reklamacja towaru niezgodnego z umową - Forum Prawne

 

reklamacja towaru niezgodnego z umową

Witam, Mam problem z klientem (os. fizyczna), zakupił towar pod koniec grudnia 2010, otrzymał go na początku stycznia, z zachowaniem terminu dostawy. Teraz, po kilku miesiącach użytkowania - otrzymałem pismo, którego fragment cytuję: Cytat: Na ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
13-04-2011, 15:49  
faynie
Użytkownik
 
Posty: 46
Domyślnie reklamacja towaru niezgodnego z umową

Witam,

Mam problem z klientem (os. fizyczna), zakupił towar pod koniec grudnia 2010, otrzymał go na początku stycznia, z zachowaniem terminu dostawy.
Teraz, po kilku miesiącach użytkowania - otrzymałem pismo, którego fragment cytuję:

Cytat:
Na podstawie Ustawy z dn. 27 lipca 2002 r. o szczeg. war. sprzed. kons. oraz o zmianie KC (dz. U. z 2002 Nr 141, poz. 1176 ze zmianami) składam reklamację dot towaru.

Niezgodność towaru z umową została stwierdzona w dniu 5 stycznia 2011.

W trakcie użytkowania ujawniły się następujące wady:
(...)

W związku z powyższym, powołując się na ww. Ustawę żądam wymiany wadliwego towaru na nowy. Jednocześnie informuję, iż gwarancja na sprzedawany towar nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Co najśmieszniejsze, klient oddawał 3 razy towar w ramach gwarancji na serwis do autoryzowanego serwisu producenta, gdzie - jak twierdzą technicy - towar został naprawiony.
Jak mam zareagować na tą reklamację?
faynie jest off-line  
13-04-2011, 16:10  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Przyjąć reklamację i ustosunkować się do żądania. Co do zasady, niewywiązanie się gwaranta z jego zobowiązań wobec konsumenta wynikających z umowy gwarancyjnej - w tym przypadku chodzi chyba o nieskuteczne naprawy - powoduje, że kieruje roszczenia do Pana - odpowiedzialność za sprzedany towar cały czas (2 lata od dnia wydania towaru) spoczywa na sprzedawcy. Proszę też pamiętać, że konsument jest objęty 6-miesięcznym okresem domniemanie istnienia wady w chwili wydania towaru, a to oznacza, ze jeżeli dojdzie do sporu przed sądem, Pan będzie musiał udowodnić, że wydał towar bez tej niezgodności z umową (wadą).

Zachęcam do lektury (od drugiej strony lady): http://forumprawne.org/prawa-konsume...rzeczytaj.html
cedwah jest off-line  
13-04-2011, 16:34  
faynie
Użytkownik
 
Posty: 46
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Dziękuję za odpowiedź kolego cedwah.

A czy możemy przyjąć towar do reklamacji - i skorzystać z ekspertyzy eksperta? Skąd mam pewność, że towar posiadał wady podczas wydania, czy wskazane wady wyniknęły w skutek złego użytkowania towaru? Przecież to nonsens... Wyślę klientowi drugi towar, a ja zostanę stratny z tym zwróconym, który równie dobrze mógł zostać uszkodzony na wskutek ww. sytuacji.

Ten poradnik znam, jest lakoniczny akurat w tej kwestii.
Brakuje takiego poradnika, ale dla Sprzedawców, nie konsumentów ; - )
faynie jest off-line  
13-04-2011, 17:16  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Możecie oddać do ekspertyzy, możecie sami ocenić, ale to niczego nie przesądza - musicie odpowiedzieć w nieprzekraczalnym terminie 14 dni: "uznajemy i wymienimy" (wtedy termin 7 dni), albo "nie wymienimy, bo ..." . Nie ma pewności, że niezgodność była, ale zgodnie z ustawą przyjmuje się, że jeśli niezgodność jest ujawniona w terminie 6 m-cy od dnia wydania towaru, to była w chwili wydania. Po ewentualnym zaspokojeniu roszczeń konsumenta (wymiana) przysługuje Wam tzw. roszczenie zwrotne do poprzednich sprzedawców:


Art. 12. 1. u.sp.kons. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.
2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.
cedwah jest off-line  
13-04-2011, 17:42  
faynie
Użytkownik
 
Posty: 46
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Z całym szacunkiem, ale to szaleństwo...

Przykładowo: klient oddaje w ramach reklamacji buty wieczorowe, od których odkleiła się podeszwa i chce wymiany na nowe, bo uważa, że klej użyty przy produkcji był za słaby. To nic, że ktoś w tych butach biegał, skakał (ogólnie, używał obuwia niezgodnie z jego przeznaczeniem) - ustawa mówi, że jeśli wada ujawniła się w terminie 6 m-cy - to była w chwili wydania towaru?

