20-09-2011, 20:45
|
| Użytkownik | Wadliwa adaptacja strychu
Witam. Proszę o radę, do jakiego rodzaju instytucji zwrócić się w sprawie wadliwej adaptacji strychu. Strycho-mieszkanie znajduje się na piątym piętrze, ponad naszym mieszkaniem. Wada polega na braku izolacji akustycznej. Strych ten został zamieszkany już wiele lat temu i przez wiele lat wada ta była niezauważalna, ponieważ lokatorzy we własnym zakresie wyłożyli podłogi czymś, co doskonale pełniło role akustycznej izolacji. Niestety lokatorzy ci wyprowadzili się dwa lata temu, nowi lokatorzy przeprowadzili remont i to „coś” z podłóg usunęli. Od tego momentu przeżywamy piekło – słyszalne są odgłosy życia codziennego sąsiadów, słyszalne są niemal tak, jakby znajdowali się za parawanem. Bardzo często późno kładą się spać, cisza zapanowuje u nich średnio między pierwszą a trzecią w nocy. Zarządca naszego budynku reaguje na moje pisma wymijająco i również podobnie Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
|
| |
21-09-2011, 09:52
|
| Stały bywalec | RE: Wadliwa adaptacja strychu |
| |
21-09-2011, 11:24
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Mieszkanie wynajmujemy od gminy, a budynkiem zarządza Administracja. Nasz blok został wybudowany w pierwszych latach komuny, znajduje się na jednym z centralnych osiedli dzielnicy Nowa Huta w Krakowie. Jest to budownictwo według norm budowlanych sowieckich – jak sądzę – nawet wygląd zewnętrzny bloków świadczy o tym. Najwyraźniej budowniczy tamtego okresu nie przewidzieli, że strych stanie się kiedyś mieszkaniem i strop oddzielający strych od niższej kondygnacji jest zupełnie „surowy”, czyli bez jakiejś dodatkowej warstwy np. izolacji akustycznej.
|
| |
21-09-2011, 20:42
|
| Stały bywalec | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Jeśli pierwotnie na strychu nie mieli mieszkać ludzie to nie było potrzeby zapewnienia do tego odp. izolacji.
Adaptacja strychu na pomieszczenia mieszkalne powinna być poprzedzona zgodą administracji budowlanej (w urzędzie miejskim).
Jeśli udzielono zgody na adaptację to może zatwierdzono zły projekt a może projekt adaptacji byl dobry ale żle go wykonano a może też prawidłowe izolacje zostaly zniszczone.
W zależnosci od ww. przyczyn PINB powinien zastosować jeden z trybów od art. 48 poprzez 50-51 i atr. 66 lub Art. 71a. prawa budowlanego.
czy cały budynek należy do miasta czy Może są mieszkania wykupione i jest wspólnota?
Najemca ma interes faktyczny ale nie prawny dlatego możesz wnioskować do PINB o wszczęcie postępowania w sprawie niedostatecznych izolacji akustycznych ale to od PINB zależy czy wszcznie postępowanie z urzędu bo ty stroną post. nie jesteś.
Jakby PINB olewał to można do prokuratury go zglosić z art. 231 k.k. w związku z
Art. 81. prawa bud. Cytat:
1. Do podstawowych obowiązków organów administracji architektonicznobudowlanej i nadzoru budowlanego należy:
nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, |
------------------ Na marginesie ---------- Nie lekceważ pisemek od organów administracji Gdy organ milczy Opcje jakie ma organ ws. udost. inf. publ. Gdy są wady budowlane Kto powinien naprawiać samowolę bud. |
| |
21-09-2011, 23:21
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Dziękuję za Twoje zainteresowanie, „obywatelu”  Na pewno skorzystam z przytoczonych przez Ciebie paragrafów, ale nie całkiem jasne jest dla mnie znaczenie faktu, czy ktoś jest stroną czy nie. Wiem, że nie jestem stroną, ponieważ nie wykupiliśmy naszego mieszkania na własność. Ale czy to korzyść dla mnie, być stroną? Skoro istnieje budowlany przepis prawny, to niezależnie od tego, czy ktoś jest stroną czy nie, przepis ten obowiązuje i PINB powinien wyegzekwować przestrzeganie go. Jeśli na przykład zgłaszam na policję, że ktoś okradł sklep, to policja ma obowiązek wszcząć śledztwo z urzędu, mimo że nie jestem stroną, a tylko zauważyłam zdarzenie. Czy dobrze rozumiem sądząc, że PINB ma obowiązek wszcząć postępowanie mimo, że nie jestem stroną, a zgłaszam fakt naruszenia budowlanego prawa? Że się nie mylę, wskazywałaby Twoja rada, oddania sprawy do prokuratury, czy tak?
