Podstawą prawną bęzdie art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy z dnia 06 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) o treści:
[lex:1ag8rz83]Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.[/lex:1ag8rz83]
Prawo prasowe w zakresie dostępu do informacji publicznej odsyła w art. 3a do ww. ustawy, a brzmi to tak:
[lex:1ag8rz83]W zakresie prawa dostępu prasy do informacji publicznej stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 119

.[/lex:1ag8rz83]
Jeżeli pismak szuka taniej sensacji można by podrzucić art. 14 ust. 6 ustawy prawo prasowe i przypomnieć o:
[lex:1ag8rz83] Nie wolno bez zgody osoby zainteresowanej publikować informacji oraz danych dotyczących prywatnej sfery życia, chyba że wiąże się to bezpośrednio z działalnością publiczną danej osoby.[/lex:1ag8rz83]