11-09-2012, 22:24
|
| Początkujący | Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
Witam, problem jest tego typu:
Wystawiłam na allegro jako osoba prywatna telefon z systemem android. Został zakupiony przez opcję Licytacji dnia 4 września 2012. Telefon wystawiony był jako sprawny w 100%, bez ukrytych wad. Dnia 11 września 2012 zadzwonił do mnie Kupujący z informacją że telefon dotarł do niego w piątek 7 września, ale włączył go dopiero w poniedziałek 10 września i telefon wiesza się w czasie słuchania muzyki i pisania smsów. Telefon w czasie mojego użytkowania takich problemów nie sprawiał. Ponad to przed wysyłką został przywrócony do ustawień fabrycznych, aby wyczyścić wszystkie aplikacje które zostały zainstalowane w czasie mojego użytkowania.
Kupujący powiedział, że znajomy też ma taki telefon i nie wiesza się. Zaproponował, że pójdzie do serwisu sprawdzić czemu tak się dzieje i obarczy mnie ewentualnymi kosztami naprawy, lub zwróci towar.
Moje pytanie brzmi czy ma prawo rządać ode mnie zapłaty za naprawę? I czy w przypadku zwrotu kto pokryje koszty wysyłki?
Telefon został wysłany jako sprawny, ponieważ nie było z nim tego typu problemów w czasie mojego użytkowania. Nie ma wad technicznych, ani widocznych. Kupujący utrzymuje jedynie, że wedlug niego wadliwe jest oprogramowanie, w które ingerował po zakupie instalując własne aplikacje. Istnieje możliwość, że telefon wiesza się więc z jego winy.
Bardzo proszę o odpowiedź, ponieważ nie mam pojęcia jak rozwiązać tą sprawę, a nie chcę być naciągnięta na koszty naprawy, która być może wcale nie jest konieczna.
|
| |
11-09-2012, 22:29
|
| Przyjaciel forum | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
Kupujący ma prawo reklamować towar, sprzedający nie ma prawa mu tego odmówić.
Kupujący wysyła towar na własny koszt z pisemną reklamacją obejmującą wady oraz żądania.
Sprzedający ma obowiązek przyjąć przesyłkę oraz rozpatrzyć reklamację. Reklamację rozpatruje zgodnie ze stanem faktycznym, a zatem: pozytywnie, uznając jej zasadność lub negatywnie, odrzucając roszczenia kupującego.
W pierwszym przypadku, w pierwszej kolejności usuwa wady i odsyła na własny koszt, a jeśli nie jest to możliwe, to zwraca środki kupującemu wraz z kosztami przesyłek. W drugim informuje o odrzuceniu reklamacji jako zasadnej i prosi o środki na odesłanie towaru.
Powyższe prawo do reklamacji daje rękojmia, mówi o tym Kodeks Cywilny (Art. 560.). Prawo to występuje przez okres 12 miesięcy od daty zakupu oraz należy poinformować sprzedającego nie później jak w ciągu miesiąca od dnia wykrycia wady.
|
| |
11-09-2012, 22:35
|
| Początkujący | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
W przypadku jeżeli sprzedający jest przedsiębiorcą to tak. Ale jak to sie ma do tego jeżeli Sprzedający jest zwykłą osobą prywatną i Kupujący również?
|
| |
11-09-2012, 22:39
|
| Przyjaciel forum | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
Tak ja wyżej.
PS
Jeśli sprzedawca jest przedsiębiorcą a kupujący osobą fizyczną to inaczej.
|
| |
11-09-2012, 22:44
|
| Początkujący | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
Nawet w przypadku towaru używanego? Który w momencie wysyłki ma sprawne oprogramowanie i brak wad fizycznych?
|
| |
11-09-2012, 22:50
|
| Przyjaciel forum | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
Nawet. Ale zauważ, że ta procedura nie określa iż jesteś winna, tylko że kupujący ma prawo reklamować towar.
Dodam, że jeśli sam naprawo to jego roszczenia staną się praktycznie bezpodstawne bo powinien zrobić tak jak napisałem.
Poza tym jeśli już wyśle, proponuję sprawdzić czy przypadkiem nie próbuje oszukać wysyłając "inny wadliwy egzemplarz". Możesz to sprawdzić porównując numery identyfikacyjne telefonu (najczęściej pod baterią).
|
| |
11-09-2012, 22:56
|
| Początkujący | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
Ok, dziękuję w takim razie za szybką odpowiedź. Przez pół roku używania telefonu nie było najmniejszych problemów i jego pretensje wydały mi się mocno podejrzane. Zwłaszcza jego szybka propozycja pokrycia przeze mnie kosztów naprawy w serwisie. Ingerując w oprogramowanie i instalując aplikacje sam mógł przecież doprowadzić do tego, że telefon zaczął działać wolniej.
|
| |
11-09-2012, 23:01
|
| Przyjaciel forum | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
I to właśnie powinnaś sprawdzić po otrzymaniu telefonu do reklamacji i po to właśnie jest reklamacja.
|
| |
11-09-2012, 23:04
|
| Początkujący | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro
No dobra, ale załóżmy sytuację, że nie odeśle mi tego telefonu a zacznie naprawiać na własną rękę. Czy ma w takim wypadku prawo wymagać ode mnie abym pokryła koszty naprawy serwisowej? Jaką będę miała gwarancję, że nie kłamie i nie chce mnie naciągnąć?
