co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni"? - Forum Prawne

 

co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni"?

Witam, Piszę do Państwa w charakterze konsumenta. Sprawa dotyczy reklamacji z powodu niezgodności towaru z umową. Na wstępie opiszę pokrótce o co chodzi: 31-08-2011 złożyłam u sprzedawcy reklamację kurtki - kurtka miała być przeciwdeszczowa, a ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
20-09-2011, 15:01  
dunieczka
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni"?

Witam,

Piszę do Państwa w charakterze konsumenta. Sprawa dotyczy reklamacji z powodu niezgodności towaru z umową.

Na wstępie opiszę pokrótce o co chodzi:
31-08-2011 złożyłam u sprzedawcy reklamację kurtki - kurtka miała być przeciwdeszczowa, a przemakają w niej rękawy. Zażądałam wymiany kurtki. Dnia 2-09-2011 otrzymałam do sprzedawcy maila o następującej treści:
Szanowni Panstwo,
Panstwa reklamacja zostala wyslana do producenta.
O sposobie jej rozpatrzenia poinformujemy Panstwa jak tylko reklamacja wraz z opinia zostanie do nas odeslana.


Czy poprzez taki mail można rozumieć że sprzedawca ustosunkował się do mojego żądania? Pytam, ponieważ, gdy 16 września (po ponad 14 dniach od złożenia reklamacji) zadzwoniłam do sprzedawcy zapytać co z moją kurtką, powiedzieli mi że jeszcze nie wróciła od producenta - i tyle. Po takiej odpowiedzi zaczęłam zagłębiać się w Ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Gdy wyczytałam z niej, że jeśli sprzedawca w ciągu 14 dni nie ustosunkuje się do mojego żądania oznacza to, że uznał je za uzasadnione - zadzwoniłam do sklepu aby to potwierdzić. Sprzedawca poinformował mnie, że owszem mają 14 dni, ale na rozpatrzenie sposobu załatwienia reklamacji - że zostałam poinformowana że towar został wysłany do producenta i że teraz producent ma następne 14 dni na odpowiedź. Czy to jest zgodne z ustawą? Czy jednak, jako że nie odpowiedzieli czy uznają reklamację, to ja mogę uznać że jest ona rozpatrzona pozytywnie?

Z góry dziękuję za odpowiedź.

pozdrawiam serdecznie,
Magda
dunieczka jest off-line  
20-09-2011, 17:14  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 18.976
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Cytat:
Czy poprzez taki mail można rozumieć że sprzedawca ustosunkował się do mojego żądania?
Nie, nie ustosunkował się - sprzedawca powinien zająć przez te 14 dni jakieś stanowisko, a nie tylko poinformować o losach towaru.
gryffinian jest off-line  
20-09-2011, 20:08  
dunieczka
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Mam w takim razie dodatkowe pytanie: Jako że mogę przyjąć, że sprzedawca uznał moje żądanie za uzasadnione, to czy teraz już musi mi wymienić kurtkę (tak zażądałam podczas składania reklamacji)? Czy jednak może, mimo wszystko, podjąć decyzję, że odda mi pieniądze (np. okaże się że nie ma już kurtki w moim rozmiarze)? Chodzi mi o to, że ja wolę aby kurtka została wymieniona, albo ewentualnie naprawiona, a nie abym dostała zwrot pieniędzy.

pozdrawiam
dunieczka jest off-line  
20-09-2011, 20:30  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.320
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

W pierwszej kolejności sprzedawca może próbować doprowadzić towar do zgodności z umową poprzez jego naprawę.
cameleonix11 jest off-line  
20-09-2011, 20:36  
natalie-s1959
Zbanowany
 
Posty: 10.768
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Ponieważ od sprzedawcy nie zależały właściwości kurtki, a producent nie będzie szył specjalnie egzemplarza z innego materiału, prawdopodobnie sklep po prostu zwróci pieniądze - ma do tego prawo wynikające z tejże ustawy.
natalie-s1959 jest off-line  
20-09-2011, 20:42  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 18.976
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Cytat:
Napisał/a dunieczka Zobacz post
Dziękuję bardzo za odpowiedź.
Mam w takim razie dodatkowe pytanie: Jako że mogę przyjąć, że sprzedawca uznał moje żądanie za uzasadnione, to czy teraz już musi mi wymienić kurtkę (tak zażądałam podczas składania reklamacji)? Czy jednak może, mimo wszystko, podjąć decyzję, że odda mi pieniądze (np. okaże się że nie ma już kurtki w moim rozmiarze)? Chodzi mi o to, że ja wolę aby kurtka została wymieniona, albo ewentualnie naprawiona, a nie abym dostała zwrot pieniędzy.

