Cytat:
Napisał/a raventes ale sam RPO wypowiadał się o niezgodności z Konstytucją pewnych ograniczeń, |
Tak, wiem i czytałem ale
RPO nie posiada uprawnień prawodawczych. W opublikowanym dokumencie odnosił się do zakazu przemieszczania się gdzie stanowczo twierdzi o niezgodności oraz o zakazie samodzielnego przebywania w przestrzeni publicznej małolatów opinia RPO odnosiła się tylko do tych dwóch obostrzeń. Ta opinia odnosi się do już nieobwiązującego, albowiem zostało uchylone, rozporządzania RM z 31.03.2020. Zastało one rozporządzeniem RM z 10.04.2020 i które weszło w życie nb. z ok. dwudziestogodzinną mocą wsteczną - problem pozostaje bo budzące wątpliwości obostrzenia utrzymuje w mocy. Ważne stwierdzenie:
"w mocy".
Zaznaczam:
nie mylmy mocy obowiązującej danego przepisu czy całego aktu prawnego z ewentualną sprzecznością ich z Konstytucją. Ja sam tą sprzeczność dostrzegam ale dostrzegam także to, że pomimo tej sprzeczności jest obowiązującym obostrzeniem.
Przepisy prawa ( a takimi są przepisy konstytucją oraz budzący kontrowersje paragraf piąty rozporządzenia jak i wcześniejsze i już nieobowiązujące) wchodzą w sprzeczności i co za tym idzie w pewne korelacje według czterech podstawowych zasad:
1)
Lex superior derogat legi inferiori (łac.: ustawa nadrzędna uchyla ustawy podrzędne) i na nią podświadomie powołują się mówiąc o niekonstytucyjności ale tu nie ma ona zastosowania bo już
wewnątrz Konstytucji zadziałała inna zasada o czym niżej.
2) Lex posterior derogat legi priori (łac. ustawa późniejsza uchyla moc obowiązującą ustawy wcześniejszej) - w przedmiotowej sprawie pojawia się jedynie w tle ( rozporządzenie RM z 31.03.2020 kontra rozporządzenie RM z 10.04.2020)
3)
Lex specialis derogat legi generali. (łac. ustawa szczególna uchyla ustawę ogólną) - podświadomie znamy ją z życia codziennego bo wszelkie "gwiazdki" i "drobne druczki w umowach" są przykładem jej stosowania. To ona właśnie zadziałała
wewnątrz Konstytucji - w relacjach: przepisy Konstytucji vs przepisy ustaw lub rozporządzeń lub także innych podrzędnych aktów prawnych - odbierając prawo stosowania zasady: lex superior derogat legi inferiori i zastrzegając to prawo wyłącznie Trybunałowi Konstytucyjnemu oraz określając procedurę jego stosowania która ma też swoje wady vide: medialny cztery lata temu i przyciszony "skandal" z nieopublikowanym wyrokiem TK.
4) Lex posterior generali non derogat legi priori speciali (łac. norma późniejsza ogólna nie uchyla normy wcześniejszej szczególnej) - w przedmiotowej sprawie nie zadziałała.