Toner zamienny i utrata gwarancji - Forum Prawne

 

Toner zamienny i utrata gwarancji

Witam serdecznie Ostatnio spotkałem się z odrzuceniem naprawy gwarancyjnej drukarki brother, powodem było użycie nie oryginalnych tonerów. Usterka dotyczyła bębna światłoczułego (zużył się przy wydrukowaniu 60% jego normatywnej pracy). Serwis na pytanie czy usterka została ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
07-11-2012, 11:23  
Verbit
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Toner zamienny i utrata gwarancji

Witam serdecznie

Ostatnio spotkałem się z odrzuceniem naprawy gwarancyjnej drukarki brother, powodem było użycie nie oryginalnych tonerów. Usterka dotyczyła bębna światłoczułego (zużył się przy wydrukowaniu 60% jego normatywnej pracy). Serwis na pytanie czy usterka została spowodowana używaniem nie oryginalnego proszku - odpisał że nie może tego stwierdzić, a reklamacja została odrzucona ze względu na materiały eksploatacyjne inne niż producenta.

Przez cały okres trwania sprawy dostawałem sprzeczne informacje - zaraz po dostarczeniu drukarki do serwisu, ten wydał ekspertyzę potwierdzającą opisaną przeze mnie przyczynę usterki:

"w wyniku ekspertyzy serwisowej stwierdzono wyeksploatowany bęben światłoczuły. koszt nowego bębna..."


Na tą wieść zadzwoniłem do serwisu z pytaniem dlaczego nie uwzględniają naprawy jako gwarancyjnej - w odpowiedzi otrzymałem wiadomość:

"Witam, nawiązując do rozmowy telef. pragnę poinformować, iż producent daje na materiały eksploatacyjne 6 m-cy gwarancji, w związku z tym wyeksploatowany bęben startowy nie może podlegać wymianie gwarancyjnej, a serwis w tym przypadku nie jest w stanie określić czy powodem zużycia bębna jest toner, czy pokrycie na wydruku. Proszę o decyzję, czy mamy wymienić bęben, czy odesłać sprzęt bez kosztów."

gdy powiedziałem iż usterka pojawiła się jeszcze we dwóch innych urządzeniach i podejrzewam wadę fabryczną - serwis mnie po prostu zignorował. W świetle otrzymanych informacji zadzwoniłem do producenta, który stwierdził że podzespoły powinne podlegać gwarancji. Brother zdeklarował więc iż we własnym zakresie "porozmawia" z serwisem zewnętrznym.

Po jakimś czasie dostałem od producenta e-mail o treści:

"Witam

W związku z tym że w urządzeniu były stosowane tonery firm trzecich (toner produkcji firmy innej niż firmy Brother) nie ponosimy odpowiedzialności za funkcję drukowania w tym urządzeniu i stąd odmowa "naprawy" urządzenia w ramach gwarancji.

Informacja o ryzyku odmowy naprawy gwarancyjnej gdy są stosowane materiały eksploatacyjne firm trzecich jest zapisana w karcie gwarancyjnej punk 3d."


A od serwisu dostałem kolejną ekspertyzę stanowiącą iż:

"Bęben światłoczuły uszkodzony ( "wypalona" warstwa światłoczuła ). W drukarce używane są tonery zamienne. Producent
urządzenia nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane używaniem materiałów eksploatacyjnych zastępczych i
regenerowanych , będących poza kontrolą jakościową Brother. Naprawa nie może zostać wykonana w ramach gwarancji. Koszt
nowego bębna..."


Pracuję w urzędzie miejskim - i w związku z tym zmuszony jestem zakupywać zamienniki - nie mogę ograniczać konkurencj... Jednak wydaje mi się, że to również tyczy się Brother'a? Czy Unijna dyrektywa 1999/44/EC nie stanowi o tym? Marny ze mnie znawca prawa, na ten temat umiem tyle co wypisze mi google...

Bardzo proszę o pomoc, jak postąpić w takim wypadku?

Pozdrawiam serdecznie
Piotrek
Verbit jest off-line  
07-11-2012, 11:28  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

Czytałeś gwarancję?
nomnes jest off-line  
07-11-2012, 12:16  
Verbit
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

"Informacja o ryzyku odmowy naprawy gwarancyjnej gdy są stosowane materiały eksploatacyjne firm trzecich jest zapisana w karcie gwarancyjnej punk 3d."

