Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce. - Forum Prawne

 

Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce.

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Posiadam działkę budowlaną o wielkosci 20 arow na ktorej znajdują sie 3 słupy energetyczne w tym jeden słup posiada transformator. Słupy są ulokowane na samym srodku działki w kształt trójkąta. Zakupiłem ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawo nieruchomości, lokalowe i budowlane

Prawo nieruchomości, lokalowe i budowlane - aktualne tematy:

  • § Problem z drogą
    Witam Państwa, piszę z następującym problemem. Otóż mieszkam na wsi i mam sąsiada, który zaczął budować sobie...
  • § parking prywatny czy nie?
    Witam was szybkich mam takie zapytanie czy jest taka możliwość żeby jeden blok miał więcej terenu niż inne blok,...
  • § Sprzedaż ogródka działkowego...
    Witam! Chciałabym sprzedać działkę. Jestem obecnie za granicą, a nabywcy bardzo zależy na czasie. Czy mogłabym...

Odpowiedz
 
27-07-2013, 12:11  
vision86
Początkujący
 
Posty: 1
Domyślnie Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce.

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Posiadam działkę budowlaną o wielkosci 20 arow na ktorej znajdują sie 3 słupy energetyczne w tym jeden słup posiada transformator. Słupy są ulokowane na samym srodku działki w kształt trójkąta. Zakupiłem ja od wuja 6 lat temu. Słupy zostały postawione ok roku 1975. Nie wiem czy byla na to jakas zgoda,poniewaz wuj nie pamieta tego. Chcialem tam pobudowac domek,gdyz jest to miejscowosc wypoczynkowa (500m zalew i rzeka warta) ale slupy w tym przeszkadzają. Kupiłem tę działke,poniewaz obok znajduje sie działka i dom moich rodziców.

Chciałbym się dowiedziec czy jest szansa na usuniecie tych słupów lub uzyskanie jakiegokolwiek odszkodowania od elektrowni.
Przesyłam link zdjecia ze strony geoportal.gov.pl

http://img39.imageshack.us/img39/1339/9rt8.png

Literami A B C zaznaczone sa słupy. Słup A posiada transformator. Pomiedzy słupami sa odległosci w jakich sie od siebie znajduja
Po lewej stronie działki znajduje sie działka rodzicow.

Pozdrawiam
vision86 jest off-line  
27-07-2013, 12:43  
honefoss
Przyjaciel forum
 
Posty: 3.160
Domyślnie RE: Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce.

Cytat:
Zakupiłem ja od wuja 6 lat temu. Słupy zostały postawione ok roku 1975.
Te dwie informacje praktycznie wyjaśniają sprawę. Słupy stoją już ponad 30 lat a więc ZE podniesie zarzut zasiedzenia służebności a od kilku lat sądy takie zarzuty uwzględniają praktycznie biorąc w 100%. Stwierdzenie zasiedzenia uniemożliwia zarówno powództwo negatoryjne (czyli żądanie usunięcia urządzeń) jak i sprawia, ze wniosek o wypłatę wynagrodzenia z tytułu służebności przesyłu lub pozew o zapłatę za bezumowne korzystanie zostanie przez sąd oddalony.
Zaś gdyby (co mało prawdopodobne) do zasiedzenia nie doszło, to ewentualne wynagrodzenie za służebność będzie bardzo niskie z uwagi na to, ze sprawa dotyczy tzw "nowonabywcy" - sądy uznają, że kupując działkę z istniejącymi słupami było się świadomym ograniczeń oraz że te ograniczenia znalazły odzwierciedlenie w niższej cenie kupna.
Praktyczna rada: działka jest spora, może da się jakoś dom wpasować w jednym z rogów. Trzeba sprawdzić jaka to linia i jak duże są strefy ochronne i ewt wybrać dom o pasującym kształcie.
honefoss jest on-line  
07-08-2013, 07:53  
zuzia3339
Początkujący
 
Posty: 20
Domyślnie RE: Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce.

