Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację??? - Forum Prawne

 

Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Sytuacja wygląda następująco: W sklepie typu "wszystko po 5.99" klient zakupił badziewną chińską rozciąganą smycz dla psa. Przy sprzedawcy założył ją zwierzakowi i wyprowadził ze sklepu. Smycz była sprawna. Po godzinie wrócił mówiąc, że smycz ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
03-12-2011, 16:11  
ewgier
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Sytuacja wygląda następująco:
W sklepie typu "wszystko po 5.99" klient zakupił badziewną chińską rozciąganą smycz dla psa. Przy sprzedawcy założył ją zwierzakowi i wyprowadził ze sklepu. Smycz była sprawna.
Po godzinie wrócił mówiąc, że smycz jest popsuta i nie zwija się.
Sprzedawca stwierdził, że jest to uszkodzenie wynikające ewidentnie z niewłaściwego użytkowania smyczy przez klienta i odmówił zwrotu pieniędzy oraz wymiany towaru na nowy. Klient upierał się, że sprzedawca nie ma prawa oceniać wady i rozpatrywać reklamacji a w Ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141/2002, poz. 1176 ze zm.)stanowi, że sprzedawca jest odpowiedzialny za rozpatrzenie reklamacji.
Kto więc ma racje???
ewgier jest off-line  
03-12-2011, 17:15  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Kupujący.
nomnes jest off-line  
03-12-2011, 17:21  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Cytat:
Napisał/a nomnes Zobacz post
Kupujący.
Jestem przeciwnego zdania.
 
03-12-2011, 17:55  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Ok. Moje: to sprzedawca jest zobowiązany udowodnić, że wada nie występowała w chwili zakupu. Sprzedawca nie zrobił tego. A Twoje, loco1?
nomnes jest off-line  
03-12-2011, 18:01  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Ale pytanie było inne

Cytat:
Klient upierał się, że sprzedawca nie ma prawa oceniać wady i rozpatrywać reklamacji a w Ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141/2002, poz. 1176 ze zm.)stanowi, że sprzedawca jest odpowiedzialny za rozpatrzenie reklamacji.
Kto więc ma racje???
 
03-12-2011, 18:25  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Hmmm... gdybym chciał się kłócić to pytanie było to samo: "Kto ma rację?" ino do czego ono się konkretnie odnosiło to już nie wiemy

I Twoja i moja odpowiedź jest prawidłowa w zależności od tego jak spojrzeć na ten problem
nomnes jest off-line  
03-12-2011, 21:45  
ewgier
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

ok, pytanie nie jest konkretnie zadane.
Czyli co w takim razie powinien zrobić sprzedawca? Wg prawa przyjac reklamacje na pismie i rozpatrzyc ja w ciagu 14 dni oczywiscie z wiadomym wynikiem? Dać do Rzeczoznawcy smycz za 5.90 do ekspertyzy gdzie ekspertyza kosztuje 60zł???
A poza tym jak sprzedawca ma udowodnić, ze wada nie występowała w chwili zakupu, sprzedawca może jedynie zaswiadczyc słownie, że smycz była sprawna bo w jego obecnosci była podpinana do psa, ktory został na niej wyprowadzony ze sklepu. mhm...
To w takim razie kupujacy powinien udowodnic, ze usterka powstała nie z jego winy a z winy producenta produktu... :///
ewgier jest off-line  
03-12-2011, 22:13  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Po pierwsze, to że była sprawna nie oznacza, że nie była wadliwa. Mogła mieć zarówno wadę ukrytą jak i wadę konstrukcyjną (być wspomnianym bublem).

Ustawa nie precyzuje jak sprzedawca ma udowodnić czy towar posiadał czy też nie posiadał wady. Teoretycznie ma obowiązek przyjąć reklamację oraz ustosunkować się do niej w ciągu 14 dni. Jak to zrobi, to już jego sprawa. Teoretycznie powinien to zrobić w sposób dający mu gwarancję, że ma rację.

Z innej strony, jeśli ktoś zakupił towar i po godzinie przychodzi "bo się nie zwija" to moim zdaniem winna w tym konkretnym przypadku jest konstrukcja. Smycz ma dwa elementy: sprężynę zwijającą, która w żaden sposób nie powinna się zerwać podczas zwijania czy rozwijania oraz mechanizm blokujący dalsze rozwijanie. I tu nie ma cudów, to powinno działać. Jeśli się nie zwija po godzinie to nie widzę powodów aby to kupujący sam zepsuł. Musiałaby smycz być uszkodzona mechanicznie i owo uszkodzenie powinno być widoczne. W innym przypadku jest to raczej wada towaru. Ale podkreślam: rozpatruję tylko i wyłącznie ten szczególny przypadek. Z innym produktem może już być zupełnie inaczej.

