Zwrot telewizora do sklepu internetowego - Forum Prawne

 

Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Witam wszystkich serdecznie. Nosiłem się z zamiarem kupna telewizora LCD, w tym celu poczytałem trochę na ten temat w internecie, upatrzyłem sobie konkretny model, który spełniał moje wymagania. Zdecydowałem się na jeden ze sklepów internetowych ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
06-02-2011, 16:59  
lukaszo85
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Witam wszystkich serdecznie.

Nosiłem się z zamiarem kupna telewizora LCD, w tym celu poczytałem trochę na ten temat w internecie, upatrzyłem sobie konkretny model, który spełniał moje wymagania. Zdecydowałem się na jeden ze sklepów internetowych gdyż cena tam była niższa niż w sklepach stacjonarnych a ponadto, przeglądając wcześniej opinie o tv w internecie, dowiedziałem się o możliwości zwrotu towaru w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Przed złożeniem zakupu, pojawiła się w internecie informacja, że modelu o przekątnej ekranu, który mam zamiar kupić, zaczęto montować matryce innej firmy niż dotychczas, co powodowało, że obraz na nim wyświetlany prezentował się gorzej, szczególnie gdy patrzyło się na tv pod kątem (a co było zaletą matryc stosowanych do tej pory).
Na forum internetowym, na którym pojawiła się ta informacja, nie dostałem potwierdzenia, więc napisałem maila do sklepu, w którym miałem zamiar złożyć zamówienie z pytaniem czy to prawda, że w najnowszych egzemplarzach znajdują się inne matryce. W odpowiedzi napisano mi, że pracownicy sklepu nie mają tak szczegółowych informacji o specyfikacji technicznej i nie mają styczności ze sprzętem bo jest on fabrycznie zapakowany ale telewizory są na bieżąco zamawiane, wiec powinny mieć najnowszą matrycę Samsunga (czyli tę lepszą, montowaną dotychczas).

Po otrzymaniu tego maila i mając na uwadze możliwość zwrotu towaru w ciągu 10 dni, złożyłem zamówienie. Towar po dwóch dniach czekał już gotowy do odebrania, dwa dni później po niego pojechałem, na miejscu wyciągnąłem telewizor z pudła, poza lekko odklejoną taśmą na środku górnej listwy wszystko wyglądało ok, więc schowałem go z powrotem do środka, pan zakleił pudło. Tutaj jedna, myślę, że istotna rzecz - zapytałem się czy można podłączyć tv, panowie odpowiedzieli, że nie ze względu na to, że nie maja do czego go podłączyć - nie mają żadnej anteny, więc i tak nie byłoby żadnego sygnału, pokazałby się jedynie czarny ekran, więc to nie ma sensu.
Jak nie to nie, zapłaciłem, drugi z trzech panów wydrukował fakturę, podziękowałem, pożegnałem się i wyszedłem z telewizorem.

Po dotarciu do domu, oczywiście podłączyłem dekoder i włączyłem telewizor. W celu ustawienia obrazu najbardziej mi odpowiadającego, dekoder podłączyłem także do dotychczas używanego przeze mnie telewizora CRT. Już w momencie pojawienia się obrazu na LCD, stało się jasne, że to musi jednak być ta nowa, gorsza matryca - obraz oglądany pod kątem był jakby za jakąś ciemną szybą, zmiana ustawienia kontrastu, nasycenia, jasności itp. niewiele pomogło. Zajrzałem w menu serwisowe i cóż, niestety okazało się, że jest to ta gorsza matryca.
Siedząc idealnie na wprost obraz jest ok - kolory żywe, nasycone, biały jest biały, trawa na boisku zielona, jednak po odchyleniu się o jakieś 20 stopni w poziomie obraz zaczyna wyglądać gorzej, w pionie natomiast wystarczy lekko się podnieść i telewizor już gubi kolory.
Kolega z pracy pomagał swojemu koledze parę tygodni wcześniej w kupnie telewizora, kupili taki sam model, jaki ja przed paroma dniami, ale o większej przekątnej ekranu i chwali go bardzo.

