"Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW??? - Forum Prawne

 

"Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Jestem "młodym stażem" właścicielem firmy. Prowadzę sprzedaż ekskluzywnego asortymentu. W mojej ofercie jest towar w cenach powyżej 2tys. PLN. Sprzedaż odbywa się przede wszystkim poza siedzibą firmy. Znam (tak mi się wydaje) treść umowy o ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
17-01-2013, 09:26  
Lux80
Stały bywalec
 
Posty: 545
Domyślnie "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Jestem "młodym stażem" właścicielem firmy. Prowadzę sprzedaż ekskluzywnego asortymentu. W mojej ofercie jest towar w cenach powyżej 2tys. PLN. Sprzedaż odbywa się przede wszystkim poza siedzibą firmy. Znam (tak mi się wydaje) treść umowy o ochronie praw konsumenta, a szczególnie warunki zwrotu zakupionego poza siedzibą firmy towaru i przyznam, że takie "zwroty" to dla mnie dzień powszedni...dlatego staram się nie stwarzać nikomu problemów - jeśli klient dopełni określonych w ustawie warunków i korzysta z tego prawa. Co mam jednak zrobić, a zdarza się to coraz częściej, kiedy klient odstępuje od umowy nie spełniając owych warunków? Przykład z życia: umowa zawarta poza siedzibą firmy w dniu 1.XII.2012r. na gotówkowy zakup towaru za ok. 3tys. PLN. Dostawa na adres domowy klienta, który towar odebrał 15.XII, zapłacił dostawcy - koniec. Jednak 15.I.2013r. na adres mojej firmy przychodzi przesyłka z owym towarem w nieoryginalnym opakowaniu ze śladami użytkowania i z agresywnym w swojej treści listem z żądaniem zwrotu gotówki, wyrazami nie zadowolenia z zakupu i insynuacjami co do braku uczciwości firmy...Nie mam sobie nic do zarzucenia, ofertę przedstawiłem maksymalnie wyczerpująco, decyzję o zakupie podjęło osobiście dwoje małżonków...Pieniądze ze sprzedaży zostały "skonsumowane", co więc powinienem zrobić?
Lux80 jest off-line  
17-01-2013, 09:33  
gryffinian
Przyjaciel forum
 
gryffinian na Forum Prawnym
 
Posty: 21.119
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Cytat:
Co mam jednak zrobić, a zdarza się to coraz częściej, kiedy klient odstępuje od umowy nie spełniając owych warunków? Przykład z życia: umowa zawarta poza siedzibą firmy w dniu 1.XII.2012r. na gotówkowy zakup towaru za ok. 3tys. PLN. Dostawa na adres domowy klienta, który towar odebrał 15.XII, zapłacił dostawcy - koniec. Jednak 15.I.2013r. na adres mojej firmy przychodzi przesyłka z owym towarem w nieoryginalnym opakowaniu ze śladami użytkowania i z agresywnym w swojej treści listem z żądaniem zwrotu gotówki, wyrazami nie zadowolenia z zakupu i insynuacjami co do braku uczciwości firmy...
Powiadomić, że konsument NIE SPEŁNIŁ ustawowego wymogu powiadomienia na piśmie w terminie 10 dni od odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Ponadto poinformować go, że niestosowne epitety na temat nieuczciwości firmy mogą zostać uznane za naruszające jej dobra osobiste (art 23 i 24 w zwiażku z art 43 KC) a nawet w pewnych przypadkach podpadać pod pomówienia z art 212 KK. Odesłać towar, a jak klient odmawia odbioru - wezwać pod groźbą naliczania opłaty za magazynowanie.
gryffinian jest off-line  
17-01-2013, 09:53  
Lux80
Stały bywalec
 
Posty: 545
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Dziękuję za szybką odpowiedź, a przede wszystkim za wywołanie u mnie uczucia nadziei i wiary, że sprzedawca nie jest skazany na porażkę w walce z "biednym" konsumentem... Taką nadzieję można stracić kiedy ogląda się np. TV, gdzie reklamy (tzw. ogłoszenia społeczne czy konsumenckie kampanie) wszystkich sprzedawców traktują jak oszustów, złodziei i cwaniaków czyhających na malutkie emeryturki i rentki...ale to już inny temet, prawda? Będę, więc walczył...
Lux80 jest off-line  
17-01-2013, 09:55  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Spełniłeś oczywiście poniższy warunek?

Art. 3. 1.Kto zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie, o którym mowa w art. 2 ust. 1, i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby); obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.
 
17-01-2013, 10:06  
Lux80
Stały bywalec
 
Posty: 545
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Jak pisałem wcześniej, znając treść ustawy o o.k., takie informacje są zawarte obligatoryjnie na firmowym druku umowy, której wypełniony egzemplarz klient od razu otrzymał. Nie mam sobie nic do zarzucenia gdyż nie było żadnego elementu zaskoczenia dla klienta. Dbam (tak mi się wydaje) o to maksymalnie, zdając sobie sprawę z tego, że ceny mojej oferty to poważny wydatek dla klienta i zwrot czy odstąpienie od umowy to- jak pisałem - właściwie, dzień powszedni. Opisywany przypadek to jednak pewnęgo rodzaju ... kuriozum...i zaskoczenie, ale DLA MNIE.
Lux80 jest off-line  
17-01-2013, 10:14  
GrubyMiś
Stały bywalec
 