Nie cały budynek należy do miasta, kilka mieszkań jest własnościowych.
|
| |
22-09-2011, 09:23
|
| Stały bywalec | RE: Wadliwa adaptacja strychu Cytat:
Napisał/a Beata_ss Czy dobrze rozumiem sądząc, że PINB ma obowiązek wszcząć postępowanie mimo, że nie jestem stroną, a zgłaszam fakt naruszenia budowlanego prawa? |
tak właśnie. PINB to policja budowlana.
Kiedy (rok) zamieszkali nad tobą ludzie?
Ustal ile mieszkań (wszystkich) ma ta wspólnota.
nie będąc stroną post. możesz tylko obserwować.
Wnioski np. o dowód z opinii rzeczoznawcy bud. może składać strona, to samo z odwołaniem do WINB i skargą do sądu adm.
Włąsciwie zostanie ci tylko dowiadywanie się o decyzjach i postanowieniach w trybie dostępu do inf. publicznej bo ani PINB ani wspolnota nie mają obowiązku zdawać ci relacji z tego co robią w tej sprawie,
Ustalenie przyczyny (zakladam złego stanu izolacji) jest bardzo istotne.
Jeśli jest tam wspólnota to ona zawsze będzie stroną postęp,
ale jeśli były dobre izolacje ale poprzedni mieszkaniec je usunął to on (obok wspólnoty reprezentowanej przez jej zarząd) też powinien być stroną tego postęp. Malo tego, wtedy PINB to właśnie do niego na podst. art. 52 prawa bud. powinien jako do "inwestora" skierować nakaz naprawy.
------------------ Na marginesie ---------- Nie lekceważ pisemek od organów administracji Gdy organ milczy Opcje jakie ma organ ws. udost. inf. publ. Gdy są wady budowlane Kto powinien naprawiać samowolę bud. |
| |
22-09-2011, 11:17
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Mam lekki mętlik w głowie z powodu kwestii „być – nie być stroną”. Wydaje mi się, że dotyczący tego przepis prawny to dziwoląg. Skutkiem tego prawa moja sytuacja jest dokładnie pokręcona: jestem jedyną z całego bloku osobą zainteresowaną wyegzekwowaniem prawa dot. izolacji i jednocześnie jedyną ofiarą, a nie jestem stroną.
Ok. 50% mieszkań to mieszkania własnościowe. Rozmawiałam już z sąsiadami-właścicielami, nie chcieli się angażować w sprawę, ale spróbuję jeszcze raz, bo wydaje mi się, że niektóre osoby, jak się je poprosi i przekona, to pomogą. A gdybym jednak nie znalazła sojusznika, to martwi mnie, że: Cytat:
Wnioski np. o dowód z opinii rzeczoznawcy bud. może składać strona, to samo z odwołaniem do WINB i skargą do sądu adm.
|
…martwi mnie trochę, że nie mam prawa składać skargi do WINB. Bo PINB ignoruje moje zgłoszenia – skierowałam dwa pisma, pierwsze w czerwcu 2009 r. – inspektorzy odpisują pokrętnie i wymijająco. I chciałabym napisać skargę do WINB na postępowanie PINB (najpierw jednak mam zamiar przeprowadzić ostateczną, rozstrzygającą rozmowę z szefową PINB, umówiłam się na termin).
Wydaje mi się, że ma miejsce solidarność urzędników, ponieważ winnym braku izolacji jest – moim zdaniem – organ, który zezwolił na zamieszkanie strychu przed blisko 30-tu laty (dokładnie roku nie pamiętam). Lokatorzy, którzy mieszkali tam jako pierwsi wykonali izolację już po oddaniu im strychu, wykonali prowizoryczną izolację, choć skuteczną. Prowizoryczną i którą następni lokatorzy uznali za wystrój wnętrza, zniszczony, brzydki i dlatego warstwę tą usunęli. Nakaz zaizolowania stropu powinien zostać skierowany – według mojego rozeznania – do organu, który niesłusznie zaakceptował adaptację przed blisko 30-tu laty.
Naprawdę mam poczucie, że jestem „gorszym” obywatelem: nie mogę być stroną, PINB nie chce porównać stanu faktycznego z zapisami w dokumentacji, a w odpowiedzi w jednym z dwóch pism od nich przeczytałam, że PINB w toku czynności przejrzał dokumentację i stwierdził, że napisano w niej, iż stropy w naszym budynku są w porządku. I to dało PINB podstawę, by zaniechać dalszego postępowania w tej sprawie. W papierach jest ok, a moje zgłoszenie – i krzywda – są bez znaczenia.
