Sprzedaż wysyłkowa a OBOWIĄZEK wysyłki rejestrowanej - Forum Prawne

 

Sprzedaż wysyłkowa a OBOWIĄZEK wysyłki rejestrowanej

Witam, mam problem tego typu. W firmie prowadzimy sprzedaż przez Internet m.in. za pomocą Allegro. W przypadku mniejszych, tańszych przedmiotów udostępniam Klientom możliwość najtańszej wysyłki zakupionego towaru, nawet jako zwykły list ekonomiczny (nie polecony). Sprawa ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
25-09-2011, 14:29  
scebio
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie Sprzedaż wysyłkowa a OBOWIĄZEK wysyłki rejestrowanej

Witam, mam problem tego typu.
W firmie prowadzimy sprzedaż przez Internet m.in. za pomocą Allegro. W przypadku mniejszych, tańszych przedmiotów udostępniam Klientom możliwość najtańszej wysyłki zakupionego towaru, nawet jako zwykły list ekonomiczny (nie polecony). Sprawa jest tego typu, że prawie 2 tygodnie temu sprzedałem towar Klientowi, ten spośród dostępnych na aukcji opcji wysyłki (list zwykły ekonomiczny i priorytetowy, list polecony ekonomiczny i priorytetowy, paczka pocztowa i wysyłka kurierska) wybrał (zapewne świadomie) wysyłkę najtańszą, czyli list zwykły ekonomiczny - w tenże sposób również towar został do niego wysłany. 11 dni po zakupie i wysyłce otrzymałem od klienta telefon, że paczka nadal do niego nie doszła i żąda wyjaśnienia sprawy. Najciekawsze jest jednak tłumaczenie:

a) kupujący stwierdził, że zawsze wybiera najtańszą opcję wysyłki, jednak w tej kwocie którą mamy podaną na Allegro w cenniku dostaw spokojnie mogłem wysłać przesyłkę jako list polecony priorytetowy (przypominam - była taka opcja do wyboru, jednak klient jej świadomie nie wybrał. Co więcej, zdarzyło się kilka razy, że klient wybrał najtańszą wysyłkę, ale po zakupie odezwał się i uzgodniliśmy, że mogę zamiast wybranego listu ekonomicznego zwykłego wysłać polecony priorytet w tej samej cenie i nie było problemu)
b) zażądał ponownego wysłania towaru który zamówił oczywiście nie ponosząc dodatkowych opłat
c) stwierdził, że firma prowadząca sprzedaż wysyłkową ma OBOWIĄZEK wysyłania wszystkich przesyłek z potwierdzeniem nadania (nie podając żadnego uzasadnienia z jakiegokolwiek kodeksu)
d) oczywiście straszył sądem i policją pod pretekstem, że tłumacząc się wysyłką jako list zwykły mogę robić w bambuko kogo tylko chcę (pieniądze wpłacone - towar niewysłany, ponieważ nie mam na to potwierdzenia)

Oczywiście będę jeszcze kontaktował się z urzędami pocztowymi zarówno swoim jak i Klienta w celu wyjaśnienia, czy przesyłka gdzieś nie leży, jednak kwestia dla mnie najważniejsza, to czy faktycznie firmy mają prawny obowiązek rejestrowania wszystkich wysyłek, czy jednak Klient decydując się świadomie na wybranie opcji wysyłki nierejestrowanej zgadza się na ryzyko, że w przypadku zaginięcia przesyłki niemożliwe będzie zareklamowanie sprawy?

Pozdrawiam i proszę o pomoc.
scebio jest off-line  
25-09-2011, 15:08  
trzydziestolatek
Użytkownik
 
Posty: 228
Domyślnie RE: Sprzedaż wysyłkowa a OBOWIĄZEK wysyłki rejestrowanej

Ten temat był poruszany wielokrotnie i zwykle stanęło na tym, że kupujący zgadzając się na opcję zwykłego listu podejmuje ryzyko na własną prośbę.

