22-03-2013, 13:44
|
| Początkujący | Reklamacja paczki pocztowej 24.02.2013 kupiłem na allegro dysk zewnętrzny Seagate 500Gb, tego samego dnia zapłaciłem za niego poprzez PayU. Sprzedający otrzymał moją wpłatę, następnego dnia obiecał wysłać przesyłkę paczką pocztową priorytetową; 25.02.2013 w Gdańsku została nadana do mnie paczka; 27.02.2013 po powrocie z pracy, zaniepokojony brakiem awizo w skrzynce, poprosiłem wysyłającego o przesłanie mi numer nadania w celu sprawdzenia jej statusu na stronie http://sledzenie.poczta-polsa.pl/. Jakie było moje zdziwienie, gdy znalazłem tam informację, że ww. paczka została dostarczona dnia 26 lutego 2013... Wieczorem tego samego dnia sąsiadka (której notabene nie znałem wcześniej) przyniosła mi paczkę tą, z informacją, że KURIER nie zastał mnie w domu wobec czego postanowił ( nie informując ani nie prosząc mnie o zgodę na to telefonicznie, mimo wyraźnie wpisanego na paczce przez nadawcę mojego numeru telefonu) zostawić jej przesyłkę. Byłem zaskoczony jej stwierdzeniem, że tą paczkę zostawił kurier, zacząłem się dopytywać czy to czasem nie był listonosz, ale ona uparcie twierdziła, że to był kurier. Pomyślałem więc, że to pewnie jakaś inna przesyłka (była dużo lżejsza niż spodziewany dysk), grzecznie podziękowałem i odebrałem ją od niej. Następnie w domu rozpakowałem i nastąpił czarny scenariusz. W przesyłce było tylko puste pudełko po dysku... Z uwagi na późną godzinę na pocztę postanowiłem się wybrać dnia następnego; 28.02.2013 na poczcie od naczelnika otrzymałem informację, że w przypadku większych przesyłek poczta outsourcuje usługę dostarczenia tejże paczki zewnętrznej firmie kurierskiej. I właśnie pracownik tejże firmy dnia 26.02.2013 r nie zastał mnie w mieszkaniu i zostawił paczkę sąsiadce (która nawet nie mieszka na moim piętrze). Po moim zapytaniu czy taka praktyka zostawiania paczki komu popadnie jest dopuszczalna stwierdził, że absolutnie nie i polecił napisane skargi na działanie tejże firmy. Tak też zrobiłem. Tego samego dnia złożyłem taką skargę. Naczelnik poinformował mnie, że w ciągu 14 dni otrzymam na nią odpowiedź drogą pocztową; 14.03.2013 otrzymałem telefon od pana mieniącego się pracownikiem poczty z prośbą o spotkanie w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Zgodziłem się. Po przybyciu do mojego mieszkania wypytywał się mnie o szczegóły, opowiedziałem wszystko tak jak faktycznie było i opisałem wyżej. Wśród szeregu pytań padło m.in. czy po odebraniu przesyłki od sąsiadki stwierdziłem jakiekolwiek ślady ingerencji w jej zawartość. Powiedziałem, że nie szukałem takich śladów, tylko ją po prostu otworzyłem. Poprosił o zapisanie tego na kartce w formie oświadczenie, co zrobiłem. Pojechał… 21.03.2013 otrzymałem odpowiedź poczty na moją skargę z informacją, że moja reklamacja została rozpatrzona i uznana za nieuzasadnioną. Argumentując to, że paczka została dostarczona 26.02.2013 sąsiadce, która przekazała mi ją w stanie nienaruszonym, co potwierdziłem na oświadczeniu...
Odpowiedź oczywiście pokrętna, z uwagi na fakt, że ja nie zarzucam poczcie przekazania mi paczki w stanie naruszonym, ale dostarczenie jej innej osobie, nie informując mnie o tym, co w rezultacie (prawdopodobnie) skutkowałem ubytkiem jej zawartości.