Mimo to będę działać nadal, bo tak żyć się nie da. Zastanawiam się nad Twoją pierwszą radą, by oddać sprawę w ręce prokuratury. Mam mnóstwo obowiązków, pracy, poza tym i tak nie mam prawa nadzorować przebieg postępowania tego czy innego inspektoratu czy urzędu.
|
| |
22-09-2011, 17:46
|
| Stały bywalec | RE: Wadliwa adaptacja strychu Cytat:
Napisał/a Beata_ss . Zastanawiam się nad Twoją pierwszą radą, by oddać sprawę w ręce prokuratury. Mam mnóstwo obowiązków, pracy, poza tym i tak nie mam prawa nadzorować przebieg postępowania tego czy innego inspektoratu czy urzędu. |
Zależy co napisali w tych pismach.
tu trzeba osrożnie bo: Cytat:
Art. 238. Kto zawiadamia o przestępstwie lub o przestępstwie skarbowym organ powołany do ścigania wiedząc, że przestępstwa nie popełniono, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
|
Ja sugerowałbym wniosek do PINB o udzielenie informacji publicznej
w formie kserokopii wszelkich ich decyzji lub postanowień wraz z uzasadnieniami dotyczących tej nieruchomości - budynku.
To samo do wydziału arch.i urbanistyki urzędu miejskiego.
Po doręczeniu tych odp. zaleznie od treści tych dokumentow można się zastanowić czy pisać do prokuratury bo w art, 231 musi być też szkoda - np. zakłocanie spoczynku nocnego - może lekarz coś tu poradzi.
------------------ Na marginesie ---------- Nie lekceważ pisemek od organów administracji Gdy organ milczy Opcje jakie ma organ ws. udost. inf. publ. Gdy są wady budowlane Kto powinien naprawiać samowolę bud. |
| |
22-09-2011, 23:07
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Pierwsze pismo od PINB, odpowiedź na moje pismo z czerwca 2009 r., otrzymałam pół roku później, w grudniu 2009 r. Było to krótkie zawiadomienie: „Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego /…/ wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie stanu technicznego budynku mieszkalnego /…/, ze szczególnym uwzględnieniem części wspólnej stropu pomiędzy lokalami” – i tu wymienione są lokale naszej rodziny i sąsiadów z góry. A dalej: „W dniu 23.11.2009 r. inspektorzy PINB /…/ przeprowadzili czynności kontrolne w sprawie stanu technicznego mieszkania nr X na poddaszu budynku nr Y. W ramach możliwej oceny wizualnej stwierdzono, że podłogi wykonane są w części z wykładziny PCV (Lentex), częściowo położone są panele podłogowe. Nie było możliwości dokonanie oceny warstw izolacyjnych podłogowych na istniejącym stropie bez dokonania odkrywki, dlatego tut. organ zażądał od zarządcy obiektu przedłożenia dokumentów dotyczących utrzymania obiektu budowlanego.”
Faktycznie była komisja 23.11.2009, panowie przyszli również do naszego mieszkania i przez kilkanaście minut jeden z panów odczytywał nam protokół oględzin – protokół wymieniał rozmaite parametry techniczne wyżej położonego lokalu, szerokość wysokość itp. itd., natomiast na temat stropu nie było ani słowa. Zapytałam, dlaczego. Usłyszałam w odpowiedzi, że komisja nie wzięła ze sobą narzędzi umożliwiających sprawdzenie, czy podłoga posiada izolację. Czyli komisja przyjechała zbadać strop, bez narzędzi umożliwiających to. A po za tym, nie wiem po co komuś są potrzebne narzędzia do odchylenia położonego na podłodze linoleum? Ja bym go odchyliła nożem kuchennym. Pod nim po prostu jest beton.
W drugim piśmie od PINB znów powtórzono, że na podłodze znajduje się w części mieszkania linoleum, a w części panele podłogowe. Czy linoleum i panele to nie elementy wystroju wnętrza? Przecież to nie są budowlane materiały izolacyjne wymagane przepisem prawa budowlanego. Moim zdaniem ta udzielona mi informacja nie ma żadnego związku z moim pismem na temat braku izolacji akustycznej. I w tym drugim piśmie napisano też, że z dostarczonej przez zarządcę dokumentacji wynika, że: „budynek nr X, zlokalizowany Y, w zakresie jego stropów jest w prawidłowym stanie technicznym. Potwierdza to zapis punktu dziewiątego ww. opinii zgodnie z którym cyt.:’(…) stropy bez zastrzeżeń(…)’.”
W ostatnim zdaniu stwierdzono: „brak jest podstaw do prowadzenia postępowania administracyjnego w niniejszej sprawie.” Konkluzja jest więc taka, że brak jest podstaw do wszczęcia, ponieważ w papierach wszystko jest ok.  A jeszcze udzielono mi w tym piśmie rady, bym wstąpiła na drogę cywilno-prawną, co sugeruje – jak rozumiem – że powinnam problem potraktować jako konflikt między mną a sąsiadami.
Przepraszam, że się tak rozpisałam, ale wydaje mi się, że ta historyjka ma charakter rozrywkowy – śmiech przez łzy.