Ale jest tu też druga strona medalu:

Cytat:
Napisał/a scebio Zobacz post
udostępniam Klientom możliwość najtańszej wysyłki zakupionego towaru, nawet jako zwykły list ekonomiczny (nie polecony)
Sprzedałem i kupiłem mnóstwo rzeczy na Allegro, jednakże dla mnie firma, która udostępnia taką opcję jest nierzetelna i nieprzewidująca, na pewno bym z usług takowej nie korzystał.

Cytat:
Napisał/a scebio Zobacz post
w tej kwocie którą mamy podaną na Allegro w cenniku dostaw spokojnie mogłem wysłać przesyłkę jako list polecony priorytetowy
To tylko potwierdza moją opinię o nierzetelności firmy. Zawyżanie kosztów przesyłek. Częsta praktyka na Allegro.

Cytat:
Napisał/a scebio Zobacz post
c) stwierdził, że firma prowadząca sprzedaż wysyłkową ma OBOWIĄZEK wysyłania wszystkich przesyłek z potwierdzeniem nadania (nie podając żadnego uzasadnienia z jakiegokolwiek kodeksu)
Pierwsze słyszę.

Cytat:
Napisał/a scebio Zobacz post
oczywiście straszył sądem i policją
To świadczy na jego niekorzyść, nic w tym przypadku nie może zrobić.

Cytat:
Napisał/a scebio Zobacz post

tłumacząc się wysyłką jako list zwykły mogę robić w bambuko kogo tylko chcę (pieniądze wpłacone - towar niewysłany, ponieważ nie mam na to potwierdzenia)
Bo tak faktycznie jest, tyle że do czasu, bo miara się w końcu przebierze.
Oczywiście nie jest to Pański przypadek, Pan wysyła towar.

Cytat:
Napisał/a scebio Zobacz post
Oczywiście będę jeszcze kontaktował się z urzędami pocztowymi zarówno swoim jak i Klienta w celu wyjaśnienia, czy przesyłka gdzieś nie leży
To jest zupełnie bezcelowe w przypadku listów nierejestrowanych.
trzydziestolatek jest off-line  
25-09-2011, 16:35  
cameleonix11
Stały bywalec
 
cameleonix11 na Forum Prawnym
 
Posty: 5.619
Domyślnie RE: Sprzedaż wysyłkowa a OBOWIĄZEK wysyłki rejestrowanej

Cytat:
Napisał/a trzydziestolatek Zobacz post

To tylko potwierdza moją opinię o nierzetelności firmy. Zawyżanie kosztów przesyłek. Częsta praktyka na Allegro.
Weź pod uwagę fakt, że podany koszt wysyłki może zawierać koszty dodatkowe - oprócz samego kosztu wysyłki jeszcze koszt opakowania, przygotowania do wysyłki oraz dostarczenia przesyłki na pocztę...

A co do opisanej sytuacji - Jak ty jako sprzedawca masz zamiar udowodnić fakt wysłania przesyłki? W zasadzie nie masz żadnego dowodu. Dlatego radzę albo zwrócić klientowi pieniążki, lub wysłać towar jeszcze raz, ale przesyłką rejestrowaną.
cameleonix11 jest off-line  
25-09-2011, 17:56  
scebio
Początkujący
 
Posty: 3
Domyślnie RE: Sprzedaż wysyłkowa a OBOWIĄZEK wysyłki rejestrowanej

Cytat:
Napisał/a trzydziestolatek Zobacz post
dla mnie firma, która udostępnia taką opcję jest nierzetelna i nieprzewidująca, na pewno bym z usług takowej nie korzystał.
Mam inne zdanie. Udostępniam tą opcję, żeby klient nie przepłacał za wysyłkę, szczególnie, że w ofercie posiadamy przedmioty o wartości 1-2 zł. Moim zdaniem, jeśli Klient na podstawie komentarzy, opinii sprzedaży i obsługi klienta oraz ogólnego wrażenia o firmie na podstawie chociażby wyglądu aukcji itp. uzna, że nasza firma nie jest wystarczająco wiarygodna, to albo udaje się do kogoś innego, albo wybiera opcję wysyłki rejestrowanej, żeby być na bieżąco co się dzieje z towarem za który zapłacił. Poza tym nie skazuję Klienta tylko na wysyłki nierejestrowane - list polecony, paczka pocztowa, kurier - te wszystkie opcje na niemal każdej naszej aukcji są dostępne.

