Powtórna reklamacja a odstąpienie od umowy - Forum Prawne

 

Powtórna reklamacja a odstąpienie od umowy

Witam serdecznie, Zakupiłem przez towar przez sklep internetowy. Reklamowany po dwóch miesiącach użytkowania. Wymieniony (czas trwania ~45 dni). Po upływie mniej niż 6 miesięcy od wymiany uszkodzenie się powtórzyło. Czy przysługuje mi prawo do odstąpienia ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
04-01-2011, 23:53  
macf
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie Powtórna reklamacja a odstąpienie od umowy

Witam serdecznie,
Zakupiłem przez towar przez sklep internetowy. Reklamowany po dwóch miesiącach użytkowania. Wymieniony (czas trwania ~45 dni). Po upływie mniej niż 6 miesięcy od wymiany uszkodzenie się powtórzyło. Czy przysługuje mi prawo do odstąpienia od umowy? Podstawy prawne na jakich bazuję:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. "O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego":
Cytat:
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Kodeks Cywilny
Cytat:
Art. 560
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
PORADNIK KONSUMENTA (na forum)
Cytat:
Jeżeli:
- Konsument, z przyczyn określonych w ETAPie 1, nie może żądać naprawy ani wymiany lub,
- sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub,
- naprawa bądź wymiana naraziłaby Konsumenta na znaczne niedogodności.
Konsument ma prawo żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy (wraz ze zwrotem pieniędzy). Wybór należy do Konsumenta (z wyjątkami - o czym poniżej).

Przy określeniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany należy brać pod uwagę rodzaj towaru i cel jego nabycia. Jeśli towar ma również gwarancję, termin załatwienia reklamacji ustawowej powinien być podobny. Kupujący ma prawo żądania obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy nawet w sytuacji, gdy niemożliwość wymiany towaru ma charakter przejściowy.

WAŻNE! Konsument nie może żądać odstąpienia od umowy i zwrotu ceny, jeżeli niezgodność nie ma charakteru istotnego. W tym wypadku Konsumentowi pozostaje jedynie żądanie obniżenia ceny. Niezgodność towaru jest istotna wówczas, gdy Konsument z jej powodu nie może w ogóle korzystać z rzeczy, korzystać z niej zgodnie z jej przeznaczeniem (np. telefon komórkowy nie dzwoni) lub gdy rzecz stwarza zagrożenie dla osób lub mienia (np. ekspres do kawy powoduje spięci w instalacji elektrycznej).

Niedogodność przy wymianie na pewno będzie miała miejsce, gdyż sprawa dotyczy łóżka. Defektem jest powstała duża wypukłość na jego środku.

Czy jeśli poprzednio nie skorzystałem ze zwrotu kosztów transportu (zapomniałem) przy reklamowaniu towaru, to przysługuje mi wciąż prawo do ubiegania się o zwrot kosztów transportu (sprzed ponad pół roku)?

Dodatkowo sprzedawca poinformował mnie, że jeśli odrzuci reklamację, to zostanę obciążony kosztami transportu do serwisu w obie strony. Czy ma do tego jakieś podstawy? Nie było takiego zapisu przy zawieraniu transakcji.

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Maciej
macf jest off-line  
05-01-2011, 06:18  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.637
Domyślnie RE: Powtórna reklamacja a odstąpienie od umowy

Cytat:
Napisał/a macf Zobacz post
Witam serdecznie,
Zakupiłem przez towar przez sklep internetowy. Reklamowany po dwóch miesiącach użytkowania. Wymieniony (czas trwania ~45 dni). Po upływie mniej niż 6 miesięcy od wymiany uszkodzenie się powtórzyło. Czy przysługuje mi prawo do odstąpienia od umowy? Podstawy prawne na jakich bazuję:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. "O szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego":


Kodeks Cywilny


PORADNIK KONSUMENTA (na forum)



Niedogodność przy wymianie na pewno będzie miała miejsce, gdyż sprawa dotyczy łóżka. Defektem jest powstała duża wypukłość na jego środku.