To o czym napisałem wyżej, sprawiło, że jeszcze tego samego dnia po zakupie (piątek po południu) zacząłem myśleć o zwrocie. Niby sprawa prosta bo telewizor pakuję z powrotem w opakowanie, pisze maila do sklepu z informacja o zwrocie, wypełniam formularz zwrotu, odwożę tv i czekam na zwrot pieniędzy. Ale tu pojawia się moje pytanie, z którym zwracam się do Was, użytkowników tego forum.
Wiadomo, że aby sprawdzić telewizor, trzeba go wyciągnąć z pudła, podłączyć i pooglądać - mieści się to w ramach zwykłego zarządu. Chodzi mi o folie ochronne - zdjąłem folię z podstawki i rozerwałem torebkę ze śrubami, żeby ustawić na niej telewizor i przykręcić go do niej. Czy to narusza już czynności mieszczące się w ramach zwykłego zarządu, czy zmienia to stan sprzętu na używany itd. bo podstawki, śrubek i pilota w ten sposób nie jestem już w stanie zwrócić w oryginalnym opakowaniu? Z samego telewizora folii zapobiegawczo nie ściągałem, z tego samego powodu nie rozpakowywałem instrukcji obsługi i zapakowanych razem z nią baterii. Pudełko ze styropianami, foliami, torebką od śrubek i wszystkim innym w środku, stoi cały czas w pokoju. Sam telewizor parę godzin tez już przepracował bo jednak chciałem go przetestować i poza fatalnymi kątami, wynikającymi z zastosowanej matrycy, nie ma wad.

Czy mogę go nadal zwrócić w ciągu 10 dni, czy to wszystko mieści się w ramach zwykłego zarządu?
Czy w razie problemów, ma jakieś znaczenie fakt, że przy odbiorze nie było możliwości sprawdzenia obrazu, kątów pod jakimi da się oglądać tv bez utraty kolorów, czy nawet sprawdzenia od razu matrycy jaka się w nim znajduje?
Czy znaczenie ma fakt, że na fakturze, którą otrzymałem nie podpisu osoby, którą ją wystawiała (ja też nie podpisywałem kopii dla sklepu bo pan odpowiedział, że nic nie muszę podpsisywać
Czy fakt, że w mailu pracownik sklepu napisał, że nie maja takiej wiedzy ale w tv powinna się znajdować matryca Samsunga?

Jutro skontaktuję się także z powiatowym rzecznikiem praw konsumenta by o to wszystko się wypytać, ale chciałem także poznać Waszą opinię, za która z góry dziękuję.
lukaszo85 jest off-line  
06-02-2011, 17:48  
Afrykańczyk
Użytkownik
 
Posty: 298
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Cytat:
Napisał/a lukaszo85 Zobacz post
Wiadomo, że aby sprawdzić telewizor, trzeba go wyciągnąć z pudła, podłączyć i pooglądać - mieści się to w ramach zwykłego zarządu. Chodzi mi o folie ochronne - zdjąłem folię z podstawki i rozerwałem torebkę ze śrubami, żeby ustawić na niej telewizor i przykręcić go do niej. Czy to narusza już czynności mieszczące się w ramach zwykłego zarządu, czy zmienia to stan sprzętu na używany itd. bo podstawki, śrubek i pilota w ten sposób nie jestem już w stanie zwrócić w oryginalnym opakowaniu? Z samego telewizora folii zapobiegawczo nie ściągałem, z tego samego powodu nie rozpakowywałem instrukcji obsługi i zapakowanych razem z nią baterii.
To jest wszystko w ramach normalnego zarządu. Masz prawo go rozpakować, obejrzeć, podłączyć i wypróbować. Jednak...
Cytat:
Napisał/a lukaszo85 Zobacz post
Po otrzymaniu tego maila i mając na uwadze możliwość zwrotu towaru w ciągu 10 dni, złożyłem zamówienie. Towar po dwóch dniach czekał już gotowy do odebrania, dwa dni później po niego pojechałem, na miejscu wyciągnąłem telewizor z pudła, poza lekko odklejoną taśmą na środku górnej listwy wszystko wyglądało ok, więc schowałem go z powrotem do środka, pan zakleił pudło. Tutaj jedna, myślę, że istotna rzecz - zapytałem się czy można podłączyć tv, panowie odpowiedzieli, że nie ze względu na to, że nie maja do czego go podłączyć - nie mają żadnej anteny, więc i tak nie byłoby żadnego sygnału, pokazałby się jedynie czarny ekran, więc to nie ma sensu.
to już, moim zdaniem sprawia, że nie ma mowy o ustawowym prawie zwrotu towaru, gdyż nie mamy do czynienia ani ze sprzedażą na odległość, ani ze sprzedażą poza siedzibą przedsiębiorcy. Na odległość było jedynie zamówienie, sama sprzedaż (fakt zapłaty, odbioru, otrzymania faktury) miało miejsce w siedzibie sprzedawcy osobiście.