PS
Fakt, że sprzedawca sprzedaje "bubel za 5,99" nie zdejmuje z niego ustawowej odpowiedzialności za ten produkt przez dwa lata od daty zakupu.
nomnes jest off-line  
03-12-2011, 23:53  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Cytat:
Wg prawa przyjac reklamacje na pismie i rozpatrzyc ja w ciagu 14 dni oczywiscie z wiadomym wynikiem?
Tak
 
04-12-2011, 12:23  
ewgier
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Bardzo dziękuję za dokładne i precyzyjne wyjaśnienia. :*
I jeszcze jedno pytanie, jakie konsekwencje mogą grozić sprzedawcy który nie przyjął tej reklamacji??? (Klient straszył PIHem, PISem, I jeszcze innymi instytucjami , które trudno spamiętać
ewgier jest off-line  
04-12-2011, 12:24  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Co to znaczy 'nie przyjął'?
 
04-12-2011, 19:27  
ewgier
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

No tak, znowu nie napisałam precyzyjnie - sorry
Gdy klient przyszedł w popsutym towarem od razu zażądał zwrotu pieniędzy lub nowej smyczy, w sumie nie było nawet mowy o jakiejkolwiek reklamacji ustnej czy pisemnej.
Sprzedawca odmówił wymiany towaru oraz zwrotu pieniędzy, twierdząc (jak się okazuje niesłusznie, chociaż niby ma prawo do rozpatrywania reklamacji w ciągu 14 dni a rozpatrzył ją w ciągu 5 min), że to klient popsuł smycz i dlatego nie odda mu pieniędzy ani nie wymieni na nową smycz :/ , wiec klient postraszył wszelkimi znanymi mu instytucjami i poszedł.
Dlatego pytam co może grozić sprzedawcy gdy klient faktycznie uda się do instytucji, które zajmują się takimi sprawami.
Jeszcze raz sorki za takie nieprecyzyjne informacje wprawię się z czasem :*
ewgier jest off-line  
04-12-2011, 19:32  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Cytat:
Dlatego pytam co może grozić sprzedawcy gdy klient faktycznie uda się do instytucji, które zajmują się takimi sprawami.
Moim zdaniem nic.
 
04-12-2011, 19:43  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Czy sprzedawca sam może rozpatrzyć reklamację???

Może szukać pomocy u Rzecznika, co poskutkuje pismem od tegoż. Ostatecznie i bardziej teoretycznie może dostać wezwanie do sądu oraz mieć nalot różnych urzędów kontrolnych.
nomnes jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Czy sprzedawca musi uwzględnić moją reklamację? (odpowiedzi: 8) Witam serdecznie. W maju 2012 kupiłam meble kuchenne w salonie Agata Meble w Poznaniu do nowego domu, który odnajęłam we wrześniu tego samego...
§ Czy sprzedawca prawidłowo załatwił moją reklamację? (odpowiedzi: 1) Witam 13 maja 2013 nabyłem przez allegro od firmy mechaniczny rowerek treningowy. Raz był już u sprzedawcy w naprawie gwarancyjnej. Kilka dni temu...
§ jak złożyć reklamację gdy sprzedawca nie chce jej przyjąć (odpowiedzi: 11) Opis sytuacji: Kupiłam auto jako osoba prywatna od osoby prywatnej. Mam je 12 dni. Musiałam zmienić rozrząd i mechanik wówczas zobaczył, że blok...
§ Sprzedawca nie odpowiedział na reklamację w 14 dni i co dalej ??? :( (odpowiedzi: 6) Witam wszystkich, napisałem do sprzedawcy Reklamację z tytułu TOWARU NIEZGODNEGO Z UMOWĄ i dziś minęło 14 dni kalendarzowych od tego czasu, co...
§ PROBLEM Z REKLAMACJĄ OBUWIA/Czy sprzedawca oszukuje? (odpowiedzi: 3) Witam 23 lipca 2009r. kupiłam obuwie sportowe marki "Adidas". Po pewnym czasie użytkowania zaobserwowałam, że wewnątrz buta przedziera się materiał,...
§ sprzedawca ignoruje reklamację - co robić? (odpowiedzi: 1) W listopadzie 2007 r. kupiłem fotel biurowy (na firmę - prowadzę działalnośc gosp.). W marcu br. popsuł się (pękła podstawa - połączenie spawane). ...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 23:57.