Reklamacja/Gwarancja - kiedy można żadać zwrotu pieniędzy? - Forum Prawne

 

Reklamacja/Gwarancja - kiedy można żadać zwrotu pieniędzy?

Witam Nie doszukałem się na forum tematu, który by odpowiedział na moje pytanie (jeśli taki istnieje to przepraszam, nie znalazłem). Sprawa wygląda następująco. W tym roku 25 sierpnia kupiłem dla znajomego komputer w pewnym sklepie ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne

Prawo cywilne - aktualne tematy:

  • § akt notarialny
    Witam mam maly problem odnosnie tego aktu- Chodzi oczywiscie o sluzebnosc.. Jakie sa moje obowiazki odnoscie osoby nad...
  • § Wyłudzenie danych osobowych
    Witam! W ostatnim czasie padłem ofiarą wyłudzenie danych osobowych z użyciem danych z...
  • § Umowa ustna
    Witam! Sytuacja wygląda następująco: mieszkałem w jednym mieszkaniu z dwójką znajomych. Umowę o wynajem jest...

 
26-11-2008, 09:16  
mwwilk
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie Reklamacja/Gwarancja - kiedy można żadać zwrotu pieniędzy?

Witam
Nie doszukałem się na forum tematu, który by odpowiedział na moje pytanie (jeśli taki istnieje to przepraszam, nie znalazłem).

Sprawa wygląda następująco.
W tym roku 25 sierpnia kupiłem dla znajomego komputer w pewnym sklepie komputerowym. Kiedy tylko odebraliśmy sprzęt złożyłem go (pracuję jako informatyk/serwisant) i się okazało, że jest uszkodzona płyta główna.
Na drugi dzień (26 sierpnia) oddaliśmy płytę na gwarancję z opisem usterki. Za pierwszym razem serwis usterki nie stwierdził (najwyraźniej nawet jej nie sprawdzili ale co tam). Płyta bardzo szybko wróciła drugi raz na gwarancje/reklamację.
Tym razem ją wymieniono na nową. Niestety i nowa płyta główna nie była do końca sprawna. No to znowu z opisem usterki płyta poszła na gwarancję (już trzeci raz). Serwis niby ją wymienił na nową. Po odebraniu płyty usterka była ta sama. Niestety wg. mnie płyta nie została wymieniona na nową, bo zachowywała się identycznie jak poprzednia.
Teraz oddaliśmy ze znajomym cały komputer do serwisu z reklamacją płyty głównej i opisem usterki (żeby sobie na cały sprzęcie sami sprawdzili co jest grane, dostali szczegółowy opis + dzwoniłem do serwisu). Dodam, że płyta jest wymieniana przez producenta (ASUS) i innego modelu od Asusa nie dostane.

Czy w przypadku kiedy teraz odbiorę komputer/płytę główną z gwarancji z opisem "wymieniona" na nową lub "naprawiona" i dalej nie będzie działać prawidłowo to czy przy piątej reklamacji/oddaniu na gwarancję mogę żądać zwrotu pieniędzy za płytę główną od sprzedawcy?

Sprawa się ciągnie od końca sierpnia, a już jest właściwie grudzień. Przy czym jak z komputera korzystać nie można tak nie można. Proszę o odpowiedź.
mwwilk jest off-line  
26-11-2008, 16:32  
Luki_attorney
Stały bywalec
 
Posty: 826
Domyślnie

Jesli jesteś przedsiębiorcą i jako przedsiębiorca kupiłeś komputer, to obowiązują przepisy o rękojmi. Wtedy w przypadku gdy wada występuje po raz drugi przysługuje ci prawo odstąpienia do umowy (zwracasz komp a oni ci kasę)
Jeśli jesteś konsumentem, to .... sory, ale mogą ci naprawiać do usranej śmierci, względnie wymieniać na nowe... no chyba, że udowodnisz że to jest jakieś uciążliwe szczególnie czy coś takiego (chodzi o to, że jest taka ustawa o sprzedazy konsumenckiej, która stanowi przerżnięcie żywcem przepisów dryektywy UE, problem w tym, że dyrektywa stanowiła standardy mininum, które w naszym prawie były zachowane jak najbardziej, tymczasem nasi mądrzy legislatorzy ją przepisali.... i stwierdzili że do konsumentów się będzie stosować nowe przepisy a do przedsiębiorców.... te lepsze, czyli stare!)
Luki_attorney jest off-line  
26-11-2008, 16:42  
zolwik
Początkujący
 
