Zwrot zadatku w podwójnej wysokości?? - Forum Prawne

 

Zwrot zadatku w podwójnej wysokości??

Mam pytanie dotyczące interpretacji przepisu art.394 KC , w który stanowi iż za niewykonanie umowy przez sprzedającego kupujący ma prawo do zwrotu zadatku w podwójnej wysokości. Mam podpisana umowe przedwstepna kupna mieszkania, dosyc dawno wplacilam ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne

Prawo cywilne - aktualne tematy:

  • § Art 502 1.k.p.c a Art 504 1. k...
    Witam, w dniu dzisiejszym otrzymałem z sądu postanowienie odrzucające mój sprzeciw w sprawie uzasadniając iż...
  • § Palenie
    Witam. Jestem kibicem żużla, jak wiadomo na mecze chodzimy na stadion, stadion jest miejscem publicznym jak wiadomo w...
  • § Fałszywe oskarżenia
    Witam i bardzo proszę o rade. Przepraszam, ale nie wiem czy dobrze umieszczam ten temat. Kuzynka od kilku lat...

 
30-06-2011, 22:50  
ania_85g
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie Zwrot zadatku w podwójnej wysokości??

Mam pytanie dotyczące interpretacji przepisu art.394 KC, w który stanowi iż za niewykonanie umowy przez sprzedającego kupujący ma prawo do zwrotu zadatku w podwójnej wysokości. Mam podpisana umowe przedwstepna kupna mieszkania, dosyc dawno wplacilam juz dosyc spory zadatek. Termin podpisania umowy koncowej mija za 10 dni. Mam juz decyzje kredytowa i z mojej strony jestem gotowa do zakonczenia transakcji. W umowie przedwstepnej jest zapisane, iż sprzedający w dniu otrzymania całej kwoty przekazuje lokal w nastepującym stanie:....z przylaczem gazowym, wewn. instalacja gazowa ( c. o. i kuchenka )....No i problem w tym, że przyłącze nie jest zrobione, mało tego ma być dopiero na poczatku pazdziernika. Projektu wewn. instalacji gazowej tez nie ma - sprzedający wiec nie wywiąrze się z postanowien umowy przedwstępnej. Problem tkwi w tym, iz sprzedający twierdzi, że jesli nie przystąpimy w wyznaczonym terminie do aktu notarialnego to z naszej winy nie dojdzie umowa do skutku i przepadnie nam zadatek. No i stad moje pytanie, czy termin "niewykonanie umowy" w ww. przepisie dot. ogólnie wszystkich postanowien umowy przedwstepnej czy tylko stricte podpisania umowy ostatecznej. Dodam, że chcieliśmy zalatwic sprawe polubownie, zaplacic cala kwote w umowionym terminie, zaakceptowac opoznienie z tym gazem do tego pazdziernika, ale chcielismy oswiadczenia, ze od wrzesnia inst. gazowa w mieszkaniu napewno bedzie a jesli nie to sprzedajacy poniesie sankcje np. 50zl za kazdy kolejny dzien zwloki.Generalnie jesli podpiszemy akt not. w wyznaczonym obecnie terminie, zaczna nam sie raty do splacania, czynsz za nowo kupione mieszkanie i oplaty za obecne mieszkanie w ktorym bedziemy musieli niewiadomo jak dlugo jeszcze mieszkac bo przylacza moze nie byc nawet do konca roku a sprzedajacy nie poniesie za to zadnej odpowiedzialnosci???Prosze o rade, bo nie wiem jak z tego wybrnac
ania_85g jest off-line  
30-06-2011, 23:03  
natalie-s1959
Zbanowany
 
Posty: 8.856
Domyślnie RE: Zwrot zadatku w podwójnej wysokości??

