Cytat:
Napisał/a 2013Anna -cytuję bo miałam problemy z edycja, mam nadzieję że teraz będzie to bardziej czytelne |
Na samym początku przeproszę za długość postu ale są to dla mnie sprawy istotne i nie chcę umieszczać kilku wątków. Czytałam to co znalazłam o prawach konsumenta i Allegro, ale nie znalazłam odpowiedzi na to o co konkretnie chcę zapytać. Pytanie będą dotyczyły zwrotu w terminie 10 dni i reklamacji
Ale do rzeczy. Prowadzę DG w zakresie świadczenia usług reklamowych w internecie i sprzedaży części komputerowych ( w 100% są to części używane oraz częściowo uszkodzone lub takie których sprawności do końca nie jestem wstanie sprawdzić - zawsze jest to umieszczone w opisie).
A oto moje pytania:
1/Usługi-zgodnie z tym co przeczytałam w Poradniku Konsumenta osoba kupująca usługę ma prawo zrezygnować z usługi przez 10 dni. Jednak jak to ma się do mojej rzeczywistości, skoro w tym terminie mam już wykonaną usługę o ile nie w całości to w ponad 50%. Nie ma możliwości abym wykonaną usługę "skasowała" - bo np mam zlecenie polegające na zadaniu pytań na forach o ocenę strony www. Wpisy już istnieją i nie mam możliwości ich skasowania. Przy założeniu, że klient po 10 dniach mi napisze że rezygnuje z usługi to co wtedy? Usługi są zamawiane przez firmy jak i osoby prywatne. Jak podejść do tematu i jaki wpis umieścić w Regulaminie Sklepu (wybrałam taka opcję prowadzenia sprzedaży usług na Allegro ze względu na niższe koszty wystawienia aukcji), tak aby nie okazało się, że klient powoła się na możliwość zerwania umowy, a ja usługę wykonałam i nie ma możliwości jej skasowania
2/Zwrot towarów-jak to się ma do zakupu rzeczy używanych i (lub) uszkodzonych.
a)Rzeczy używane.
Przykład: sprzedaję na szt klawisze do laptopów Cena 2zł (Kup Teraz) . Wysyłka 5zł (do kosztów listu doliczam VAT [wysyłkę ujmuję na fakturze] i koszt koperty z bąbelkami. Trafię 20 takich klientów "zwracających" i zysk aż miło bo miałam zarobić "brutto" 40zł a muszę oddać 40 "zarobku" plus dopłacić 100zł za wysyłki w 2 strony. Na tej zasadzie to każda firma padnie, tym bardziej, że miałam już przypadek, gdy kupujący kupił przycisk za 2zł i chciał go zwrócić, więc wolałam mu odesłać 7zł za przycisk i przesyłkę do niego i kazać mu go sobie zostawić niż dopłacać kolejne 5 w celu odzyskania przycisku, który i tak powtórnie mogę sprzedać za 2zł.
W związku z tym moje pytania:
- czy w przypadku używanych rzeczy też obowiązuje prawo zwrotu w terminie 10 dni
- czy istnieje jakiś "próg cenowy" w stosunku do którego możliwość zwrotu nie istnieje
-co w przypadku zwrotów, gdy towar został "podmieniony" przez kupującego? np karta grafiki ja mam oznaczoną hologramem, wraca bez, sprawdzić mogę po otwarciu paczki. Nie wysyłam zwrotu gotówki, bo uważam, że klient mnie w tym momencie próbował oszukać. Żądam dopłaty na odesłanie do niego, nie płaci, wysyłam za pobraniem - nie odbiera. Czy w takim przypadku jak paczka się cofnie do mnie muszę ją odebrać?
b)Rzeczy uszkodzone lub niesprawdzone ( w opisie dodatkowo dodaję, że dany towar traktuję jako niepełnowartościowy i mogą w nim wystąpić wady inne niż opisane i wyraźnie zaznaczam, że dany towar może być sprawny lub uszkodzony).
Przykład:
Sprzedałam kartę audio do PC poprzez Kup Teraz za 4.99 plus wysyłka 6zł Opis, że karta uszkodzona (nie chodziło gniazdo mikrofonu, dźwięk był). Klient kartę odesłał jako "uszkodzoną" pomimo, że takową kupował i był tego świadomy
W związku z tym moje pytania:
-jak się ma zwrot w terminie 10 dni co do towarów zakupionych jako
uszkodzone i (lub) niepełnowartościowe (kupowałam w Niemczech sprzęt ze zwrotów marketów i ja przykładowo miałam tam zaznaczone, że towar niepełnowartościowy i nie mam prawa do reklamacji i zwrotu, czy w Polsce też tak jest czy jest inaczej?)
-czy klient ma prawo reklamować towar, który kupił jako uszkodzony lub niepełnowartościowy, czy taki towar w jakiś sposób jest wyłączony z tego prawa
3/Ponadto:
-Jak rozumieć przepis, który cytuję i pochodzi z poradnika konsumenta
"3) powszechnie zawieranych w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 EURO,"-czy można go zastosować również do przedmiotów "drobnej wartości" takich jak drobna elektronika, taka jaką podałam powyżej?
-Klient ma czas na reklamację 2 lata, czy przepis ten odnosi się tez do towarów sprzedawanych jako używane i(lub) uszkodzone i(lub) niepełnowartościowe, czy w tym przypadku jest on krótszy (o ile występuje w ogóle)
4/To co opisałam dotyczy sprzedaży w opcji Kup Teraz, czy jakimś zabezpieczeniem dla mnie byłaby sprzedaż poprzez licytacje (czy wtedy ten przepis 10 dniowym zwrocie też obowiązuje, podobnie jak reklamacja?), Ewentualnie jak wygląda sprawa, jeżeli bym zmieniła konto firma na konto prywatne (z tym że sprzedaż będzie w sumie dotyczyła prowadzonej działalności) Wiem, że pewne osoby zarzucą mi, że co to za firma, która pyta o takie sprawy, ale podkreślam, to mała firma i jeżeli takie sytuacje by miały się zdarzać często to prowadzenie tej działalności traci sens.