Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era - Forum Prawne

 

Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Witam. Poprzez rozmowę telefoniczną z konsultantem przedłużyłem umowę abonencką oraz zakupiłem w cenie promocyjnej telefon HTC Desire Z w sieci Era. Umowa i telefon zostały dostarczone przez kuriera 10.03.2011. Dzisiaj zauważyłem wadę, mianowicie czarna folia ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
20-03-2011, 15:19  
eldresso
Początkujący
 
Posty: 26
Domyślnie Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Witam.
Poprzez rozmowę telefoniczną z konsultantem przedłużyłem umowę abonencką oraz zakupiłem w cenie promocyjnej telefon HTC Desire Z w sieci Era. Umowa i telefon zostały dostarczone przez kuriera 10.03.2011.
Dzisiaj zauważyłem wadę, mianowicie czarna folia która otacza klawisze i całą wysuwaną klawiaturę jest zdeformowana przy prawej krawędzi tzn. w dwóch miejscach jest wypukła, a pomiędzy tymi dwoma wypukłościami jest zagłębienie. Wygląda to tak jakby folia zdeformowała się od nadmiernej temperatury. Oczywiście telefon był używany zgodnie ze swoim przeznaczeniem, nigdy nie był wystawiany na działanie ekstremalnych temperatur jak również nigdy mi nie upadł.
Czy kwalifikuje to telefon do wymiany na nowy z tytułu niezgodności towaru z umową?
Naprawa mnie absolutnie nie interesuje, gdyż moim zdaniem telefon warty 1979zł (w/g cennika Ery) nie ma prawa sam się uszkodzić w tak krótkim czasie. Jeśli tak się stało to musi to być jakiś wadliwy egzemplarz i po usunięciu jednej wady może pojawić się kolejna itd.
Interesuje mnie jeszcze jedna kwestia. Telefon jest mi niezbędny w pracy (zakupiony jest jednak na osobę prywatną), a rozumiem, że przy zgłoszeniu reklamacji muszę go oddać. Czy mogę domagać się darmowego telefonu zastępczego? Model mnie nie interesuje, ale ważne aby działał na systemie operacyjnym Android. Tylko do takiego telefonu będę mógł przenieść smsy i historię połączeń (z klientami). Brak powyższych może mnie narazić na poważne straty finansowe.
eldresso jest off-line  
20-03-2011, 15:29  
rafal_26
Przyjaciel forum
 
Posty: 16.469
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Folia jest zdeformowana??

To ją usuń!!
rafal_26 jest off-line  
20-03-2011, 15:33  
eldresso
Początkujący
 
Posty: 26
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Cytat:
Napisał/a rafal_26 Zobacz post
Folia jest zdeformowana??

To ją usuń!!
To nie jest folia zabezpieczająca. Zabezpieczającą już usunąłem. Folia ta służy jako wypełnienie przerw między klawiszami.



Uploaded with ImageShack.us

Wygląda jak plastik, ale raczej nim nie jest
eldresso jest off-line  
20-03-2011, 15:37  
rafal_26
Przyjaciel forum
 
Posty: 16.469
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Z punktu widzenia prawa wygląda to tak, że jeśli telefon jest kupiony NIE NA FIRMĘ, ani działalność gospodarcza, to konsument może zgłosić od razu żądanie wymiany telefonu na nowy wolny od wad, ale jeśli wada jest nieistotna, kwestia estetyki, szanse na skuteczne załatwienie tej sprawy są żadne, ani przez sprzedawcę, ani sąd.
rafal_26 jest off-line  
20-03-2011, 15:52  
eldresso
Początkujący
 
Posty: 26
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Dodam jeszcze, że to nie tylko kwestia estetyki. Klawisz znajdujący się obok wypukłości wystaję trochę wyżej od reszty klawiszy. Przy naciśnięciu tej wypukłości obniża się. Po puszczeniu ponownie podnosi.
Poza tym na zdjęciach reklamowych ta folia nie jest zdeformowana, więc czy pkt 4 Poradnika Konsumenta umieszczonego na tym forum nie ma tutaj uzasadnienia?
Konkretnie chodzi mi o:
- towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym tego rodzaju towaru, które wynikają z zapewnień sprzedawcy lub producenta, podawanych choćby w reklamie lub we wcześniej danej próbce (np. krem do rąk nie wygładza skóry)

