sprzedaż przedsiębiorca-przedsiębiorca a prawo rękojmi - Forum Prawne

 

sprzedaż przedsiębiorca-przedsiębiorca a prawo rękojmi

Witam, Mam następujący problem: jako przedsiębiorca sprzedałem innemu przedsiębiorcy sprzęt, który po jakimś czasie zepsuł się. Mój kontrahent chce oddać sprzęt bez doprowadzania przez np. naprawę gwarancyjną tego sprzętu do stanu zgodnego z zamówieniem, gdyż ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
04-01-2012, 11:16  
faynie
Użytkownik
 
Posty: 46
Domyślnie sprzedaż przedsiębiorca-przedsiębiorca a prawo rękojmi

Witam,

Mam następujący problem: jako przedsiębiorca sprzedałem innemu przedsiębiorcy sprzęt, który po jakimś czasie zepsuł się. Mój kontrahent chce oddać sprzęt bez doprowadzania przez np. naprawę gwarancyjną tego sprzętu do stanu zgodnego z zamówieniem, gdyż uważa, że przysługuje mu prawo zwrotu towaru na zasadach rękojmi. Czy faktycznie tak jest? Proszę o poradę i podstawy prawne.
faynie jest off-line  
04-01-2012, 11:53  
greg1003
Stały bywalec
 
Posty: 3.638
Domyślnie RE: sprzedaż przedsiębiorca-przedsiębiorca a prawo rękojmi

Cytat:
Napisał/a faynie Zobacz post
Witam,

Mam następujący problem: jako przedsiębiorca sprzedałem innemu przedsiębiorcy sprzęt, który po jakimś czasie zepsuł się. Mój kontrahent chce oddać sprzęt bez doprowadzania przez np. naprawę gwarancyjną tego sprzętu do stanu zgodnego z zamówieniem, gdyż uważa, że przysługuje mu prawo zwrotu towaru na zasadach rękojmi. Czy faktycznie tak jest? Proszę o poradę i podstawy prawne.
Rękojmia za wady
Art. 556.

§ 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).

§ 2. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej; w razie sprzedaży praw sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie praw (rękojmia za wady prawne).
Art. 557.

§ 1. Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

§ 2. Gdy przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku albo rzeczy mające powstać w przyszłości, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili wydania rzeczy.
Art. 558.

§ 1. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych.

§ 2. Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.
Art. 559.

Sprzedawca nie jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które powstały po przejściu niebezpieczeństwa na kupującego, chyba że wady wynikły z przyczyn tkwiącej już poprzednio w rzeczy sprzedanej.

Art. 560.

§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.

§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.

§ 3. Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.

§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący.
greg1003 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Przedsiębiorca vs Przedsiębiorca - rękojmia na usługę (odpowiedzi: 5) Witam, Jestem przedsiębiorcą i zajmuje się montażem alarmów w samochodach. Około 4msc temu wykonałem usługę montażu alarmu na zlecenie innej firmy...
§ Transakcja online przesiębiorca - przedsiębiorca (odpowiedzi: 11) Witam i prosze o wyjaśnienie, kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej towaru, jeśli okazuje się, że towar zakupiony przez przedsiębiorcę/nabywcę u...
§ Odstąpienie od umowy przedsiębiorca - przedsiębiorca (odpowiedzi: 3) Witam serdecznie, Jest to mój pierwszy post, więc proszę o wyrozumiałość. Sprawa wygląda następująco: Na początku listopada 2012 roku...
§ Przedsiębiorca kontra przedsiębiorca - zakup nie całkiem kontrolowany (odpowiedzi: 3) Witajcie. Jestem tutaj świeży, więc przepraszam, jeśli coś źle wpisałem lub w złej kategorii. Moja sprawa jest zawiła, otóż: dnia 15-10...
§ Odstąpienie od umowy telefonicznej przedsiębiorca-przedsiębiorca (odpowiedzi: 8) Witam Mój problem to jedna z firm która zadzwoniła do mnie (telemarketerka) i bardzo ładnie opowiedziała o możliwościach dotacji dla mojej firmy....
§ Zwrot towaru- zakupy na odległość: przedsiębiorca - przedsiębiorca (odpowiedzi: 1) Witam, Dałam się na ciągnąć firmie "Invest-Lang". Milutka telemarketerka zaoferowała mi publikacje, wypełnione wzory podań i pomoc konsultantów w...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 21:17.