Zachowek od spadku po rodzicach - Forum Prawne

 

Zachowek od spadku po rodzicach

Jest nas dwoje rodzeństwa. Niedługo upłynie trzy lata jak mój brat odziedziczył na mocy testamentu mieszkanie po rodzicach. Istnieje w tej sprawie postanowienie sądu. Upłynie więc dla mnie trzyletni okres przedawnienia dla ubiegania się o ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawo spadkowe

Prawo spadkowe - aktualne tematy:

  • § Wypłata rachunku w ramach spad...
    Witam, mam pytanie odnośnie wypłaty środków zgromadzonych w ramach kontraktu cyklicznego zakupu metali szlachetnych...
  • § Sprawa spadkowa
    Witam, proszę o poradę. Moja sytuacja wygląda tak: Po zmarłym ojcu odziedziczyłem kilka działek, działki są...
  • § zamiana dzialek
    Witam. Moze ktos mial podobna sytuacje. Odziedziczylam ziemie po dziadku (tato zmarl). Bylo nas kilkoro. W drodze...

Odpowiedz
 
23-01-2008, 15:37  
Wojtek39
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie Zachowek od spadku po rodzicach

Jest nas dwoje rodzeństwa. Niedługo upłynie trzy lata jak mój brat odziedziczył na mocy testamentu mieszkanie po rodzicach. Istnieje w tej sprawie postanowienie sądu. Upłynie więc dla mnie trzyletni okres przedawnienia dla ubiegania się o zachowek, a ja mam - tak mi się wydaje - związane ręce, ponieważ do tej pory brat nie postarał się o to by w księdze wieczystej tego mieszkania zrobiony został wpis, z którego wynikałoby, iż na mocy testamentu i wyroku sądu jest on właścicielem mieszkania.
Czy brat może ot tak sobie zlekceważyć obowiązek wpisu postanowienia sądu do ksiąg wieczystych?
W związku z tym nie wiem jak mam postąpić, żeby nie przepadł mi zachowek.
Pozdrawiam
Janka.
Wojtek39 jest off-line  
23-01-2008, 15:39  
kadi
Przyjaciel forum
 
Posty: 12.650
Domyślnie

Prawo do złożenia pozwu o zachowek nie zależy od tego czy brat dokonał wpisów w KW. Jeśli nie złożysz pozwu w terminie to narazisz się na skuteczny zarzut przedawnienia.
kadi jest off-line  
23-01-2008, 16:09  
Wojtek39
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie

Dzięki! Jeszcze tylko jedno pytanie:
Czy brat może uchylać się tak w nieskończoność od wpisu swojego prawa własności do księgi wieczystej?
J.
Wojtek39 jest off-line  
23-01-2008, 17:57  
Dura_lex
Przyjaciel forum
 
Posty: 1.246
Domyślnie

Wpis nie ma znaczenia,bo w KW figuruje nadal spadkodawca a to od majatku spadkodawcy obliczasz zachowek. Piszesz pozew, podajesz KW jako dowod ze mieruchomosc byla wlasnoscia spadkodawcy w chwili jego smierci oraz podajesz sygnature akt dot. postepowania o stw. nabycia spadku.
Dura_lex jest off-line  
30-05-2012, 20:09  
karolinazyga
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Zachowek od spadku po rodzicach

mam taka skomplikowana sprawę

dziadek zmarl w 1994r
moja mama w 2001r
żyje jeszcze babcia, siostra i brat mojej mamy
babcia ma 87 lat, mieszka w w domu na dole a syn i synowa na gorze
córka babci mieszka 500km wiec odwiedza babcie kilka razy w roku i przebywa z nia kilka dni
ogolnie babcią opiekuje sie ja i moj brat
zawożę ją do lekarza, dbam żeby przyjmowała leki, sprzatam, piorę
kiedy byla w szpitalu synus nawet nie odwiedził, po wyjsciu ze szpitala musialam ja zabrac do siebie bo synus i synowa nawet szklanki wody by nie dali
babcia z dziadkiem (jak jeszcze zył) przepisali calą gospodarke własnie synowi - dość duza, z dobra ziemią w zamian za dozywotnia opieke ktorej oczywiście nigdy nie było
córkom praktycznie nie dali nic, bo na tzw "gębę' synuś powiedzial że siostry splaci
sami nie mają już dzieci bo ich syn sie powiesil, mają wnuczka swojego i to własnie jemu chca przepisać wszystko
mineło lat kilkanascie i nawet zlotowki nie dali
nie mialambym nic przeciwko jesli naprawde opiekowali by sie babcia, szanowai ją
ale tam były (bo od roku nie ma) kłótnie, bójki
babcia wiele razy została pobita, popchnieta, wyzywana przez synusia i synową
kiedy żył jeszcze ich syn ciagle byly tam jakies zwady, ciagle byla policja, bo wiecznie sie byli, wyzyali, ganiali za sobą z widlami i nożami

czy ja z bratem i z ciotka mamy prawo kiedys domagac sie zachowku po babci?
jak ten zachowek jest wyliczany?
czy mimo iż istnieje ich prawowity spadkobierca (jest nim ich 7 letni wnuk) to mamy prawo do jakis pieniędzy?
karolinazyga jest off-line  
Linki sponsorowane
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni post / autor
§ Zrzeczenie się spadku po zadłużonych rodzicach Agatokles Prawo spadkowe 2 20-02-2010 11:44
§ Mieszkanie po rodzicach - spadek - zachowek glad Prawo spadkowe 3 14-01-2010 07:47
§ Prawo małżonka do spadku po rodzicach. Aneta1 Prawo spadkowe 2 22-06-2009 14:58
§ kredyt hipoteczny w spadku po rodzicach marta00 Prawo spadkowe 5 16-06-2009 21:08
§ podatek od spadku po zmarłych rodzicach przed 2007 r gosiakasma Prawo finansowe i podatkowe 0 27-01-2009 19:03


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:26.