pozdrawiam
O ile to będzie możliwe to wymieni.
gryffinian jest off-line  
20-09-2011, 22:17  
hirokick
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Chciałbym zdać pytanie. Jeżeli sprzedawca przekroczył termin 14dni, czy co to konkretnie sprawia sprzedawcowi, jakąś karę?
hirokick jest off-line  
20-09-2011, 22:31  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.167
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Cytat:
czy co to konkretnie sprawia sprzedawcowi, jakąś karę?
Nie
nomnes jest off-line  
20-09-2011, 22:31  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Przyznam, że nie rozumiem o co chodzi w poście powyżej. Ale jak przekroczy to znaczy, że uznał w całości co do żądań ( w zakresie wynikającym z ustawy).
Colder jest off-line  
21-09-2011, 08:55  
dunieczka
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Dzisiaj dostałam informację od sprzedawcy, że uznał reklamację ale że dostanę zwrot pieniędzy.
Dziękuję za Wasze odpowiedzi, ale powiem szczerze że są trochę rozbieżne

cameleonix11 napisał:
Cytat:
W pierwszej kolejności sprzedawca może próbować doprowadzić towar do zgodności z umową poprzez jego naprawę.
może, czy musi? Czy jako że przekroczył te 14 dni to ja mam prawo czegokolwiek żądać?

natalie-s1959 napisała:
Cytat:
Ponieważ od sprzedawcy nie zależały właściwości kurtki, a producent nie będzie szył specjalnie egzemplarza z innego materiału, prawdopodobnie sklep po prostu zwróci pieniądze - ma do tego prawo wynikające z tejże ustawy.
to rozumiem, ale - czy w związku z tym, że przekroczył 14 dni, to czy nie znaczy że zaakceptował moje żądania i że wymieni kurtkę?

Colder napisał:
Cytat:
Ale jak przekroczy to znaczy, że uznał w całości co do żądań ( w zakresie wynikającym z ustawy).
no właśnie - uznał w całości co do żądań - to znaczy że musi wymienić kurtkę?

Powiem tak - zależy mi na kurtce, a nie na zwrocie pieniędzy. Szukałam kurtki już bardzo długo i to że odda mi pieniądze mnie nie zadowala, bo znowu będę musiała chodzić i szukać, a NIE LUBIĘ chodzić po sklepach Czy mam możliwość cokolwiek wskórać czy muszę grzecznie zabrać pieniążki? Sklep w którym kupiłam kurtkę jest dużą firmą i jak się trochę pomęczą żeby mi wymienić/naprawić kurtkę to bardzo im nie zaszkodzi
dunieczka jest off-line  
21-09-2011, 09:41  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Kluczem jest to co napisałem w nawiasie - czyli "w zakresie wynikającym z ustawy". Tak więc, jeśli Pan chciał wymienić, to ma wymienić, a nie naprawić. Z tymże, ma prawo zwrócić pieniądze lub obniżyć cenę (wg. uznania kupującego) jeśli:

- naprawa albo wymiana są niemożliwe
- naprawa albo wymiana wymagają nadmiernych kosztów
- sprzedawca nie zdoła uczynić zadość zadość żądaniu w odpowiednim czasie
- naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności

Jeśli chociażby jedna przesłanka obiektywnie zaistnieje (sprzedawca musi ją wykazać konsumentowi, uzasadnić) to wtedy może zwrócić pieniądze lub obniżyć cenę.

