Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie - Forum Prawne

 

Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Dzień dobry, chciałabym poradzić się w pewnej sprawie, która ciągnie się już ok. pół roku. Otóż w zeszłym roku w wyniku błędnej ceny w sklepie internetowym klient dokonał zakupu produktu za ok. 10% jego realnej ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
05-03-2013, 18:13  
rose88
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Dzień dobry,
chciałabym poradzić się w pewnej sprawie, która ciągnie się już ok. pół roku.
Otóż w zeszłym roku w wyniku błędnej ceny w sklepie internetowym klient dokonał zakupu produktu za ok. 10% jego realnej wartości. Nie była to żadna promocja, po prostu błędna cena, z której klient skorzystał nim ktoś z obsługi sklepu połapał się, że w cenie produktu jest błąd. Przedmiot jest dość kosztowny (kilka tys. zł), w związku z czym sklep nie mógł sobie pozwolić na sprzedanie produktu po tej cenie. Niestety - i to był największy błąd - regulamin sklepu w tamtej chwili nie posiadał zapisu chroniącego sprzedawcę od strony art. 70 i 71 k.c. Klient który kupił produkt nie był zainteresowany pójściem na kompromis i zakupem produktu ok. 25% taniej niż normalnie (więc bez żadnej marży sklepu). Zaczął kontaktować się za pomocą pism w których wzywał do wydania mu produktu. Szef sklepu wynajął prawnika i wszystko wskazuje na to, że dojdzie do rozprawy.

W międzyczasie jednak główny dystrybutor tego produktu na Polskę wycofał się z jego sprzedaży. Spowodowało to, że na dzień dzisiejszy nikt w Polsce nie oferuje tego produktu. Sklep nigdy nie miał produktu na stanie, jedynie zamawiał go u dystrybutora, gdy ktoś kupował ten produkt. Nie zmienia to faktu, że produkt w dalszym ciągu jest dostępny w Chinach, gdzie jest produkowany. Obsługa sklepu jak dotąd dotarła jedynie do producenta, który może wysłać do Polski jedynie hurtową partię tego produktu (ponad 25 szt.) i nie przewiduje możliwości sprzedania tylko 1 szt. Istnieje jednak szansa, że uda się znaleźć innego producenta, który się na taki warunek zgodzi.

Do czego zmierzam: czy jest sens, by doprowadzić do procesu, czy lepiej w jakiś inny sposób próbować dogadać się z klientem? Czy jest szansa, by wygrać ten proces jeśli produkt jest nieosiągalny w Polsce?

Dziękuję za czas osób, które dotrwały do końca postu i za możliwe rady w tej nietypowej sprawie.
Pozdrawiam.
rose88 jest off-line  
05-03-2013, 18:42  
Ripper
Moderator globalny
 
Posty: 18.840
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Dogadać się z klientem, jak najbardziej, gdyż z opisu wynika, że jest on na wygranej pozycji.

Cytat:
Napisał/a rose88 Zobacz post
Czy jest szansa, by wygrać ten proces jeśli produkt jest nieosiągalny w Polsce?
Nie rozumiem, jaki dostępność lub nie produktu w Polsce miałaby mieć wpływ na wyrok sądu.
Ripper jest off-line  
05-03-2013, 19:35  
rose88
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Nie wyraziłam się precyzyjnie - chodzi o to, czy sąd potraktuje niedostępność produktu w Polsce jako czynnik na korzyść sklepu. Trudno mi przewidzieć, jaki potencjalnie mógłby zapaść wyrok w takiej sprawie.
Próby dogadania się z klientem były już podejmowane, ale jest on zainteresowany wyłącznie nabyciem tego produktu w cenie, jaka była wówczas podana w sklepie. Na tym etapie zastanawiam się po prostu, czy lepiej sprzedać produkt klientowi niemal za darmo, ponieść koszt transportu z Chin (jeśli ktoś zechce sprzedać do Polski 1 szt.), czy zaryzykować procesem.
rose88 jest off-line  
05-03-2013, 20:14  
Marudnicki
Użytkownik
 
Posty: 306
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Ripper - a czy sprzedawca w tej sytuacji nie mógłby się zasłonić przepisem:

Dz.U.2000.22.271
art.12
2.Jeżeli przedsiębiorca nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie, najpóźniej jednak w terminie trzydziestu dni od zawarcia umowy, zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.
?