Posty: 25
Domyślnie

No ale można w takiej sytuacji skorzystać z niezgodności towaru z umową i na tej podstawie żądać odstąpienia od umowy.
zolwik jest off-line  
27-11-2008, 09:01  
mwwilk
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie

Kupiłem to jako osoba prywatna/konsument.
Czy aby na pewno mogą naprawiać tak sobie to w nieskończoność?
Przecież załóżmy, że prowadzę sklep i sprzedam uszkodzony sprzęt (wiem o tym, ze jest uszkodzony), wezmę gotówkę za niego od klienta. Klient wróci na reklamacje/gwarancje. Raz, drugi, trzeci, dziesiąty. Sprzętu używać nie może, a ja pieniążki mam za sprzęt. Płyta jest ta, którą chciałem jednak przepraszam bardzo 4 raz na gwarancji od właściwie września do listopada i dalej nie działa? :/
Za każdym razem mogę wystawiać ekspertyzę, że sprzęt naprawiony itp. itd.
Nie chce się mi wierzyć, że tak można bo inaczej to byśmy kupowali uszkodzony sprzęt i na ciul z gwarancją skoro nic nie możemy zrobić,bo serwis może to sobie naprawiać w nieskończoność oddając co 2 tyg. niby naprawiony sprzęt. Zwracam uwagę, że płyta została zakupiona pod koniec sierpnia, a za 3 dni mamy grudzień. Szczególnie uciążliwe?
No pewnie, że jest bo nie po to się kupuje sprzęt aby wydać tylko pieniądze i chodzić ze sprzętem bezradnie po serwisach gwarancyjnych.
Jakaś ochrona konsumenta musi być co do tego tematu, bo tak jak napisałem kupujesz sobie TV który nie działa i co? Chodzisz jak nawiedzony z nim na gwarancję co nic nie daje bo sprzęt dalej nie działa. Taki sposób to już mi zaczyna podchodzić pod wyłudzenie pieniędzy.
Nie mogę żądać ani zwrotu pieniędzy czy też wymiany na inny model (może cała seria jest uszkodzona)? :/
mwwilk jest off-line  
27-11-2008, 12:35  
mwwilk
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie

Niestety nie mogę edytować swojego posta dlatego napisałem drugi.
Cytat:
Z tytułu rękojmi konsumentowi przysługuje:

- odstąpienie od umowy, czyli zwrot pieniędzy za zwrotem wadliwej rzeczy ale - nie można od umowy odstąpić, jeśli sprzedawca niezwłocznie rzecz wymieni na inną, wolną od wad, albo wadę usunie. Odstąpienie od umowy jest możliwe dopiero wówczas, gdy rzecz już raz wymieniono lub naprawiono;

- wymiana rzeczy wadliwej na inną, bez wad (tylko w przypadku rzeczy oznaczonych co do gatunku - takimi są rzeczy produkowane masowo, seryjnie, które można zastąpić inną, np. obuwie, odzież, sprzęt gospodarstwa domowego, meble);

- obniżenie ceny;

- usunięcie wad (tylko przy rzeczach oznaczonych co do tożsamości - takimi są rzeczy wykonane na indywidualne zamówienie, niepowtarzalne, niezamienne, np. płaszcz uszyty na miarę).
Czy mogę z tego prawa skorzystać? Płyta główna wróciła na drugi dzień po zakupie z opisaną wadą do sprzedawcy (dopiero po drugiej interwencji wymienili na nową ale niesprawną). Była już raz/dwa wymieniona (drugi raz jest dla mnie niejasny, bo nawet sprzedawca nie był wstanie potwierdzić prawdziwości wymiany sprzętu), i dalej nie działa. Czyli jak dobrze rozumiem sprzedawca sprzęt wymienił mi na niesprawny, naprawił i oddał dalej niesprawny sprzęt to mogę dalej skorzystać z rękojmi?
mwwilk jest off-line  
27-11-2008, 13:14  
zolwik
Początkujący
 
Posty: 25
Domyślnie

Moim zdaniem przysługuje Ci prawo do skorzystania reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, mówi o tym Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 roku. Ale najlepiej niech to potwierdzi osoba mająca fachową wiedzę z zakresu prawa cywilnego.
zolwik jest off-line  
28-11-2008, 10:31  
mwwilk
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie

Hmmm...tak naprawdę mogłem chyba od razu na drugi dzień jak tylko byłem z płytą zamiast na gwarancję prosić o zwrot kasy lub wymianę na inny model (za dopłatą lub bez). ;/
Jeśli będą jeszcze chcieli skasować mnie za serwis całego kompa to się zdenerwuję *&^%$#@!

