Reklamacja a niezgodność - Forum Prawne

 

Reklamacja a niezgodność 2

Czyli co... bo prosiłam o pomoc Rzecznika, ale on uznał odpowiedź sprzedawcy, że moje drugie pismo jest po prostu kontynuacją pierwszego, a na odwołanie nie ma terminu. Pytanie czy gdyby przez telefon Pani sprzedawca mi ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
22-03-2012, 12:38  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Czyli co... bo prosiłam o pomoc Rzecznika, ale on uznał odpowiedź sprzedawcy, że moje drugie pismo jest po prostu kontynuacją pierwszego, a na odwołanie nie ma terminu.

Pytanie czy gdyby przez telefon Pani sprzedawca mi powiedziała, że reklamacja jest odrzucona, to to się liczy.
Prosiłam też o interwencję w Inspekcji Handlowej to Pani stwierdziła, że skoro brakuje określenia w jednoznaczny sposób, jak sprzedawca ma mi dać odpowiedź o swoim stanowisku oznacza brak podstaw do interwencji. Ustawa nie reguluje sposobu kontaktu - może być list, telefon, mail. Zakładając że było to telefonicznie, na miejscu poza torbą dostałam tylko pismo od producenta.
maxima20 jest off-line  
22-03-2012, 15:57  
jtk
Użytkownik
 
Posty: 299
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Cytat:
Napisał/a maxima20 Zobacz post
Czyli co... bo prosiłam o pomoc Rzecznika, ale on uznał odpowiedź sprzedawcy, że moje drugie pismo jest po prostu kontynuacją pierwszego, a na odwołanie nie ma terminu.
Co to znaczy "uznał odpowiedź sprzedawcy"?

Cytat:
Napisał/a maxima20 Zobacz post
Pytanie czy gdyby przez telefon Pani sprzedawca mi powiedziała, że reklamacja jest odrzucona, to to się liczy.
Jeśli jest w stanie udowodnić, że ustosunkował się do żądania telefonicznie, to tak, liczy się.

Cytat:
Napisał/a maxima20 Zobacz post
Prosiłam też o interwencję w Inspekcji Handlowej to Pani stwierdziła, że skoro brakuje określenia w jednoznaczny sposób, jak sprzedawca ma mi dać odpowiedź o swoim stanowisku oznacza brak podstaw do interwencji. Ustawa nie reguluje sposobu kontaktu - może być list, telefon, mail. Zakładając że było to telefonicznie, na miejscu poza torbą dostałam tylko pismo od producenta.
Nie ma obowiązku określania w jaki sposób sprzedawca powiadomi konsumenta o swojej decyzji. Sprzedawca powinien uczynić to w taki sposób, by w razie sporu móc wykazać, że konsument zapoznał się z jego decyzją przed upływem terminu określonego w art. 8 ust. 3. Jest to szczególnie istotne, gdy sprzedawca odmawia uznania roszczenia konsumenta.
jtk jest off-line  
22-03-2012, 16:10  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Cytat:
Napisał/a jtk Zobacz post
Co to znaczy "uznał odpowiedź sprzedawcy"?
załączę te listy, bo za dużo pisania
Rzecznik przyjął stanowisko, że moje zgłoszenie z 23.11.2011 "w sposób oczywisty stanowiło odwołanie od negatywnej dla mnie decyzji sprzedawcy"
Ale to nie jest prawda

1. list od Rzecznika do mnie
2. list od Sprzedawcy do Rzecznika będący odpowiedzią na moją skargę złożona u Rzecznika
Załączone obrazki
Rodzaj pliku: jpg pismo od rzecznika.jpg (92,5 KB, 6 wyświetleń)
Rodzaj pliku: jpg odpowiedz sprzedawcy.jpg (97,1 KB, 6 wyświetleń)
maxima20 jest off-line  
22-03-2012, 16:22  
ducati
Zbanowany
 
