odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią - Forum Prawne

 

odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Witam Państwa, Mój problem polega na tym, iż chcę odstąpić od przedłużenia umowy, którą przedłużyłem telefonicznie z konsultantem Netii. Sytuacja wygląda tak: 14 Lipca 2008r zadzwonił do mnie konsultant z propozycją przedłużenia istniejącej umowy z ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta

Prawa konsumenta - aktualne tematy:

  • § Reklamacja towaru zakupionego ...
    Witam. Mam taki problem, gdyż zakupiłem używaną kartę graficzną na allegro przez licytację (moja oferta była...
  • § Instalacja solarna niezgodna z...
    Witam Chciałabym upewnić się jakie prawa przysługują mi jako klientowi i jaki kodeks będzie miał zastosowanie...
  • § Odstąpienie od umowy
    Dzień dobry, W niedzielę (23.11.14) zawarłam umowę o Internet z przenośnym routerem z Play'em, korzystam z niego...

 
26-08-2009, 17:40  
Kaydan
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Witam Państwa,
Mój problem polega na tym, iż chcę odstąpić od przedłużenia umowy, którą przedłużyłem telefonicznie z konsultantem Netii. Sytuacja wygląda tak:
14 Lipca 2008r zadzwonił do mnie konsultant z propozycją przedłużenia istniejącej umowy z Netią o telefon i internet na nowych warunkach. Zgodziłem się. Kilka dni później otrzymałem korzystniejszą propozycję od konkurencji i zgodnie z regulaminem świadczenia usług przez Netię, w § 3 pkt 3 gdzie pisze
"w przypadku zawierania Umowy z Konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa Netii lub na odległość Abonent ma prawo odstąpienia od Umowy bez podawania przyczyny w terminie 10 dni od daty zawarcia Umowy składając osobiście lub listownie w siedzibie Netii stosowne oświadczenie na piśmie"
wysłałem do nich fax 22 Lipca 2008 (8 dni później), gdzie w treści napisałem że, wnoszę o bezwzględne przerwanie działań mających na celu przedłużenie umowy, która została przedłużona na podstawie rozmowy telefonicznej dnia 14 lipca 2008 oraz że mam do tego prawo do 10 dni od dnia przedłużenia.
Niestety Netia i tak i tak na siłę włączyła mi nowe taryfy i tym samym przedłużyła umowę.
Dzwoniąc i prowadząc nie prowadzącą do niczego rozmowę z konsultantem ciągle dowiaduję się że zapis w § 3 dotyczy tylko nowych umów zawieranych z klientem, a nie umowy przedłużającej. Konsultant Twierdzi że aneks czy też przedłużenie umowy nie jest równe i jednoznaczne z nową umową.
Moje pytanie brzmi: Czy konsultant ma rację? Czy faktycznie aneks, przedłużenie umowy rządzi się innymi prawami niż normalna umowa? Oraz Czy to co zrobiłem przez telefon mogę nazwać "umową telefoniczną", którą obowiązują te same prawa co umowę pisemną? Oraz pytanie oczywiste Czy mam prawo na podstawie tego § 3 odstąpić od nowych warunków umowy, pozostając na starej umowie? Zamierzam również wysłać do Netii pismo w tej sprawie, ponieważ rozmowy z tymi konsultantami naprawdę nie mają sensu, dlatego bardzo będę wdzięczny za wszelkie sugestie w tej sprawie. Dziękuję za pomoc i pozdrawiam!
Kaydan jest off-line  
26-08-2009, 19:28  
Eryer
Użytkownik
 
Posty: 177
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

TO nie jest umowa telefoniczna, a umowa ustna... jest tak samo respektowana jak umowa pisemna.
CO do samego regulaminu ich firmy... Prosze wejsc na ich strone i zapoznać się z ich regulaminem. BARDZO, prawddopodobne ze ma racje. W koncu umowa przedluzajaca to nie umowa z NOWYM uzytkownikiem.

