Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl) - Forum Prawne

 

Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Witam, Sprzęt nie działa. Chcę złożyć reklamację, jednak sprzedawca uzależnia złożenie reklamacji od poniższego formularza: http://www.kontext.com.pl/Kontext%20...klamacyjny.pdf Czy jest on zgodny z prawem? Przecież nie ja mam obowiązek płacić za przesyłkę, jeśli sprzęt jest niesprawny. Po ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
04-12-2010, 19:25  
Armadam
Użytkownik
 
Posty: 155
Domyślnie Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Witam,

Sprzęt nie działa. Chcę złożyć reklamację, jednak sprzedawca uzależnia złożenie reklamacji od poniższego formularza:

http://www.kontext.com.pl/Kontext%20...klamacyjny.pdf

Czy jest on zgodny z prawem?

Przecież nie ja mam obowiązek płacić za przesyłkę, jeśli sprzęt jest niesprawny.
Po drugie - po co kserokopia faktury dla sprzedawcy?
Po trzecie - co to za "kara" ma być na mnie nałożona, jeśli sprzęt okaże się jednak sprawny??

Pozdrawiam i proszę o pomoc!
Armadam
Armadam jest off-line  
04-12-2010, 19:57  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.731
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

1) Gdzie jest napisane, że koszt wysyłki przy zgłoszeniu reklamacji ponosi sprzedawca?
2) Potwierdzenie, że zakupu dokonano u niego + warunki - standard
3) Opłata za czynności podjęte w celu ustalenia wady + koszt wysyłki zwrotnej.
Reklamacji nie zgłasza się jeżeli sprzęt jest sprawny ...

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
04-12-2010, 20:35  
Armadam
Użytkownik
 
Posty: 155
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Dziękuję Grim Reaper za odpowiedź, ale zacytuję jeszcze to co zawarł na swojej stronie "o mnie":

"REKLAMACJE

Na każdej aukcji w opisie sprzedawanego przedmiotu, podany jest czas gwarancji udzielanej na zakupiony przez klienta towar. W przypadku niesprawności produktu (wynikającego z wady fabrycznej- nie mechanicznej) klient powinien odesłać go (na swój koszt) na adres siedziby firmy ....... w Białymstoku w stanie kompletnym, z oryginalnym opakowaniem oraz dołączonym dowodem zakupu (paragon/kopia faktury) oraz formularzem reklamacyjnym. Czas rozpatrzenia reklamacji jest uzależniony od zewnętrznego serwisu danego produktu. Reklamacja towaru zostanie rozpatrzona jeżeli nie wygasł jej czas gwarancji.

FORMULARZ REKLAMACYJNY
(kliknij, by pobrać --> http://www.kontext.com.pl/Kontext%20...klamacyjny.pdf )


UWAGA! Jeżeli reklamowany sprzęt okaże się sprawny zostanie naliczona opłata serwisowa w wysokości 20 PLN."



Załóżmy, że sprzedawca uzna towar za niesprawny (jest niesprawny, bo sprawdzałem tez zasilacz do laptopa na 3 różnych laptopach tego samego modelu i nie działał poprawnie). Wówczas chyba on mi zwróci pieniądze za towar, za przesyłkę tego niesprawnego towaru do mnie, oraz za przesyłkę, którą ja dokonałem do niego.
Czy dobrze rozumiem?
Czy będzie próbował wpierw wysłać mi drugi zasilacz, sprawny tym razem?
Wolę pieniądze... bo tak naprawdę zasilacz nowy już kupiłem gdzieś indziej.
Jak uważacie?
Armadam jest off-line  
04-12-2010, 20:41  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.731
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Zależy od tego z jakiego tytułu złoży Pan reklamację: gwarancja (warunki gwaranta) albo niezgodność towaru z umową konsumencką (art. ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego) ... polecam przeczytać: http://forumprawne.org/prawa-konsume...onsumenta.html by Colder

Sprzedawca ma prawo, w przypadku reklamacji, w pierwszej kolejności usunąć wadę nim konsument uzyska prawo do odstąpienia od umowy (pieniądze <-> towar).