Posty: 263
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Jesli sprzedawca wreczyl wyjasnienie producenta, to wg mnie mozna przyjac, ze sie z nim utozsamil. W kazdym razie reklamacje odrzucil...
ducati jest off-line  
22-03-2012, 16:31  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Cytat:
Napisał/a ducati Zobacz post
Jesli sprzedawca wreczyl wyjasnienie producenta, to wg mnie mozna przyjac, ze sie z nim utożsamil. W każdym razie reklamacje odrzucil...
to nie jest przedmiotem sprawy... uznaję, że pierwszą odrzucił, ale złożyłam niezgodność tydzień później i wskazałam na nową wadę, która się pojawiła. Dlaczego do tego nowego zgłoszenia nie obowiązują przepisy, jak do tej pierwszej? Wskazałam na pierwszym miejscu nową wadę, drugą dodałam niejako "z urzędu".

Torebka nie może mieć więcej niż 1 wady? A co jeśli prawy but się rozleci, sprzedawca nie uzna, a potem rozleci się też lewy but? Zgłaszając niezgodność na lewy but sprzedawcy nie obowiązują żadne terminy?
maxima20 jest off-line  
22-03-2012, 16:41  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Cytat:
Rzecznik przyjął stanowisko, że moje zgłoszenie z 23.11.2011 "w sposób oczywisty stanowiło odwołanie od negatywnej dla mnie decyzji sprzedawcy"
W mojej opinii Rzecznik popełnił błąd.
 
22-03-2012, 16:42  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Moim zdaniem też!

Tylko co z tego? Rzecznik i tak nie osądzi, kto ma rację - złożyłam już pozew o zapłatę przeciw przedsiębiorcy.
Czy ma sens pisanie do Rzecznika i uświadomienie go, że popełnił błąd? Czy może jeszcze coś wskórać u sprzedawcy?
maxima20 jest off-line  
22-03-2012, 17:05  
jtk
Użytkownik
 
Posty: 299
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Cytat:
Napisał/a ducati Zobacz post
Jesli sprzedawca wreczyl wyjasnienie producenta, to wg mnie mozna przyjac, ze sie z nim utozsamil. W kazdym razie reklamacje odrzucil...
Nie zgadam się.

@maxima20
Sprzedawca się w końcu ustosunkował do pierwszej reklamacji czy nie?

Skoro w drugim piśmie zgłaszasz kolejną niezgodność z umową, inną niż w pierwszym zgłoszeniu, to należy potraktować je jako kolejną reklamację, do której sprzedawca powinien się ustosunkować.
W związku z tym również jestem zdania, że rzecznik niewłaściwie rozpoznał sprawę.
jtk jest off-line  
22-03-2012, 17:22  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Tak, do pierwszej z 25.10.2011 się ustosunkował ustnie (nie pamiętam, czy przez telefon mi powiedziała, że odrzuca, czy na miejscu)

Załączyłam oba pisma reklamacyjne - w pierwszym mowa jest tylko o podartej podszewce, a w drugiej o zepsutym zamku i o podszewce.

Tylko co z tego, że Rzecznik się pomylił?? Chyba nie ma już żadnych narzędzi. Pozostaje czekać na odpowiedź na mój pozew i będę musiała znów to wyjaśniać sądowi.
maxima20 jest off-line  
22-03-2012, 17:34  
jtk
Użytkownik
 
Posty: 299
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

No to jednak odpowiedź dostałaś nie tylko od producenta, ale również od sprzedawcy...

Skoro rzecznik nie jest w stanie odróżnić zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności z umową od "odwołania", to chyba nie ma sensu tracić czasu na tłumaczenie.
jtk jest off-line  
22-03-2012, 18:21  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Pytanie czy rzecznik nawet jeśli przyzna mi rację, to może coś jeszcze zrobić??

I jeszcze jedno. Znalazłam takie coś:

W sytuacji, gdy sprzedawca nie pyta konsumenta, jak załatwić reklamację, tylko od razu chce odesłać reklamowany towar do serwisu, może oznaczać, że traktuje zgłaszaną reklamację, jako złożoną z tytułu gwarancji (czyli nie do niego, a do gwaranta) i decyduje za konsumenta o sposobie załatwienia reklamacji.
Należy podkreślić, że to konsument decyduje, czy chce korzystać z gwarancji, czy z przepisów o niezgodności towaru z umową oraz o tym, czy oczekuje od sprzedawcy naprawy, czy wymiany towaru na nowy.

Czy to oznacza, że jeśli sprzedawca wysyła towar do producenta, a ten odpisuje, to oznacza, że była gwarancja??
maxima20 jest off-line  
23-03-2012, 09:03  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Pojawiła się nowa okoliczność - podobno na te torebki jest gwarancja 1 rok na podstawie paragonu... Czy to jest możliwe?
Czytałam, że aby była gwarancja musi być dokument gwarancyjny, a paragon nim nie jest.
maxima20 jest off-line  
23-03-2012, 09:37  
jtk
Użytkownik
 
Posty: 299
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

Cytat:
Napisał/a maxima20 Zobacz post
W sytuacji, gdy sprzedawca nie pyta konsumenta, jak załatwić reklamację, tylko od razu chce odesłać reklamowany towar do serwisu, może oznaczać, że traktuje zgłaszaną reklamację, jako złożoną z tytułu gwarancji (czyli nie do niego, a do gwaranta) i decyduje za konsumenta o sposobie załatwienia reklamacji.
To zależy czy gwarancji udzielono czy nie. Dla konsumenta kierującego roszczenie do sprzedawcy nie jest istotne czy i gdzie towar zostanie wysłany.

Cytat:
Napisał/a maxima20 Zobacz post
Czy to oznacza, że jeśli sprzedawca wysyła towar do producenta, a ten odpisuje, to oznacza, że była gwarancja??
Nie. Sprzedawca może zwrócić się do producenta np. z prośbą o określenie przyczyny stwierdzonej przez konsumenta niezgodności.

Cytat:
Napisał/a maxima20 Zobacz post
Pojawiła się nowa okoliczność - podobno na te torebki jest gwarancja 1 rok na podstawie paragonu... Czy to jest możliwe?
Czytałam, że aby była gwarancja musi być dokument gwarancyjny, a paragon nim nie jest.
Przepis prawny:
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie k.c.
Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
jtk jest off-line  
23-03-2012, 09:39  
maxima20
Użytkownik
 
Posty: 161
Domyślnie RE: Reklamacja a niezgodność

No właśnie tak mi się wydawało - twierdzenie, że gwarancja na podstawie paragonu to po prostu ściema...
maxima20 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zgłoszenie niezgodności - reklamacja (odpowiedzi: 1) Witam Chciałbym prosić o pomoc w pewnej sprawie. Opis będzie dosyć długi, aby przedstawić sytuację. Jestem sprzedawcą w sklepie z telefonami....
§ Reklamacja Niezgodność Towaru z Opisem (odpowiedzi: 1) Witam, We wrześniu 2012 zakupiłem w sklepie rtv euro agd lampę błyskową. Po paru miesiącach lampa miała problemy w działaniu, zacinała się, nie...
§ Reklamacja z tytułu niezgodności telefonu za 1 zł (odpowiedzi: 2) Witam! Muszę oddać telefon do reklamacji, planuje to zrobić z tytułu niezgodności towaru z umową. Z tego co udało mi się wyczytać przy pierwszej...
§ Reklamacja czy niezgodność z umową (odpowiedzi: 3) Witam, Niedawno kupiłem telefon, który okazał się być uszkodzony - mniej więcej raz dziennie zawiesza się. Nie mogłem skorzystać indywidualnie z...
§ Reklamacja czy niezgodność z umową? (odpowiedzi: 4) Witam, mam pytanie odnośnie reklamacji którą chcę zgłosić na obuwie (w powszechnym mniemaniu dobrej marki) w pewnej sieciówce specjalizującej się...
§ Reklamacja czy niezgodność z umową ? (odpowiedzi: 11) Witam, Chyba dopadł mnie pech :). 2 kwietnia złożyłem zamówienie w sklepie internetowym na płytę główną do komputera . Zrealizowane i dostarczone...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:46.