Towar uszkodzony - brak protokołu - Forum Prawne

 

Towar uszkodzony - brak protokołu

Relacja: sklep internetowy - konsument Transakcja: zakup w sklepie internetowym Klient otrzymuje towar (zamówił piękny wazon), opakowanie zewnętrzne w całości - nie nosi śladu uszkodzenia, a w środku wazon rozbity w drobny mak. Ponadto Klient ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
14-05-2012, 17:02  
sklepik
Użytkownik
 
Posty: 80
Domyślnie Towar uszkodzony - brak protokołu

Relacja: sklep internetowy - konsument
Transakcja: zakup w sklepie internetowym

Klient otrzymuje towar (zamówił piękny wazon), opakowanie zewnętrzne w całości - nie nosi śladu uszkodzenia, a w środku wazon rozbity w drobny mak. Ponadto Klient nie sprawdził zawartości towaru przy odbiorze.
Zwraca się zatem do sklepu z informacją o zaistniałej sytuacji.

Pytanie:
1/ Jaki charakter ma taka informacja? Czy jest to już reklamacja?

2/ Ponadto, druga wersja: Klient pisze ww. informację i dopisuje proszę o wymianę towaru na nieuszkodzony.

Czy w związku z tym, że Klient nie przedkłada protokołu szkody sklep ma prawo negatywnie odpowiedzieć na taką reklamację w świetle przepisów prawa przewozowego?
sklepik jest off-line  
14-05-2012, 17:55  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.167
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

1) to zależy od treści
2) można to uznać za reklamację
3) ma prawo rozpatrzyć ją zgodnie ze stanem faktycznym czyli im więcej niejasności tym więcej na niekorzyść kupującego.
nomnes jest off-line  
14-05-2012, 18:06  
sklepik
Użytkownik
 
Posty: 80
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

Rozumiem - w jaki sposób zatem informować Klienta o konieczności sprawdzenia towaru przy odbiorze tak aby UOKIK nie odczytywał tego jako działania uciążliwego i ograniczającego prawa konsumenckie?

Te zapisy (nie mówię tu o samym przyjęciu reklamacji lecz o pomyślnym jej rozpatrzeniu) są tworzone w wielu sklepach z myślą o konsumencie - bo wygrany w takiej sytuacji gdy nie ma protokołu jest tylko przewoźnik i TU.

Czy informacja w mailu z potwierdzeniem wysyłki jest akceptowalna.
Typu: Sugerujemy sprawdzić..., Prosimy o sprawdzenie co ułatwi..., etc.

Czy dobrze rozumiem, że zapisy w kwestionowanych regulaminach sklepów z tego roku dotyczą niuansu rozróżnienia pojęć: 'przyjęcia' od 'rozwiązania' reklamacji?
sklepik jest off-line  
14-05-2012, 18:31  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.167
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

A jaśniej?

Nie ma czegoś takiego jak "konieczność sprawdzenia przy odbiorze". UOKiK nie czepia się samej prośby o sprawdzenie.
nomnes jest off-line  
14-05-2012, 18:35  
sklepik
Użytkownik
 
Posty: 80
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

http://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=2994

Czy ta interpretacja dotyczy gry słów typu: "rozstrzygnięcie pod warunkiem" kontra "rozstrzygnięcie".

Chodzi o fakt, który przytoczyłem na początku.
W myśl przepisów w sytuacji takiej, gdy kupujący konsument nie ma protokołu sklep prawidłowo nie uzależnia rozstrzygnięcia reklamacji od protokołu; bo reklamacja będzie przyjęta i rozstrzygnięta - ale że na niekorzyść Kupującego to kwestia osobna, nieporuszana w tej interpretacji.

Czy tak?
sklepik jest off-line  
14-05-2012, 18:41  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.167
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

To nie uzależniaj i po kłopocie.
nomnes jest off-line  
14-05-2012, 18:59  
sklepik
Użytkownik
 
Posty: 80
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

nomnes - uzupełniłem poprzedni wpis, proszę odnieś się do niego.
sklepik jest off-line  
14-05-2012, 19:06  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.167
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

Tak, to już kwestia osobna. Jak ze strony UOKiK: nie można uzależniać przyjęcie (a nie rozpatrzenie) reklamacji.
nomnes jest off-line  
15-05-2012, 00:46  
cedwah
Moderator
 
cedwah na Forum Prawnym
 
Posty: 13.452
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

Cytat:
Napisał/a sklepik Zobacz post
W myśl przepisów w sytuacji takiej, gdy kupujący konsument nie ma protokołu sklep prawidłowo nie uzależnia rozstrzygnięcia reklamacji od protokołu; bo reklamacja będzie przyjęta i rozstrzygnięta - ale że na niekorzyść Kupującego to kwestia osobna, nieporuszana w tej interpretacji.

Czy tak?
Sklep nie ma prawa żądać od klienta protokołu szkody i przy jego braku odmówić przyjęcia reklamacji. Drugą kwestią jest to, że jeśli klient nie ma protokołu szkody, to nie może udowodnić, że dostał skorupy zamiast całego wazonu i nie zniszczył go sam po odbiorze.

W przypadku usługi przewozu (nie pocztowej) klient zawsze ma prawo zażądać sprawdzenia zawartości przesyłki przed jej odbiorem - może wtedy spisać protokół, ale klienci o tym nie wiedzą. Żeby uniknąć problemów radzę wysyłać towary przesyłką z opcją możliwości sprawdzenia przed odbiorem (koszt kilku złotych)
cedwah jest off-line  
15-05-2012, 08:25  
sklepik
Użytkownik
 
Posty: 80
Domyślnie RE: Towar uszkodzony - brak protokołu

Jak ktoś mądry kiedyś powiedział "Kij ma dwa końce"... ta interpretacja jest logiczna i jak najbardziej się z tym zgadzam.

Sugeruje zatem zmienić zapisy wielu sklepom...
sklepik jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ [Internetowy zakup] Uszkodzony towar - brak zwrotu gotówki (odpowiedzi: 16) Witam serdecznie Chciałem się Państwa poradzić ponieważ znalazłem się w trudnej sytuacji. Zakupiłem od pewnego sklepu internetowego...
§ Uszkodzony towar i brak protokółu w chwili dostawy (odpowiedzi: 10) Kilka dni temu zamówiłam przez internet lodówkę. Została dostarczona kolejnego dnia i odebrana przez babcię, gdyż nie było mnie w domu. Po...
§ Towar zakupiony na Allegro- niezgodny z umową, uszkodzony -brak protokołu od kuriera (odpowiedzi: 4) Zamówiłem na Allegro zderzak do Escorta. Wzmocnienie z pianki plus atrapa. Na drugi dzień dostałem telefon, że atrapy nie będzie i czy zgadzam się na...
§ kupujący twierdzi, że towar uszkodzony, ale brak protokołu (odpowiedzi: 4) Witam. Sprzedałam na allegro rower, do wysyłki był on rozkręcony i zapakowany (dokładnie). Następnego dnia po otrzymaniu kupujący zadzwonił, że...
§ Uszkodzony wózek po odebraniu przesyłki-brak protokołu szkody (odpowiedzi: 2) Witam. Zakupiłem wózek przez internet. Sprzedający wysłał przesyłkę firmą kurierską i w sobotę była ona już w ich magazynie w moim mieście. Z...
§ Towar uszkodzony, brak możliwości zwrotu?? (odpowiedzi: 15) Witam! Sprzedający wystawił telefon w dziele uszkodzone. Opisał co jest uszkodzone, a ja przyjąłem to do wiadomości (uszkodzenie drobne, tel...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 19:05.