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
04-12-2010, 20:44  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Cytat:
Napisał/a Grim Reaper Zobacz post
1) Gdzie jest napisane, że koszt wysyłki przy zgłoszeniu reklamacji ponosi sprzedawca?
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
cedwah jest off-line  
04-12-2010, 20:48  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.731
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Ja pytam o podstawę, która na sprzedawcę nakłada obowiązek zwrotu/pokrycia kosztów wysyłki, kiedy towar jest zgłaszany do reklamacji (kiedy jeszcze nie została ona uznana/odrzucona) - art., który podałeś nie dotyczy mojego pytania

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
04-12-2010, 21:07  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Masz rację, źle zrozumiałem - koszty przesyłki sprzedawca zwraca konsumentowi, który najpierw wysyła na swój koszt
cedwah jest off-line  
04-12-2010, 23:48  
AiP
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

A czy na aukcji tego sprzedającego jest napisane, że sprzedawany towar jest sprawny? Jeżeli jest napisane, że towar jest nowy (co nie oznacza, że ma być sprawny) to przedmiot wcale nie jest niezgodny z umową. Może uszkodził się podczas transportu. Może kupujący jest temu winien, może ta seria była fabrycznie wadliwa.

W związku z powyższym przedmiot podlega reklamacji/gwarancji na zasadach ogólnych, do których stosuje się przepisy KC. Jeżeli Sprzedający zastrzegł sobie, że koszt wysyłki pokrywa kupujący, to należy postępować zgodnie z tym zapisem regulaminu.

Jeżeli natomiast sprzedający zawarł na aukcji informację, że towar jest sprawny oznacza to, że otrzymał Pan towar niezgodny z opisem. W tym przypadku to sprzedający jest obowiązany pokryć koszty dostawy towaru od klienta do sprzedawcy.
AiP jest off-line  
05-12-2010, 06:37  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.731
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

AiP ... nie wprowadzaj w błąd.

Art. 556-576. KC dotyczące rękojmi za wady i kilka następnych do Art. 581. KC dotyczące gwarancji są wyłączone w przypadku transakcji realizowanych między przedsiębiorcą (s) a konsumentem (k). W pozostałych przypadkach ma zastosowanie KC.

Poza tym, w opisie aukcji nie musi być napisane, że towar jest sprawny lub które jego elementy są sprawne - sprzedawca jest zobowiązany podać istotne wady - to o czym sprzedawca nie poinformował powinno być sprawne.

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
05-12-2010, 09:30  
Armadam
Użytkownik
 
Posty: 155
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Dziękuję Wam raz jeszcze za odpowiedzi...

Ale dalej nie wiem...
Co do (nie)sprawności zasilacza to nadmienię, że zasilacz ten nie ładuje, a w dodatku "zamula" procesor w 100% (kwestia błędu w układzie jego sterowania). Ponadto elektryk sprawdził mi go i pobiera tylko 6 W prądu zamiast 65 W. Minęło już 20 dni od zakupu.

Opis aukcji (cytat):


ZASILACZ UNIWERSALNY
DO NOTEBOOKÓW HP

Przedmiotem aukcji jest fabrycznie nowy, wysokiej jakości uniwersalny zasilacz sieciowy do notebooków HP

Pasuje do notebooków:
HP COMPAQ:
nx6310 nx6315 nc2400 nx4200 nc6220 nc6230 nc6400 nx6115 nx6115 nx6125 nx6330 nx7300 nx7400 HP 500. Oraz inne laptopy o takich samych parametrach zasilania z wtyczką 7.4mm x 5.1mm z bolcem w środku

Oferowany zasilacz z łatwością dopasujesz do swojego laptopa. Podajemy listę by Tobie to ułatwić.

Nie warto przepłacać za oryginalny zasilacz. Dedykowany spełnia wszelkie warunki.

Specyfikacja:

* Napięcie: 18.5V
* Zakres prądowy: 3,5A
* Wtyk okrągły z bolcem w środku. Średnica zewnętrzna 7.4 mm średnica wewnętrzna 5.1 mm długość 12 mm
* Moc maksymalna: 65W
* Zasilacz posiada zabezpieczenie przeciwprzepięciowe które chroni notebooka przed przepięciami w instalacji elektrycznej.
* Pasuje do większości modeli notebooków HP / Compaq z serii Pavilion Armada Evo Presario
* Posiada filtr ferrytowy
* Urządzenie posiada diodę wskazująca pracę zasilacza
* Do zasilacza dołączony jest kabel zasilająacy

Zobacz inne moje aukcje (XXXXXXXXXx):

(...) Możesz być spokojny o jakość naszych usług!