W między czasie porozmawiałam z sąsiadami, pojawiła się nadzieja, że jednak zyskam sojuszników wśród właścicieli mieszkań i bardzo jestem Ci wdzięczna @obywatelu za rady i przytoczone paragrafy prawa. Faktycznie najpierw wykorzystam tą drogę, a z powiadomieniem prokuratury się wstrzymam. Zredaguję pismo do architektury, zarząd wspólnoty prawdopodobnie poprze mnie, jeszcze nie wiem jak, może podpisami pod moim pismem. Przeprowadzę rozmowę z szefową PINB i jak dalej postąpię, będzie też zależnie od wyniku tej rozmowy.
|
| |
23-09-2011, 21:57
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Ciężki jest prawniczy język do przebrnięcia  Ale ma tą zaletę, że jest konkretny, logiczny. O ile trafnie uchwyciłam sens sprawy w Opolu, kobieta przegrała sprawę, chyba właśnie „zaplątała” się w problem paneli, czyli wyposażenia lokalu, zamiast skupić się na problemie tego co pod panelami. I właśnie w tą ślepą uliczkę usiłuje mnie wmanewrować „mój” PINB -dochodzę do takiego wniosku - inspektorzy uparcie unikają nawet określenia „izolacja akustyczna”, a wciąż informują mnie o linoleum i panelach, do tego doradzają skierować sprawę do sądu cywilnego.
Po przeczytaniu i przemyśleniu Twojego ostatniego postu i relacji z sądowych rozpraw (na ile umiałam zrozumieć) widzę tą intencję inspektorów skierowania sprawy na tor konfliktu między mną a sąsiadami. Czyli kierują mnie w ślepą uliczkę. Dzięki za info o warstwach stropu, wprawdzie czytałam trochę o tym w necie, ale język fachowy nie jest łatwy i dopiero Twoje zwięzłe info wyjaśniło mi temat. Teraz już czuję się uzbrojona jak należy i wiem przed czym się bronić – jak zaczęłam swoje zgłoszenie do PINB od stanowczego stwierdzenia, że adaptacja jest wadliwa, bo brak jest izolacji akustycznej, tak nie dam się w tą ślepą uliczkę przez inspektorów zepchnąć.
|
| |
24-09-2011, 00:00
|
| Stały bywalec | RE: Wadliwa adaptacja strychu IV SA/Po 954/10 - Wyrok WSA w Poznaniu z 2011-01-18 Cytat:
Na skutek zestawienia tych faktów z zawartym w ekspertyzie Instytutu zastrzeżeniem, że "(...) wyniki badań odnoszące się do stropów w konkretnych mieszkaniach zawarte w Raportach są aktualne tylko do czasu ewentualnej wymiany nawierzchni podłogowej", w ocenie organu należało stwierdzić, że ewentualne wyłączenie spośród koniecznych nakazów stropów z nawierzchniami podłogowymi wykonanymi ze swobodnie ułożonych paneli podłogowych lub nawierzchni typu dywanowego doprowadziłoby do zaakceptowania stanu, który tylko tymczasowo (tj. de facto do zmiany w tym zakresie aranżacji wnętrzna lokalu lub lokali) nie narusza norm akustycznych. Każdorazowa zmiana nawierzchni podłogowej mogłaby bowiem doprowadzić do stanu uzasadniającego ponowną ingerencję organów nadzoru budowlanego. Wobec tego – w ocenie Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego – nieuzasadnione oraz niecelowe (z uwagi na opisaną powyżej tymczasowość) byłoby wyłączanie spośród niezbędnych nakazów tej części stropów międzymieszkaniowych, która tylko ze względu na zastosowane nawierzchnie podłogowe obecnie spełnia wymagania normowe. W tym miejscu warto – wyłącznie na marginesie – zwrócić uwagę na treść § 236 ust. 3 rozporządzenia z 2002 r., zgodnie z którym: "W budynku wielorodzinnym izolacja akustyczna stropów międzymieszkaniowych powinna zapewniać zachowanie przez te stropy właściwości akustycznych (...) bez względu na rodzaj zastosowanej nawierzchni podłogowej".
| II OSK 1763/07 - Wyrok NSA z 2009-01-12 Cytat:
2. Należy zauważyć, iż członek spółdzielni mieszkaniowej, który legitymuje się spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego, stanowiącym ograniczone prawo rzeczowe, nie może korzystać z ochrony swych praw w mniejszym stopniu, niż zagwarantowane mają osoby trzecie w art. 5 prawa budowlanego. Z tych względów na podkreślenie zasługuje stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego, który stwierdził, że odsyłanie osób trzecich, których uzasadniony interes chroniony art. 5 prawa budowlanego został naruszony w następstwie samowolnych robót budowlanych, na drogę postępowania cywilnego, jest działaniem naruszającym ustawę - Prawo budowlane. osoba dotknięta skutkami samowoli budowlanej ma prawo oczekiwać, że negatywne dla niej następstwa popełnionej samowoli, zostaną usunięte w ramach nakazów organów nadzoru budowlanego skierowanych do sprawcy samowoli. Oczywiście nie pozbawia to takiej osoby prawa dochodzenia ewentualnych roszczeń na drodze postępowania cywilnego.
(wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2003 r. SA/Bk 1157/02, niepubl.)
|
------------------ Na marginesie ---------- Nie lekceważ pisemek od organów administracji Gdy organ milczy Opcje jakie ma organ ws. udost. inf. publ. Gdy są wady budowlane Kto powinien naprawiać samowolę bud. |
| |
24-09-2011, 21:57
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Szach i mat!
Eh, muszę się pouczyć. Całkiem fajne prawa mi przysługują  Dziękuję Ci bardzo, @obywatelu.
|
| |
25-09-2011, 10:30
|
| Stały bywalec | RE: Wadliwa adaptacja strychu
Niestety to nie takie proste.
To tylko tak pozornie wygląda.
Cytowany wyrok WSA w Poznaniu nie jest prawomocny.
Kasację do NSA wniósł..... WINB w Poznaniu bo wg mnie sędziowie WSA w Poznaniu powtórnie
wystraszyli się ogromnej skali problemu i orzekli: Cytat:
Przy określaniu nakazów skierowanych do zarządcy organy winny wziąć pod uwagę, że naruszenie przepisów techniczno-budowlanych nie jest równoznaczne z nieodpowiednim stanem technicznym budynku, a rozmiar nałożonych obowiązków i zakres prac nie mogą powodować niebezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi czy też powodować zagrożenie katastrofy budowlanej. |
Co orzeknie NSA zobaczymy dopiero za ok. rok.
Ty "masz" już decyzję umarzająca i jest ona ostateczna,
nie zdziw się gdy wszelkie próby - wnioski powtornego wszczęcia postęp. w sprawie izolacji zakończą się odmową wszczęcia bo... już zostało to rozstrzygnięte a stan faktyczny i prawny nie zmienił się.
Ta decyzja umarzająca, jest wadliwa bo została wydana po przeprowadzeniu żałosnego postępowania dowodowego.
Muszą być przeprowadzone odkrywki - tak taniej lub jeszcze lepiej badania akustyczne - te sa drogie, kilka tysięcy zł jedno pomieszczenie a więc porownywalne z wymianą podlłogi (nie posadzki) w tym pomieszczeniu.
Ja uważam że jest podstawa do stwierdzenia nieważności tej decyzji umarzającej
z powodu rażącego naruszenia prawa bo powstała sytuacja niemożliwa do zaakceptowania w demokratycznym państwie prawa.
Pozostawiono stan akustyczny stropow zagrażający zdrowiu.
Jest zbyt wiele niewiadomych i trudna sytuacja bo nie jesteś właścicielką tego mieszkania.
Należy się spodziewać dalszego "oporu" PINB i WINB z tej racji że musieliby wydać nakazy kosztowne dla... gminy.
Ja sugeruję:
wnioski do PINB WINB oraz Urzędu miejskiego wydz. arch. o kserokopie WSZELKICH decyzji i postan. wydanych odnośnie tego budynku.
W zależnoći co tam jest trzeba podjąc kolejne kroki i to niezwlocznie.
Opcji jest zbyt wiele:
od
a) samowolnej zmiany sposobu użytkowania poprzez
b) błędną dec. (byc może ona istnieje) zezwalająca na zmianę użytkowania
c) poprzez istotne odstępstwa od (byc może istniejącego) projektu adaptacji poddasza
d) a kończąc na usunięcu /zniszczeniu poprawnie zaprojekt. i prawidłowo wykonanej izolacji. (w tej ostatniej opcji gmina miałaby szansę uniknięcia kosztów jeśli to lokator zniszczył/usunął izolacje)
Ustalenie PRZYCZNYNY tego (zakladam niewłasciwego) stanu jest bardzo ważne bo od tego zależy która procedurę należy zastosować tj, ma zastosować PINB.
Należy rozważyć też inne rozwiązania tj.
1. porozumienie z wlaścicielem lokalu powyżej i wykonanie mu nowej podlogi na własny koszt bo dźwiękow uderzeniowych nie wytłumisz sufitem podwieszanym.
2. Zamiana mieszkania. Cytat:
art. 145 kpa
§ 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27,
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję,
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art. 100 § 2), decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
§ 2. Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 postępowanie może być wznowione również przed stwierdzeniem sfałszowania dowodu lub popełnienia przestępstwa orzeczeniem sądu lub innego organu, jeżeli sfałszowanie dowodu lub popełnienie przestępstwa jest oczywiste, a wznowienie postępowania jest niezbędne dla uniknięcia niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnej szkody dla interesu społecznego.
