[Prawo drogowe] Pierwszeństwo przy zjeździe z ronda. - Forum Prawne

 

[Prawo drogowe] Pierwszeństwo przy zjeździe z ronda. 2

Nie ma nad czym dywagować. Rondo to nic innego jak normalne skrzyżowanie (jakby go "wyprostować" ). A mówiąc już językiem prawnym rondo to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym". Po pierwsze zacznijmy od przepisów: RUCH DROGOWY Rozdział ...



Wróć   Forum Prawne > Różne > Dyskusja ogólna


Odpowiedz
 
04-11-2011, 20:09  
szpilek76
Początkujący
 
Posty: 1
Domyślnie RE: [Prawo drogowe] Pierwszeństwo przy zjeździe z ronda.

Nie ma nad czym dywagować.
Rondo to nic innego jak normalne skrzyżowanie (jakby go "wyprostować" ).
A mówiąc już językiem prawnym rondo to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym".
Po pierwsze zacznijmy od przepisów:

RUCH DROGOWY
Rozdział 5 - Ruch pojazdów
Oddział 4 - Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22.

1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.

4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.

5. Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

A teraz trochę przepisów, faktów, praktyki i dobrych rad zgodnych z prawem drogowym, kulturą na drodze itp. itd.
Najczęściej spotykane jest rondo oznakowane znakiem C-12 ("ruch okrężny") oraz dodatkowo znakiem A-7 ("ustąp pierwszeństwa"). Oznacza to, że jadący na rondzie mają pierwszeństwo, wobec tych, którzy zamierzają wjechać na to skrzyżowanie. Jednocześnie taki zestaw znaków (C-12 i A-7) oznacza, że kierujący chcąc zmienić na rondzie pas ruchu, zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa tym, którzy poruszają się po pasie, na który zamierza wjechać.
Istnieją również ronda oznakowane tylko znakami C-12. Na takich rondach obowiązują zasady ogólne, tzw. "reguła prawej strony" ("reguła prawej ręki" czy jak tam zwał).. To znaczy, że pierwszeństwo ma ten, kto zamierza wjechać na skrzyżowanie, a kierowcy znajdujący się na rondzie muszą wpuścić tych, którzy zamierzają się na nie dostać.
Są też bardziej rozbudowane ronda, które mają oddzielone 2, 3 i więcej pasów ruchu. Obowiązującą i poprawną zasadą jest:
skręt w prawo- pas zewnętrzny (skręcając powinniśmy zbliżyć się do prawej krawędzi
skręt w lewo, lub zawracanie – powinniśmy trzymać się pasa najbliższego środkowi.
jazda na wprost – dopuszczalna zarówno z pasa wewnętrznego jak i zewnętrznego, w zależności od warunków i ustawienia przed wjazdem na rondo.
Jeżdżąc po bardziej rozbudowanych rondach możemy mieć do czynienia z oznaczeniem dopuszczalnych kierunków jazdy za pomocą znaków poziomych. Musimy się wówczas do nich zastosować.