Ponieważ w umowie zapisano, jaki stan techniczny nieruchomości ma być w dniu zawarcia umowy ostatecznej, to sprzedający nie wywiązuje się z umowy. Radzę wezwać go pismem do doprowadzenia inwestycji do stanu zgodnego z zapisami umowy przedwstępnej do dnia (daty wyznaczonej do podpisania umowy ostatecznej) pod rygorem odstąpienia przez Panią/Panstwo od podpisania umowy i wystapienia o zwrot wpłaconego zadatku w podwójnej wysokości - właśnie na podstawie art.394 par.1 kc.
natalie-s1959 jest off-line  
01-07-2011, 07:09  
Gordon Lameman
Stały bywalec
 
Posty: 1.286
Domyślnie RE: Zwrot zadatku w podwójnej wysokości??

Ja z kolei radzę udać się do prawnika i z nim podpisać akt notarialny ze słusznymi zastrzeżeniami co do stanu technicznego. Nie chcecie walczyć z deweloperem i zależy Wam na mieszkaniu, tak?
Gordon Lameman jest off-line  
01-07-2011, 08:05  
ania_85g
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Zwrot zadatku w podwójnej wysokości??

Tak, zalezy nam na mieszkaniu... Glownie chodzilo nam o to czy w negocjacjach ze sprzedajacym mozemy przedstawic argument,że jesli nie dojdziemy do obopolnej zgody to zastanawiamy sie nad tym, czy nie wystapic o zwrot tego podwojnego zadatku.Sprzedajacy albo nie zdaje sobie narazie sprawy z tego, że istnieje taka możliwość albo myśli, że nam to nie przyjdzie do głowy i dalej upiera sie przy swoim. Ja uwazam, że my i tak juz stracilismy a pomimo tego zgodzilismy sie przeczekac do tego pazdziernika ponoszac generalnie podwojne koszty utrzymania dwoch mieszkan. Podejrzane wydaje nam sie jednak to, że sprzedający owszem zgodzil sie, że w akcie not. zlozy oswiadczenie że ten gaz bedzie do tego pazdziernika, ale jak chcielismy zapisac jakies sankcje za niewywiazanie sie z tego oswiadczenia to wogole nie bylo mowy. Mamy wiec podstawy sądzić, że tego gazu moze jeszcze dlugo nie byc...
ania_85g jest off-line  
01-07-2011, 09:13  
Gordon Lameman
Stały bywalec
 
Posty: 1.286
Domyślnie RE: Zwrot zadatku w podwójnej wysokości??

Dlatego niech prawnik będzie z Wami i przypilnuje Waszych interesów.
Gordon Lameman jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Prawo cywilne - Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Odwołanie podwójnej darowizny niebezpośredniej - Witam. Mam problem, w 2007 roku doszło do darowizny, która polegała na tym, że moja ciotka darowała swojemu bratu czyli mojemu ojcu działkę z domem...
§ Jaka wysokość zadatku ? - Kupujący zobowiązali się do wpłaty zadatku w wysokości 30000zł .W dniu podpisania umowy przedwstępnej wplacili 10000 zl ,resztę kwoty zadatku...
§ Wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej - witam, zostałem zatrzymany przez policjantów za wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej ( jeden z nich widział mój manewr przez lornetkę z...
§ Wyrok nakazowy za wyprzedzanie na linii podwójnej ciągłej - Witam, otrzymałem wyrok nakazowy za wyprzedzanie pojazdu na linii P4 " podwójna ciągła " Sąd orzekł że jestem winien wykroczenia i skazał mnie na...
§ Wyprzedzanie na podwójnej ciągłej - policja twierdzi - tak, kierowca - nie, sąd - Proszę o pomoc, co zrobić. Dzisiaj wykonywałem manewr wyprzedzania na linii podwójnej jednostronnie dopuszczającej wyprzedzanie (zgodnie z przepisami...
§ Zwrot podwójnego zadatku - raz jeszcze?! - Czy mogę domagać się zwrotu zadatku w podwójnej wysokości, w przypadku kiedy sprzedający w umowie przedwstępnej - oględnie mówiąc - rozminął się z...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 19:51.