Dodam jeszcze, że jeśli folia będzie się dalej deformować to powstanie nieszczelność i kurz, piasek lub inne śmieci mogą się pod nią dostać. Niewiele już brakuje do powstania szczeliny.
eldresso jest off-line  
20-03-2011, 16:05  
rafal_26
Przyjaciel forum
 
Posty: 16.469
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Poradnik konsumenta jest sporządzony dla osób, które umieją go czytać. Obok niego jest jeszcze praktyka i zdrowy rozsądek. Sąd ma zdrowy rozsądek, a sprzedawca tym bardziej. W prawie ten zdrowy rozsądek jest określony w art. 5 kc.

Osobiście uważam, iż dodatkowo wynika to wprost z przepisu:

Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

Z tego przepisu sprzedawcy wyprowadzają, moim zdaniem słuszny wniosek, iż o ile naprawić się coś da i nie jest to wada istotna, to konsument nie może żądać wymiany na nowy.

Co nie znaczy, iż mają rację i że Twoich racji nie podzieli ew. Sąd. Tyle tylko iż rozsądniej jest żądać naprawy i to Z USTAWY, a nie gwarancji i o ile ten problem się powtórzy, wówczas żądać wymiany na nowy.

Trzeba tylko pamiętać, iż jak zażądasz wymiany na nowy, a sprzedawca tego nie zrobi, to masz prawo odstąpić od umowy, ale tylko umowy sprzedaży ew. żądać obniżenia ceny, a chyba to Cię mało satysfakcjonuje??
rafal_26 jest off-line  
20-03-2011, 17:13  
eldresso
Początkujący
 
Posty: 26
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Cytat:
Napisał/a rafal_26 Zobacz post
Z tego przepisu sprzedawcy wyprowadzają, moim zdaniem słuszny wniosek, iż o ile naprawić się coś da i nie jest to wada istotna, to konsument nie może żądać wymiany na nowy.
Z tego co wyczytałem w Poradniku to Konsument wybiera w jaki sposób towar ma być doprowadzony do stanu zgodnego z umową (naprawa lub wymiana na nowy).
Poza tym wadę zauważyłem po 10 dniach użytkowania, czyli istnieje domniemanie, że wada była obecna od początku (czego nie wykluczam), a więc sprzedano mi uszkodzony telefon
Może i zabrzmi to dziwnie, ale myśl, że posiadam nowy, naprawiany już telefon dręczyła by mnie przez cały okres jego użytkowania powodując pewien dyskomfort psychiczny, dlatego też tak się upieram przy wymianie, nie naprawie. Dodam jeszcze, że o jedynej firmie, która zajmuje się serwisem telefonów HTC, krążą niezbyt pochlebne opinie (pogubione lub niedokręcone śrubki, naprawa jednej rzeczy i uszkodzenie drugiej - czyli kolejna wizyta w serwisie) co powoduje u mnie jeszcze większą paranoję i strach przed oddaniem telefonu w ich ręce.

Cytat:
Trzeba tylko pamiętać, iż jak zażądasz wymiany na nowy, a sprzedawca tego nie zrobi, to masz prawo odstąpić od umowy, ale tylko umowy sprzedaży ew. żądać obniżenia ceny, a chyba to Cię mało satysfakcjonuje??
To mnie trochę martwi, bo abonament wziąłem tylko po to aby obniżyć cenę tego telefonu. Na jakiej podstawie sprzedawca może odmówić?
Czy chodzi o to:

Sprzedawca może odmówić naprawy lub wymiany, jeżeli są one niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przykładem niemożliwości wymiany towaru na nowy jest sytuacja, gdy niezgodność z umową dotyczy rzeczy mającej charakter niezastępowalny (oznaczonej co do tożsamości), to samo ma miejsce również, gdy niewykonanie przez sprzedawcę obowiązku wymiany jest spowodowane zaprzestaniem produkcji rzeczy tego rodzaju. Nadmierne koszty naprawy mogą być spowodowane np. koniecznością sprowadzenia kosztownych urządzeń, wysokim kosztem transportu,niewspółmiernym do wartości towaru. Przy ocenie nadmierności kosztów należy brać pod uwagę wartość towaru niezgodnego z umową, rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności oraz niedogodności wynikające dla kupującego.