§ 3. Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 można wznowić postępowanie także w przypadku, gdy postępowanie przed sądem lub innym organem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach prawa. art. 24 KPA
literatura
art. 145a
§ 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją , umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.
§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego. literatura
art. 146
§ 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło dziesięć lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 oraz w art. 145a, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
§ 2. Nie uchyla się decyzji także w przypadku, jeżeli w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej.
art. 147
Wznowienie postępowania następuje z urzędu lub na żądanie strony. Wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 § 1 pkt 4 oraz w art. 145a następuje tylko na żądanie strony.
art. 148
§ 1. Podanie o wznowienie postępowania wnosi się do organu administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania.
§ 2. Termin do złożenia podania o wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 § 1 pkt 4 biegnie od dnia, w którym strona dowiedziała się o decyzji.
art. 149
§ 1. Wznowienie postępowania następuje w drodze postanowienia.
§ 2. Postanowienie stanowi podstawę do przeprowadzenia przez właściwy organ postępowania co do przyczyn wznowienia oraz co do rozstrzygnięcia istoty sprawy.
§ 3. Odmowa wznowienia postępowania następuje w drodze postanowienia.
§ 4. Na postanowienie, o którym mowa w § 3, służy zażalenie.
art. 150
§ 1. Organem administracji publicznej właściwym w sprawach wymienionych w art. 149 jest organ, który wydał w sprawie decyzję w ostatniej instancji.
§ 2. Jeżeli przyczyną wznowienia postępowania jest działalność organu wymienionego w § 1, o wznowieniu postępowania rozstrzyga organ wyższego stopnia, który równocześnie wyznacza organ właściwy w sprawach wymienionych w art. 149 § 2.
§ 3. Przepis § 2 nie dotyczy przypadków, gdy decyzję w ostatniej instancji wydał minister, a w sprawach należących do zadań jednostek samorządu terytorialnego - samorządowe kolegium odwoławcze.
art. 151
§ 1. Organ administracji publicznej, o którym mowa w art. 150, po przeprowadzeniu postępowania określonego w art. 149 § 2 wydaje decyzję, w której:
1) odmawia uchylenia decyzji dotychczasowej, gdy stwierdzi brak podstaw do jej uchylenia na podstawie art. 145 § 1 lub art. 145a, albo
2) uchyla decyzję dotychczasową, gdy stwierdzi istnienie podstaw do jej uchylenia na podstawie art. 145 § 1 lub art. 145a, i wydaje nową decyzję rozstrzygającą o istocie sprawy.
§ 2. W przypadku gdy w wyniku wznowienia postępowania nie można uchylić decyzji na skutek okoliczności, o których mowa w art. 146, organ administracji publicznej ograniczy się do stwierdzenia wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa oraz wskazania okoliczności, z powodu których nie uchylił tej decyzji.
art. 152
§ 1. Organ administracji publicznej właściwy w sprawie wznowienia postępowania wstrzyma z urzędu lub na żądanie strony wykonanie decyzji, jeżeli okoliczności sprawy wskazują na prawdopodobieństwo uchylenia decyzji w wyniku wznowienia postępowania.
§ 2. Na postanowienie w sprawie wstrzymania wykonania decyzji służy stronie zażalenie, chyba że postanowienie wydał minister lub samorządowe kolegium odwoławcze.
| Cytat:
Rozdział 13
Uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji
art. 154
§ 1. Decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.
§ 2. W przypadkach określonych w § 1 właściwy organ wydaje decyzję w sprawie uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji.
§ 3. (uchylony). inne wersje
art. 155
Decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony; przepis art. 154 § 2 stosuje się odpowiednio. inne wersje
art. 156
§ 1. Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która:
1) wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości,
2) wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,
3) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną,
4) została skierowana do osoby nie będącej stroną w sprawie,
5) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały,
6) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą,
7) zawiera wadę powodującą jej nieważność z mocy prawa.
§ 2. Nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wymienionych w § 1 pkt 1, 3, 4 i 7, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne.
art. 157
§ 1. Właściwy do stwierdzenia nieważności decyzji w przypadkach wymienionych w art. 156 jest organ wyższego stopnia, a gdy decyzja wydana została przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze - ten organ.
§ 2. Postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
|
W wyroku WSA w Poznaniu jest literówka 236 zamiast 326 i przepisy się nieco zmienily i numerki pozmieniały.
ale bez względu na rodzaj zastosowanej nawierzchni podłogowej. było i jest dalej. Cytat: § 326
1. Poziom hałasu oraz drgań przenikających do pomieszczeń w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej, z wyłączeniem budynków, dla których jest konieczne spełnienie szczególnych wymagań ochrony przed hałasem, nie może przekraczać wartości dopuszczalnych, określonych w Polskich Normach dotyczących ochrony przed hałasem pomieszczeń w budynkach oraz oceny wpływu drgań na ludzi w budynkach.