W końcu towar nie jest już dostępny (w obniżonej cenie).
Marudnicki jest off-line  
06-03-2013, 08:13  
Ripper
Moderator globalny
 
Posty: 18.840
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a Marudnicki Zobacz post
W końcu towar nie jest już dostępny (w obniżonej cenie).
Moim zdaniem przedmiot świadczenia w tej sytuacji jest dostępny.

Cytat:
Napisał/a rose88 Zobacz post
Nie wyraziłam się precyzyjnie - chodzi o to, czy sąd potraktuje niedostępność produktu w Polsce jako czynnik na korzyść sklepu.
Trudno powiedzieć. Moim zdaniem, najprawdopodobniej nie. Chyba, że wykażesz przed sądem, że dołożyłaś wszelkich starań, by przedmiot umowy dostarczyć, a nie zrobiłaś tego z przyczyn poza Twoją kontrolą - dystrybutor przestał importować produkt i teraz, aby go dostarczyć, musiałabyś ponieść niewspółmierne koszty. Sąd w takiej sytuacji może nie nakazać wykonania umowy.

Przeniosę temat na konsumenckie - tam są lepsi fachowcy, może więcej pomogą .
Ripper jest off-line  
06-03-2013, 09:49  
GrubyMiś
Stały bywalec
 
Posty: 2.201
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a Ripper Zobacz post
Moim zdaniem przedmiot świadczenia w tej sytuacji jest dostępny.
Moim zdaniem przedmiot swiadczenia nie jest dostepny w tym momencie. Sklep ma obowiazek towar WYDAC i wydanie jest przedmiotem swiadczenia. Jesli sklep nie jest w stanie tego sprzetu wydac, to swiadczenie nie jest mozliwe do spelnienia. Sklep nie prowadzi uslugi dostarczania sprzetu z zagranicy, a dodatkowo ta usluga musialaby byc przedmiotem swiadczenia. Sklep nie jest w stanie sprowadzic tego sprzetu zza granicy, poniewaz nie wchodzi to w zakres oferowanych przez sklep uslug.
GrubyMiś jest off-line  
06-03-2013, 10:01  
Ripper
Moderator globalny
 
Posty: 18.840
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a GrubyMiś Zobacz post
Sklep ma obowiazek towar WYDAC i wydanie jest przedmiotem swiadczenia.
Ma zatem obowiązek wydać, bo zawarł już umowę kupna sprzedaży.
Co klienta obchodzi, w jaki sposób sklep zdobędzie przedmiot umowy? Przedmiot umowy jest dostępny. Można go pozyskać. Powinien być zatem pozyskany i wydany klientowi.
Ripper jest off-line  
06-03-2013, 13:32  
MarceliSzpak
Stały bywalec
 
Posty: 1.159
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Można było wyslać poleconym z PO uchylenie się od oświadczenia woli na podstawie Art 84 KC.
Omyłkowa sprzedaż za 10% realnej ceny przy kwocie rzędu kilku tysiecy zł jest ewidentnie błędem istotnym.

Czy takie oświadczenie zostało wysłane?
MarceliSzpak jest off-line  
06-03-2013, 14:47  
GrubyMiś
Stały bywalec
 