Jest tam taka informacja... Oczywiście producent może sobie napisać co chce w takiej dobrowolnej gwarancji, jednak zastrzeżenia takie nie mają żadnej wartości w świetle przewidzianych przez Unię Europejską obowiązkowych gwarancji wobec konsumenta. Jeśli usterka ujawni się w okresie od sześciu do 24 miesięcy od daty sprzedaży, to sprzedawca może odmówić realizacji gwarancji, pod warunkiem że uda mu się udowodnić, że usterka powstała z winy konsumenta. Sądy uznają zwykle, że jeśli na urządzeniu nie ma śladów niewłaściwego traktowania, usterka wystąpiła dlatego, że była w urządzeniu obecna od początku... No i na moje oko taka jest to sytuacja - serwis nie określił że usterka jest spowodowana nieprawidłowym tonerem.

Pozdrawiam
Verbit jest off-line  
07-11-2012, 12:30  
meu_lisboa
Stały bywalec
 
Posty: 1.295
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

Obowiązkowa gwarancja wobec konsumenta przysługuje wtedy, gdy konsument postępuje zgodnie z tym, co jest w owej gwarancji zamieszczone. To chyba proste, prawda? Jeśli wymieniasz w aucie marki Ford, poduszki powietrzne na nowe. I nie są to poduszki zalecane przez producenta. To nie możesz rościć pretensji do tego producenta, skoro nie są to jego poduszki. Dlaczego on ma odpowiadać za to, że ktoś zainstalował Ci je wadliwie? A na dodatek nie takie jak trzeba.
meu_lisboa jest off-line  
07-11-2012, 12:31  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

1) i co mówi punkt 3d?
2) jeśli zakupiłeś na UM drukarkę to przepisy konsumenckie nie mają tu zastosowania
nomnes jest off-line  
07-11-2012, 12:45  
Verbit
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

@meu_lisboa - jest to rzeczywiście słuszna logika, ale zdaje mi się że w przypadku jakbym wymieniał podzespół drukarki - np. zespół grzewczy. Tutaj była wymiana "oleju", tudzież "paliwa" - Ford nie może ograniczyć paliwa do marki Shell, to i brother nie powinien ograniczać do swojej - zwłaszcza jeśli to nie ono było powodem usterki,

@nomnes

AD. 1 a więc dokładna treść karty gwarancyjnej:

pkt. 3
Zaznacza się w sposób wyraźny, że gwarancja nie obejmuje:

D)
"Uszkodzeń produktu lub spadku jakości wydruku spowodowanych przez materiały eksploatacyjne, których jakość pozostaje poza kontrolą firmy Brother"

Może moja logika jest wadliwa - ale skoro serwis zapytany o to, czy usterka wynika z używania nieoryginalnych tonerów, odpowiada - nie wiem. To nie jest to podstawa do nieuwzględnienia gwarancji.

AD. 2 - nie wiem co znaczy UM
Verbit jest off-line  
07-11-2012, 13:05  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

Skoro to nie jest podstawa, nie potrafią wskazać to ich wezwij pisemnie do naprawy.
Jeśli się to nie uda, skorzystaj z prawa jakie daje KC (o ile instrukcja obsługi nie wspomina o użyciu zamienników): Rękojmia za wady | Kodeks cywilny | Prawo cywilne

Cytat:
Pracuję w urzędzie miejskim
nomnes jest off-line  
07-11-2012, 13:11  
Verbit
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Toner zamienny i utrata gwarancji

Nie wiem jak mogłem tego nie skojarzyć . Przepraszam za błędy. I bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Pozdrawiam
Verbit jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Utrata gwarancji na sprzęt! (odpowiedzi: 17) Witam. Mój problem polega na nieuznaniu gwarancji na zakupioną pół roku temu kamerę Canon C100 koszt. 19000zł w ramach prowadzonej przeze mnie...
§ Utrata gwarancji (odpowiedzi: 1) Kupiłam telefon w sklepie, który miał również serwis. Po jakimś czasie telefon uszkodziłam z własnej winy. Zaniosłam go do naprawy do tego samego...
§ Kiedy utrata gwarancji? (odpowiedzi: 2) Czy utracę gwarancję jeśli dokonam naprawy w serwisie nie autoryzowanym przez producenta?
§ Orange - utrata gwarancji (odpowiedzi: 3) Witam, Mam następujący problem. W dniu 1 sierpnia 2012 r. oddałem uszkodzony telefon do salonu Orange, w którym to ten telefon zakupiłem 5...
§ Utrata Gwarancji (odpowiedzi: 41) Witam Jestem tu nowy, i przepraszam jeśli nie w tym dziale umieściłem swój post. Chciałem prosić was o rade co mam teraz zrobić, o to mój...
§ Ingerencja w kod źródłowy a utrata gwarancji (odpowiedzi: 1) Witam Serdecznie, Mam problem z moim klientem. Przedmiotem realizacji usługi był portal ( nie chcę tutaj nadmieniać nazwy ) . Portal X został...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 06:41.