Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies. - Forum Prawne

 

Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Witam. Jestem użytkownikiem portalu aukcyjnego Allego.pl. Ponad 3 miesiące temu (14 listopada 2010 roku) wystawiłem na sprzedaż w formie aukcji przedmiot jakim był wzmacniacz oraz dwie kolumny (głośniki) Cena wywoławcza niniejszych przedmiotów opiewała na kwotę ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
19-02-2011, 23:05  
Roberto87
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Witam.

Jestem użytkownikiem portalu aukcyjnego Allego.pl.
Ponad 3 miesiące temu (14 listopada 2010 roku) wystawiłem na sprzedaż w formie aukcji przedmiot jakim był wzmacniacz oraz dwie kolumny (głośniki)
Cena wywoławcza niniejszych przedmiotów opiewała na kwotę odnośnie wzmacniacza 100 zł., natomiast odnośnie kolumn 53.00 zł
Dokładnie w dniu 22.11.2010 r. aukcje zostały zakończone.
Moja oferta został przyjęta i to przez tego samego użytkownika wobec obu aukcji.
Transakcja doszła do skutku, a kwoty za jakie zostały przedmioty wylicytowane to następująco do wzmacniacza – 192,50 zł. ;
Kolumny - 102,50.
W ofercie zaznaczono, iż wzmacniacz jak i kolumny posiadają ślady użytkowania, które zostały wyszczególnione (z czego analogicznie można wywnioskować, iż przedmioty te były używanymi).
Ponadto podano informację, iż możliwy jest dowóz samochodem czego szczegóły są do omówienia po zakończeniu aukcji z użytkownikiem, który daną aukcję wygra.
Z racji, iż jak wspomniałem we wstępie obie aukcje wygrała ta sama osoba, po zakończonej aukcji otrzymałem od zwycięscy zapytanie odnośnie możliwości dowozu.
Naturalnie jak podałem w aukcjach, taka możliwość istnieje (ale podaje raz jeszcze, iż po omówieniu szczegółów).
Z racji, iż odległość między nami była znacząca tj. w dwie strony ponad 600 km podałem do informacji drogą elektroniczną, iż dowóz jest możliwy ale za dodatkową opłatą, gdyż nielogicznym byłoby dowożenie za darmo, tym bardziej na taką odległość. Zapewne nikt na tego rodzaju prośby czy też naciski nie uległby.
Ponadto umożliwiono z mojej strony wysyłkę przedmiotu drogą pocztową lub kurierem.
Pomimo dalszych komplikacji związanych z transportem (podczas korespondencji), kupujący nadal chciał dokonać kupna przedmiotu. Podkreślam, że podczas korespondowania zaznaczyłem możliwość zrezygnowania i odstąpienia od aukcji bez żadnych konsekwencji, jednak strona została przy zdaniu kupna wylicytowanych przez siebie przedmiotów.
Przedmioty został zapakowane stosownie i przesłane.

Dziś po upływie ponad 3 miesięcy, otrzymałem od kupca informację, iż w końcu udało mu się,
u rzekomego specjalisty sprawdzić wzmacniacz. Specjalista orzekł, iż wzmacniacz nie działa.
Natomiast kolumny działają.
Ponadto po podaniu, iż to z mojej strony nastąpiły komplikacje i problemy, oskarżono mnie
o świadome wyłudzenie i błąd odnośnie sprzedaży wadliwego towaru.
Zagrożono zgłoszeniem sprawy na Policję z uwagi na kwotę przekraczającą kodeks karny, przez co strona rozumie dokonanie oszustwa z kodeksu karnego.
Zaproponowano mi możliwość pominięcia kwestii zgłoszenia na Policję czego warunkiem jest zwrot pieniędzy.
Nadmieniam, iż z moich informacji wynika, iż strona jest prawnikiem, dlatego z całą pewnością ma świadomość swoich czynów i tego co pisze, a ponadto posiada zapewne niezbędną wiedzę we wskazanym zakresie.