(...)

Produkt jest fabrycznie NOWY!


12 MIESIĘCY GWARANCJI !

Na życzenie Faktura VAT!"


I teraz moje pytanie kolejne:

Fakturę skseruję dla niego, jak chce.
Wyślę towar na swój koszt, ale czy mi zwróci pieniądze za towar, czy zacznie mi wysyłać kolejne buble "na wymianę"? Już sobie kupiłem sprawny zasilacz i ten mi już niepotrzebny - chcę tylko zwrotu pieniędzy za 1) towar, 2) przesyłkę kurierską pierwszą do mnie, 3) kwotę przesyłki uszkodzonego towaru do Sprzedawcy.

Jak mam to wyegzekwować najlepiej?
Co byście mi Państwo radzili?
Może miał ktoś podobne doświadczenie?
Zasilacz to kwestia jakichś 60-70 zł, ale nie lubię wyrzucać pieniędzy w błoto.
Chyba nikt nie lubi.
Armadam jest off-line  
05-12-2010, 10:14  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Cytat:
Napisał/a Armadam Zobacz post
* Napięcie: 18.5V
* Zakres prądowy: 3,5A
* Wtyk okrągły z bolcem w środku. Średnica zewnętrzna 7.4 mm średnica wewnętrzna 5.1 mm długość 12 mm
* Moc maksymalna: 65W
Wiesz co oznacza maksymalna moc?
W elektronice typu laptop i pc, zasilacz podaje ze swojego zapasu mocy (np. 800W) tyle, ile potrzeba do pracy.
Jak masz mocno obciążony i zżera ok. 600W, to masz jeszcze max. 200 zapasu.
Ale jeśli jest to jakaś mało obciążona jednostka, energooszczędna, to może mieć pobór mocy na poziomie 150-200W i zasilacz tylko tyle pobierze.
Analogicznie jest z laptopem.
greg1003 jest off-line  
05-12-2010, 10:23  
Armadam
Użytkownik
 
Posty: 155
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Greg, żeby nie offtopować za bardzo...ja to wiem, że moc maksymalna to nie to samo co pobierana ciągle..., ale dlaczego pobór mocy w tym samym czasie sprawnego zasilacza jest kilkakrotnie większy, procesor tego laptopa nie wykazuje non-stop 100% obciążenia, a system działa sprawnie?
Jakimś dziwnym trafem ten niesprawny zasilacz powoduje takie sterowanie systemem, że Windows XP działa na tym laptopie o parametrach 2,0 GHz (procesorze dwurdzeniowym), z 4 GB RAMu niczym Pentium 333 MHz z 128 MB Ram. No bez przesady.

On (ten niesprawny NO NAME zasilacz) po prostu baterii nie ładuje, komputer na nim "działa", tyle tylko, że ledwo zipie.
Niesprawność jest pewna, tylko co dalej z tym zrobić.
Jak znasz prawne porady, to proszę - pomóż.
To forum to nie forum www.elektroda.pl.

PS.
Tu mieli ten sam problem:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1078236.html
Armadam jest off-line  
05-12-2010, 17:52  
AiP
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Cytat:
Napisał/a Grim Reaper Zobacz post
AiP ... nie wprowadzaj w błąd.

Art. 556-576. KC dotyczące rękojmi za wady i kilka następnych do Art. 581. KC dotyczące gwarancji są wyłączone w przypadku transakcji realizowanych między przedsiębiorcą (s) a konsumentem (k). W pozostałych przypadkach ma zastosowanie KC.

Poza tym, w opisie aukcji nie musi być napisane, że towar jest sprawny lub które jego elementy są sprawne - sprzedawca jest zobowiązany podać istotne wady - to o czym sprzedawca nie poinformował powinno być sprawne.