To mogę żądać zwrotu kasy w opisanym przeze mnie przypadku?
mwwilk jest off-line  
28-11-2008, 14:38  
Luki_attorney
Stały bywalec
 
Posty: 826
Domyślnie

Żądać sobie możesz albo wymiany na nowy albo naprawy.
Wydawałoby się że masz wybór, ale ustawa w dalszje kolejności mówi o tym, że w jakichś tam przypadkach..... blablabla to sprzedawca może zdecydować za ciebie.
Regułą w ustawie jest to, że od umowy nie można odstąpić. Taką se przyjęliu zasadę, co by stosunek trwał. Odstąpienie od umowy możliwe jest tylko w wyjątkowych wypadkach, gdy np naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wiążą się z wyjątkowymi trudnościami, albo, że są szczególnie uciążliwe.
Generalnie więc żądać se możesz cokolwiek, ale w sądzie wygrać będzie trudno...

Lepiej kupować takie rzeczy jako przedsiębiorca, wtedy wystarczy zeby sie popsuła dwa razy i mozesz odstapic od umowy.
Luki_attorney jest off-line  
28-11-2008, 14:56  
mwwilk
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie

O.o to będą mi tak wymieniać sprzęt przez 2 lata i z komputera nie skorzysta nikt (bo jak bez płyty głównej).
Po takim czasie to sprzęt trzeba będzie wymienić czyli kasa w błoto.
To jest kurna absurd aby zwykły obywatel nic nie mógł zrobić, bo prawo jest przeciwko niemu (nie wspiera w zaden sposob).
Czyli bezradność z mojej strony + wydane pieniądze.
mwwilk jest off-line  
29-11-2008, 19:23  
MagMagneto
Początkujący
 
MagMagneto na Forum Prawnym
 
Posty: 24
Domyślnie

powinieneś powołać się na niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową polegającą na permanentnej niesprawności sprzętu. w związku z tym na podstawie art 8 § 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej należy Ci się roszczenie o bezpłatną naprawę lub wymianę sprzętu na nowy.
dodatkowo § 4 pozwala Ci odstąpić od umowy jeśli naprawa naraża Cię na znaczne niedogodności, co jest wg. mnie oczywiste, skoro nie możesz wciąż korzystać ze sprzętu. samo odstąpienie od umowy przebiegnie już zgodnie z przepisami KC.
MagMagneto jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Prawo cywilne - Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Kiedy składać wypowiedzenie? - Witam! Umowa na czas określony.W umowie jest zapis"2 tygodnie wypowiedzenia"Jak należy liczyć czas wypowiedzenia? Czy mogę złożyc w połowie miesiąca...
§ Gwarancja - Czy moge żądać zwrotu pieniędzy? - Piszę tego posta ponieważ chciałbym się dowiedzieć jakie prawa przysługują klientowi w ramach gwarancji. Sprawa jest taka: 2 lata temu zakupiłem...
§ Bonifikata 50% zamiast zwrotu pieniędzy lub wymiany butów - Allegro gwarancja - Witam 28 czerwca 2009 roku zamówiłem buty na Allegro. Po jakimś czasie zauważyłem, że buty posiadają wadę. Mianowicie prawy czubek jest wg. mnie...
§ zakupiłem komputer samochody na allegro i okazał sie uszkodzony czy mogę żadać zwrotu - Witam Sytuacja wygląda nastepująco. Kupiłem komputer pokładowy do samochodu, opis aukcji zawierał następującą treść : Witam !! Przedmiotem...
§ Reklamacja - kiedy zwrot pieniędzy? - Witam. Oto moja spędzająca sen z powiek zagwozdka: Dn. 4 lipca br(sobota) dokonałam zakupu obuwia letniego - sandałki skórzane. W poniedziałek...
§ kiedy można żadać wymiany towaru lub zwrotu $ - witam, kupiliłam telewizor LCD Sharp ok. roku temu, zepsuł mi się 3 raz w ten sam sposób, zniknął obraz na amen, serwis go dziś zabrał i naprawiają...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 03:57.