaniem na obciążenie w większej mierze sprzedawcy, jako profesjonalisty ponoszącego koszty prowadzonej działalności gospodarczej.
loco1 jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Prawa konsumenta - Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Biuro Nieruchomości-kto ponosi koszt prowizji - Witam, Chodzi mi o biura nieruchomości. Są takie w których koszty (taksa notarialna+VAT,opłata sądowa,wniosek do sądu,wypisy aktów notarialnych)...
§ Kto ponosi koszty przesyłki przy zwrocie towaru (reklamacja ustawowa)? - Witam. Przeczytałem Poradnik konsumenta jednak nurtuje mnie parę pytań, na które nie znalazłem tam odpowiedzi. Transakcja konsument –...
§ Klient okradł - koszt ponosi pracownik [?] - Witam. Moja narzeczona pracuje w salonie sieci komórkowej Era. Dzisiaj została okradziona przez klienta. Była przez moment sama w salonie, jej...
§ kto ponosi koszt badań? - Witam, koleżanka pracuje w firmie ponad 3 lata i teraz pracodawca zażądał ważnych tzw. książeczek sanepidowskich od wszystkich pracowników. ...
§ Nieuznana reklamacja przesylki - kto ponosi koszt? - Witam, prowadzę sprzedaż internetową mebli na Allegro. Jeden z Klientów zakupił u mnie komodę, która niestety została uszkodzona podczas...
§ Kto ponosi koszt przesyłki ? - Witam Ostatnio zamówiłem w pewnym sklepie internetowym czarny odtwarzacz mp3. Wszystko fajne, szybka przesyłka, ale otrzymałem zamiast czarnego,...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 12:06.