Problem ze zwrotem pieniędzy - Forum Prawne

 

Problem ze zwrotem pieniędzy

Witam, Kupiłem dysk HDD który w czasie obowiązywania gwarancji zepsuł się. Nawiązałem korespondencję (e-mailem) ze sprzedającym (sklepem). Sprzedawca napisał mi iż warunkiem przyjęcia dysku jest dostarczenie go do siedziby ich firmy wraz z oryginałem karty ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
05-03-2010, 13:39  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie Problem ze zwrotem pieniędzy

Witam,
Kupiłem dysk HDD który w czasie obowiązywania gwarancji zepsuł się. Nawiązałem korespondencję (e-mailem) ze sprzedającym (sklepem). Sprzedawca napisał mi iż warunkiem przyjęcia dysku jest dostarczenie go do siedziby ich firmy wraz z oryginałem karty gwarancyjnej i oryginałem dowodu zakupu (paragonu). Całość (czyli zepsuty dysk, oryginał gwarancji i oryginał paragonu) zapakowałem w paczkę i wysłałem do sprzedawcy.
Dzień później sprzedawca potwierdził mi otrzymanie przesyłki.
Po miesiącu na moje pytanie co z dyskiem odpowiedział mi że mogę otrzymać zwrot gotówki za dyska ale muszę mu dostarczyć oryginał paragonu.
Napisałem że przecież został wysłany razem z dyskiem i kartą gwarancyjną bo inaczej nie przyjąłby sprzętu.
Sprzedawca dalej upiera się że nie ma oryginału paragonu (wg niego z dyskiem otrzymał kserokopię paragonu) i nie wypłaci mi kasy bez oryginału paragonu.
Poza tym sprzedawca proponuje mi inny dysk o większej pojemności za dopłatą (która w mojej ocenie jest zbyt wysoka).

Co mogę zrobić w tej sytuacji?
Czy oryginał paragonu jest niezbędny do zwrotu kasy?
ikarek jest off-line  
06-03-2010, 08:26  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Proszę o poradę co można zrobić w tej sytuacji
ikarek jest off-line  
06-03-2010, 20:50  
aniela.c
Zbanowany
 
Posty: 84
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Klient nie ma prawa żądać zwrotu gotówki , może żądać naprawy lub wymiany
na taki sam sprzęt.
Dopiero kiedy naprawa lub wymiana jest niemożliwa (wybór należy do klienta)
można żądać gotówki lub obniżenia ceny.
aniela.c jest off-line  
06-03-2010, 22:53  
keral
Użytkownik
 
Posty: 355
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Cytat:
Napisał/a aniela.c Zobacz post
Klient nie ma prawa żądać zwrotu gotówki [...]
[...] można żądać gotówki [...]
no to może czy nie może?

Ja bym to ujął tak, że może, ale pod pewnymi warunkami

Poza tym:
Cytat:
Napisał/a aniela.c Zobacz post
Dopiero kiedy naprawa lub wymiana jest niemożliwa [...]
Nie "lub", tylko "ani". To drobna, ale bardzo istotna różnica.

Jak również w przypadku, gdy sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności. Możliwość odstąpienie od umowy wyklucza jedynie fakt, gdy niezgodność jest nieistotna.
keral jest off-line  
07-03-2010, 00:35  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Sprzedawca zaoferował zwrot gotówki więc zastosowanie przepisów ustawy nie ma sensu bo przecież pogorszy pozycję kupującego - sprzedawca chce mu zrócić cenę!.
Rolą paragnonu jest udowodnienie faktu nabycia towaru u sprzedawcy. Jak wynika z korespondencji, reklamacja została pozytywnie rozpatrzona na podstawie gwarancji(sprzedawca uznał towar za zakupiony u siebie, inaczej nie zaoferowałby zwrotu ceny) - to do czego mu paragon?.
cedwah jest off-line  
07-03-2010, 07:30  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Cytat:
Napisał/a cedwah Zobacz post
Sprzedawca zaoferował zwrot gotówki więc zastosowanie przepisów ustawy nie ma sensu bo przecież pogorszy pozycję kupującego - sprzedawca chce mu zrócić cenę!.
Rolą paragnonu jest udowodnienie faktu nabycia towaru u sprzedawcy. Jak wynika z korespondencji, reklamacja została pozytywnie rozpatrzona na podstawie gwarancji(sprzedawca uznał towar za zakupiony u siebie, inaczej nie zaoferowałby zwrotu ceny) - to do czego mu paragon?.
Poza tym, paragon był dołączony,a kupujący skorzystał z gwarancji,więc tak się ta reklamacja raczej zakończyć powinna.
Nie można w trakcie zmienić sposobu reklamacji.
greg1003 jest off-line  
07-03-2010, 20:46  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

