27-10-2011, 11:54
|
| Początkujący | zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
Witam,
sprzedałam ostatnio na aukcji urządzenie wielofunkcyjne. Okazało się uszkodzone i przyjęłam reklamację, którą rozpatrzyłam pozytywnie. Wiem, że muszę oddać wszystkie koszty klientowi, czyli za towar + 2 wysyłki, ale co w sytuacji gdy kupujący wysyłając do mnie towar pocztą polską dobrał kilka dodatkowych opcji tj. ostrożnie szkło, ubezpieczenie itp. Wygląda to tak, że ja wysyłając do niego zapłaciłam 18 zł a on do mnie ponad 30. Czy w takiej sytuacji muszę mu oddawać za te dodatkowe opcje, których ze mną nie uzgadniał? Równie dobrze mógł wysłać kurierem lub osobiście przywieść własnym samochodem. Jak to jest w takim wypadku?
|
| |
27-10-2011, 20:50
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
Zapewne znasz art. 8 ust 2. ustawy konsumenckiej, więc wiesz, że jesteś obowiązana do zwrotu kosztów dostarczenia.
Moim zdaniem koszty nie zostały przez konsumenta naciągnięte, a opcje dodatkowe (wszakże płatne) miały na celu bezpieczny zwrot rzeczy.
Na przyszłość może dobrze zaproponować warunki zwrotu - np. jeżeli korzystasz z jakiejś umowy z firmą kurierską etc.
|
| |
27-10-2011, 21:16
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta Cytat:
Napisał/a MisQ Zapewne znasz art. 8 ust 2. ustawy konsumenckiej, więc wiesz, że jesteś obowiązana do zwrotu kosztów dostarczenia.
Moim zdaniem koszty nie zostały przez konsumenta naciągnięte, a opcje dodatkowe (wszakże płatne) miały na celu bezpieczny zwrot rzeczy.
Na przyszłość może dobrze zaproponować warunki zwrotu - np. jeżeli korzystasz z jakiejś umowy z firmą kurierską etc. |
W przypadku ustawy,należy uzgodnić ze sprzedającym sposób oraz rodzaj wysyłki...
Bo inaczej ktoś by Ci przez całe miasto zawiózł taryfą i kazał sobie za nią zwrócić.
|
| |
27-10-2011, 21:16
|
| Przyjaciel forum | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
Zwracasz tyle ile jest konieczne do prawidłowego dostarczenia towaru. Jeśli sprzęt miał wartość większą niż rekompensata za przesyłkę bez ubezpieczenia, to zwrot za to ubezpieczenie też powinien być wliczony. Towar nie był szkłem, więc tę opcję bym pominął.
|
| |
27-10-2011, 21:28
|
| Zbanowany | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
A ja bym nie pominęła: "szkło" oznacza, że towar jest łatwo tłukący, więc nie wolno nim potrząsać, należy uważać na wyboistej drodze itp.
@greg1003
Żadna z ustaw konsumenckich nie nakłada na konsumenta obowiązku uzgodnienia ze sprzedawcą warunków zwrotu - czy to przy odstąpieniu od umowy, czy przy reklamacji. Jest to dobra wola i pewny rodzaj eleganckiego postępowania ze strony konsumenta.
Reasumując: nalezy zwrócić klientowi pełne koszty, zaś do swego dostawcy kierować odpowiednie roszczenie o odszkodowanie.
|
| |
27-10-2011, 21:37
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta Cytat:
Napisał/a karla83fa Witam, sprzedałam ostatnio na aukcji urządzenie wielofunkcyjne. (...) | Cytat:
Napisał/a nomnes (...)Towar nie był szkłem, więc tę opcję bym pominął. |
Moje urządzenie wielofunkcyjne ma elementy szklane, ale okey - nie czepiam się. Cytat:
Napisał/a greg1003 W przypadku ustawy,należy uzgodnić ze sprzedającym sposób oraz rodzaj wysyłki...
Bo inaczej ktoś by Ci przez całe miasto zawiózł taryfą i kazał sobie za nią zwrócić. |
- ale autorka tematu wspomniała, że nie uzgadniała warunków wysyłki, a w opisanej sytuacji konsument postąpił rozsądnie (ubezpieczenie, szkło etc.)
|
| |
27-10-2011, 21:40
|
| Przyjaciel forum | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
@natalie-s1959 - a co jeśli kupujący wymyśli sobie dostarczenie towaru ... taksówką? Np. z Poznania do Warszawy? Lub co jeśli kupujący wykupi opcję ekspresową u kuriera, która może kosztować powyżej 100 zł? Czy taki koszt również byś zwróciła?
|
| |
27-10-2011, 21:43
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
@nomnes - ale tutaj taka sytuacja nie miała miejsca - piszesz czysto hipotetycznie. W przedstawionej przez autorkę tematu sytuacji koszty przesyłki winny zostać zwrócone w skali 1:1, a to chociażby dlatego, że nie były wcześniej ustalane.