Zdecydowałem oczywiście o odwołaniu się od tej decyzji, podrukowałem sporo materiałów i chcę się jak najlepiej przygotować na tą odpowiedź. I tutaj prośba do Was - jak podejść do tematu, żeby dowieść swoich praw?
Na marginesie dodam, że paczka nie miała niestety zadeklarowanej wartości. Poza tym przeprowadziłem swoje małe prywatne "śledztwo" w celu oczyszczenia z zarzutów wysyłającego dysk. Otóż w dniu wysłania na przesyłce wpisano wagę 0,3 kg. Pusta paczką, którą zważyłem na poczcie miała 130 gram, natomiast w specyfikacji na stronie producenta sprawdziłem iż sam dysk waży 170 gram. Tak więc zgadza się idealnie. Przy wysyłce dysk był w środku!
PROSZĘ POMÓŻCIE |
| |
22-03-2013, 13:48
|
| Gość | RE: Reklamacja paczki pocztowej Po ptokach.
|
| |
22-03-2013, 14:02
|
| Początkujący | RE: Reklamacja paczki pocztowej
Czemu?
|
| |
22-03-2013, 14:04
|
| Moderator | RE: Reklamacja paczki pocztowej Cytat:
Napisał/a mariusz5891 KURIER nie zastał mnie w domu wobec czego postanowił (nie informując ani nie prosząc mnie o zgodę na to telefonicznie, mimo wyraźnie wpisanego na paczce przez nadawcę mojego numeru telefonu) zostawić jej przesyłkę |
Paczka nie została skutecznie doręczona - brak jest podpisu adresata.
|
| |
22-03-2013, 14:07
|
| Początkujący | RE: Reklamacja paczki pocztowej
Zgadzam się z ekspertem wyżej, z tym, że ja dałem ciała podpisując to oświadczenie, że odebrałem przesyłkę od sąsiadki w stanie nienaruszonym...
|
| |
22-03-2013, 15:15
|
| Stały bywalec | RE: Reklamacja paczki pocztowej Cytat:
Napisał/a mariusz5891 a dałem ciała podpisując to oświadczenie, że odebrałem przesyłkę od sąsiadki w stanie nienaruszonym... |
Powołaj się na błąd w oświadczeniu woli. Podaj, że Koleś z poczty przekręcił Twoje słowa.
Cytat:
Napisał/a mariusz5891 Powiedziałem, że nie szukałem takich śladów, tylko ją po prostu otworzyłem | - Przepis prawny:
Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej. |
| |
22-03-2013, 16:13
|
| Gość | RE: Reklamacja paczki pocztowej Cytat:
Paczka nie została skutecznie doręczona - brak jest podpisu adresata.
|
Paczka ostatecznie trafiła do adresata w stanie nienaruszonym, co własnorecznie potwierdził. Cytat:
Argumentując to, że paczka została dostarczona 26.02.2013 sąsiadce, która przekazała mi ją w stanie nienaruszonym, co potwierdziłem na oświadczeniu... |
Co najwyżej kurierowi grozi postępowanie dyscyplinarne, ale to bez związku ze złożoną reklamacją. Cytat:
Powołaj się na błąd w oświadczeniu woli. Podaj, że Koleś z poczty przekręcił Twoje słowa.
|
Przestań...
|
| |
03-04-2013, 12:56
|
| Początkujący | RE: Reklamacja paczki pocztowej
Ogrzewam kotleta. Wczoraj wysmarowałem i wysłałem odwołanie. Poniżej cytuje treść tego pisma, może kiedyś komu się przyda.
W Państwa piśmie z dnia 19 marca 2013 roku uznano moją reklamację jako nieuzasadnioną, argumentując faktem, iż: „Reklamowana paczka została dostarczona w dniu 26.02.2013 roku, a jej odbiór został pokwitowany bez zastrzeżeń przez sąsiadkę Panią xxxx xxxx, która przesyłkę przekazała Panu w stanie nienaruszonym, co potwierdził Pan osobiście w pisemnym oświadczeniu.