2. W budynkach, o których mowa w ust. 1, przegrody zewnętrzne i wewnętrzne, a także elementy budowlane powinny mieć izolacyjność akustyczną:
1) od dźwięków powietrznych dla: ścian zewnętrznych, stropodachów, ścian wewnętrznych, okien w przegrodach zewnętrznych, drzwi i okien wewnętrznych,
2) od dźwięków powietrznych i uderzeniowych dla stropów,
nie mniejszą od określonej w Polskiej Normie dotyczącej izolacyjności akustycznej przegród w budynkach oraz izolacyjności akustycznej elementów budowlanych. 3. W budynku wielorodzinnym izolacja akustyczna stropów międzymieszkaniowych powinna zapewniać zachowanie przez te stropy właściwości akustycznych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, bez względu na rodzaj zastosowanej nawierzchni podłogowej. | Cytat: § 326
1. Poziom hałasu oraz drgań przenikających do pomieszczeń w budynkach mieszkalnych, budynkach zamieszkania zbiorowego i budynkach użyteczności publicznej, z wyłączeniem budynków, dla których jest konieczne spełnienie szczególnych wymagań ochrony przed hałasem, nie może przekraczać wartości dopuszczalnych, określonych w Polskich Normach dotyczących ochrony przed hałasem pomieszczeń w budynkach oraz oceny wpływu drgań na ludzi w budynkach, wyznaczonych zgodnie z Polskimi Normami dotyczącymi metody pomiaru poziomu dźwięku A w pomieszczeniach oraz oceny wpływu drgań na ludzi w budynkach.
2. W budynkach, o których mowa w ust. 1, przegrody zewnętrzne i wewnętrzne oraz ich elementy powinny mieć izolacyjność akustyczną nie mniejszą od podanej w Polskiej Normie dotyczącej wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynkach oraz izolacyjności akustycznej elementów budowlanych, wyznaczonej zgodnie z Polskimi Normami określającymi metody pomiaru izolacyjności akustycznej elementów budowlanych i izolacyjności akustycznej w budynkach. Wymagania odnoszą się do izolacyjności:
1) ścian zewnętrznych, stropodachów, ścian wewnętrznych, okien w przegrodach zewnętrznych i wewnętrznych oraz drzwi w przegrodach wewnętrznych - od dźwięków powietrznych,
2) stropów i podłóg - od dźwięków powietrznych i uderzeniowych,
3) podestów i biegów klatek schodowych w obrębie lokali mieszkalnych - od dźwięków uderzeniowych.
3. Prowadzone w budynku przewody i kanały instalacyjne (w tym kanały wentylacyjne) nie mogą powodować pogorszenia izolacyjności akustycznej między pomieszczeniami poniżej wartości wynikających z wymagań zawartych w Polskiej Normie dotyczącej izolacyjności akustycznej przegród w budynkach oraz izolacyjności akustycznej elementów budowlanych. 4. W budynku mieszkalnym wielorodzinnym:
1) izolacja akustyczna stropów międzymieszkaniowych powinna zapewniać zachowanie przez te stropy właściwości akustycznych, o których mowa w ust. 2 pkt 2, bez względu na rodzaj zastosowanej nawierzchni podłogowej,
2) należy unikać takich układów funkcjonalnych, przy których pomieszczenia sanitarne jednego mieszkania przylegają do pokoju sąsiedniego mieszkania; jeżeli to wymaganie nie zostanie spełnione, ściana międzymieszkaniowa oddzielająca pokój jednego mieszkania od pomieszczenia sanitarnego i kuchni sąsiedniego mieszkania, do której są mocowane przewody i urządzenia instalacyjne, musi mieć konstrukcję zapewniającą ograniczenie przenoszenia przez ścianę dźwięków materiałowych, co w szczególności można uzyskać przy zastosowaniu ściany o masie powierzchniowej nie mniejszej niż 300 kg/m2,
3) przy mocowaniu urządzeń i przewodów instalacyjnych wewnątrz mieszkania, stanowiących jego wyposażenie techniczne, należy stosować zabezpieczenia przeciwdrganiowe niezależnie od konstrukcji i usytuowania przegrody, do której są mocowane,
4) w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się lokalizowanie:
a) urządzeń obsługujących inne budynki - w pomieszczeniach technicznych,
b) zakładów usługowych wyposażonych w hałaśliwe maszyny i urządzenia,
c) zakładów gastronomicznych i innych prowadzących działalność rozrywkową
- pod warunkiem zastosowania specjalnych zabezpieczeń przeciwdźwiękowych i przeciwdrganiowych, tak aby w najniekorzystniejszych warunkach ich użytkowania poziomy hałasu i drgań przenikających do pomieszczeń chronionych nie przekraczały wartości dopuszczalnych określonych w Polskiej Normie dotyczącej dopuszczalnego poziomu dźwięku w pomieszczeniach, zmierzonych zgodnie z Polską Normą dotyczącą metody pomiaru poziomu dźwięku w pomieszczeniach, oraz określonych w Polskiej Normie dotyczącej oceny wpływu drgań na ludzi w budynkach.