Posty: 2.201
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a Ripper Zobacz post
Ma zatem obowiązek wydać, bo zawarł już umowę kupna sprzedaży.
Owszem ma obowiazek wydac, ale tutaj wchodzi wlasnie art 12 ktory mowi ze jesli przedmiot nie jest dostepny, to pieniadze powinno sie zwrocic. O dostepnosci przedmiotu decyduje sklep i jego warunki i NIKT INNY. To ze przedmiot jest dostepny do kupienia przez podmiot A nie oznacza ze jest dostepny do kupienia przez podmiot B. Sklep moze byc podmiotem B w tym przypadku. Jako klient chcesz sie klocic ze sklep ma mozliwosc kupna u chinczyka? To jest rownoznaczne jak twierdzenie ze sklep moze kupic licencje na wytwarzanie przedmiotu i samemu go wytwarzac. Co klienta obchodzi, ze nikt nie produkuje? Niech sklep mi to wyprodukuje. Otoz w drugim przypadku jest to absurdem ze wzgledu na prowadzona przez sklep dzialalnosc. Utrata dostawcy jest rownoznaczna z niedostepnoscia przedmiotu. Sklep nie ma obowiazku negocjowania warunkow dostawcy produktu, poniewaz jest to zmienianie zakresu dzialalnosci tego sklepu.
GrubyMiś jest off-line  
06-03-2013, 19:01  
rose88
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Dziękuję bardzo za wszystkie wypowiedzi. Może dodam kilka dodatkowych informacji, które mogą okazać się istotne - sprawdziłam swoje stare notatki sporządzone po tym jak sytuacja zakupu tego produktu po błędnej cenie miała miejsce.

- w regulaminie sklepu w tamtym czasie widniał zapis: Zastrzegamy sobie prawo do błędów w druku materiałów reklamowych oraz w newsletterach.
- klient kupił towar w niedzielę wieczorem
- został dnia następnego poinformowany o tym, że nastąpił błąd i zamówienie zostało anulowane
- klient jeszcze nie zapłacił (towar miał zostać wysłany za pobraniem)
- klient jest przedsiębiorcą, produkt chciał brać na firmę

co przemawia na niekorzyść:
- regulamin strony był niejasny i nie wiadomo, czy pod postać prawa do błędów można podciągnąć nieprawidłową cenę. Niestety na stronie brakowało zapisu "Cena na stronie nie jest ofertą w rozumieniu Kodeksu Cywilnego."
- cena nie była absurdalnie niska (np. 1 zł) i zawierała przekreśloną cenę standardową co mogło klienta przekonać do skorzystania z okazji i uwiarygodnić cenę w jego oczach. Było to ok. 10% realnej ceny produktu.


Cytat:
Napisał/a MarceliSzpak Zobacz post
Można było wyslać poleconym z PO uchylenie się od oświadczenia woli na podstawie Art 84 KC.
Omyłkowa sprzedaż za 10% realnej ceny przy kwocie rzędu kilku tysiecy zł jest ewidentnie błędem istotnym.

Czy takie oświadczenie zostało wysłane?
Skonsultowałam się w tej sprawie dzisiaj z szefem. Sprawdziłam, że w tamtym czasie, gdy zostałam poinformowana o sytuacji, doradziłam mu właśnie wysłanie takiego pisma za potwierdzeniem odbioru i powołanie się na ten artykuł. Niestety nie skorzystał ze sporządzonego przeze mnie tekstu i nie wysłał go do klienta...

Ogólnie obawiam się, że jednak dojdzie do rozprawy, bo klient nie jest zainteresowany kompromisem.
rose88 jest off-line  
06-03-2013, 19:41  
Ripper
Moderator globalny
 
Posty: 18.840
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

To może zmieniać postać rzeczy.
Cytat:
Napisał/a rose88 Zobacz post
- klient kupił towar w niedzielę wieczorem
- został dnia następnego poinformowany o tym, że nastąpił błąd i zamówienie zostało anulowane
Czy klient został od razu poinformowany, że zamówienie nie może być przyjęte z uwagi na błędną cenę / brak towaru? Czy też najpierw otrzymał potwierdzenie realizacji zamówienia, a potem dopiero informację, że jednak zostało anulowane. Może mieć to znaczenie dla faktu czy w ogóle została zawarta umowa kupna - sprzedaży.
Ripper jest off-line  
07-03-2013, 14:07  
rose88
Początkujący
 
Posty: 5
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a Ripper Zobacz post
Czy klient został od razu poinformowany, że zamówienie nie może być przyjęte z uwagi na błędną cenę / brak towaru? Czy też najpierw otrzymał potwierdzenie realizacji zamówienia, a potem dopiero informację, że jednak zostało anulowane. Może mieć to znaczenie dla faktu czy w ogóle została zawarta umowa kupna - sprzedaży.
Po złożeniu zamówienia przyszło klientowi automatyczne potwierdzenie zamówienia ze sklepu, gdzie były szczegóły złożonego przez niego zamówienia.
Dopiero w poniedziałek z rana zorientowaliśmy się, że ktoś kupił ten produkt po tak niskiej cenie i klient został o tym niezwłocznie poinformowany.

