Hosting i awaria - utrata danych - Forum Prawne

 

Hosting i awaria - utrata danych

Witam. Hosting www, gdzie trzymam swój sklep internetowy miał awarię, na skutek czego przywrócono konta z kopii zapasowej z godzin nocnych. W dzień awarii nasi pracownicy dodali około 5000 nowych produktów do bazy danych, co ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Nowe technologie


Odpowiedz
 
13-02-2021, 17:09  
Olgierd89
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie Hosting i awaria - utrata danych

Witam. Hosting www, gdzie trzymam swój sklep internetowy miał awarię, na skutek czego przywrócono konta z kopii zapasowej z godzin nocnych.
W dzień awarii nasi pracownicy dodali około 5000 nowych produktów do bazy danych, co było moim kosztem.

Rozumiem, że po zmianach w prawie od 2021, mając jednoosobową działalnoś gospodarczą mam podobne uprawnienia jak konsument i mogę domagać się skutecznie odszkodowania od tej firmy za utrcone dane w postaci zapłaty nadgodzin moim pracownikom?

Firma na moją reklamację o wypłatę 1750 zł rekompensaty odpisała mi tak:
Przepis prawny:
Szanowny Panie,

jest nam przykro w związku z zaistniałą sytuacją i rozumiemy Pana gniew, jednak proszę mieć na uwadze, że z uwagi na techniczne aspekty działania macierzy RAID, nawet w takiej sytuacji istnieje ryzyko bezpowrotnej utraty danych.
Zgadzamy się również z faktem, że zgodnie z prawem od obecnego roku, z uwagi na prowadzoną przez Pana firmą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej zyskał Pan większe uprawnienia w niektórych zakresach, na równi z tymi jakie posiadają konsumenci.
W związku z powyższym oczywiście nie obowiązuje Pana zapis regulaminu, który ogranicza naszą odpowiedzialność do kwoty zapłaconej przez Pana za usługę - ponadto, po aktualizacji regulaminu ze stycznia 2021 posiadamy w regulaminie informację, że w przypadku jednoosobowych firm zapis ten nie ma zastosowania.

Jednak z naszej strony odmawiamy zapłaty odszkodowania/zadośćuczynienia za utracone korzyści oraz z tytułu rekompensaty za poniesione nakłady na pracę Państwa pracowników z tytułu ponownego wprowadzenia danych, ponieważ:
-w zakresie niedostępności: usługa została wykonana poprawnie, tj. mimo wystąpienia awarii, utrzymaliśmy SLA dostępności usługi na poziomie 99.7% w skali roku, a mimo to wszystkim klientom dotkniętym awarią wydłużyliśmy usługę bezpłatnie o okres 1 miesiąca;
-jako dodatkowy bonus przyznaliśmy Państwu gratyfikację w postaci wirtualnej karty podarunkowej na 100 zł na nasze dowolne usługi, ważną 24 miesiące od dnia jej wydania;
-zgodnie z zapisami regulaminu jak i oferty dostępnej na stronie http://... zobowiązujemy się w przypadku awarii do przywrócenia usługi z najnowszej kopii bezpieczeństwa, nie starzej niż takiej sprzed 3 dni - w tej sytuacji przywróciliśmy kopię sprzed 12h.

Dodatkowo, żądanie przez Pana kwoty rekompensaty w kwocie blisko 5x wyższej niż koszt samej usługi (399 zł/rok netto), w naszej ocenie jest sprzeczne z zasadami współżycia społecznego. Dokładnie mówi o tym Art. 5, Kodeksu Cywilnego:
"5. Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.".

Zwracamy jeszcze raz szczególną uwagę, że ww. incydent nie był przez nas zawiniony umyślnie. Oczywiście w razie odmiennego zdania, przysługuje Panu prawo do mediacji (na co wyrażamy zgodę) lub wystąpienia do sporu sądowego. Z naszej strony liczymy na zrozumienie i dalszą dobrą współpracę.

Kierownik działu obsługi klientów
...


Myślicie, że przed sądem mam szanse na ugranie tego odszkodowania? Dla mnie tłumaczenie firmy jest niepoważne. Trzymają dane, zdarzy się awaria to mają mieć dane z momentu awarii.
Olgierd89 jest off-line  
13-02-2021, 17:28  
Pejotwroc
Stały bywalec
 
Posty: 656
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Podpisując z nimi umowę zgodziłeś się na ich regulamin więc szanse że uzyskasz coś więcej niż w to co proponują są blisko zera.
Pejotwroc jest on-line  
13-02-2021, 17:31  
Olgierd89
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Rozumiem, ale po co są w takim razie przepisy (klauzule abuzywne), że nie można konsumentowi ograniczyć maksymalnej kwoty odszkodowania/zadośćuczynienia?

