17-04-2012, 20:40
|
| Początkujący | Niezgodnośćt towaru z umową, 14-dniowy okres powiadomienia.
Witam,
Przeczytał FAQ konsumenta i wiem, że sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się w ciągu 14 dni do żądań klienta, który reklamuje towar w związku z niezgodnością towaru z umową. Niedotrzymanie tego terminu skutkuje tym, iż żądania klienta uznawane są za zasadne.
Zgodnie z tym co napisano w Poradniku Konsumenta w arkuszu reklamacyjnym powinna się znaleźć informacja o formie w jakiej sprzedawca poinformuje klienta o sposobie załatwienia reklamacji.
Moje pytanie - co jeśli w zgłoszeniu reklamacyjnym nie sprecyzowano w jakiej formie sprzedawca poinformuje klienta? W zgłoszeniu reklamacyjnym znalazła się jedynie adnotacja o tym, że zostanę poinformowany SMS`em o "zakończeniu reklamacji", nie ma tam natomiast jakiejkolwiek informacji o tym w jakiej formie przekażą mi informację o sposobie jej rozpatrzenia.
14-dniowy okres w którym sprzedawca powinien mnie powiadomić minął kilka dni temu, nie otrzymałem w tym czasie żadnego listu poleconego. Jak się później okazało sprzedawca w ostatnim - 14 dniu od momentu złożenia reklamacji trzykrotnie do mnie telefonował. Miało to miejsce w godzinach 16-17 i z racji wykonywanej pracy nie mogłem w tym czasie odebrać telefonu. Czy taka próba nawiązania kontaktu ze strony sprzedawcy jest równoznaczna z tym, że wywiązał się on z 14 dniowego okresu o którym mówi ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej? Według mnie sama próba nawiązania kontaktu nie jest równoznaczna z tym, że jakakolwiek informacja została mi przekazana. W rzeczywistości nie dowiedziałem się przecież w wyznaczonym terminie czy reklamacja została uznana za zasadną. Dodam, że naprawdę nie spodziewałem się, że sprzedawca wybierze właśnie taką formę poinformowania mnie, gdyż reklamowałem już wcześniej towar w tym samym sklepie (również z tytułu niezgodności towaru z umową) i wówczas mimo, iż także w tym przypadku arkusz reklamacyjny nie regulował formy poinformowania mnie, to otrzymałem wtedy list polecony przed zakończeniem 14-dniowego okresu.
Proszę też o informacje czy tak naprawdę wystarczyłoby, że sprzedawca wyśle mi sms o sposobie rozpatrzenia. Czy taka forma poinformowanie mnie byłaby zgodna z prawem?
Szczegóły reklamacji: Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową. Data zakupu 2010.04.21, data złożenia reklamacji - 2012.03.29, przedmiot - sprzęt elektroniczny.
|
| |
17-04-2012, 20:53
|
| Użytkownik | RE: Niezgodnośćt towaru z umową, 14-dniowy okres powiadomienia.
Nie jest konieczne określanie formy w jakiej sprzedawca powiadomi konsumenta o swojej decyzji. Może to uczynić w dowolny sposób. Zwykle jednak decyzję wysyła się listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, aby w razie sporu łatwiej było wykazać, że konsument miał możliwość zapoznania się z nią przed upływem określonego w ustawie terminu.
Próby nawiązania kontaktu nie można uznać za ustosunkowanie się do żądania konsumenta, bo konsument musi mieć możliwość zapoznania się z treścią oświadczenia sprzedawcy. Kwestię tę reguluje art. 61 k.c. - Przepis prawny:
Art. 61. § 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.
§ 2. Oświadczenie woli wyrażone w postaci elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by sprzedawca o swojej decyzji powiadomił konsumenta SMS-em, jednak w razie sporu będzie on musiał wykazać, że konsument mógł się z jego decyzją zapoznać.
|
| |
17-04-2012, 21:06
|
| Początkujący | RE: Niezgodnośćt towaru z umową, 14-dniowy okres powiadomienia.
Wielkie dzięki za odpowiedź  . Zapytanie o to czy mogliby poinformować mnie SMS`em było czysto teoretyczne bo w rzeczywistości ograniczyli się jedynie do próby nawiązania kontaktu telefonicznego.
Wnioskuje zatem, iż zgodnie z art. 8.3 Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca musi w takim przypadku uznać moją reklamację za uzasadnioną i przychylić się do moich żądań (w moim przypadku chodziło o wyminę towaru na nowy, pozbawiony wad).
|
| |
17-04-2012, 21:10
|
| Użytkownik | RE: Niezgodnośćt towaru z umową, 14-dniowy okres powiadomienia.
Tak, teraz można wezwać sprzedawcę do spełnienia wysuniętego żądania.
|
| |  |
Podobne wątki na Forum Prawnym | Wątek | § Niezgodność towaru z umową, wada fabryczna, czy istnieje obowiązek wymiany towaru? (odpowiedzi: 2) Witam. 10.06 zakupiłem na aukcji u zarejestrowanego przedsiębiorcy telefon za ponad 2000zł, po 7 dniach używania zauważyłem dziwne luzy w jednym z... | § Towar niezgodny z umową a 14dniowy okres powiadomienia - pismo (odpowiedzi: 2) Witam,
złożyłem 2 Reklamacje, na 2 pary butów, z tytułu towaru niezgodnego z umową.
Dostałem właśnie krótką odpowiedź na reklamację na maila o ... | § niezgodność towaru z umową-problem ze zwrotem kosztów odesłania towaru... (odpowiedzi: 2) Witam!
Mój problem wygląda następująco: końcówką grudnia dokonałam zakupów na Allegro (towar nowy, kupiony poprzez opcję "kup teraz", od... | § Błąd w opisie na pudełku kupionego towaru w Media Markt (niezgodność towaru z umową) (odpowiedzi: 7) Proszę o opinie w temacie związanym reklamacją (niezgodność towaru z umową) w firmie Media Markt.
Po niecałych dwóch miesiącach od zakupu oddałem... | § Niezgodność towaru z umową - sposób powiadomienia (odpowiedzi: 4) Witam, pytanie moje jest krótkie i konkretne.
Ponieważ słyszałem różne opinie odnośnie powiadomienia sprzedawcy o pozytywnym/negatywnym... | § Niezgodność towaru z umową, uznano reklamację odmówiono wymiany towaru. (odpowiedzi: 5) Witam. Temat ten piszę jako przestrogę dla użytkowników. A więc do rzeczy. 12 maja 2009r zakupiłem w sklepie internetowym Komputronika kartę... | | |