|
| |
11-09-2012, 23:14
|
| Przyjaciel forum | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro Cytat:
Czy ma w takim wypadku prawo wymagać ode mnie abym pokryła koszty naprawy serwisowej?
|
Jeśli naprawa była zasadna, to jak najbardziej. Problem tylko w tym aby udowodnić fakt "zasadności". Ale wówczas to już będzie jego problem ponieważ samodzielnie naprawiając usunie dowód rzeczowy pod postacią wady... Zatem jeśli nie będzie w stanie udowodnić, to będzie na przegranej pozycji.
|
| |
12-09-2012, 00:50
|
| Gość | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro Cytat:
Napisał/a nomnes Jeśli naprawa była zasadna, to jak najbardziej. |
Nigdy w życiu.
Jeżeli naprawi na własny koszt to jego problem.
Szanse na zwrot ma tylko gdy osoba gwarantująca* działanie odmówi usunięcia wady, w dodatku sądownie w postępowaniu cywilnym trzeba by tej należności dochodzić (jeżeli gwarant by sam nie chciał pokryć tych kosztów).
Inaczej kupiłbym od ciebie telefon za 100 zł, zatargał do znajomego serwisanta, który wystawiłby mi rachunek na 200 zł za wymianę głośnika i co oddał byś mi te 200 zł ?
* - bez względu z jakiego tytułu (gwarancja, niezgodność, rękojmia)
|
| |
12-09-2012, 02:07
|
| Stały bywalec | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro Cytat:
Jeśli naprawa była zasadna, to jak najbardziej. Problem tylko w tym aby udowodnić fakt "zasadności". Ale wówczas to już będzie jego problem ponieważ samodzielnie naprawiając usunie dowód rzeczowy pod postacią wady... Zatem jeśli nie będzie w stanie udowodnić, to będzie na przegranej pozycji.
|
Chyba, ze naprawe wykona w serwisie autoryzowanym (regenersis?), ktory wydaje zawsze dokumentacje serwisowa z numerami identyfikacyjnymi urządzenia. Cytat:
który wystawiłby mi rachunek na 200 zł za wymianę głośnika i co oddał byś mi te 200 zł ?
|
nie jest to realna kwota za taka naprawe, co tez zapewne oceniłby rzeczoznawca.
|
| |
12-09-2012, 03:40
|
| Gość | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro Cytat:
Napisał/a bobpl nie jest to realna kwota za taka naprawe |
Dlaczego nie ?
np. Tel samsung S5660 można kupić za ~180 zł mocno używany, a sam głośnik oryginał kosztuje ~90 zł na allegro.
Wystarczy by serwis dorzucił swoją marżę na część ~100% + koszt wymiany ~70 zł to się robi 250 zł.
Rzeczoznawca wyceniłby naprawę takiego głośnika na minimum 350~400 zł bo musiałby brać pod uwagę koszt w serwisie autoryzowanym.
Więc spokojnie można by golić frajerów hurtem, gdyby kiedykolwiek jakiś baran takie prawo zatwierdził.
|
| |
12-09-2012, 08:14
|
| Przyjaciel forum | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro Cytat:
Napisał/a Sangi Nigdy w życiu.
Jeżeli naprawi na własny koszt to jego problem. |
Czy ja powiedziałem inaczej?
Rozumiem, że kwestionujesz stwierdzenie, iż w przypadku gdy bezspornie za wadę odpowiedzialny będzie sprzedawca, to po samodzielnej naprawie przez kupującego odpowiedzialność sprzedającego traci ważność? Cytat:
Inaczej kupiłbym od ciebie telefon za 100 zł, zatargał do znajomego serwisanta, który wystawiłby mi rachunek na 200 zł za wymianę głośnika i co oddał byś mi te 200 zł ?
|
Tak, jeśli udowodniłbyś, że głośnik był wadliwy, czego najprawdopodobniej nie byłbyś w stanie zrobić... @bobpl Cytat:
Chyba, ze naprawe wykona w serwisie autoryzowanym (regenersis?), ktory wydaje zawsze dokumentacje serwisowa z numerami identyfikacyjnymi urządzenia.
|
Nie jest to wystarczające. Powinien jeszcze udowodnić, że wada powstała nie z jego winy i że w ogóle miała miejsce, bo samo "przeserwisowanie" nie jest jeszcze dowodem konieczności naprawy.
|
| |
12-09-2012, 09:17
|
| Stały bywalec | RE: Zwrot towaru lub zwrot kosztów naprawy, allegro Cytat:
Dlaczego nie ?
np. Tel samsung S5660 można kupić za ~180 zł mocno używany, a sam głośnik oryginał kosztuje ~90 zł na allegro.
|
serwisy nie zarabiają duzej kasy na naprawach pozagwarancyjnych, oczywiscie te legalne i autoryzowane. Naprawa w kazdym innym serwisie jak dla mnie nie jest podstawa do jakichkolwiek roszczeń. Cytat:
czego najprawdopodobniej nie byłbyś w stanie zrobić...
|
i to chyba wyjasnia wszystko odnosnie samodzielnych napraw.
|
| | | |