Światła dzienne LED - homologacja

  • Autor wątku Autor wątku chmielinho
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
C

chmielinho

Nowy użytkownik
Dołączył
05.2012
Odpowiedzi
2
Witam.
Mam nadzieję że zamieściłem temat w odpowiedniej kategorii.

Niedawno zamontowałem sobie w samochodzie światła dzienne LED.
Kilka dni później zatrzymała mnie policja i zażądali dokumentu potwierdzającego dopuszczenie "dziennych" do użytku czyli potocznie papierka na homologację, takowego nie miałem. Dali pouczenie i kazali zdemontować światła. Świateł nie zdemontowałem bo nigdzie w przepisach nie znalazłem zapisu że do takich świateł trzeba mieć dokument, a potrzebna jest tylko homologacja wybita na kloszu E* i RL. Światła spełniają wymogi zawarte w przepisach odnośnie miejsca zamontowania i działania.

Chciałbym żeby ktoś rozwiał moje wątpliwości bo nigdzie nie mogłem znaleźć rozwiązania.

Pozdrawiam.
 
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL. Światła dzienne muszą być zainstalowane: * Symetrycznie względem osi pojazdu * Na równej wysokości * Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm * Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm * Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego * Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.

To tak dla przypomnienia innym. Być może jest możliwe uzyskanie od firmy światełek deklaracji homologacji ze wszystkimi numerami raportów, datami, numerami świadectw itp. Firma ta wystawi ową deklaracje, jeżeli jest pewna swoich badań. RL oraz E20 potrzebne. Źle zamontowane światełka, oraz jakość ich wykonania może nieco przeszkadzać innym użytkownikom drogi, możesz ich razić itp.

Proponuję, abyś odbył wycieczkę do dajbliższej jednostki i poprostu zapytał się funkcjonariusza z Wydziału Ruchu Drogowego. Napewno zostaniesz kompetentnie poinformowany.
 
M. Mateusz napisał:
Proponuję, abyś odbył wycieczkę do dajbliższej jednostki i poprostu zapytał się funkcjonariusza z Wydziału Ruchu Drogowego. Napewno zostaniesz kompetentnie poinformowany.

Zaraz, zaraz. Zakładając, że ma te światełka założone zgodnie z przepisami oraz - jak pisze - skoro ma na nich oznaczenie E i RL, to po jakiego czorta ma sobie wycieczki na policjęrobić ? Z nudów, czy dlatego, że go jakiś niedouczony policjant pouczył ?
 
Nie trzeba wozić ze sobą żadnych homologacji, wystarczy, że światła są prawidłowo zamontowane i mają wybite oznaczenia jak już wcześniej napisano. idąc tokiem myślenia policjantów, którzy Cię kontrolowali, musiałbyś wozić ze sobą papierową homologację na normalne światła, kierownicę, pedały, hamulce, szyby, fotele, kierunkowskazy i co tam jeszcze :D
 
aarreekk napisał:
Zaraz, zaraz. Zakładając, że ma te światełka założone zgodnie z przepisami oraz - jak pisze - skoro ma na nich oznaczenie E i RL, to po jakiego czorta ma sobie wycieczki na policjęrobić ? Z nudów, czy dlatego, że go jakiś niedouczony policjant pouczył ?

Założyciel tematu napisał iż światełka posiadają homologacje E...? Dlatego, aby rozwiać wątpliwości proszę udać się do jednostki, tam nie gryzą proszę się nie obawiać ;) Policjant zastosował pouczenie i kazał ściągnąć, może są jeszcze jakieś szczegóły o których zapomniałeś wspomnieć ?
 
Światełka mają odpowiednie homologacje na kloszach. Sprawdzałem miejsce zamontowania i też jest poprawne.

Policjant nawet na nie nie spojrzał (sądzili że jechałem bez świateł i dlatego mnie zatrzymali) tylko poprosił o dokument stwierdzający homologacje .
Ja na to spytałem czy pokazać również dokument potwierdzający homologacje świateł mijania.
Policjant speszony powiedział że nie bo to oryginalne światła i nie potrzeba takiego dokumentu.
Ja na to odpowiedziałem czy jest pewien czy to są oryginalne klosze? i czy do każdego nowego elementu oświetlenia nie muszę wozić ze sobą teczki z homologacjami i czy na nowe żarówki też muszę wozić pisemną homologację ?
Policjant nie wiedząc co odpowiedzieć poszedł sprawdzić dokumenty a że żadnych punktów ani konfliktów z prawem nie mam to wrócił i zastosował pouczenie i kazał zdemontować LEDy.