Reasumując powyższe, chciałem zapytać:
1. Czy ktoś miał do czynienia z podobną sytuacją?
2. Czy po upływie tak znacznego czasu (3 miesiące) realne jest udowodnienie, że wysłałem rzekomo wadliwy sprzęt, kiedy ja twierdzę iż sprzęt był bez wad uniemożliwiających jego użytkowanie? Ponadto czy nie jest to non sens, iż po takim czasie domaga się ode mnie zwrotu pieniędzy, kiedy nie wiem co działo się ze sprzętem w tym czasie?
3. Czy domaganie zwrotu pieniędzy może odnosić się do obu aukcji, jeżeli kolumny jak i wzmacniacz były przedmiotem dwóch odrębnych aukcji, a sama strona stwierdza fakt, potwierdzony specjalistyczną opinią (audiopunkt), iż kolumny działają?
4. Czy mogę z prawnego punktu widzenia domagać się zaświadczenia od specjalisty, który stwierdza wadliwość wraz z datą potwierdzającą dokonanie analizy sprzętu, w celu autentyczności takiego stwierdzenia oraz zweryfikowania stanu rzeczy.
5. Czy jeżeli nie zdecyduję się na zwrot pieniędzy (gdyż jestem świadomy solidnego sprzętu jaki wysłałem), a strona umowy zgłosi sprawę na Policję, będę ciągany po sądach etc?
6. Jakie grożą za to sankcje w razie orzeczenia mojej winy.
7. czy istnieje możliwość powołania się przez kontrahenta na wyłudzenie i oszustwo wraz z błędem wynikającym z mojej strony?
8. Czy mogę również zgłosić sprawę do odpowiednich organów państwa pod jakimś konkretnym zarzutem, jeżeli tak to jakim?

Z góry bardzo serdecznie za odpowiedź.

pozdrawiam.
Roberto87 jest off-line  
19-02-2011, 23:12  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Dziwną wiedzę posiada ten "prawnik" skoro według niego oszustwo w rozumieniu KK zaczyna się od określonej kwoty ... tak nie jest - sprawca oszustwa nie musi nawet osiągnąć korzyści majątkowej, żeby wypełnić znamiona czynu zabronionego. Jakaś nowa moda ... straszenie, że się jest prawnikiem - tak jakby prawnicy mieli więcej praw niż inny obywatele

Sprzedawałeś towar jako osoba fizyczna czy przedsiębiorca?

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
19-02-2011, 23:13  
Roberto87
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

jako osoba prywatna osobie prywatnej
Roberto87 jest off-line  
19-02-2011, 23:22  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

W takim wypadku ...

1) Policją się nie martw ... z tego co piszesz nie popełniłeś żadnego przestępstwa.
2) Reklamacja z tytułu rękojmi za wady - Art. 556-576. KC ta procedura dotyczy Twojej umowy.
3) Opinia specjalisty to jedno, kupujący jest zobowiązany przesłać na swój koszt towar do Ciebie, abyś mógł się samemu z nim zapoznań i ocenić czy reklamację odrzucasz czy akceptujesz.
4) O odstąpieniu od umowy będzie mógł kupujący myśleć, gdy (1) uznasz reklamację i (2) nie wywiążesz się z niej - nie usuniesz wady.
5) Jeżeli kupujący przez 3 miesiące nie sprawdził zakupionego towaru ... to ma "pecha":
Przepis prawny:
Kodeks Cywilny

Art. 563. § 1.
Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Minister Handlu Wewnętrznego może w drodze rozporządzenia ustalić krótsze terminy do zawiadomienia o wadach artykułów żywnościowych.
6) W mojej opinii, jeżeli kupujący posiada wiedzę, że nie został oszukany i jego celem jest odstąpienie od umowy (zwrot pieniędzy), to dążąc do osiągnięcia tego celu przez stosowanie gróźb bezprawnych (groźba spowodowania postępowania karnego), popełnił przestępstwo z Art. 191. § 1. KK

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
20-02-2011, 16:19  
Roberto87
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Wielkie Dzięki Grim Reaper za odpowiedź

Mam jednak jeszcze drobne pytania odnośnie dalszego biegu postępowania.
Jak wspomniano Policją przejmować się nie muszę ponieważ nie dopuściłem się popełnienia przestępstwa.
Jeżeli jednak strona zgłosi taką sprawę na Policję to co w następstwie wobec mnie będzie czynione?
Czy możliwe są jakieś wezwania celem wyjaśnień? czy nic podobnego miejsca mieć nie będzie?
Powołując się na art. 363 kc mam rozumieć, iż strona nie może już odstąpić od zawartej 3 miesiące temu umowy powołując się na rzekome wady fizyczne przedmiotu przeze mnie jej sprzedanego oraz wydanego ponieważ nie zawiadomił mnie o tym w ciągu 1 miesiąca (o domniemanych wadach)?
Czy ma tutaj jakieś znaczenie czas oddania sprzętu do specjalisty celem sprawdzenia czy istnieją jakieś wady przedmiotu, przykładowo strona oddała sprzęt po upływie 2 tygodni od dnia dostarczenia do niej przesyłki, a jakimś cudem specjalista wydał opinię o wadliwości sprzętu po owych 3 miesiącach? Czy wówczas możliwe jest ubieganie się o zwrot pieniędzy bod rygorem dalszych sankcji wobec mnie wymierzonych?
Oraz czy w razie złożenia reklamacji muszę ją akceptować, a jeżeli nie to jakie mogą być tego konsekwencje?