W TPSA jest identycznie jak w NETII wiec nie sadze aby cos Pan wskórał.
Eryer jest off-line  
26-08-2009, 20:24  
_chris_
Przyjaciel forum
 
Posty: 4.493
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Witam,
najlepszą drogą będzie kontakt z rzecznikiem konsumentów w Pana mieście - Rzecznicy konsumentów! oraz zapoznanie się z poradnikiem abonenta firmy telekomunikacyjnej na stronach Urzędu Komunikacji Elektronicznej http://www.uke.gov.pl
_chris_ jest off-line  
26-08-2009, 21:48  
Kaydan
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Dziękuję Chris za pomocne linki, jeśli moje pismo nie pomoże to pójdę na pewno do rzecznika praw konsumentów, na szczęście jest taki w moim mieście.

Eryer, skoro mówisz ze umowa przedłużająca to nie jest ta sama umowa, to tak samo jak dostałem regulamin świadczenia usług zakładając Netie przy nowej umowie, powinienem dostać inny regulamin świadczenia usług przy przedłużaniu umowy, dobrze wnioskuję? każda umowa musi opierać się na jakimś regulaminie, a skoro to są dwie inne umowy o innych prawach to regulaminy też powinny być inne.. ?
Kaydan jest off-line  
26-08-2009, 22:22  
Eryer
Użytkownik
 
Posty: 177
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Z tego co wiem, to regulamin jest zawsze jeden w ktorym sa wszystkie zapisy. Od nowych klientow przez gwarancje, przez reklamacje po przedluzanie umowy.
Eryer jest off-line  
23-09-2009, 14:04  
JacekB22
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Problem Mój wygląda tak: również miałem przedłużony aneks telefonicznie, lecz przez Tatę. I o sprawie całkiem zapomniał, nie dostaliśmy aneksu do umowy a konsultanci telefoniczni ciagle wmawiali o obowiązującej umowie. Teraz jakiś tydzień temu po scięciu z konsultantem przesłano mi kopie aneksu. Moje pytanie wygląda tak: skoro nie otrzymałem aneksu ( w którym mowa iż w ciągu 10 dni mogę odstąpić od umowy) to nie dotrzymano w pewnym sensie warunków umowy. Według mnie powinienem otrzymać taki dokument wraz z rachunkiem i w razie czego jednak odstąpić od umowy, no i sam fakt nie poinformowania o zmiany okresu umowy z 12 miesięcy na 24.
JacekB22 jest off-line  
15-11-2010, 19:07  
MBS
Użytkownik
 
Posty: 39
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Zasadniczym czynnikiem mającym wpływ na ważność telefonicznego przedłużenia umowy jest forma umowy pierwotnej i ewentualne dopuszczenie w tejże pierwotnej umowie, możliwości jej przedłużenia w innej formie.
Zasadniczo, jeżeli umowa pierwotna ma formę pisemną, to zgodnie z KC każda zmiana jej treści wymaga także formy pisemnej.

Owszem, dopuszczalne są uzgodnienia telefoniczne, ale dla skutecznego przedłużenia umowy zawartej w formie pisemnej, wymagane jest zachowanie formy pisemnej także do aneksu przedłużającego stosunek umowny, bądź zmieniającego warunki umowy lub też zawierającego obie wymienione zmiany jednocześnie, czy innego rodzaju złote myśli usługodawcy.

Każda informacja o istnieniu rzekomej zgody klienta na przedłużenie pisemej umowy, wymaga potwierdzenia tej zmiany także w formie pisemnej, albowiem konsultant usługodawcy, wie jedynie z jakim numerem jest połączony, ale nie ma możliwości sprawdzenia, czy faktycznie rozmawia z osobą uprawnioną do podejmowania decyzji w określonej sprawie. Zachodzi także znaczne prawdopodobieństwo, że rozmówca (klient) nie ma możliwości przemyśleć swej decyzji i działając pod naciskiem szkolonego w tym właśnie kierunku konsultanta, podejmie decyzję niekorzystną dla siebie. Podejmując taką decyzję podejmuje działanie w błędzie, od którego skutków można skutecznie odwołać się korzystając z odpowiednich unormowań prawnych.