Uśmiałem się z nich przez dalszą część drogi do pracy lecz wątpliwości zostały.
Taka to była historia.
 
Masz racje, tez bylbym zaklopotany watpliwosciami. Szukalem informacji na ten temat w jednym przypadku zabiera sie dowody, a w drugim nie. Sprawa podobna do trzeciego swiatla stopu, byly zabronione, a jak juz mozna bylo ich uzywac wtedy trzebabylo wozic ze soba homologacje. Jak ja bym Ciebie kontrolowal sprawdzil bym Homologacje Lampy z czy jest zgodna z przeznaczeniem E20 RL.Czy sa dobrze zamontowane zgodnie z wytycznymi i sa barwy bialej. I zyczyl szerokiej drogi.

Moze nie byl niedouczony, ale mniej poinformowany ;) Czlowiek uczy sie cale zycie. Sprobuj zasiegnac informacji u producenta, czy jak wczesniej wspomnialem w najblizszej jednostce.
 
M. Mateusz napisał:
Światła dzienne muszą być zainstalowane: * Symetrycznie względem osi pojazdu * Na równej wysokości * Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm * Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm * Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego *
Odległość 40 cm od obrysu pojazdu jest już nieaktualna. Nie ma wyznaczonej odległości od bocznego obrysu pojazdu.
 
Jak nie ma jak jest dziennikustaw.gov.pl/du/2013/951/D2013000095101.pdf

"nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm"
 
Wg Wikipedii;
Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012).
 
Jest hierarchia.... po prostu prawo nie jest dostosowane i na chwile obecna obowiązuje cie 400 mm. A jak Ci to nie pasuje to Strasburg pozostaje ;)

p.s. znalezleś tam gdzies zapis o miejscu położenia ?
 
Witam,
dołącze do tematu.

Czy można przerobić światła pozycyjne z przodu poprzez wstawienie odpowiednio mocniejszej żarówki (np. mocnego LED-a) tak aby uznawane były jako światła do jazdy dziennej ? Ja u siebie zamontowałem żarówki LED do świateł pozycyjnych i porównując je z typowymi światłami LEDowymi do jazdy dziennej mogę stwierdzić że są tak samo widoczne żeby nie powiedzieć że nawet bardziej widoczne niż obrysy LEDowe (chyba ciut za mocne LEDy wsadziłem - 7000K).
 
To pytanie dodatkowe, czym różnią się światła do jazdy dziennej od świateł postojowych jeśli postojowe będą miały te same parametry mocy?
 
Odpowiem tak.
Nigdzie nie znalazłem (może niedokładnie czytałem) w ROZPORZĄDZENIU
MINISTRA INFRASTRUKTURY
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, możliwości stosowania zamiennie świateł "postojowych" i świateł do jazdy dziennej.
Jako ciekawostkę mogę Ci podać, że na allegro można znależć dwa w jednym. Czyli w jednej obudowie światła do jazdy dziennej i światła pozycyjne.
Udaj się do najbliższej stacji diagnostycznej, albo jednostki policji i tam się spytaj o to.
I jeszcze jedno.
Swiatła do jazdy dziennej muszą mieć homologację. Kto Ci ją wystawi?
 
Ostatnia edycja:
Także mam podobne wątpliwości i podepnę się do wątku.
Otóż chciałbym kupić reflektory z soczewkami pod żarówki h7 i wbudowanymi światłami do jazdy dziennej. Jaką homologację musiałby mieć takie lampy, żeby nie było problemów z policją oraz podczas badania technicznego? Oprócz tego, czy homologacja musi być wytłoczona na kloszu lampy czy może być w postaci naklejki po wewnętrznej stronie klosza?

Z góry dziękuję za pomoc! :)
 
Powrót
Góra