Wracając do rond oznakowanych wg pierwszej zasady czyli znakami C-12 - A-7 (najczęściej spotykanych) należy stosować się do kilku zasad:
1. Chcąc skręcić w prawo przed rondem ustawiamy się na pasie prawym.
2. Chcąc jechać prosto przed rondem ustawiamy się na pasie lewym lub prawym (wewnętrznym lub zewnętrznym) - nie ma to znaczenia.
3. Chcąc skręcić w lewo (na tzw. trzecim zjeździe) przed rondem ustawiamy się na lewym pasie.
Będąc na rondzie na lewym (wewnętrznym) pasie chcąc jechać na wprost powinniśmy i musimy przed drugim (tym na wprost) zjazdem (najlepiej tuż za pierwszym - tym w prawo zjazdem - jeżeli rondo nie jest zbyt rozciągnięte) zjechać na prawy pas stosując się do wszelkich przepisów tj. włączając prawy kierunek i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierzamy wjechać i zachowując szczególną ostrożność przy zmianie pasa (rozglądanie się i takie tam bla bla) a jednocześnie włączając kierunek musimy to na tyle szybko (odpowiednio w czasie) zrobić, aby zasygnalizować ten manewr pojazdowi wjeżdżającemu na rondo z prawej strony (czyli temu, który będzie wjeżdżał na rondo tuż za pierwszym - dla nas - zjazdem w prawo).
Dlaczego tak? Ponieważ przez nasze gapiostwo może wyjść taka sytuacja, że (zakładając sytuację hipotetyczną - że oprócz nas na rondzie nie ma nikogo, tylko przy wjeździe na rondo czekają samochody) będąc jeszcze na lewym pasie, miniemy pierwszy zjazd na prawo i mijając zaraz za tym zjazdem samochody chcące wjechać na rondo nie włączymy prawego kierunkowskazu, który będzie sygnalizował, że zmieniamy pas z lewego (wewnętrznego) na prawy (zewnętrzny), żeby za chwilę opuścić rondo (dla naszego kierunku jazdy jest to drugi zjazd na prawo - czyli jazda na wprost) utwierdzimy kierowców czekających przy wjeździe na rondo, że my nie będziemy jeszcze przez jakichś czas zmieniać naszego pasa ruchu i taki kierowca wjedzie na rondo na prawy pas i co... Jeśli będzie na tyle szybko się poruszał, że po wjeździe na rondo szybko się z nami zrówna, to niestety, pomimo że zasygnalizujemy prawym kierunkowskazem chęć zmiany pasa i za chwilę skręt w prawo to będziemy zmuszeni go przepuścić zgodnie z zasadą pierwszeństwa i nie będziemy mogli wykonać swojego manewru. A to jest tylko sytuacja hipotetyczna, gdy nie ma dużego ruchu na tym rondzie, a jak komplikuje się sytuacja przy wzmożonym ruchu
Zasady powyższe obowiązują również Panie i Panowie kierowcy w przypadku, gdy jakichś gamoń postanowi objechać całe rondo prawym pasem!
Co do kultury na drodze (czego niestety nam Polakom brakuje ) jeśli ruch jest znaczny na takim rondzie, a widzimy, że ktoś jedzie prawidłowo (prawidłowo porusza się po rondzie - tzn. z lewego pasa włączając prawy kierunkowskaz próbuje się dostać na prawy pas, żeby za chwilę zjechać z ronda), ale manewr jest ciężki lub wręcz niemożliwy do wykonania to spróbujmy zrozumieć takiego kierowcę i go wpuścić jeśli nie sprawi to nam lub innym kierowcom kłopotu
A tak już podsumowując Polacy powinni nauczyć się jeździć na tzw. "zameczek" tzn. jeżeli na rondzie jest tyle samochodów, że nie ma mocnych żeby tam mysz się wśliznęła to powinno się wpuszczać po jednym kierowcy z pasa wewnętrznego na dalszy zewnętrzny (np. przy 2-3 pasach na rondzie najpierw z 1 wewnętrznego na 2 środkowy później 3 zewnętrzny, aż taki kierowca opuści rondo), dlatego że to świadczy o naszej kulturze jazdy, również znajomości przepisów oraz powoduje, że jazda na zatłoczonych rondach jest szybsza, płynniejsza i bez kolizyjna
życzę miłej jazdy
szpilek76 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Jaka jest dopuszczalna wysokość krawężnika przy wjeździe/zjeździe na parking? (odpowiedzi: 6) Witam. Jakiś czas temu miałem kolizję ze sarną, po tej kolizji zmieniłem samochód. I od tego czasu zaczęły się schody:/ Samochód to limuzyna przez co...
§ Kolizja przy zjeździe z ronda - konsultacja (odpowiedzi: 4) Witam, małe pytanko - taka sytuacja: pojazd czerwony podjeżdża wolno do pustego ronda dwu pasmowego, wjeżdża na nie z niewielką prędkością na...
§ Pierwszeństwo rowerzysty przy przejeździe przez ulicę - kiedy? (odpowiedzi: 4) Cześć Zastanawiam się w jakich dokładnie sytuacjach rowerzysta ma pierwszeństwo (na podstawie tej nowej reformy)? Czy w poniższej sytuacji...
§ pierwszeństwo przy wyjeździe z prywatnej posesji (odpowiedzi: 34) Czy rowerzysta jadący po chodniku pomimo zakazu, łamiąc przepisy ruchu drogowego (jadąc niezgodnie z kierunkiem ruchu) stwarzając zagrożenie dla...
§ Wymuszenie przy zjeździe z ronda?. Przepis z prawa drogowego (odpowiedzi: 3) Witam serdecznie, mam do Państwa pytanie związane z przepisami ruchu drogowego, wydają mi się w tej sytuacji oczywiste jednak często słyszę...
§ kolizja przy zjeździe z ronda (odpowiedzi: 1) Jechałam rondem środkowym pasem następnie dałam kierunkowskaz sygnalizując zjazd z ronda(prawy kierunek) po zewnętrznej stronie jechało auto,które...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 12:14.