Taksówka to przesada - zgoda.
|
| |
27-10-2011, 21:53
|
| Przyjaciel forum | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta Cytat:
a to chociażby dlatego, że nie były wcześniej ustalane.
|
Ano właśnie: a co jeśli kupujący bez porozumienia ze sprzedającym wysłał towar wraz z reklamacją? I sprzedający dowiedział się o sprawie już po wysyłce?
Kupujący powinien poinformować sprzedającego o fakcie reklamacji przed wysyłką. I tutaj powinny nastąpić ustalenia jak ma się to odbyć. Co jeśli takiego kontaktu nie było?
|
| |
27-10-2011, 22:06
|
| Zbanowany | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
Jeszcze raz powtarzam:
ustawy konstruują zagadnienie w taki sposób, że nie nakładają na konsumenta/klienta obowiązku uzgadniania sposobu dostarczenia towaru sprzedawcy. Natomiast zaznaczają, że temu ostatniemu przysługuje regres do dostawcy. I tu mamy kc ze wszystkimi konsekwencjami.
|
| |
27-10-2011, 22:14
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta Cytat:
Ano właśnie: a co jeśli kupujący bez porozumienia ze sprzedającym wysłał towar wraz z reklamacją? I sprzedający dowiedział się o sprawie już po wysyłce?
|
Wówczas pytanie o to, czy sposób wysyłki danego przedmiotu odpowiadał jego naturze i ogólnym warunkom, jakie winny być spełnione by bezpiecznie dotarł on w stanie niepogorszonym do adresata byłoby otwarte.
Jeżeli tak jak pisałeś konsument nadużył by swoich uprawnień (zawyżona cena przesyłki, transport taksówką bądź dedykowanym kurierem etc.) to rzecz jasna sprzedawca winien zwrócić sumę kosztów pomniejszoną o zbędne nakłady kupującego pozostające w sprzeczności z naturą sprzedawanego przedmiotu. Tak, jeżeli konsument zwracałby szalik bądź bluzkę - nie musiałby używać opcji "uwaga szkło", ale przesyłka powinna być rejestrowana i ubezpieczona. Cytat:
Kupujący powinien poinformować sprzedającego o fakcie reklamacji przed wysyłką. I tutaj powinny nastąpić ustalenia jak ma się to odbyć. Co jeśli takiego kontaktu nie było?
|
Powinien, ale skuteczność złożenia reklamacji i dokonania zwrotu nie zależy jednak od dokonania wcześniejszych ustaleń. Tak, sprzedający jest tutaj na gorszej pozycji, ale ustawa z założenia chroni prawa konsumenta...
|
| |
27-10-2011, 22:21
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta Cytat:
Kupujący powinien poinformować sprzedającego o fakcie reklamacji przed wysyłką.
|
Podstawa prawna...?
|
| |
27-10-2011, 22:22
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta Cytat:
Napisał/a Colder Podstawa prawna...? |
Dobre obyczaje ? :P
|
| |
27-10-2011, 22:23
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
Nie żartujemy. Jak do Media Markt idziesz oddać towar na reklamację (czyli zakup "w realu", a nie przez internet), dzwonisz najpierw, że będziesz za 1h w sklepie?
|
| |
27-10-2011, 22:28
|
| Stały bywalec | RE: zwrot kosztów wysyłki reklamacyjnej - większe koszta
Oczywiście - nie ma żadnego obowiązku dokonywania ustaleń, także regulamin sklepu nie może zawierać klauzuli zobowiązującej konsumenta do wcześniejszego kontaktu z sprzedającym.
|
| |  | |
Podobne wątki na Forum Prawnym | Wątek | § Zwrot kosztów wysyłki (odpowiedzi: 9) Witam.
Zakupiłem na allegro kartę dźwiękową koszt: 84 zł + 16 zł kurier.
Postanowiłem ją zwrócić, jednakże sprzedawca oddał jedynie 84 zł. Czytałem... | § Zwrot kosztów wysyłki? (odpowiedzi: 1) Witam. Kupiłem na allegro zestaw Hid za 200zł do samochodu.
Kupiłem go 11 miesięcy temu. Po trzech miesiącach się zepsół.
Odesłałem kurierem i... | § Zwrot kosztów wysyłki? (odpowiedzi: 1) Witam. Mam problem z allegro. Kupiłem pewien przedmiot który popsuł się po raz trzeci. 2 razy odsyłałem na gwarancję kurierem za którego płaciłem... | § Zwrot kosztów wysyłki. (odpowiedzi: 58) Mam firme działającą na Allegro.Kupujący w opcji KUP TERAZ zwrócił zakupione u mnie przedmioty.Oczywiście bez problemu zwróciłam koszt towaru bez... | § Zwrot kosztów wysyłki (odpowiedzi: 4) Witam,
Kilkanaście dni temu zamawiałem coś ze sklepu internetowego. Przedmiot który mi przysłano zupełnie różnił się od tego który miał zostać... | § Zwrot kosztów przesyłki reklamacyjnej (odpowiedzi: 7) W moim przypadku wynikła dość skomplikowana sytuacja, więc może zacznę od początku.
Kupiłem na allegro dwie sztuki tego samego produktu, zapłaciłem... | | |