Witam, szukam pomocy. Mam podobny problem i myślę, że ktoś mądry udzieli mi rady bo z pewnością jej potrzebuję, a nie bardzo wiem co mam dalej robić. Sytuacja wygląda tak: w 88 roku rodzice kupili dom na wsi. Dom oczywiście jest ze słupem elektroenergetycznym zasilającym nas i sąsiadów, telekomunikacja z niego korzysta, gminne oświetlenie uliczne. W księgach wieczystych nie ma wzmianki o służebności gruntowej na czyjąkolwiek rzecz. Do tej pory nie interesowałam się tym słupem. W końcu zasila też moją nieruchomość. Jednak w zaszłym roku Enea robiła modernizację linii napowietrznej i chodzili po sąsiadach z prośbą o udzielenie im zgody na wejście na posesję i wykonanie modernizacji. U mnie też byli. Jednak wstrzymałam się z pochopnym podpisywaniem czegokolwiek z uwagi na to, iz chciałam mieć gwarancję, iż oświetlenie które zamontowane jest na słupie, a które oświetla również moją nieruchomość nie zostanie ściągnięte. Zgody nie dostali. Niemniej jednak pod moją nieobecność weszli na posesję, wymienili słup, przesunęli go o wszak tylko 70 cm, ale słup sąsiedni przesunęli 40 cm od mojej posesji ( całe przesunięcie słupa sąsiada to ok. 20 m). Ściągnęli mi również lampę oświetlającą posesję i ulice. Za to ta sąsiada świeci mi teraz prosto w okno sypialni. Wiem, że uliczne oświetlenie jest dla ogółu społeczności, i zgadzam się z tym, ale dlaczego moim kosztem. Było oświetlenie dlatego mogłam sobie zrekompensować fakt , ze ten słup stoi u mnie. Oczywiście napisałam do sprawcy zamieszania – Enea, pismo z prośbą o wyjaśnienie powyższych kwestii. Napisałam do nich m.in., że chcę aby oświetlenie na słupie, który stoi na mojej posesji założyli ponownie i zgodzę się na wszystko, jednak nie dostałam odpowiedzi. Nikt tez nie chciał ze mną rozmawiać. Myślę, ze jest parę kwestii do wyjaśnienia, mianowicie, czy mięli prawo wejść na posesję i przestawiać słup bez mojej zgody. Nie wiem czy tak naprawdę nabyli prawo zasiedzenia służebności, bo po co w takim razie zbierali oświadczenia o prawie wstępu na posesję, uważam, że raczej nie dysponują żadnymi dokumentami i mogę domniemywać, ze jeszcze nie zasiedzieli nieruchomości, albo to nie zostało jakoś uregulowane bo słupy stoją tam od lat 70-tych., Gdzie to sprawdzić ? Z kim rozmawiać ? Dzięki rozmowie telefonicznej z kimś uprzejmym z Enea dowiedziałam się, że słup sasiadów, który przestawili tak blisko mojej posesji mógłby zasilić również moja nieruchomość, dlatego dziwią się nikt go nie usunął. Kwestia lamp oczywiście również jest nie jasna. Są przepisy które regulują odległość jednej lampy od drugiej. Słyszałam, ze oświetlenie przede wszystkim ma oświetlać skrzyżowania. Ta sąsiadów została zabrana ze skrzyżowania i stoi teraz ok. 20 m od niego. W chwili przestawienia słupa wraz lampą sąsiadów blisko mojej nieruchomości, oświetlenie na naszym słupie stało się zbędne, więc go zdjęli i nie zamierzają zakładać ponownie. Nie wiem czy powinni mieć pozwolenie na budowę, czy zgłoszenie takich prac, bo nikt mi nie chce pomóc. Swoją drogą, nie wiecie czy jest jakieś prawo odnośnie stawiania słupów tak blisko cudzej posesji bez ich zgody - ok. 40 cm? Wiecie, eh nie chcę być złośliwa, ale po tych wszystkich telefonach do Enea z prośbą o wyjaśnienia i po tym jak mnie tam potraktowali będę drążyć temat, ale czy to cos da ? Zastanawia mnie fakt czy w przypadku zasiedzenia, mięli prawo do przestawienia tych lamp ? Czy mogę coś wskórać służebność, odszkodowanie, powrót lampy, czy przesunięcie lampy sąsiada ? czy cokolwiek, Proszę pomóżcie !!!!!
zuzia3339 jest off-line  
07-08-2013, 12:01  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce.

Nam też wciskali kity o zasiedzeniu i służebności. Zażądaliśmy dowodu. Efekt był taki, że żeby wymienić kabel, który idzie w naszej ziemi, musieli zapłacić odszkodowanie i dostali tylko zgodę na użytkowanie konkretnych metrów a nie całości.
Nie daj się i walcz, bez twojej zgody nie wolno im na twojej posesji nic zrobić, dziwię sie ze w ogóle weszli.
 
30-12-2013, 19:20  
belmondo48
Początkujący
 
Posty: 18
Domyślnie RE: Odszkodowanie od Elekrowni za transformator i słupy energetyczne na działce.

Mam troche inny problem.Wkamienicy w ktorej mieszkam byl transformator o mocy 5kv,teraz spoldzielnia,zarzadza nieruchomoscia, zgodzila sie na umieszczenie tam przez Tauron transformatora o mocy 20kv,nie pytajac lokatorow(mieszkania wlasn.hipoteczne).Mam sypialnie bezposrednio pod tym transformatore ok. 30cm.Spi tam male dziecko(4 mies).Probuje sie przed tym bronic(Pow.insp.nadz.budowl powiedzial,ze wszystko ok,zlozylem odwolanie do Woj. insp.nadz.budowl. i czekam na odpowiedz).Moze ktos juz mial taki przypadek lub wie jak sie bronic?Spoldzielnia bierze za to pieniadze.Ja niechce zadnych ,tylko nie chce transformatora 20kv pod podloga.
belmondo48 jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni post / autor
§ odszkodowanie za słupy energetyczne na prywatnej działce bwoj54 Prawo cywilne 93 26-02-2015 08:52
§ Transformator na działce. Nowy właściciel działki arthuluss Prawo cywilne 1 22-02-2013 17:08
§ odszkodowanie transformator... seb123 Ubezpieczenia - polisy, ubezpieczyciele 17 02-04-2012 16:13
§ Słup telefoniczny oraz transformator i słupy energetyczne JanuszZakowski Prawo nieruchomości, lokalowe i budowlane 2 06-01-2012 14:31
§ Linie energetyczne, droga oraz wodociąg w działce a odszkodowanie jarpo Prawo nieruchomości, lokalowe i budowlane 9 09-12-2011 21:29
§ Transformator i słupy energetyczne - czego mogę żądać darek83 Prawo cywilne 0 18-02-2011 18:44


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 11:34.