5. W pomieszczeniach budynków użyteczności publicznej, których funkcja związana jest z odbiorem mowy lub innych pożądanych sygnałów akustycznych, należy stosować takie rozwiązania budowlane oraz dodatkowe adaptacje akustyczne, które zapewnią uzyskanie w pomieszczeniach odpowiednich warunków określonych odrębnymi przepisami. Adaptacje akustyczne należy wykonywać z materiałów o potwierdzonych własnościach pochłaniania dźwięku wyznaczonych zgodnie z Polską Normą określającą metodę pomiaru pochłaniania dźwięku przez elementy budowlane.
|
------------------ Na marginesie ---------- Nie lekceważ pisemek od organów administracji Gdy organ milczy Opcje jakie ma organ ws. udost. inf. publ. Gdy są wady budowlane Kto powinien naprawiać samowolę bud. |
| |
25-09-2011, 20:34
|
| Użytkownik | RE: Wadliwa adaptacja strychu Cytat:
Ty "masz" już decyzję umarzająca i jest ona ostateczna,
|
To nie jest decyzja umarzająca, wydaje mi się. To jest odmowa wszczęcia postępowania. Jak rozumiem, umorzyć można postępowanie, które zostało wszczęte, a w moim przypadku w ogóle nie zostało wszczęte. W zakończeniu decyzji nie ma pouczenia, że przysługuje mi prawo złożenia w ciągu miesiąca podania o wznowienie. Jest natomiast pouczenie, że w razie gdybym znów zwróciła się ze sprawą, to PINB przysługuje prawo nie odpisywania mi. Wielkiego zmartwienia nie ma, bo na odpisywaniu i informowaniu mnie średnio mi zależy, interesuje mnie skutek. Cytat:
nie zdziw się gdy wszelkie próby - wnioski powtornego wszczęcia postęp. w sprawie izolacji zakończą się odmową wszczęcia bo... już zostało to rozstrzygnięte a stan faktyczny i prawny nie zmienił się.
|
Stan faktyczny nie został stwierdzony. To jest w sumie „masło maślane”, bo nie stwierdzono podstaw do wszczęcia, a PINB wcale nie zbadał, czy istnieją podstawy – stanu faktycznego nie zbadał. Moja relacja jako ofiary nie ma dla PINB znaczenia. Gdyby sufit się zawalił i przyjechała telewizja, wtedy dopiero uruchomionoby tryby. Wolałabym, żeby wszczęto postępowanie nie tyle ze względu na skutki, ale fakt złamania prawa. Strasznie nie lubię, gdy zmusza się mnie do użalania, narzekania, uzewnętrzniania poczucia krzywdy, ponieważ godzi to w moją dumę. Wolałabym żyć w kraju, w którym respektowanoby prawa moje obywatelskie i nie musiałabym wykazywać, że złamanie prawa przyczyniło się do mojej krzywy – nie chcę statusu ofiary, lecz obywatela, @obywatelu |
| |  | |
Podobne wątki na Forum Prawnym | Wątek | § Adaptacja strychu (odpowiedzi: 1) Witam serdecznie.
Proszę o poradę w sprawie adaptacji strychu.
Strych jest miejscem wspólnym 3 lokatorów. Nie jest wyodrębniona żadna jego część... | § adaptacja strychu (odpowiedzi: 1) Mieszkam w domu 3 lokalowym nad moim mieszkaniem jest strych, który został w całości przyłączony do mojego mieszkania jako pomieszczania przynależne.... | § adaptacja strychu (odpowiedzi: 1) Witam, ja wlaśnie chcęm zaczać o staranie się mieszkania na strychu inaczej mówiac ,adaptacja strychu}jak to wszystko załatwiac ,od czego zaczać, ... | § adaptacja strychu (odpowiedzi: 4) witam mam na imie karolina :)chciala bym poruszyc temat adaptacji strychu ,poniewaz brakuje mi pewnych informacji aby popchnac sprawe do konca ... | § Adaptacja strychu (odpowiedzi: 3) Bardzo prosze o porade. Mieszkam w budynku wielorodzinnym (trzy mieszkania z jednej strony i trzy z drugiej). Moje mieszkanie jest srodkowe. Jest to... | § Adaptacja strychu (odpowiedzi: 1) Witam ponownie ;)
Posiadam mieszkanie własnościowe z poddaszem, które chciałbym zagospodarować, stworzyć mieszkanie dwupoziomowe. Całość należy do... | | |