Pytam o powyższe ponieważ, sam nie wiem dokładnie co mam z tym zrobić.
Czy pozostawić sprawę bez dalszego biegu i oczekiwać na ponownego e-mail'a czy coś temu można zaradzić?
Nie chcę mieć jakiegokolwiek konfliktu z prawem, ale też nie chcę sam zostać oszukany poprzez wmówienie mi, iż wyłudzam od ludzi pieniądze, poprzez sprzedaż wadliwych przedmiotów.
Jestem w pełni świadomy i pewny, iż wysyłam każdorazowo wylicytowane w toku aukcji przedmioty sprawne i solidne, oraz naturalnie we właściwy sposób zapakowane i dlatego też nie chcę sam zostać w jakiś sposób oszukany z takiego czy innego tytułu.

Z góry przepraszam za moją dociekliwość, jednak chciałbym mieć pewność i spokojną głowę

Ponownie bardzo serdecznie dziękuje za każdą pomoc i poradę.

Pozdrawiam
Roberto87 jest off-line  
20-02-2011, 16:34  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
Jeżeli jednak strona zgłosi taką sprawę na Policję to co w następstwie wobec mnie będzie czynione?
Możesz się spodziewać wezwania w celu złożenia wyjaśnień.

Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
Powołując się na art. 363 kc mam rozumieć, iż strona nie może już odstąpić od zawartej 3 miesiące temu umowy powołując się na rzekome wady fizyczne przedmiotu przeze mnie jej sprzedanego oraz wydanego ponieważ nie zawiadomił mnie o tym w ciągu 1 miesiąca (o domniemanych wadach)?
Art. 563. § 1. KK - kupujący stracił uprawnienia wynikające z tytułu rękojmi za wady. Nie da się ukryć, że co najmniej powinien uruchomić zakupiony towar aby sprawdzić czy nie posiada wad, jeżeli podjął się tego po 3 miesiącach ... tak jak pisałem - "pech".

Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
Czy ma tutaj jakieś znaczenie czas oddania sprzętu do specjalisty celem sprawdzenia czy istnieją jakieś wady przedmiotu, przykładowo strona oddała sprzęt po upływie 2 tygodni od dnia dostarczenia do niej przesyłki, a jakimś cudem specjalista wydał opinię o wadliwości sprzętu po owych 3 miesiącach?
Oddanie sprzętu do specjalisty i czekanie 3 miesiące na odpowiedź, nie jest przyjętym sposobem na zbadanie rzeczy. Przyjętym sposobem jest uruchamianie sprzętu, do specjalisty po opinię idzie się gdy sprzęt nie działa tak jak powinien.

Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
Czy pozostawić sprawę bez dalszego biegu i oczekiwać na ponownego e-mail'a czy coś temu można zaradzić?
Z ciekawości, już chyba tylko, spróbowałbym się dowiedzieć, z jakiego powodu zakupiony towar został sprawdzony dopiero po 3 miesiącach.


Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
20-02-2011, 16:40  
djiksik
Stały bywalec
 
djiksik na Forum Prawnym
 
Posty: 2.942
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

w ciagu 3 miesiecy kupujacy mogl cuda z nim robic wiec jego pech
djiksik jest off-line  
20-02-2011, 16:58  
Roberto87
Początkujący
 
Posty: 4
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Sory za błąd w numeracji artykułu. Wiadomo miał być 563 a wpisałem 363

Dokładnie tak też myślę, iż w ciągu tych 3 miesięcy różne rzeczy mogły dziać się ze sprzętem.

Jeszcze raz wielkie dzięki za wskazówki i za pomoc.
Myślę, że teraz będę już spokojny, mając fachową pomoc oraz poradę, a przede wszystkim, że nic nie grozi mi w takiej sytuacji

Dziękuje
Pozdrawiam
Roberto87 jest off-line  
20-02-2011, 19:55  
Afrykańczyk
Użytkownik
 
Posty: 298
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
Powołując się na art. 363 kc mam rozumieć, iż strona nie może już odstąpić od zawartej 3 miesiące temu umowy powołując się na rzekome wady fizyczne przedmiotu przeze mnie jej sprzedanego oraz wydanego ponieważ nie zawiadomił mnie o tym w ciągu 1 miesiąca (o domniemanych wadach)?
Hola... nie 363 tylko 563, to raz. A dwa, w ciągu miesiąca od chwili ich wykrycia (wad).

Ale macie rację, że zachowując należytą staranność taką wadę powinien wykryć wcześniej.
Afrykańczyk jest off-line  
20-02-2011, 20:04  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Afrykańczyk ... kolejny raz nie czytałeś uważnie.
Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
mam rozumieć (...) ponieważ nie zawiadomił mnie o tym w ciągu 1 miesiąca
Cytat:
Napisał/a Roberto87 Zobacz post
Sory za błąd w numeracji artykułu. Wiadomo miał być 563 a wpisałem 363
Twoje podsumowanie:
Cytat:
Napisał/a Afrykańczyk Zobacz post
Hola... nie 363 tylko 563, to raz. A dwa, w ciągu miesiąca od chwili ich wykrycia (wad).
Dlatego ... więcej uwagi następnym razem.