Cytat:
Napisał/a lukaszo85 Zobacz post
Czy w razie problemów, ma jakieś znaczenie fakt, że przy odbiorze nie było możliwości sprawdzenia obrazu, kątów pod jakimi da się oglądać tv bez utraty kolorów, czy nawet sprawdzenia od razu matrycy jaka się w nim znajduje?
Czy znaczenie ma fakt, że na fakturze, którą otrzymałem nie podpisu osoby, którą ją wystawiała (ja też nie podpisywałem kopii dla sklepu bo pan odpowiedział, że nic nie muszę podpsisywać
Nie ma obowiązku podpisywania faktur. Co do reszty... chyba nie powinno mieć znaczenia, to klient wybiera czy decyduje się na zakup czy nie w takich warunkach.
Afrykańczyk jest off-line  
06-02-2011, 21:49  
lukaszo85
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Dzięki wielkie za szybką odpowiedź.

Cytat:
Napisał/a Afrykańczyk Zobacz post
Jednak...
to już, moim zdaniem sprawia, że nie ma mowy o ustawowym prawie zwrotu towaru, gdyż nie mamy do czynienia ani ze sprzedażą na odległość, ani ze sprzedażą poza siedzibą przedsiębiorcy. Na odległość było jedynie zamówienie, sama sprzedaż (fakt zapłaty, odbioru, otrzymania faktury) miało miejsce w siedzibie sprzedawcy osobiście.
To mnie trochę zmartwiło ale jeżeli jest to sklep internetowy, prowadzi sprzedaż wyłącznie przez internet a odbiór osobisty w Punkcie Wydań Osobistych jest jednym ze sposobów dostarczenia/odbioru towaru (dowożą go do tych punktów ze swojego magazynu, za co płaci się 10 zł) to czy jednak nie obowiązuje tu ustawa o zwrocie towaru w ciągu 10 dni? Przepraszam, że tak się dopytuję, w żadnym razie nie neguje tego, co napisałeś - jestem bardzo wdzięczny za odpowiedź, po prostu chcę mieć pewność, dlatego, tak jak wspomniałem w pierwszym poście, skontaktuję się z Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumenta.
Byłbym również wdzięczny gdyby ktoś jeszcze wypowiedział się w tej kwestii, przedstawił swoją interpretację treści ustawy w odniesieniu do mojej sytuacji.

Jeżeli to w jakiś sposób pomoże, to mogę podać nazwę sklepu.
lukaszo85 jest off-line  
06-02-2011, 23:11  
Afrykańczyk
Użytkownik
 
Posty: 298
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Cytat:
Napisał/a lukaszo85 Zobacz post
jeżeli jest to sklep internetowy, prowadzi sprzedaż wyłącznie przez internet a odbiór osobisty w Punkcie Wydań Osobistych jest jednym ze sposobów dostarczenia/odbioru towaru (dowożą go do tych punktów ze swojego magazynu, za co płaci się 10 zł) to czy jednak nie obowiązuje tu ustawa o zwrocie towaru w ciągu 10 dni?
Zwrot towaru w terminie 10 dni, może być z 2 przepisów.
Sprzedaż wysyłkowa, tutaj takiej nie mamy,
lub sprzedaż poza siedzibą przedsiębiorcy, i tu zależy jak te punkty są traktowane, bo co prawda umowa kupna została zawarta na odległość, ale odbierając towar osobiście możemy mówić jedynie o tym przypadku - ten kontakt bezpośredni/osobisty jednak był. Jeżeli jest to stoisko na bazarze, zmienne, nie wpisane jako punkt, to jak najbardziej poza siedzibą, jeśli jednak jest to magazyn firmy, stoisko handlowe stałe... to już jest to siedziba.

Takie jest moje zdanie w tej sprawie, choć mogę się mylić.
Afrykańczyk jest off-line  
09-02-2011, 16:51  
lukaszo85
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Jeżeli w mailu informującym o złożeniu zamówienia znajduje sie taka informacja:

"Dodatkowe informacje od NEO24.PL:
Niniejsza "Informacja o zamówieniu" stanowi jedynie potwierdzenie, że NEO24.PL otrzymała złożone przez Panią/Pana zamówienie i jest tożsama z informacją wyświetlającą się na stronie internetowej naszego sklepu. Wszystkie informacje dotyczące statusu zamówienia otrzymają Państwo e-mailem lub sms-em na podany w zamówieniu numer telefonu. Umowa uważana będzie za zawartą dopiero w przypadku potwierdzenia przyjęcia zamówienia do realizacji przez NEO24.PL."

to czy nie jest to równoznaczne ze sprzedażą na odległość?