Zgadzam się z opinią, że
Cytat:
Napisał/a trzydziestolatek Zobacz post
kupujący zgadzając się na opcję zwykłego listu podejmuje ryzyko na własną prośbę.
Kwestia kosztów wysyłek:

Cytat:
Napisał/a trzydziestolatek Zobacz post
To tylko potwierdza moją opinię o nierzetelności firmy. Zawyżanie kosztów przesyłek. Częsta praktyka na Allegro.
Cytat:
Napisał/a cameleonix11 Zobacz post
Weź pod uwagę fakt, że podany koszt wysyłki może zawierać koszty dodatkowe - oprócz samego kosztu wysyłki jeszcze koszt opakowania, przygotowania do wysyłki oraz dostarczenia przesyłki na pocztę.
Podzielam zdanie cameleonix11, a odpowiadając na Twoje pytanie
Cytat:
Napisał/a cameleonix11 Zobacz post
Jak ty jako sprzedawca masz zamiar udowodnić fakt wysłania przesyłki?
To działa w 2 strony w przypadku przesyłek nierejestrowanych - w jaki sposób Klient udowodni, że przesyłka do niego nie dotarła? W tym wypadku udowodnić się takich rzeczy nie da - bo jak?

System komentarzy na Allegro w jakiś sposób oddaje uczciwość sprzedającego. Klient m.in. na ich podstawie podejmuje decyzję czy jeśli kupi przedmiot u konkretnego sprzedawcy i wpłaci wcześniej pieniądze to otrzyma towar którego potrzebuje.

W tym konkretnym wypadku, klient wybierając naszą firmę i wysyłkę listem ekonomicznym potwierdził swoje zaufanie do nas i powinien wziąć pod uwagę wszystkie konsekwencje jakie mogą z tego wyniknąć. Ja towar wysłałem tak jak sobie zażyczył klikając Kup Teraz na aukcji i wybierając taką a nie inna opcję dostawy.
scebio jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zwolnienie z Vat, a sprzedaż wysyłkowa (odpowiedzi: 2) Witam serdecznie, mam pytanie, czy zwolnienie z vat ze względu na obroty obejmuje sprzedaż wysyłkową na terenie Polski, czy aby korzystać ze...
§ Gwarancja - sprzedaż wysyłkowa (odpowiedzi: 6) Witam, sprzedaję używane, sprawne części komputerowe jako firma i na allegro pisze, że muszę udzielać gwarancji przynajmniej 10 dni i tak też robię...
§ Sprzedaż wysyłkowa a odbiór osobisty (odpowiedzi: 4) Witam Prowadzę sklep internetowy w związku z czym korzystam ze zwolnienia z posiadania kasy fiskalnej (wplaty na konto, wysyłka pocztą). ...
§ Sklep a sprzedaż wysyłkowa (odpowiedzi: 3) Witam, załóżmy hipotetyczną sytuację: mam sklep, mam stronę www. Czy mogę bez żadnych zabaw prawnych umieścić na stronie bazę asortymentową w pdf i...
§ Sprzedaż wysyłkowa - reklamacja (odpowiedzi: 7) Witam serdecznie. Piszę gdyż nigdzie nie mogę doczytać się objaśnień dotyczących mojego problemu. a mianowicie: Postanowiłem sprzedać swój...
§ Sprzedaż wysyłkowa IMP (odpowiedzi: 1) Witam, w zeszłym roku zadzwoniła Pani z IMP, zaproponowała jakąś prenumeratę, mieliśmy akurat imprezę rodziną i byłam "pod wpływem", oferta wydała mi...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 23:25.