wszystko jest jasne jak dotychczas, ale sprzedawca żąda ode mnie oryginału paragonu (który już wcześniej mu przesłałem) jako podstawy do wypłaty pieniędzy. Nie podaje żadnego przepisu na podstawie którego musi mieć oryginał paragonu.
Wobec powyższego moje pytanie brzmi:
Czy istnieje taki przepis na podstawie którego sprzedawca może żądać ode mnie oryginału paragonu (po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji) jako podstawy do zwrotu pieniędzy za dysk?
Czego może ode mnie żądać sprzedawca po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji aby zwrócić mi pieniądze ??
ikarek jest off-line  
08-03-2010, 08:10  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Cytat:
Napisał/a ikarek Zobacz post
wszystko jest jasne jak dotychczas, ale sprzedawca żąda ode mnie oryginału paragonu (który już wcześniej mu przesłałem) jako podstawy do wypłaty pieniędzy. Nie podaje żadnego przepisu na podstawie którego musi mieć oryginał paragonu.
Wobec powyższego moje pytanie brzmi:
Czy istnieje taki przepis na podstawie którego sprzedawca może żądać ode mnie oryginału paragonu (po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji) jako podstawy do zwrotu pieniędzy za dysk?
Czego może ode mnie żądać sprzedawca po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji aby zwrócić mi pieniądze ??
Witam.
Skoro był potrzebny do przyjęcia towaru i nic wcześniej nie pisał, to paragon był w środku.
Poza tym, dane/kwotę do faktury korygującej może sobie wziąć z systemu sprzedażowego.
Sklep internetowy czy stacjonarny?
greg1003 jest off-line  
08-03-2010, 09:32  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

sklep stacjonarny,
w taki sam sposób to rozumuję, że skoro przyjął towar to paragon był w środku (był bo go osobiście razem z kartą gwarancyjną tam włożyłem)
ale zastanawiam się czy sprzedawca nie próbuje wymusić na mnie wzięcia nowego większego dysku za dopłatą (która w mojej ocenie jest dużo za duża) zasłaniając się tym że nie wypłaci mi pieniędzy za stary dysk do czasu jak wyślę mu oryginał paragonu, który znajduje się u niego.
Dlatego pytałem czy są jakieś przepisy które nakazują przekazanie oryginału paragonu żeby zrobić zwrot gotówki.
ikarek jest off-line  
08-03-2010, 10:19  
keral
Użytkownik
 
Posty: 355
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Nie, nie ma przepisu, który nakazuje oddania oryginalnego dowodu zakupu. Przeciwnie, uważam, że analogicznie do faktury VAT, która też jest dowodem zakupu i której sprzedawca nam nie odbiera, nawet przy wystawianiu korekty, wystarczy okazać dowód zakupu potwierdzający dokonanie transakcji. Skoro warunkiem przyjęcia reklamcji było wysłanie wraz z towarem oryginału paragonu (też nie wiem, na jakiej podstawie sklep ma takie wymagania?) a reklamcja została przyjęta i rozpatrzona, to oznacza, że oryginał paragonu był, więc teraz żądanie dostarczenia po raz drugi oryginału jest bezpodstawne. Z drugiej strony, jeżeli sprzedawca, jak twierdzi, ma tylko kserokopię i nie zakwestionował jej, czyli uznał, że jest to wystarczający dowód potwierdzający zakup, to powinien również bez problemu zwrócić kasę.
keral jest off-line  
08-03-2010, 10:49  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Co w takiej sytuacji mogę dalej zrobić?
Oddać sprawę do UOKiK czy może prokuratura ?
ikarek jest off-line  
08-03-2010, 12:44  
keral
Użytkownik
 
Posty: 355
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Na razie to raczej z wytaczaniem dział bym się wstrzymał, bo to ostateczność. Odszukaj najbliższego Rzecznika Praw Konsumentów i poproś go o pomoc (jest zobowiązany do udzielenia bezpłatnej pomocy). Jest to możlwie również drogą mailową. Rzecznik albo doradzi, co dalej robić, albo sam wystosuje pismo do sprzedawcy z prośbą o wyjaśnienie jego dziwnego stanowiska.

Ponieważ niestety Rzecznicy są różni (czasami mam wrażenie, że sami się kompletnie nie znają na tym, co robią), to gdyby ten, do którego się zgłosiłeś twierdził, że jednak nie jest w stanie pomóc - pisz do innego.
keral jest off-line  
08-03-2010, 12:55  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

jest to jakiś pomysł.
Właśnie napisałem do sprzedawcy z prośbą o przesłanie na moje konto pieniędzy za wadliwy towar lub podanie przepisów które nie pozwalają mu na dokonanie zwrotu pieniędzy.
W odpowiedzi dostałem informację, cytuję w oryginale (łącznie z błędami):
"Po raz ostatni informuję iż posiadamy kopie a nie oryginał i dopuki nie otrzymamy oryginału paragonu nie dokonamy żadnego przelewu na Pana konto"

w odpowiedzi poprosiłem ponownie o podanie podstaw prawnych takiego postępowania.
ikarek jest off-line  
08-03-2010, 13:07  
keral
Użytkownik
 
Posty: 355
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

Czyli nie bo nie.

Treść tej korespondencji ze sprzedawcą też możesz dołączyć do maila do Rzecznika.
Powodzenia.
keral jest off-line  
08-03-2010, 13:24  
ikarek
Początkujący
 
Posty: 21
Domyślnie RE: Problem ze zwrotem pieniędzy

właściwie tak to trzeba rozumieć.
Nie bardzo rozumiem takie postępowanie bo przecież w przypadku zwrotu pieniędzy sprzedawca też otrzymuje zwrot kasy lub dysk (jeśli nie ma takiej pojemności to większy BEZ DOPŁATY) od producenta lub pośrednika.
W mojej ocenie jest to tylko pazerność sprzedawcy który w ten sposób usiłuje zmusić do wzięcia dysku większego za dopłatą (dodam kolejny raz - dopłata jest w mojej ocenie dużo za duża, ponadto sprzedawca dysponuje w sprzedaży dyskami tej samej firmy o pojemnościach większych niż dysk reklamowany ale mniejszymi od pojemności zaproponowanych przez sprzedawcę)
ikarek jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Problem ze zwrotem pieniędzy. (odpowiedzi: 2) Witam. Mój problem dotyczy zwrotu pieniędzy za towar zakupiony w sklepie internetowym. 19-07-2015 rozmawiałem z właścicielem i uzgodniliśmy że wyślę...
§ Problem ze zwrotem pieniędzy (odpowiedzi: 1) Witam! Postaram się dość szczegółowo opisać swój problem i bardzo proszę o rady, co mogę zrobić. Pracowałam swego czasu na umowę - zlecenie w...
§ Problem ze zwrotem pieniążków allegro (odpowiedzi: 15) Witam,dnia 25 lutego 2013 roku kupiłem od tego pana płyte główną za kwote 97zł. Pan ją wysłał,czekałem na nią prawie 2tygodnie... W końcu...
§ problem z umową i zwrotem pieniędzy (odpowiedzi: 1) półtora roku temu miałem założyć firmę ze znajomym. firma miała mieć charakter akcyjno-forexowy:rolleyes: przelałem mu w sumie niecałe 50 000 zł...
§ allegro, problem ze zwrotem pieniędzy (odpowiedzi: 2) Witam Mam następujący problem. Na swoich aukcjach sprzedaję między innymi suplementy diety o krótkim terminie przydatności do spożycia. Jeden z...
§ Problem z towarem i zwrotem pieniędzy. (odpowiedzi: 3) Kupiłem na allegro bluzę miała być nowa okazało się że jest używana i do tego posiada plamy. Napisałem sprzedającemu iż żądam zwrotu pieniędzy po...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 15:34.