Pozdrawiam
Guardian Angel jest off-line  
20-02-2011, 20:28  
Afrykańczyk
Użytkownik
 
Posty: 298
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

@Grim Reaper: miałem otwartą dyskusję, zanim pojawiły się Wasze wpisy i ich nie mogłem widzieć "nawet dokładając szczególnej uwagi"

Co do pierwszego, czytałem uważnie:
Cytat:
mam rozumieć, iż strona nie może już odstąpić od zawartej 3 miesiące temu umowy powołując się na rzekome wady fizyczne przedmiotu przeze mnie jej sprzedanego oraz wydanego ponieważ nie zawiadomił mnie o tym w ciągu 1 miesiąca (o domniemanych wadach)?
Można rozumieć, że nie zawiadomił w ciągu miesiąca od zakupu - co nie jest konieczne. Chodzi o miesiąc od wykrycia wad, inaczej sens rękojmi dłuższej niż 1 miesiąc by nie istniał
Dalej czytamy
Cytat:
Dziś po upływie ponad 3 miesięcy, otrzymałem od kupca informację, iż w końcu udało mu się,
u rzekomego specjalisty sprawdzić wzmacniacz. Specjalista orzekł, iż wzmacniacz nie działa.
Nie ma nic o tym, kiedy te wady wykrył. Być może dopiero teraz
Afrykańczyk jest off-line  
20-02-2011, 20:34  
Guardian Angel
Przyjaciel forum
 
Guardian Angel na Forum Prawnym
 
Posty: 6.730
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Tutaj można założyć, że wada - niedziałanie wzmacniacza - powinna być, przy zachowaniu należytej staranności, wykryta zaraz po odbiorze towaru. Dlatego też okres około 1 miesiąca od zakupu, można liczyć jako czas w którym kupujący powinien wadę zauważyć i poinformować o niej sprzedawcę.

Pozdrawiam

P.S. Nie czepiam i nie mam zamiaru czepiać się Twoich odpowiedzi
Guardian Angel jest off-line  
20-02-2011, 20:38  
Afrykańczyk
Użytkownik
 
Posty: 298
Domyślnie RE: Oskarżenie o wady przedmiotu żądanie zwrotu pieniędzy po 3 mies.

Jasne... tylko tak jak gdzieś po sąsiedzku napisałeś, dobrze wychodzisz na zasadzie ograniczonego zaufania Tak ja tu postanowiłem skorzystać i doprecyzować ten czas, od którego liczymy miesiąc.

Oczywistym jest, że w normalnych warunkach powinien włączyć i sprawdzić wcześniej, ale w tym przyznałem Wam rację wcześniej. (Tak z drugiej strony dało by się znaleźć argumenty zwalniające z tego - ale trzeba było by poteoretyzować, co chyba tutaj nie ma sensu).
Afrykańczyk jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Żądanie zwrotu pieniędzy. (odpowiedzi: 15) Dzień dobry! Mam nieciekawą sytuację. Niecałe dwa lata temu zakupiłam laptopa firmy Dell; niestety, w RTV Euro AGD. Już dwukrotnie oddawałam go na...
§ Żądanie zwrotu pieniędzy. (odpowiedzi: 1) Witam. Mam skuter Router Metro City który kupiłem na początku czerwca 2013 roku, więc mam jeszcze miesiąc gwarancji. Około 10 kwietnia oddałem skuter...
§ Żądanie zwrotu pieniędzy i oskarżenie o oszustwo (odpowiedzi: 12) Witam serdecznie! Sklep internetowy z perfumami. Klienta otrzymała buteleczkę w tej samej cenie co zamówiła ale o większej pojemności niż ta...
§ Żądanie zwrotu pieniędzy... (odpowiedzi: 1) Witam! Dnia 03.06.2013r. zakupiłam dekoder dvbt firmy Manta. Po okołu 2 tygodniach przestał działac pilot, więc oddałam ten dekoder na gwarancję do...
§ żądanie zwrotu pieniędzy (odpowiedzi: 1) witam. mam problem z komórką. oddawałam ją do naprawy dwa razy, jednak znowu się zepsuła. znów nie działa to samo, co poprzednio. telefon kupiłam w...
§ sprzedaż przedmiotu osobie prywatnej a żądanie zwrotu pieniędzy za zakup (odpowiedzi: 2) Proszę o radę w następującej sprawie: W październiku sprzedałam (za pośrednictwem emaila) osobie prywatnej przedmiot o niewielkiej wartości ,...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 13:46.