Posty: 2.201
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Cytat:
Napisał/a Lux80 Zobacz post
w nieoryginalnym opakowaniu ze śladami użytkowania
Nieorginalne opakowanie akurat jest ok, ale chodzi o slady uzytkowania. Czy to sa slady uzytkowania czy uszkodzenia spowodowane uzytkowaniem? Slady to na przyklad odcisk palca, a uszkodzenie to przykladowo rysy na drzwiach. Odcisk palca mozna zetrzec ale za naprawe rys na drzwiach nalezy sie rekompensata dla sprzedawcy w przypadku zwrotu. Przykladowo jesli naprawa wymaga wymiany drzwi i kosztuje 300zl to sklep powinien obciazyc klienta ta kwota w przypadku zwrotu.
GrubyMiś jest off-line  
17-01-2013, 10:16  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Cytat:
Czy to sa slady uzytkowania czy uszkodzenia spowodowane uzytkowaniem?
Nie ma to znaczenia, bo termin na odstąpienie nie został zachowany.
 
17-01-2013, 10:55  
Lux80
Stały bywalec
 
Posty: 545
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

"ślady użytkowania" to - ślady użytkowania...Widać, że mój towar był używany. Nie, nie jest uszkodzony, zadrapany, nie sprawny, nie mniej tak jak ja widzę, że używany BYŁ, tak i potencjalny następny klient to by zobaczył i nie zainteresuje się używanym towarem, prawda? To tak na marginesie, a zakładając hipotetycznie, że zwrot nastąpił by W TERMINIE, to czy takie "ślady użytkowania" dyskwalifikujące towar i zmniejszające jego wartość lub wręcz czyniące go BEZWARTOSCIOWYM - to nie kolejne "baty" dla firmy handlowej, która z tego powodu ponosi koszta?
Lux80 jest off-line  
17-01-2013, 11:07  
GrubyMiś
Stały bywalec
 
Posty: 2.201
Domyślnie RE: "Ustawa o ochronie praw konsumentów", a jaka ustawa chroni SPRZEDAWCÓW???

Cytat:
Napisał/a loco1 Zobacz post
Nie ma to znaczenia, bo termin na odstąpienie nie został zachowany.
Masz racje. Zapomnialem po prostu wspomniec ze odnosze sie w stosunku do calej wypowiedzi z uwzglednieniem tego cytatu szczegolnie. Kolega napisal ze zwroty sa na porzadku dziennym.
Cytat:
Napisał/a Lux80 Zobacz post
tak i potencjalny następny klient to by zobaczył i nie zainteresuje się używanym towarem, prawda?
Mozesz obciazyc kupujacego kosztami czyszczenia towaru jesli spada jego wartosc, a same koszta czyszczenia wymagaja specjalistycznych narzedzi. Przedsiebiorca JEST chroniony przez nasze prawo. Slady uzytkowania nie obnizaja wartosci przedmiotu i tym sie roznia od uszkodzen. Sladow uzytkowania da sie pozbyc przez czyszczenie. Widac ze telefon byl uzywany po odciskach palcow. Tego mozna sie pozbyc. Natomiast jesli telefon ma porysowana szybke to jest to uszkodzenie a nie slad uzytkowania. Nie mowie o mikrorysach, bo one nie zaliczaja sie do uszkodzen materialu (chyba ze jego charakter wymaga brak mikrorys jak na przyklad soczewki). Obite rogi itp to uszkodzenia takze.

Pan jest przedsiebiorca i moze Pan zadac obnizenia (w ramach naprawy) kwoty zwroconej za sprzet. Ja jako przedsiebiorca dbalbym o to zeby informowac klientow, ze odciski palcow zetre, ale rysy spowodowane uszkodzeniem sprzetu wywoluja koniecznosc jego renowacji.
GrubyMiś jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Ustawa o ochronie praw lokatorów a "były lokator" (odpowiedzi: 23) Proszę Was o pomoc. Chodzi mi o to czy ustawa o ochronie praw lokatorów obejmuje swoimi zapisami byłych lokatorów? Tzn. W sytuacji,w której umowa...
§ art 11 ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów (...) (odpowiedzi: 10) Witam, mam pytanie dotyczące cytowanego fragmentu ustawy: Art. 11. Treść umowy 1. Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny...
§ Ustawa o ochronie praw konsumenta a 90 dni na rozwiązanie umowy o telefon (odpowiedzi: 3) Witam Mam takie krótkie pytanie. Otóż posiadam telefon stacjonarny u jednego operatora gdzie mam podpisaną umowę na 2 lata. W połowie listopada...
§ Regulamin sprzedawcy vs Ustawa o ochronie praw konsumenta... (odpowiedzi: 3) Czy ktoś mógłby potwierdzić moje przypuszczenia dotyczące łamania prawa przez sprzedawcę z allegro. W jego prywatnym regulaminie na stronie o mnie...
§ Indywidualne zamówienia a ustawa o ochronie niektórych praw konsumenta (odpowiedzi: 15) Witam, Mam pytanie odnośnie prawa jakie mi przysługuje na podstawie Art.2 punkt 1 Ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta. Brzmi on: ...
§ Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę(...) (odpowiedzi: 5) Ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z dnia 2 marca 2000 r. (Dz.U....


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 05:14.