I jeszcze jedno pytanie natury formalnej. Co wpisać w tym miejscu "odstępuję od umowy..... nr. ......." bo ta umowa nie ma jakiejś konkretnej nazwy?
lukaszo85 jest off-line  
09-02-2011, 18:38  
Afrykańczyk
Użytkownik
 
Posty: 298
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Moim zdaniem mogłeś odstąpić od umowy, korzystając z zapisów o sprzedaży na odległość, do momentu gdy osobiście stawiłeś się w punkcie sprzedawcy, zapłaciłeś gotówką, obejrzałeś towar przy sprzedawcy.
Rozróżnijmy że mowa jest o "sprzedaży na odległość" a nie "umowie na odległość".
Afrykańczyk jest off-line  
02-08-2012, 18:24  
dudi30
Początkujący
 
Posty: 29
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Witam,
podepne sie pod temat.
dokonalem zakupu na prezentacji lecz poźniej doszedlem do wniosku ze mnie na to nie stać. Buły to garnki ktore sa w stanie nienaruszonym oprócz jednego ktorego uzywałem. Zgodnie z ustawa mam prawo do zwyklego zarzadu i tak wlasnie bylo. Garnek nie zostal uszkodzony, wgnieciony ale jak twierdzi sprzedawca ma 2 rysy na obudowie. Czy w tej sytuacji może odmowic przyjecia towaru? Dostalem tel ze sprzadzono protokół i towaru nie przyjmują Proszę o pilna odpowiedź
dudi30 jest off-line  
03-08-2012, 05:01  
szymon1051
Użytkownik
 
Posty: 270
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

Proszę poczytać http://forumprawne.org/prawa-konsume...a-odeslac.html . Z tego co pamiętam jeżeli kupujesz coś przez internet to nie zależnie od tego czy odbierasz czy pocztą to masz prawo do skorzystania z ustawy z 2 marca 2000 r ponieważ umowę kupna-sprzedarzy zawarłeś na odległość. Tu znajdzie Pan wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy http://www.federacja-konsumentow.org....php?story=341

Cytat:
Napisał/a Afrykańczyk Zobacz post
Moim zdaniem mogłeś odstąpić od umowy, korzystając z zapisów o sprzedaży na odległość, do momentu gdy osobiście stawiłeś się w punkcie sprzedawcy, zapłaciłeś gotówką, obejrzałeś towar przy sprzedawcy.
Rozróżnijmy że mowa jest o "sprzedaży na odległość" a nie "umowie na odległość".
Sprzedaż to zawarcie umowy kupna-sprzedaży :P.

Tu jest ciekawy artykuł http://konsumentwsieci.pl/index.php/...y-cala-prawda/
szymon1051 jest off-line  
03-08-2012, 15:45  
withit1960
Użytkownik
 
Posty: 91
Domyślnie RE: Zwrot telewizora do sklepu internetowego

@lukaszo85- znam osobiście przypadek gdy zrobiono zakup w sklepie komputerowym internetowym, dużej sieci handlowej, posiadającej również punkty sprzedaży detalicznej, w jednym z takich punktów odbierano towar, który po niespełnieniu oczekiwań klienta bez kłopotów został oddany ze względu na zapis " sprzedaży na odległość "
withit1960 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zwrot pieniędzy ze sklepu internetowego (odpowiedzi: 12) Witam Dokonałem zamówienia w sklepie internetowym 18 lipca 2013r i przelałem od razu na ich konto pieniądze. Oczywiście przed zamówieniem produktu,...
§ Zwrot do sklepu internetowego (odpowiedzi: 2) Witam, Jak zwracam towar do sklepu, to sklep ma mi zwrócić też za przesyłkę, za która pierwotnie zapłaciłam? (mam ja wyszczególnioną na paragonie)....
§ Zwrot pieniędzy od sklepu internetowego (odpowiedzi: 1) Witam w dniu 12 stycznia, zamówiłem w internetowym sklepie musiccenter.pl sprzęt muzyczyny. Od razu zapłaciłem za niego przelewem internetowym....
§ zwrot 50 krzeseł do sklepu internetowego (odpowiedzi: 17) Dzień dobry, Klient zamówił 50 szt krzeseł w sklepie internetowym. W chwili zakupu sklep miał na stanie 5 sztuk tych krzeseł, wiec cała partia (50...
§ Zwrot karmy do sklepu internetowego. (odpowiedzi: 3) Witam, parę dni temu zakupiłem karmę dla gadów z jednego ze sklepów internetowych okazało się że karma jest zapleśniała w środku (data ważności w...
§ Zwrot towaru do sklepu internetowego (odpowiedzi: 5) Mam pytanie , zakupiłem w sklepie internetowym pewną część elektroniczną do mojego komputera , jednak mimo zapewnień sprzedawcy nie była kompatybilna...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 00:51.