Teraz jeszcze kontaktowałam się z szefem i powiedział, że gdy doszło do tego zakupu to rozmawiał z prawnikiem i prawnik mu powiedział, że wysłanie maila, w którym sklep informuje o błędzie można potraktować jak wysłanie takiego pisma (tego o którym MarceliSzpak wspomniał na poprzedniej stronie). Nie wiem co o tym myśleć.
rose88 jest off-line  
07-03-2013, 14:20  
MarceliSzpak
Stały bywalec
 
Posty: 1.159
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a rose88 Zobacz post
Nie wiem co o tym myśleć.
Na początek- zmieniłbym prawnika, bo coś mi mówi że ten jest jakiś niezdecydowany, może niedouczony.

To że coś można potraktowac nie oznacza że tak właśnie będzie. Jako prawnik powinien zaznajomić się z tym pismem, orzec czy to pismo spełnia warunki uchylenia się od oświadczenia woli i czy zostało ono skutecznie doręczone.

Po drugie powinien sprawdzić czy w ogóle doszło do zawarcia umowy- na podstawie analizy regulaminu sklepu i wysłanych do klienta wiadomości.
MarceliSzpak jest off-line  
07-03-2013, 15:54  
GrubyMiś
Stały bywalec
 
Posty: 2.201
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a MarceliSzpak Zobacz post
To że coś można potraktowac nie oznacza że tak właśnie będzie.
Wlasnie to oznacza... Mozna potraktowac oznacza "mozna wyciagnac skutki prawne".
GrubyMiś jest off-line  
07-03-2013, 16:12  
MarceliSzpak
Stały bywalec
 
Posty: 1.159
Domyślnie RE: Sprzedaż towaru po błędnej cenie + brak towaru na stanie

Cytat:
Napisał/a GrubyMiś Zobacz post
Wlasnie to oznacza... Mozna potraktowac oznacza "mozna wyciagnac skutki prawne".
W teorii mógłbym cie traktować poważnie, ale w praktyce oczywistym jest, że tego nie zrobię.
MarceliSzpak jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Kupno towaru po błędnej cenie. (odpowiedzi: 1) Dzień dobry, chciałbym poradzić się w pewnej kwestii, otóż kupiłem na stronie internetowej sklepu rowerowego 1000 sztuk światełek które były...
§ Zakupiony towar a brak towaru na stanie. (odpowiedzi: 5) Witam, zakupiłem ostatnio dosyć okazyjnie procesory Intel core i3 4150 w serwisie allegro.pl Procesory zakupiłem po okazyjnej cenie +- 200zł...
§ Sprzedaż towaru, którego nie ma na stanie (odpowiedzi: 6) Witam, mam pytanie odnośnie zamówienia przez internet. Problem wygląda następująco. Zamówiłem buty przez internet, po 5 dniach od zamówienia...
§ Zakup towaru w błędnej cenie przez firmę w sklepie internetowym (odpowiedzi: 3) Witam, Jeśli temat umiesciłam w złym miejscu to bardzo przepraszam. Mój problem polega na tym iż, pracuję dla sklepu internetowego X, jednym z...
§ Przymuszanie do sprzedaży towaru po zaniżonej cenie (odpowiedzi: 1) Dzień dobry, prowadzę działalność gosp., sprzedaję głównie poprzez sklep internetowy oraz serwis Allegro. Ostatni miałem nieprzyjemną sytuację, a...
§ Sprzedaż towaru na allegro po zaniżonej cenie (odpowiedzi: 3) WItam, proszę o poradę: Na aukcje został wystawiłem samochód (nie mój - aukcja grzecznościowa), w opisie jest kwota za którą chcę go sprzedać (ok....


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 00:13.