Nie jest tak, że w regulaminie to co jest to niejako "gwarancja" - coś dodatkowego, a z kodeksu cywilnego odpowiadają zawsze w pełnej kwocie szkody, która wyniknęła?
Olgierd89 jest off-line  
13-02-2021, 20:56  
LeszsekS
Moderator globalny
 
LeszsekS na Forum Prawnym
 
Posty: 38.915
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Cytat:
Napisał/a Olgierd89 Zobacz post
... Rozumiem, że po zmianach w prawie od 2021, mając jednoosobową działalnoś gospodarczą mam podobne uprawnienia jak konsument ...
Sprawdź dokładnie kiedy i na jakich zasadach.
LeszsekS jest off-line  
16-02-2021, 21:58  
maj1966
Zbanowany
 
Posty: 308
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Nie masz szans na odszkodowanie
standardowo kopie robi się co 24 godziny
maj1966 jest off-line  
22-02-2021, 13:08  
Olgierd89
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Te 24h nie są nigdzie określone ogólnie, są firmy co robię kopię co 1h.

Cytat:
Napisał/a LeszsekS Zobacz post
Sprawdź dokładnie kiedy i na jakich zasadach.
Dobrze rozumiem, że w przypadku, gdy nie znam się na hostingu, nie świadczę takich usług, a prowadzą jednoosobową firmę, to taki usługodawca nie ma prawa ograniczyć odpowiedzialności wobec mnie?
Olgierd89 jest off-line  
22-02-2021, 14:22  
LeszsekS
Moderator globalny
 
LeszsekS na Forum Prawnym
 
Posty: 38.915
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

A wykorzystujesz go do celów dg.
LeszsekS jest off-line  
22-02-2021, 17:51  
Olgierd89
Początkujący
 
Posty: 11
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

No do celów firmy, ale przytoczę fragment KC.
Przepis prawny:
Art.556.Zawarte wniniejszym dziale przepisy dotyczące konsumenta,
z wyjątkiem art. 558 § 1 zdanie drugie, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.


Hosting jest do celów firmy, ale ja nie prowadzę hostingu i nie znam się na tym, więc ta usługa nie ma dla mnie charakteru zawodowego, więc wg mnie jestem traktowany tutaj jak konsument.
Olgierd89 jest off-line  
22-02-2021, 19:34  
klimwater
Zbanowany
 
Posty: 165
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Czegoś tu nie rozumiem. Jednoosobowa działalność, a "W dzień awarii nasi pracownicy dodali około 5000 nowych produktów do bazy danych". Czy to nie jest stwierdzenie ze sobą sprzeczne?
klimwater jest off-line  
22-02-2021, 20:54  
LeszsekS
Moderator globalny
 
LeszsekS na Forum Prawnym
 
Posty: 38.915
Domyślnie RE: Hosting i awaria - utrata danych

Cytat:
Napisał/a Olgierd89 Zobacz post
... Hosting jest do celów firmy, ...
I używasz do celów zawodowych:
Cytat:
Napisał/a Olgierd89 Zobacz post
... swój sklep internetowy ...

Cytat:
Napisał/a klimwater Zobacz post
... Czy to nie jest stwierdzenie ze sobą sprzeczne?
Dlaczego? Jak sądzę uważasz błędnie, że przedsiębiorca prowadzący jdg nie może zatrudniać pracowników. Mylisz się.
LeszsekS jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Wymuszanie(?) zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych - hosting (odpowiedzi: 3) Witam, Spotkałem się z dość dziwną sytuacją w jednej z największych firm hostingowych. Otóż przy zamawianiu hostingu wszystko wyklikuje się na...
§ Awaria w firmie i utrata danych (odpowiedzi: 4) Witam. Jestem młodym przedsiębiorcą, swoją firmę posiadam kilka miesiecy. Zajmuje się nagrywaniem filmów ślubnych. Kilka dni temu stałem się ofiarą...
§ Hosting - utrata danych - roszczenia pieniężne !? (odpowiedzi: 0) Dzień dobry, od jakiegoś czasu korzystam z firmy hostingowej Hostowo.eu - ostatnio mieli coraz więcej problemów, aż w końcu padł dysk twardy i...
§ Hosting. Odrzucona prośba o usunięcie danych osobowych (odpowiedzi: 0) Poprosiłem administratora hostingu linuxpl.com o usunięcie moich danych osobowych, (z naciskiem na numer PESEL), razem z całym kontem. Chciałbym...
§ hosting www - dostęp do danych po wygaśnięciu konta (odpowiedzi: 7) Witam, mam następującą sytuację: wczoraj zablokowano mi konto hostingowe - na którym umieszczonych jest kilka moich stron. Nie miałem dostępu do...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 09:38.