Reklamacja towaru Allegro w ramach rękojmi
We wrześniu 2011 roku (8 miesięcy temu) sprzedałem na portalu Allegro słuchawki, za stosunkowo niewielką kwotę, słuchawki były nowe, nieużywane, w blistrze, oryginalnie zapakowane, ale bez paragonu i gwarancji ponieważ dostałem je okazyjnie na wyprzedaży magazynowej i towar z tego źródła nie posiada gwarancji producenta. Dodam, że na tej samej aukcji sprzedałem też drugą parę, ale nie było żadnych problemów.
Po 2 miesiącach od daty zakupu sprzedający zgłosił się z popsutym złączem minijack, przypomniałem mu, że słuchawki nie posiadają gwarancji, jednakże jestem skłonny naprawić towar osobiście, z dobrej woli, żeby nie robić problemów. Towar przyszedł, naprawiłem i odesłałem na mój koszt.
Teraz, 8 miesięcy od daty zakupu i 6 miesięcy od daty naprawy ponownie zgłosił się do mnie kupujący żądając naprawy z tytułu rękojmi. Poinformowałem go, że jest to dla mnie w tym momencie problemem ponieważ pracuje w godzinach w których czynny jest u mnie urząd pocztowy, a w soboty urząd w mojej miejscowości jest nieczynny i nawet jeśli naprawie słuchawki, nie mam pojęcia kiedy będę w stanie go odesłać. W odpowiedzi zostałem odesłany do Kodeksu Cywilnego(Księga Trzecia, Tytuł XI, Dział II). Zapoznałem się ze wskazanym Kodeksem, ale nie wiem do końca jak go interpretować.
I zacząłem się zastanawiać, czy żądania kupującego są słuszne? Czy prawo rękojmi oznacza w tym przypadku, że mimo iż na przedmiot nie udzielałem gwarancji, kupujący może żądać naprawy nawet 8 miesięcy od daty zakupu? Czy uszkodzony jack, wada która wystąpiła dopiero po 2 miesiącach użytkowania klasyfikuje się jako wada ukryta o której mowa w Kodeksie Cywilnym?
|