Tak na marginesie:
"nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia."
Colder jest off-line  
21-09-2011, 10:28  
dunieczka
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Czyli wniosek z tego taki, że po tych 14 dniach sprzedawca musi jedynie uznać reklamację. Co do sposobu załatwienia, to te 14 dni nie mają już wpływu.
Ja rozumiem że jeśli to to i to, to może zwrócić pieniądze, ale moim zdaniem, po tych 14 dniach, skoro się nie odezwał, to już musi wymienić kurtkę - tak jak zażądałam - i jego strata. W Ustawie jest konkretnie napisane:
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

czy ja to źle interpretuję? albo zbyt dosłownie biorę? Bo jest napisane konkretnie - że uznał moje żądanie za uzasadnione. A moim żądaniem było aby kurtkę wymienić.
dunieczka jest off-line  
21-09-2011, 11:39  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Napisałem przecież, że chodzi tutaj o obiektywne przesłanki. Jeśli np. nie ma tego towaru i nie ma możliwości jej sprowadzić , albo sprowadzenie jej z innych źródeł przewyższałoby wartość kurtki to przecież nie wyczaruje jej. Tak samo Pani może czekać ze 30 dni i liczyć, że to jest ten "odpowiedni czas", potem kolejny miesiąc i być zarówno bez kurtki oraz bez pieniędzy na nową kurtkę.

W tym wypadku trzeba mieć na względzie interesy obu podmiotów, a nie zawsze konsumenta.
Colder jest off-line  
21-09-2011, 11:57  
dunieczka
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Wszystko rozumiem. Wiem, że mi kurtki nie wyczaruje. Tylko w takim razie ten ustęp jest źle sformułowany. Bo patrząc ze strony konsumenta: mija 14 dni - konsument się cieszy - będzie miał wymienioną kurtkę. Aż tu nagle przychodzi informacja że jednak zwrot pieniędzy.
I z tego ustępu moim zdaniem wynika że kurtkę ma wymienić, bo jest to konkretnie napisane. Ale wiem, że rozsądnie do tego podchodząc, nie zażądam od niego, żeby z kosmosu mi ściągnął drugą taką samą kurtkę - a mogłabym bo tak jest w Ustawie. Taki absurd po prostu.

dziękuję za pomoc i pozdrawiam serdecznie.
dunieczka jest off-line  
21-09-2011, 12:45  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: co to znaczy - sprzedawca "nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni

Oczywiście można się wtedy nie zgodzić z taką decyzją i dochodzić wspomnianej "kurtki" w sądzie (albo najlepiej jeszcze polubownie na etapie przedsądowym). Powstaje w takiej sytuacji, czy rzeczywiście jeden ze wspomnianych przypadków miał miejsce (musi to udowodnić sprzedawca). W mojej ocenie gra nie warta świeczki, tym bardziej, że w 80% sprawach konsumentowi będzie jednak zależało na zwrocie pieniędzy. 20% to rzeczy określonego co do tożsamości czy zakupione po okazyjnych cenach, które w przypadku zwrotu pieniędzy nie pozwolą na zakup porównywalnego towaru.
Colder jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Sprzedawca nie ustosunkował się do mojego żądania w ciągu 14 dni - obówie (odpowiedzi: 27) Witam Kupiłem buty 30.11.2012r. już po tygodniu oddałem na gwarancję z powodu rozklejenia lewego buta, żądałem zwrotu gotówki- but został...
§ Umowa pożyczki: znaczenie "w terminie", "do terminu", "po terminie" (odpowiedzi: 3) Witam, Od dłuższego czasu przeglądam forum z ciekawości, a tym razem potrzebuję zasięgnąć porady. Znajomy pożycza ode mnie znaczną kwotę i z...
§ Sprzedawca nie ustosunkował się do mojego żądania w ciągu 14 dni (odpowiedzi: 12) Buty zakupiłem 3.09.2011r. Oddałem obuwie do reklamacji, ponieważ w obu butach rozkleiła się wyściółka. Około 3 mies. temu odebrałem obuwie z...
§ CZYJ BŁĄD? Allegro kupiłam garnek "designed", nie wiedziałam co to znaczy (odpowiedzi: 15) Kupiłam na allegro wg mojej opinii garnek fisslera. Opis i dane żywcem wzięte ze strony garnków fisslera. W aukcji czerwone logo-znak firmowy...
§ Instalacja TV satelitarnej i co to znaczy umowa zawarta na odleglosc wg "n-ki"? (odpowiedzi: 5) Mam następujący problem. Moja teściowa, lat 86 wpuściła do domu przedstawicieli firmy montującej telewizje "n". Panowie poinformowali ją, że serwis...
§ Co to znaczy "do zakończenia tego roku studiów"? (odpowiedzi: 2) Witam! Na wstępie przypomnę zapis ustawy: "Jeżeli dziecko osiągnęło 25 rok życia, będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 15:53.