Aukcja internetowa - Forum Prawne

 

Aukcja internetowa

Witam, jestem osobą fizyczną i sprzedałem poprzez aukcję internetową rzecz, która była w momencie wysyłki sprawna (wszystko dokładnie sprawdziłem). Kupujący sugeruje mi że sprzęt jest niesprawny. Jest to wada utrudniająca jednakże nie uniemożliwiająca korzystanie i ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
15-05-2012, 14:58  
bil008
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie Aukcja internetowa

Witam, jestem osobą fizyczną i sprzedałem poprzez aukcję internetową rzecz, która była w momencie wysyłki sprawna (wszystko dokładnie sprawdziłem). Kupujący sugeruje mi że sprzęt jest niesprawny. Jest to wada utrudniająca jednakże nie uniemożliwiająca korzystanie i głowy cel do jakiego przeznaczony jest przedmiot jest osiągalny. Kupujący wmawia mi również że celowo sprzedałem niesprawną rzecz co jest oczywistą bzdurą. Nie zataiłem wady. Produkt jest na gwarancji producenta (w zestawie znajdowały się wszystkie potrzebne do tego dokumenty - paragon oraz karta gwarancyjna), jednakże kupujący nie chce jej oddać naprawy. Jak rozwiązać to kwestę? Rzecz jest wartosci ponieżej 100 zł.
bil008 jest off-line  
15-05-2012, 15:42  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Cytat:
Jest to wada utrudniająca jednakże nie uniemożliwiająca korzystanie i głowy cel do jakiego przeznaczony jest przedmiot jest osiągalny.
Poinformowałeś w aukcji o jej istnieniu?
nomnes jest off-line  
15-05-2012, 16:12  
McCitronex
Początkujący
 
Posty: 14
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Cytat:
Napisał/a bil008 Zobacz post
była w momencie wysyłki sprawna (wszystko dokładnie sprawdziłem).
Czy winy za wadę nie ponosi dostarczyciel (poczta/firma kurierska)?
McCitronex jest off-line  
15-05-2012, 18:21  
bil008
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Nie poinformowałem o istnieniu wady bo jej nie było
Dostarczyciel raczej nie ponosi odpowiedzialności - kupujący twierdzi że sprzęt był sprawny technicznie po odbiorze przesyłki (brak wad mechanicznych).
bil008 jest off-line  
15-05-2012, 20:43  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Zatem ma prawo reklamować a Ty musisz tę reklamację rozpatrzyć zgodnie ze stanem faktycznym.
nomnes jest off-line  
15-05-2012, 20:57  
bil008
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

ok rozumiem. a jak ma się do tego gwarancja? Przecież kupujący może oddać do producenta na darmową naprawę. Rozmawiałem z nim w tej kwestii i nie chce tego zrobić. Jak mam rozpatrzyć reklamację? Przeciez to bezsensowne aby oddawłał mi przedmiot ja go wyśle na gwarancję i po rozpatrzeniu odeśle sprawny. Koszty wysyłki będą większe niż wartość przedmiotu. Czy w tej sytuacji istnieją podstawy do rozwiązania umowy? Nie mam 100% pewności że mówi prawdę -> może się okazać że odeśle mi sprzęt sprawdzę go i wyjdzie na jaw że jest sprawny.
bil008 jest off-line  
15-05-2012, 21:04  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Ale kupujący nie musi korzystać z gwarancji a także nie musi jej odsyłać z towarem. Może reklamować. Wygląda to tak:

Kupujący ma prawo reklamować towar, sprzedający nie ma prawa mu tego odmówić.
Kupujący wysyła towar na własny koszt z pisemną reklamacją obejmującą wady oraz żądania.
Sprzedający ma obowiązek przyjąć przesyłkę oraz rozpatrzyć reklamację. Reklamację rozpatruje zgodnie ze stanem faktycznym, a zatem: pozytywnie, uznając jej zasadność lub negatywnie, odrzucając roszczenia kupującego.
W pierwszym przypadku, w pierwszej kolejności usuwa wady i odsyła na własny koszt, a jeśli nie jest to możliwe, to zwraca środki kupującemu wraz z kosztami przesyłek. W drugim informuje o odrzuceniu reklamacji jako zasadnej i prosi o środki na odesłanie towaru.

Powyższe prawo do reklamacji daje rękojmia, mówi o tym Kodeks Cywilny.

Przepis prawny:
Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.


Prawo to występuje przez okres 12 miesięcy od daty zakupu oraz należy poinformować sprzedającego nie później jak w ciągu miesiąca od dnia wykrycia wady.
nomnes jest off-line  
15-05-2012, 21:24  
bil008
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Tylko szkoda że stworzy się niepotrzebny ciąg czynności - kupujący sam mógłby wysłać do producenta i darmowo uzyskać wymianę. Ja sam tej rzeczy nie naprawię ani nie wymienię na nową - mogę tylko skorzystać z reklamacji. A tak kupujący musi wysłać do mnie sprzęt (na swój koszt), ja go sprawdzę a przy stwierdzeniu wady odeślę do producenta i potem do kupującego (na mój koszt) lub gdy jej nie będzie - odeślę bezpośrednio kupującemu (na jego koszt).
bil008 jest off-line  
15-05-2012, 21:42  
bil008
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

Warto jeszcze zaznaczyć, ze kupujący nie wezwał mnie do naprawy/wymiany rzeczy tylko po stwierdzeniu wady zażądał zwrotu pieniędzy i zaznaczył że dobrowolnie pokryje koszty wysyłki. W rozmowie telefonicznej zasugerowałem skorzystanie z naprawy gwarancyjnej lub odesłanie do mnie sprzętu w celach kontrolnych.
Kupujący dalej twierdzi że chce odzyskać pieniądze dlatego mam wrażenie że w tej całej sytuacji nie chodzi o naprawę/wymianę rzeczy tylko o bezpodstawny zwrot pieniędzy.
bil008 jest off-line  
15-05-2012, 22:10  
schaf
Użytkownik
 
Posty: 85
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

jesteś osoba prywatna, a nie firma, więc kupujący nie może od tak zarzadac zwrotu pieniędzy. napisz mu emaila, albo wysyła do ciebie zakupiony towar(sprawdzasz czy wszystko w porządku) albo towar zostaje u niego a ty masz pieniądze. innej możliwości raczej nie ma
schaf jest off-line  
15-05-2012, 22:27  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

@bil008 - odpowiedź padła. Jedynie dodam, że przy uznaniu reklamacji to Ty powinieneś pokryć koszty nadania.

@schaf - może
nomnes jest off-line  
15-05-2012, 22:31  
schaf
Użytkownik
 
Posty: 85
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

jeżeli to była licytacja to nie może żądać zwrotu pieniędzy jeżeli towar był zgodny z opisem aukcji, no bo jak?
schaf jest off-line  
15-05-2012, 22:39  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Aukcja internetowa

No bo tak jak we wskazanym wcześniej Art. 560
nomnes jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Aukcja internetowa (odpowiedzi: 16) Witam Kupilem na serwisie aukcyjnym (kup teraz) 5 sztuk monet kolekcjonerskich,845zl sztuka. Potwierdzilem zakup telefonicznie,przelalem pieniadze...
§ aukcja internetowa (odpowiedzi: 4) witam. sprzedałem telefon na Allegro gdy telefon doszedł do klienta osoba ta chce zwrocic telefon bo nie posaida gwarancji ani dowodu zakupu. Lecz w...
§ Aukcja internetowa (odpowiedzi: 8) Witam za pomocą strony 'ogloszenia' {tablica} zaproponowałęm sprzedaż nowej komórki Xperia S. Z salonu Orange. Produkt nie należy do znajomego....
§ Aukcja internetowa (odpowiedzi: 1) Witam, jakis czas temu zaobserwowałem ciekawą aukcję na allegro, jednak po dłuższym zastanowieniu się doszedłem do wniosku że sprzedający nie oferuje...
§ aukcja internetowa (odpowiedzi: 1) witam.. mam zamiar sprzedawac konta ktore umozliwiaja dostep do pewnej strony. Strona jest zagraniczna a konta zamierzam sprzedawac na allegro...
§ Aukcja internetowa (odpowiedzi: 3) Witam serdecznie. Posiadam pewna plyte cd na ktorej jest masa ebookow dotyczacych rynku kapitalowego i pienieznego. Czy moge takowa plyte wystawic na...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 01:39.