C
Czacha
Nowy użytkownik
- Dołączył
- 05.2009
- Odpowiedzi
- 2
Witam Wszystkich 
Przepraszam, jeżeli umieściłem temat w złym dziale, ale nie wiem gdzie mógłby lepiej pasować. W razie czego proszę o przeniesienie.
Zamierzam zamontować w swoim samochodzie światła do jazdy dziennej. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jest napisane, że razem z nimi muszą się włączać tylne światła pozycyjne. Jednakże Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, uznawany również przez Polskę, określający homologację świateł dziennych, nie wymaga włączania tylnych świateł pozycyjnych. Wymaga natomiast automatycznego włączania świateł dziennych po uruchomieniu silnika, którego to wymogu nie ma w prawie polskim.
Wyjątek z Dyrektywy Komisji UE nr 97/30/WE:
Znalazłem również artykuł na ten temat.
Podobno prawo międzynarodowe ma pierwszeństwo przed prawem lokalnym. Czy w związku z powyższym mogę rozumieć, że jeżeli zamontuję sobie światła dzienne zgodnie z przepisami UE, mam prawo używać ich w Polsce?
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Przepraszam, jeżeli umieściłem temat w złym dziale, ale nie wiem gdzie mógłby lepiej pasować. W razie czego proszę o przeniesienie.
Zamierzam zamontować w swoim samochodzie światła do jazdy dziennej. W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jest napisane, że razem z nimi muszą się włączać tylne światła pozycyjne. Jednakże Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, uznawany również przez Polskę, określający homologację świateł dziennych, nie wymaga włączania tylnych świateł pozycyjnych. Wymaga natomiast automatycznego włączania świateł dziennych po uruchomieniu silnika, którego to wymogu nie ma w prawie polskim.
Wyjątek z Dyrektywy Komisji UE nr 97/30/WE:
Artykuł 7
Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić udzielenia homologacji typu WE lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, jeżeli są one opatrzone znakiem homologacji WE* i są zamontowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG**.
Artykuł 8
Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, dopuszczenia do ruchu lub eksploatacji dowolnego pojazdu z przyczyn odnoszących się do jego świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych), świateł stopu, świateł dziennych i bocznych świateł obrysowych, jeśli opatrzone są znakiem homologacji WE* części oraz są zamontowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.
* homologacja europejska (oznaczenie znakiem 'E')
** dyrektywa określająca warunki montażu świateł w pojazdach mechanicznych (w tym świateł do jazdy dziennej)
Znalazłem również artykuł na ten temat.
Podobno prawo międzynarodowe ma pierwszeństwo przed prawem lokalnym. Czy w związku z powyższym mogę rozumieć, że jeżeli zamontuję sobie światła dzienne zgodnie z przepisami UE, mam prawo używać ich w Polsce?
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam