18-05-2010, 13:13
|
| Użytkownik | Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Witam
Chciałbym uzyskać informacje jakie kroki mogę podjąć w sprawie sprzętu reklamowanego u sprzedawcy z powodu wad na podstawie ustawy. Sprawa wygląda następująco 06.01.2010 roku zakupiłem nawigację firmy Navigon w sklepie Euro-rtv-agd. Po stwierdzeniu usterki urządzenie oddałem (20.04.2010) do sklepu na reklamacje na podstawie ustawy. Po 14 dniach dostałem pismo, iż sklep Euro nie może przychylić się do prośby wymiany sprzętu na nowy i sprzęt zostanie naprawiony . Do tego momentu wszystko było ok. Za dwa dni mija miesiąc odkąd urządzenie zostało zareklamowane i nadal nie ma żadnej informacji z serwisu, a w sklepie nic nie wiedzą na ten temat poza faktem, iż sprzęt jest w serwisie w Niemczech. Ustawa konsumencka mówi o odpowiednim czasie naprawy sprzętu jednakże ile ten odpowiedni czas powinien wynosić? Czy po upływie 30 dni (w przypadku braku naprawionego sprzętu) od złożenia reklamacji mogę udać się do sklepu z żądaniem wydania nowego urządzenia lub odstąpienia od umowy? Jeśli nie to co mogę zrobić w tym wypadku? W serwisie twierdzą, że producent ma 28 dni od momentu złożenia reklamacji na naprawę i zwrot urządzenia. W praktyce trwa to 30 dni, ale nie dłużej.
|
| |
18-05-2010, 13:51
|
| Moderator | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
1. jeśli nie otrzymałeś odpowiedzi w terminie do 14 dni, ma zastoswanie art. 8., ust. 3.
2. Sprzedawca musi udowodnić, że niezgodność z umową (wada) powstała po sprzedaży.
Radzę skierować pismo ZPO, powołacć się na n/w przepisy i wyznaczyć mu termin na wymianę sprzętu - zgodnie z żadaniem.
Art. 4. [Domniemanie niezgodności towaru z umową] 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
Art. 8. [Zakres uprawnień konsumenta] 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
|
| |
18-05-2010, 15:13
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Hmm no tak problem polega na tym, że sprzedawca ustosunkował się do reklamacji w ciągu wymaganego terminu 14 dni. W odpowiedzi na pismo reklamacyjne sprzedawca oświadczył, że sprzęt zostanie naprawiony, a nie wymieniony na nowy. W serwisie otrzymałem informację, że producent ma 28 dni na odesłanie naprawionego sprzętu z powrotem. No i pytanie co dalej czy mogę po upływie 30 dni udać się do sklepu i zażądać nowego urządzenia lub urządzenia o wartości zakupu? Co to jest ZPO ? Nie minęło 6 miesięcy od zakupu więc domniemywa, się iż wada była obecna w momencie zakupu. W momencie składania reklamacji powołałem się na ustawę i zażądałem wymiany urządzenia na nowe, a sprzedawca odmówił wymiany i oświadczył że sprzęt zostanie naprawiony. Pytanie tylko co mogę zrobić aby otrzymać nowy sprzęt lub odzyskać swój sprzęt naprawiony?
|
| |
18-05-2010, 17:06
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem Cytat:
Napisał/a cedwah 2. Sprzedawca musi udowodnić, że niezgodność z umową (wada) powstała po sprzedaży. |
A w jakim celu ma tu sprzedawca coś udowadniać?
|
| |
18-05-2010, 17:45
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Hmm to dalej nie rozwiązuje mojego problemu  Czy ktoś potrafi mi udzielić informacji w tym temacie?
|
| |
18-05-2010, 19:00
|
| Moderator | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem Cytat:
Napisał/a keral A w jakim celu ma tu sprzedawca coś udowadniać? |
Zgodnie z art. 4. (post#2) ciężar dowodu (k.c.) dot. niezgodności towaru z umową ciąży na sprzedawcy przez 6 miesięcy od chwili wydania towaru konsumentowi. Jeśli w tym terminie niezgodność zostanie stwierdzona, domniemywa się, że niezgodność istniała w momencie wydania towaru. Jeżeli sprzedawca stoi na innym stanowisku, musi udowodnić, że w chwili wydania towar był zgodny z umowąw
|
| |
18-05-2010, 19:03
|
| Moderator | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem Cytat:
Napisał/a Master_one W odpowiedzi na pismo reklamacyjne sprzedawca oświadczył, że sprzęt zostanie naprawiony, a nie wymieniony na nowy. |
Twoje żądanie było chyba inne, więc przeczytaj dokładnie mój post (#2)
|
| |
18-05-2010, 19:05
|
| Moderator | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem Cytat:
Napisał/a Master_one W odpowiedzi na pismo reklamacyjne sprzedawca oświadczył, że sprzęt zostanie naprawiony, a nie wymieniony na nowy. |
Twoje żądanie było chyba inne, więc przeczytaj dokładnie mój post at. 4. i 8.(#2)
|
| |
18-05-2010, 20:18
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Ja oddałem sprzęt do reklamacji na podstawie ustawy o szczególnej sprzedaży konsumenckiej z żądaniem wymiany towaru na nowy które to żądanie zostało odrzucone przez sprzedawcę. Czyli w tym przypadku jeśli sprzedawca nie zgadza się na moje warunki reklamacji to mogę się domagać wymiany sprzętu na podstawie niezgodności z umową?
Czy nie jest czasem tak że tych dwóch trybów nie można łączyć?
Co to jest ZPO ?
Ile mam czasu na reklamacje z tytułu niezgodności z umową?
Jak mam odzyskać sprzęt od sprzedawcy?
Czy składać reklamacje na podstawie niezgodności z umową zanim sprzęt zostanie mi oddany przez sprzedawce z obecnego zgłoszenia reklamacyjnego?
|
| |
18-05-2010, 21:09
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Poza tym jeszcze raz podkreślę sprzedawca ustosunkował się do mojego żądania przed upływem 14 dni. Odpowiedź była negatywna tzn nie zgodzili się wymienić sprzętu stwierdzili, że go naprawią. Czy mimo tego, że się ustosunkowali do mojego żądania, a sprzęt nadal jest w serwisie mogę jakoś przyspieszyć tą reklamacje lub złożyć kolejną reklamacje na podstawie niezgodności towaru z umową?
|
| |
19-05-2010, 08:41
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem Cytat:
Napisał/a cedwah [...]Jeżeli sprzedawca stoi na innym stanowisku, musi udowodnić, że w chwili wydania towar był zgodny z umowąw |
Ok. Zgadza się. Tyle tylko, że w tym przypadku sprzedawca nie twierdzi, że niezgodność nie istniała w chwili wydania. Sprzedawca potwierdził występowanie wskazanej przez kupującego niezgodności, więc co ma udowadniać? Konflikt jest na poziomie spełnienia roszczeń: naprawa/wymiana - i tu, jak najbardziej, Twoje rady są dobre. Zastanawiało mnie jedynie po co napisałeś, iż sprzedawca ma coś udowadniać skoro zgadza się z twierdzeniem, że towar jest niezgodny z umową?
Ale to tak przy okazji.
|
| |
19-05-2010, 09:03
|
| Przyjaciel forum | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
sprzedawca uznał roszczenie co do zasady, oczywiście nie w formie procesowej, ale stwierdzenie, iż konsument ma drugi raz to samo udowodaniać jest sprzeczne z regułami postępowania dowodowego;
jedyna linia obrony sprzedawcy, to WYKAZANIE, iż żadanie konsumenta jest sprzeczne ze społeczno gospodarczym przeznaczeniem prawa do wymiany sprzetu na nowy, skoro można go niewielkimi środkami finansowymi naprawić;
|
| |
19-05-2010, 09:34
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Co nie zmienia faktu, że wciąż nie mogę się dowiedzieć co mogę zrobić aby odzyskać sprzęt oraz czy mogę w tym wypadku po tak długim czasie żądać wydania fabrycznie nowego sprzętu ze względu na czas oczekiwania |
| |
19-05-2010, 11:40
|
| Przyjaciel forum | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
bo te pytania i odpowiedzi na nie znajdują się w każdym poście, my się zajmujemy tym, co nie jest oczywiste i powtarzalne;
|
| |
19-05-2010, 11:45
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja Nawigacji samochodowej na podstawie ustawy problem
Hmm w każdym poście znajdują się odpowiedzi tylko nie do tego o co pytam.Ja pytam czy jeśli sprzedawca ustosunkował się do mojego roszczenia mogę jeszcze coś zrobić żeby otrzymać nowy sprzęt, a jeśli nic to co mogę zrobić żeby przyspieszyć reklamacje.
Ciągle nie wiem co to jest ZPO i czy mogę po złożeniu reklamacji na podstawie ustawy składać reklamacje z tytułu niezgodności towaru z umową.
|
| | | |