Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia? - Forum Prawne

 

Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

Witam, Sprzedałem użytkownikowi allegro laptop który w momencie sprzedaży był zupełnie sprawny. Kiedy klient otrzymał przesyłkę z zakupionym przedmiotem jak sam mnie poinformował sprzęt działał dobrze. Po dwóch tygodniach otrzymałem od niego informację iż sprzęt ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
10-01-2011, 19:25  
gerg83
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

Witam,
Sprzedałem użytkownikowi allegro laptop który w momencie sprzedaży był zupełnie sprawny. Kiedy klient otrzymał przesyłkę z zakupionym przedmiotem jak sam mnie poinformował sprzęt działał dobrze. Po dwóch tygodniach otrzymałem od niego informację iż sprzęt uległ awarii. W chwili sprzedaży i w czasie użytkowania przez 2 tygodnie komputera przez kupującego sprzęt był niezawodny a z racji tego że komputer był sprzedawany jako używany nie mogłem od siebie dać żadnej gwarancji na sprzęt.

Moje pytanie brzmi jak do tej sytuacji mają się przepisy KC o rękojmii.

Zaznaczam że w momencie sprzedaży sprzęt był całkowicie sprawny i nie mogłem przewidzieć że ulegnie awarii.
gerg83 jest off-line  
10-01-2011, 20:28  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 21.039
Domyślnie RE: Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

A co uległo awarii?
gryffinian jest off-line  
10-01-2011, 20:59  
gerg83
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

Z informacji które dostałem to najprawdopodobniej karta graficzna
gerg83 jest off-line  
10-01-2011, 21:20  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 21.039
Domyślnie RE: Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

Cóż można zatem przyjąć laptop i ocenić czy uszkodzenie wynikło z powodu niewłaściwego użytkowania czy po prostu karta sama padła (można np zasięgnąć opinii w serwisie) i zdecydować czy uznać czy odrzucić rękojmię za wady. Trzeba też sprawdzić czy przy lapku nie było coś majstrowane bo to od razu rzuca podejrzenie na Kupującego, że uszkodził.
gryffinian jest off-line  
11-01-2011, 14:17  
gerg83
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

Czyli jeśli dobrze rozumiem mimo że komputer był całkowicie sprawny w momencie sprzedaży i gdyby zdarzyło się że uległ awarii w sposób nie zawiniony przez kupującego to mam obowiązek przyjęcia zwrotu od klienta?
gerg83 jest off-line  
11-01-2011, 14:34  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.462
Domyślnie RE: Awaria po sprzedaży komputera - rękojmia?

Tak i należy ustalić, czy awaria jest skutkiem wady, która była w chwili wydania, czy też powstała później. Za ta pierwszą odpowiada sprzedawca, powinien ją usunąć, wysłać komputer kupującemu i zwrócić mu koszty przesyłki (zamiast tego, można kupującemu zaproponować zwrot kosztów naprawy) Za drugą nie odpowiada, zgodnie z poniższym przepisem:

Art. 556. [Rękojmia za wady fizyczne i prawne] § 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).
Art. 560. [Odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny] § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.
§ 3. Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.
§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący.
cedwah jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Sprzedaż samochodu a awaria po sprzedaży (odpowiedzi: 18) Witam. Mam problem z samochodem, który sprzedałem kilka dni temu. Od razu dodam, że nie jestem handlarzem samochodów, auta traktuję raczej jak...
§ Awaria samochodu a rękojmia (odpowiedzi: 20) Kupiłem w marcu br. pojazd marki Renault Megane 2. Kilka dni przed kupnem poprzedni właściciel wymienił rozrząd za który zapłacił 1300 zł. samochodem...
§ Sprzedaż komputera (odpowiedzi: 2) Witam 3 Maja sprzedałem w 100% sprawny komputer, 11 maja dostałem przelew, więc trochę czekałem na pieniądze, ale to nie problem. Problem polega...
§ Sprzedaż auta i awaria silnika (odpowiedzi: 9) Witam sprzedałem auto 2 miesiące temu, auto było sprawne w momencie sprzedaży( wiele nowych częsci i rachunki na nie). Po 3 tygodniach dostałem...
§ Sprzedaż komputera (odpowiedzi: 1) Cześć wszystkim, przymierzam się do sprzedaży laptopa, wyceniłem go na 7.500zł. Jak to wygląda od strony prawnej? Czy muszę...
§ Sprzedaż komputerów przez firmę - rękojmia (odpowiedzi: 1) witam firma dokonała wymiany sprzętu komputerowego na nowy... stary sprzęt, firma chce sprzedać pracownikom - dotychczasowym użytkownikom.... cena...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 21:20.