Czy jeśli oddamy telefon do ekspertyzy, i rzeczoznawca uzna, że wada wyniknęła już po wydaniu towaru (na wskutek złego jego użytkowania) i odpowiemy, że towaru nie wymienimy, bo kupujący sam uszkodził towar, podpierając się opinią rzeczoznawcy, sprawa będzie załatwiona?
faynie jest off-line  
13-04-2011, 18:29  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Napisał/a cedwah Zobacz post
Przyjąć reklamację i ustosunkować się do żądania. Co do zasady, niewywiązanie się gwaranta z jego zobowiązań wobec konsumenta wynikających z umowy gwarancyjnej - w tym przypadku chodzi chyba o nieskuteczne naprawy - powoduje, że kieruje roszczenia do Pana - odpowiedzialność za sprzedany towar cały czas (2 lata od dnia wydania towaru) spoczywa na sprzedawcy. Proszę też pamiętać, że konsument jest objęty 6-miesięcznym okresem domniemanie istnienia wady w chwili wydania towaru, a to oznacza, ze jeżeli dojdzie do sporu przed sądem, Pan będzie musiał udowodnić, że wydał towar bez tej niezgodności z umową (wadą).

Zachęcam do lektury (od drugiej strony lady): http://forumprawne.org/prawa-konsume...rzeczytaj.html
W zasadzie by mógł,ale klient nie poinformował w ciągu 2 miesięcy o wykryciu wady - w piśmie wpisał ujawnienie usterki jako 5.01.2011,a obecnie mamy 13.04.2011.
Wobec tego,zgodnie z zapisem w ustawie, utracił on uprawnienia wynikające z ustawy.
greg1003 jest off-line  
13-04-2011, 19:30  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Napisał/a greg1003 Zobacz post
klient nie poinformował w ciągu 2 miesięcy o wykryciu wady - w piśmie wpisał ujawnienie usterki jako 5.01.2011,a obecnie mamy 13.04.2011.
Wobec tego,zgodnie z zapisem w ustawie, utracił on uprawnienia wynikające z ustawy.
No nie zupełnie. Od wykrycia wady były przecież 3 naprawy gwarancyjne więc sprzedawca był poinformowany.
cedwah jest off-line  
13-04-2011, 19:57  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Napisał/a cedwah Zobacz post
No nie zupełnie. Od wykrycia wady były przecież 3 naprawy gwarancyjne więc sprzedawca był poinformowany.
Jeśli klient reklamuje u producenta,to w 99% przypadków sprzedawcy nie informują o tym.
W poście było napisane :

Cytat:
Co najśmieszniejsze, klient oddawał 3 razy towar w ramach gwarancji na serwis do autoryzowanego serwisu producenta, gdzie - jak twierdzą technicy - towar został naprawiony.
Jak mam zareagować na tą reklamację?
greg1003 jest off-line  
14-04-2011, 09:15  
faynie
Użytkownik
 
Posty: 46
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Panowie, z tego co mi wiadomo - klient nie informował mnie o zaistniałym problemie - klient zadzwonił dopiero po drugiej naprawie gwarancyjnej, która okazała się (zdaniem klienta) nieskuteczna. Poradziłem mu ponownie udać się do serwisu.
faynie jest off-line  
14-04-2011, 09:17  
SAFAR
Stały bywalec
 
Posty: 402
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Napisał/a faynie Zobacz post
Z całym szacunkiem, ale to szaleństwo...

Przykładowo: klient oddaje w ramach reklamacji buty wieczorowe, od których odkleiła się podeszwa i chce wymiany na nowe, bo uważa, że klej użyty przy produkcji był za słaby. To nic, że ktoś w tych butach biegał, skakał (ogólnie, używał obuwia niezgodnie z jego przeznaczeniem) - ustawa mówi, że jeśli wada ujawniła się w terminie 6 m-cy - to była w chwili wydania towaru?

Czy jeśli oddamy telefon do ekspertyzy, i rzeczoznawca uzna, że wada wyniknęła już po wydaniu towaru (na wskutek złego jego użytkowania) i odpowiemy, że towaru nie wymienimy, bo kupujący sam uszkodził towar, podpierając się opinią rzeczoznawcy, sprawa będzie załatwiona?
Po pierwsze to ustawa wprowadza domniemanie i dla Ciebie skutek to ma taki, że klient jest w lepszej pozycji bo to Ty musisz udowodnić, że wady nie było w chwili wydania towaru.

Po drugie nie chodzi o to, żeby rzeczoznawca stwierdził kiedy wada wystąpiła tylko jaka jest jej przyczyna. Oczywiście podpierając się jego opinią możesz reklamacje odrzucić ale konsument może powołać własnego rzeczoznawce bo opinią "Twojego" nie jest związany. Jednym słowem musisz ustosunkować się do żądań klienta i jak to zrobisz to tylko i wyłącznie Twoja sprawa jednak odpowiedzi musisz udzielić przed upływem 14 dni bo brak odpowiedzi to akcept żądań klienta.