Reasumując - stwierdzenie podane przez Eyyer: "TO nie jest umowa telefoniczna, a umowa ustna... jest tak samo respektowana jak umowa pisemna." nie może stanowić skutecznej podstawy do przedłużenia umowy pisemnej. W tej kwestii odsyłam do lektury stosownych zapisów KC, przy czym strona usługodawcy usiłuje skorzystać z zapisu:

Art. 61. (27) § 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią.

I pomija fakt istnienia przepisu:

Art. 56.Czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej wyrażone, lecz również te, które wynikają z ustawy, z zasad współżycia społecznego i z ustalonych zwyczajów.

Ustalone zwyczaje nie obejmują robienia w wała każdego kogo da się zrobić, zaś w ustawa wyraźnie stwierdzono:

Art. 77. § 1. KC, uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia...
Natomiast jak mówi § 2 tegoż art. jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.
I to jak sądzę wyczerpuje wątpliwości.
MBS jest off-line  
15-11-2010, 19:23  
cedwah
Ekspert
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 9.362
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Umowa z operatorem telekomunikacyjnym musi być zawarta na piśmie. Zamówienie złożone u konsultanta o zmianę umowy (to nowa umowa!) o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie oznacza zawarcia umowy - jest tylko zaproszeniem do do jej zawarcia. W tym przypadku nie ma od czego odstępować i roszczenia operatora są nieskuteczne. Od zawartej już na piśmie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa albo na odległość (zależy od umocowania kuriera) można odstąpić w terminie 10 dni.
cedwah jest off-line  
16-11-2010, 07:01  
cedwah
Ekspert
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 9.362
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Ustawa z dnia 16 lipca 2004 Prawo telekomunikacyjne:
Art. 31. 1. Warunki dostępu telekomunikacyjnego i związanej z tym współpracy przedsiębiorcy telekomunikacyjni ustalają w umowie o dostępie telekomunikacyjnym, zawartej na piśmie pod rygorem nieważności.
cedwah jest off-line  
16-11-2010, 07:07  
piotr.techno
Stały bywalec
 
piotr.techno na Forum Prawnym
 
Posty: 1.696
Domyślnie RE: odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią

Cytat:
Napisał/a cedwah Zobacz post
Umowa z operatorem telekomunikacyjnym musi być zawarta na piśmie. Zamówienie złożone u konsultanta o zmianę umowy (to nowa umowa!) o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie oznacza zawarcia umowy - jest tylko zaproszeniem do do jej zawarcia. W tym przypadku nie ma od czego odstępować i roszczenia operatora są nieskuteczne. Od zawartej już na piśmie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa albo na odległość (zależy od umocowania kuriera) można odstąpić w terminie 10 dni.
dokładnie -zgadzam się z tym, aneks do umowy musi byc dostarczony-podpisany bez tego przedłuzenie jest nieważne
piotr.techno jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Prawa konsumenta - Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Orange-przedłużenie umowy-odstąpienie od umowy - Witam serdecznie W dużym skrócie postaram sie opisać mój problem A dotyczy on umowy z siecią Orange a dokładniej rozwiązania tej umowy Moja...
§ odstąpienie od oskarżenia - Jaką formę ma odstąpienie od oskarżenia o jakim mowa w art. 60 par 3. i 4 kpk - a) czy to jakieś postanowienie jest czy coś innego? b) Czy można...
§ pomoc w odstąpieniu od umowy z Netią - Witam, bardzo proszę o pomoc w rezygnacji z usług Netii. Sytuacja wygląda następująco: 21.10.2009 podpisałem umowę (na odległość) z Netią na...
§ odstąpienie od umowy - Witam, kupiłem auto (nowe) - z wadą silnika skutkującą jego uszkodzeniem. Proponowany przez sprzedawcę sposób naprawy mnie nie satysfakcjonuje....
§ odstąpienie od przedłużenia umowy - problem z Netią - Witam Państwa, Mój problem polega na tym, iż chcę odstąpić od przedłużenia umowy, którą przedłużyłem telefonicznie z konsultantem Netii. Sytuacja...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:07.