29-12-2019, 17:59
|
| Początkujący | Zawieszenie postępowania administracyjnego. Dotyczy postępowania z art 69 Prawa Bud.
Na działce graniczącej z moją posesją znajduje się zrujnowany budynek - pustostan. Jest on posadowiony na granicy działki. Część drewniana budynku już się zawaliła, częściowo zalegając na terenie mojej działki. Część murowana grozi zawaleniem (pęknięcia ścian, ubytki fundamentu, osunięty narożnik budynku itp). Ogólnie budynek stwarza niebezpieczeństwo. Już zawalona część to hałda drewna na bitego gwoździami i eternitu. Część murowana jeśli się zawali, to na pewno runie na teren mojej posesji.
Napisałem podanie do Państwowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o wszczęcie postępowania administracyjnego powołując się na artykuł 69 ustawy Prawo Budowlane.
Po miesiącu otrzymałem pismo mówiące o wszczęciu postępowania administracyjnego.
Po upływie półtora miesiąca od wszczęcia postępowania otrzymałem decyzję, która brzmi:
"Na podstawie art. 97 par.1 pkt.1 KPA zawieszam postępowanie administracyjne (...) z uwagi na konieczność ustalenia spadkobierców po zmarłych właścicielach budynku.
(...) ustalono, że właścicielem działki jest Skarb Państwa. (...) na własność Skarbu Państwa, na wniosek właścicieli przejęto gospodarstwo rolne bez budynków. Wyłączone z gospodarstwa budynki stanowić będą odrębny od gruntu przedmiot własności.
Właściciele budynków, którzy są stronami w prowadzonym postępowaniu zmarli. Wezwanie spadkobierców zmarłych stron nie jest obecnie możliwe ponieważ nie są znani ani z nazwiska ani z miejsca pobytu a prowadzone postępowanie nie podlega umorzeniu jako bezprzedmiotowe więc orzeczono jak w sentencji decyzji."
Mam 14 dni na odwołanie. Pytanie brzmi, czy jestem w stanie się odwołać od decyzji o zawieszeniu postępowania? Czy jest artykuł, który mówi o tym, że budynek zagrażający bezpieczeństwu może zostać wyburzony obligatoryjnie na koszt gminy, która następnie w odrębnym postępowaniu będzie odzyskiwać poniesione koszty od spadkobierców?
Z góry dziękuję za podpowiedzi.
|
| |
29-12-2019, 20:15
|
| Użytkownik | RE: Zawieszenie postępowania administracyjnego. Dotyczy postępowania z art 69 Prawa B
To powinna być nie decyzja a postanowienie, wtedy jest 7 dni na zażalenie, a nie 14. Proszę się od tego rozstrzygnięcia koniecznie odwołać, inaczej sprawa "umrze", bo po prostu PINB nie będzie szukał tych spadkobierców, choć w sumie powinien. Generalnie nie ma przepisu, żeby gminę obciążyć kosztami tej rozbiórki, ale za to właśnie ten art. 69 prawa budowlanego ma spełniać podobną funkcję, tzn. że w razie niebezpieczeństwa PINB wykonuje sam niezbędne czynności (np. organizuje ekipę budowlaną do rozbiórki) bez wydawania tej decyzji, a dopiero potem stara się ściągnąć te koszta od właściciela albo wpisać hipotekę. W skrócie procedura z tego artykułu to najpierw działanie, a dopiero potem formalności. PINB zapewne nie ma pieniędzy na tę rozbiórkę i nie chce mu się o nie ubiegać u wojewody, więc dlatego zawiesza to postępowanie.
|
| |
29-12-2019, 20:52
|
| Początkujący | RE: Zawieszenie postępowania administracyjnego. Dotyczy postępowania z art 69 Prawa B
Pismo jest zatytułowane "Decyzja" i określone jest 14 dni na odwołanie. Wydawało mi się, że decyzja Inspektoratu powinna polegać na określeniu czy dana budowla zagraża bezpieczeństwu, czy nie, oraz czy powinny zostać podjęte działania i jakie. Tak czy inaczej czarno na białym stoi "decyzja".
Też pisząc podanie o wszczęcie postępowania z art 69 ustawy Prawo Budowlane, oczekiwałem podjęcia przez PINB kroków innych niż wycofanie się rakiem. Liczyłem na interwencję i późniejsze ustalenie właścicieli celem odzyskania kosztów rozbiórki. Odnoszę wrażenie, że "decyzja", którą otrzymałem znaczy tyle, że PINB umywa ręce.
Art. 69 ustawy Prawo Budowlane mówi:
"W razie konieczności niezwłocznego podjęcia działań mających na celu usunięcie niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia, lub ingerencji lub naruszeń, o których mowa w art. 66 decyzja nakazująca usunięcie nieprawidłowości ust. 1a, organ nadzoru budowlanego zapewni, na koszt właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego, zastosowanie niezbędnych środków zabezpieczających."
Dodam jeszcze, że nieruchomość nie jest ogrodzona, więc stanowi zagrożenie nie tylko dla nas jako bezpośrednich sąsiadów.
Pozostaje pytanie, jak skonstruować pismo do PINB, aby zobligować ich do działania. Na jaki artykuł się powołać?
ps. Nie wiem czy to ma znaczenie, ale na zawiadomieniu o wszczęciu postępowania nie jest napisane z jakiego artykułu to postępowanie zostało wszczęte.
|
| |
29-12-2019, 21:21
|
| Moderator | RE: Zawieszenie postępowania administracyjnego. Dotyczy postępowania z art 69 Prawa B
Prosze zaskarzyc te decyzje zarzucajac niewlasciwy tryb ropoznania sprawy https://forumprawne.org/postepowanie...-poradnik.html
Jesli pan przegapi termin, to nie ma wtedy innego trybu wzruszenia tematu
|
| |
29-12-2019, 21:44
|
| Początkujący | RE: Zawieszenie postępowania administracyjnego. Dotyczy postępowania z art 69 Prawa B
Dla pełnego zrozumienia podsumuję...
1. Piszę odwołanie od decyzji na podstawie art. 127 § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Zaznaczając, że zaskarżony akt administracyjny został wydany z naruszeniem art. 77 § 1 w związku z art. 80 k.p.a. (itd. +mój opis sytuacji).
2. Składam to w PINB adresując pismo do Wojewódzkiego Insp. Nadz. Bud.
Czy powinienem dokładnie opisać w odwołaniu całą sytuację (dotyczącą pustostanu) i załączyć zdjęcia, tak jak zrobiłem to w pierwszym podaniu o wszczęcie postępowania, złożonym w PINB (kopiując treść podania)?
ps. Jeszcze spokojnie mieszczę się terminie przeznaczonym na odwołanie.
|
| |
02-06-2020, 22:25
|
| Początkujący | RE: Zawieszenie postępowania administracyjnego. Dotyczy postępowania z art 69 Prawa B
Mały update. Odwołanie odniosło skutek. Wojewódzki Insp. Nadz. Bud. nakazał ponownie rozpatrzyć sprawę, tym razem z zastosowaniem obowiązującego prawa. Niestety z powodu COWID wszystko przesunęło się w czasie.
|
| | | |