Cytat:
Napisał/a faynie Zobacz post
Panowie, z tego co mi wiadomo - klient nie informował mnie o zaistniałym problemie - klient zadzwonił dopiero po drugiej naprawie gwarancyjnej, która okazała się (zdaniem klienta) nieskuteczna. Poradziłem mu ponownie udać się do serwisu.
Jeżeli tak to Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz. U. 141 poz. 1176) art. 9 punkt 1:
Cytat:
Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.
SAFAR jest off-line  
14-04-2011, 09:38  
faynie
Użytkownik
 
Posty: 46
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Dziękuję SAFAR za odpowiedź.
Wniosek nasuwa się jeden - skoro klient w piśmie datowanym na 29 marca br. informuje mnie, że niezgodność towaru z umową została stwierdzona w dniu 5 stycznia br. jest już za późno i mogę reklamację odrzucić, powołując się na podstawę prawną podaną w końcowym fragmencie Twojego postu?
faynie jest off-line  
14-04-2011, 09:53  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Napisał/a faynie Zobacz post
Panowie, z tego co mi wiadomo - klient nie informował mnie o zaistniałym problemie - klient zadzwonił dopiero po drugiej naprawie gwarancyjnej, która okazała się (zdaniem klienta) nieskuteczna. Poradziłem mu ponownie udać się do serwisu.
A czy w warunkach gwarancji jest zapisany obowiązek informowania sprzedawcy o wykonaniu uprawnień gwarancyjnych? Sprzedawca odpowiada za sprzedany towar, a gwarancja jest umową akcesoryjną do umowy sprzedaży, a dokument gwarancyjny wypełnia i wydaje konsumentowi sprzedawca. W dokumencie jest opisana procedura dochodzenie roszczeń z gwarancji i wykonanie tych uprawnień w żaden sposób nie może zwalniać sprzedawcy od odpowiedzialności za sprzedany towar. Jeśli gwarant nie wywiązał się ze swoich zobowiązań, konsument może kierować swoje roszczenia do sprzedawcy.
cedwah jest off-line  
14-04-2011, 09:58  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Jeśli gwarant nie wywiązał się ze swoich zobowiązań, konsument może kierować swoje roszczenia do sprzedawcy.
Oczywiście, ale w tym wypadku raczej nieskutecznie - vide cytowany już art.9 ustawy.
Pozdr.
 
14-04-2011, 10:01  
SAFAR
Stały bywalec
 
Posty: 402
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Cytat:
Napisał/a faynie Zobacz post
Dziękuję SAFAR za odpowiedź.
Wniosek nasuwa się jeden - skoro klient w piśmie datowanym na 29 marca br. informuje mnie, że niezgodność towaru z umową została stwierdzona w dniu 5 stycznia br. jest już za późno i mogę reklamację odrzucić, powołując się na podstawę prawną podaną w końcowym fragmencie Twojego postu?
Ja bym tak zrobił .
SAFAR jest off-line  
14-04-2011, 10:27  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: reklamacja towaru niezgodnego z umową

Art. 13. 4. u.sp.kons. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
cedwah jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Reklamacja TV z tytułu towaru niezgodnego z umową (odpowiedzi: 15) Witam, kupiłem tv w sieci rtv euro agd. 2015.11.21. Telewizor przeleżał dwa tygodnie w pudełku z powodu remontu. Po remoncie podłączyłem go do...
§ Reklamacja towaru niezgodnego z umową (odpowiedzi: 1) Witam, w moim laptopie źle działał touchpad - kursor myszy samoczynnie się poruszał po ekranie w związku z czym nie dało się sterować komputerem....
§ Reklamacja towaru niezgodnego z umową w H&M (odpowiedzi: 14) Witam! Mój problem polega na tym ,że pod koniec lipca zakupiłam na sezonowej wyprzedaży buty dla syna (z myślą o przedszkolu) w sklepie H&M-buty...
§ Reklamacja z tytułu towaru niezgodnego z umową - (odpowiedzi: 4) Witam wszystkich. Chciałbym prosić o pomoc w rozwianiu wątpliwości dotyczących reklamacji z tyt. niezgodności z umową. Reklamuję buty, które...
§ Reklamacja towaru niezgodnego z umową (odpowiedzi: 12) To mój pierwszy post więc witam szanownych forumowiczów i proszę o poradę odnośnie dalszego postępowania w sprawie nieuczciwego sprzedawcy. W maju...
§ Reklamacja towaru niezgodnego z umową (odpowiedzi: 30) Mam problem z siecią PLAY. W marcu kupiłam dwa telefony z abonamentem. Podczas zakupu sprzedawca zapewnił mnie iż telefon NOKIA E63 jest stworzony...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 20:04.