Tak na logikę biorąc koszt wymiany nie jest wysoki. Oddaje telefon warty 1979zł i dostaję taki sam (warty tyle samo) w zamian. Nie widzę innego powodu dla którego sprzedawca może odmówić.

Jeśli już do tego dojdzie to czy mogę zmienić zdanie i zażądać naprawy?
Wtedy po naprawie sprzedaję telefon, dokładam 100 czy 200 zł i kupuję taki sam, ale nowy.
Oczywiście fakt, że telefon był naprawiany obniży jego wartość, więc aby nie być za bardzo stratnym zażądam również obniżenia jego ceny.
eldresso jest off-line  
20-03-2011, 17:48  
rafal_26
Przyjaciel forum
 
Posty: 16.469
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Poradnik konsumenta nie jest prawem, nie ma nic wspólnego z prawem i stanowi jedynie źródło poglądowe osób, które na codzień z tymi problemami się spotykają.

Żadna z tych osób nie jest sędzią, ani nie pracuje w wymiarze sprawiedliwości.

Komentarze w tej sprawie wydają się jednoznaczne, ale niestety zdrowy rozsądek też bywa i nic Ci nie zagwarantuje, że sąd uzna, że przekroczyłeś granice korzystania z prawa. Zresztą z tego, co widziałem w SO, nie było z tym żadnych problemów. Poza tym wielkie sieci, które korzystają z prawników, wiedzą co robią, mimo iż w WIĘKSZOŚCI nie mają racji, ale akurat ta praktyka jest uzasadniona.
rafal_26 jest off-line  
20-03-2011, 18:02  
eldresso
Początkujący
 
Posty: 26
Domyślnie RE: Niezgodność towaru z umową - telefon z sieci Era

Cytat:
Napisał/a rafal_26 Zobacz post
Poradnik konsumenta nie jest prawem, nie ma nic wspólnego z prawem i stanowi jedynie źródło poglądowe osób, które na codzień z tymi problemami się spotykają.
Zdaję sobie z tego sprawę i nigdy tak nie myślałem, jednak odwołuję się on do aktów prawnych/ustaw i w jakiś sposób je wyjaśnia ludziom niezorientowanym w temacie (w tym mi).

Wybiorę się dzisiaj do salonu Ery i zobaczę co tam mi powiedzą.

Oczywiście dziękuję za poświęcenie swojego czasu na odpowiedzi na moje być może niezbyt mądre pytania
Pozdrawiam
eldresso jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Telefon - niezgodność towaru z umową? (odpowiedzi: 13) Witam, na początku lutego 2014 r. kupiłem telefon w markecie nie dla idotów (właściwie ktoś inny kupił, ale obecnie ja go używam). Ostatnio zaczęły...
§ Niezgodność towaru z umową, telefon (odpowiedzi: 8) Przede wszystkim się przywitam bo to mój pierwszy post na tym forum, więc WITAM :) A teraz przejdźmy do problemu. Dnia 29.07.2014 zakupiłem...
§ Telefon, gwarancja, niezgodność towaru z umową - HELP! (odpowiedzi: 151) Witam. Mój problem przedstawia się następująco : 2.02 zakupiłam telefon w sieci P. Po około 4 dniach użytkowania zauważyłam, że zanika w nim dźwięk....
§ Niezgodność towaru z umową (Telefon z Orange) (odpowiedzi: 7) Witam, Miesiąc temu zabrałem iPhone'a z abonamentem w Orange. Podczas pierwszych dni użytkowania, zauważyłem, że mam problemy z zasięgiem, gdzie...
§ Niezgodność towaru z umową - telefon (odpowiedzi: 25) Witam! 20.11.2010 roku zakupiłam w sklepie Media Markt telefon komórkowy Sony Ericsson Vivaz Pro. Po sformatowaniu baterii telefon działał...
§ Niezgodnośc towaru z umową a zakupy online w sieci Play (odpowiedzi: 2) Witam! Chciałbym reklamować telefon, który zakupiłem wraz z abonamentem poprzez internetowy sklep sieci Play, pytanie brzmi czy reklamując telefon z...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 21:06.