Pozdrawiam
Racja, nie zauważyłem że mowa jest o konsumencie. Może to właśnie dla tego wiele firm uznaje reklamacje za bezpodstawną (zrzuca winę na konsumenta, który wg. ich opinii może stanowić zagrożenie) - boi się ponoszenia nadmiernych kosztów (Gdy sprzedawca uzna reklamację, będzie musiał zwrócić koszt wysyłĸi kupującemu (np kupujący wyśle towar kurierem w trybie expresowym za 100zł). Zasilacz kosztował ok. 70zł + wysyłka 20zł razem 90zł. +100zł za odesłanie towaru do sprzedającego. Razem 190zł do zwrotu. Jaki sprzedawca będzie miał zysk? ok -120zł. A przecież nie może sprawdzać masowo sprzedawanych urządzeń pod kątem prawidłowości ich działania, bo było by to zbyt czasochłonne i nieopłacalne. Nie wspomnę już o odsyłaniu do serwisu hurtowni itp.
Jedyne co można powiedzieć to nie handluj na odległość bo konsument Cię zniszczy.

W takim przypadku najuczciwszym sposobem byłby zwrot towaru w formie odstąpienia od umowy sprzedaży lub skorzystanie z gwarancji, gdzie każda strona pokrywa koszty wysyłki tylko w "jedną stronę". Tylko zastanawiam się kto będzie sądził się o kilka zł (Wysyłka takiego zasilacza do sprzedawcy najtańszą i bezpieczną formą wysyłki wyniesie max 6-7zł tj. list polecony+ koperta bąblowa).

Tak z ciekawości, jeżeli sprzedawca poinformuje konsumenta, że towar jest nowy ale nie ręczy on za jego prawidłowe działanie (tj. jeżeli będzie coś nie działać, obowiązuje wymiana gwarancyjna na podstawie KC lub regulaminu sklepu). Jak wtedy wygląda sytuacja?
AiP jest off-line  
05-12-2010, 18:12  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

@AiP, z tego, co piszesz wynika, że musisz jeszcze sporo czasu poświęcić lekturze prawa konsumenckiego. Na początek polecam Ci to http://forumprawne.org/prawa-konsume...onsumenta.html
cedwah jest off-line  
05-12-2010, 18:17  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.731
Domyślnie RE: Reklamacja niesprawnego sprzętu elektronicznego (allegro.pl)

Cytat:
Napisał/a AiP Zobacz post
Tak z ciekawości, jeżeli sprzedawca poinformuje konsumenta, że towar jest nowy ale nie ręczy on za jego prawidłowe działanie (tj. jeżeli będzie coś nie działać, obowiązuje wymiana gwarancyjna na podstawie KC lub regulaminu sklepu). Jak wtedy wygląda sytuacja?
Coś takiego nie może mieć miejsca, w przypadku konsumentów, sprzedawca nie ma możliwości ograniczenia /wyłączenia odpowiedzialności za wydany towar. W przypadku rękojmi za wady taka możliwość istnieje.

cedwah udzielił Ci Tobie dobrej rady ... skorzystaj z niej

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zakup i zwrot niesprawnego sprzętu Apple w MediaMarkt (odpowiedzi: 2) Witam, 1.07.2014 w sklepie Media Markt kupiłam MacBooka Pro. Wszystko było ok, do 10.07 kiedy nagle przestała działać w nim karta sieciowa, a co...
§ Eleclerc - reklamacja sprzętu elektronicznego (odpowiedzi: 18) Cześć, Około pół roku temu rodzice kupili w Eleclerc Dekoder DVBT do odbioru TV. Dekoder ten nie działał, więc reklamacja. Wymiana na nowy, więc...
§ Reklamacja sprzętu elektronicznego przez Internet. (odpowiedzi: 2) Witajcie! Mam całkiem spory problem ponieważ kupiłem tablet na firmę. Tablet który kupiłem okazał się wadliwy więc wysłałem go do reklamacji,...
§ Reklamacja sprzętu [Allegro] (odpowiedzi: 4) Witam. Spotkała mnie niemiłą sytuacja, pierwszy raz w życiu dlatego postanowiłem dowiedzieć się co i jak. Moja sprawa wygląda następująco:...
§ Błędy opis sprzętu elektronicznego na aukcji Allegro (odpowiedzi: 11) Witam serdecznie, w grudniu ubiegłego roku, kupiłem na allegro cyfrową kamerę wideo. Z opisu na aukcji wynikało, że kamera nagrywa obraz HD (720P -...
§ Reklamacja niesprawnego towary (odpowiedzi: 6) Witam wszystkich. zakupiłem w media expercie towar elektroniczny o wartości 249 zł. Sprzęt okazał się niesprawny więc oddałem go na gwarancje. Po...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 09:25.