Czy jeśli poprzednio nie skorzystałem ze zwrotu kosztów transportu (zapomniałem) przy reklamowaniu towaru, to przysługuje mi wciąż prawo do ubiegania się o zwrot kosztów transportu (sprzed ponad pół roku)?

Dodatkowo sprzedawca poinformował mnie, że jeśli odrzuci reklamację, to zostanę obciążony kosztami transportu do serwisu w obie strony. Czy ma do tego jakieś podstawy? Nie było takiego zapisu przy zawieraniu transakcji.

Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Maciej
Zakup na firmę czy osobę prywatną?
Sprzedający to firma/osoba prywatna?
Jeśli poprzednia reklamacja była z gwarancji,to odstąpienie od umowy jest niemożliwe.
Aby odstąpić od umowy, musi to być min. druga reklamacja z niezgodności,a nie gwarancji.
Chyba że sama gwarancja ma jakiś zapis mówiący o ilości napraw/wymian, przed zwrotem gotówki (ustawa daje większe możliwości, więc lepiej przemyśl z jakiego tytułu oddać sprzęt do reklamacji).
Dodatkowo z ustawy, nie można klienta obciążyć żadnymi opłatami za transport/ekspertyzę/diagnozę.
Poniesione opłaty z tytułu transportu w takim wypadku podlegają zwrotowi po dokonaniu naprawy/wymiany.
greg1003 jest off-line  
05-01-2011, 09:53  
macf
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Powtórna reklamacja a odstąpienie od umowy

Zakupiłem jako osoba prywatna w polskiej firmie.
Gwarancji w postaci papierowej nie otrzymałem. Informacji o gwarancji nie ma również na stronie internetowej sprzedawcy przy ofercie materaców. W przypadku pierwszej jak i drugiej reklamacji otrzymałem odpowiedź mailową, że "ma Pan prawo do odesłania materaca do serwisu".
Przy poprzedniej reklamacji nie precyzowałem z tytułu czego występuję więc na korzyść sprzedawcy można przypuszczać, że jakaś wyimaginowana gwarancja.
macf jest off-line  
05-01-2011, 20:55  
dominus31
Przyjaciel forum
 
Posty: 825
Domyślnie RE: Powtórna reklamacja a odstąpienie od umowy

Sam obie odpowiedziałeś w poprzednim poście.
Przeczytaj dokładnie te przepisy które cytowałeś.
dominus31 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ odstąpienie od umowy czy reklamacja?? (odpowiedzi: 11) Witam czytałem trochę na forum ale nie wiem co zrobić. Kupiłem na allegro od firmy lampy do mojego auta (mam paragon). Tytuł aukcji: "lampa...
§ odstąpienie od umowy czy reklamacja (odpowiedzi: 4) Witam, na jednym z portali zakupów grupowych zakupiłam kupon upoważniający mnie do nabycia 2 bransoletek, taniego wyrobu produkowanego jeszcze...
§ Reklamacja lub odstąpienie od umowy (odpowiedzi: 4) Witam, wczoraj odebrałem części ze sklepu Morele.net, odbiór był osobisty ale zlecenie internetowe. Dziś jak próbowałem podłączyć części komputer...
§ odstąpienie od umowy czy już reklamacja? (odpowiedzi: 7) Witam Zakupiłam (konsument) na Allegro (od Przedsiębiorcy) telefon, który zgodnie z opisem miał być nowy (Kup Teraz). Dzień po dostarczeniu...
§ reklamacja - odstąpienie od umowy (odpowiedzi: 6) Witam, Reklamowałem buty, ponieważ odkleiła się podeszwa - reklamacja została uznana, dostałem nową parę. Nie minęło dwa, trzy tygodnie, a wystąpiła...
§ Reklamacja o odstąpienie od umowy (odpowiedzi: 4) Zakupiłam na allegro fotelik dla dziecka, dostałam go uszkodzony, po złożeniu reklamacji napisano mi, że wyślą kuriera który zabierze uszkodzony i...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:31.