W ramach przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego nie natrafiono na ślad raportowania przedmiotowej paczki, który wymagany jest w przypadku stwierdzenia na danym etapie jej opracowania faktu uszkodzenia opakowania lub zaistnienia innych zdarzeń, mogących mieć wpływ na ubytek zawartości.”
Tymczasem zgodnie z § 6, ust. 2 pkt. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 13 października 2003 roku w sprawie reklamacji powszechnej usługi pocztowej w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego (Dz. U. Nr 183/2003, poz. 1795, ze zmianami) - Przepis prawny:
§ 6, ust. 2 „Reklamację z tytułu nienależytego wykonania usługi można zgłosić:
3) w terminie o którym mowa w art. 57 ust. 4 ustawy (7 dni) – w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzenia przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki”.
Uszkodzenie przesyłki (ubytek jej zawartości) stwierdziłem zaraz po jej otwarciu w dniu 27.02.2013, a dnia następnego zaraportowałem to składając skargę w swoim Urzędzie Pocztowym. W mojej opinii jest to ślad raportowania przedmiotowej paczki.
Idąc dalej, rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych w § 14.1 mówi, że: - Przepis prawny:
§ 14.1 Jeżeli w chwili doręczenia przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego stwierdzi się nieobecność adresata lub innych osób uprawnionych do ich odbioru, w których mowa w art. 26 ustawy, zawiadomienie o próbie doręczenia wraz z informacją o terminie ich odbioru i adresie placówki oddawczej, w której przesyłka lub przekaz pocztowy są przechowywane, operator pozostawia w oddawczej skrzynce pocztowej adresata.”
W tym miejscu warto zacytować przywołany wyżej art. 26 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo Pocztowe (Dz. U. 2003 Nr 130, poz. 118 : - Przepis prawny:
art. 26 1. Przesyłkę lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6, doręcza się adresatowi pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie pocztowym lub w umowie o świadczenie usługi pocztowej.
2. Przesyłka, jeżeli nie jest nadana na poste restante, może być także wydana ze skutkiem doręczenia:
1) adresatowi:
a) do jego oddawczej skrzynki pocztowej,
b) w placówce operatora, jeżeli podczas próby doręczenia przesyłki adresat był nieobecny pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie pocztowym lub w umowie o świadczenie usługi pocztowej albo doręczenie za pomocą oddawczej skrzynki pocztowej nie jest możliwe,
c) w miejscu uzgodnionym przez adresata z operatorem;
2) przedstawicielowi ustawowemu adresata lub pełnomocnikowi adresata:
a) pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie pocztowym lub w umowie
o świadczenie usługi pocztowej,
b) w placówce operatora;
3) osobie pełnoletniej zamieszkałej razem z adresatem, jeżeli adresat nie złożył w placówce operatora zastrzeżenia w zakresie doręczenia przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego:
a) pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie pocztowym lub w umowie
o świadczenie usługi pocztowej,
b) w placówce operatora;
4) osobie uprawnionej do odbioru przesyłek w urzędzie organu władzy publicznej, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych, jeżeli adresatem przesyłki jest dany organ władzy publicznej;
5) osobie uprawnionej do odbioru przesyłek w podmiotach będących osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, jeżeli adresatem przesyłki jest:
a) dana osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
b) niebędąca członkiem organu zarządzającego albo pracownikiem danej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej osoba fizyczna w niej przebywająca;
6) kierownikowi jednostki lub osobie fizycznej przez niego upoważnionej, jeżeli adresatem przesyłki jest osoba fizyczna przebywająca w jednostce, w której ze względu na charakter tej jednostki lub powszechnie uznawany zwyczaj doręczenie przesyłki adresatowi jest znacznie utrudnione lub niemożliwe.
W świetle przedstawionych wyżej aktów prawnych warto przypomnieć stan faktyczny wg którego dn. 26.02.2013 kurier nie zastał mnie w domu wobec czego (nie informując ani nie prosząc mnie o zgodę na to telefonicznie, mimo wyraźnie wpisanego na paczce przez nadawcę mojego numeru telefonu) zostawił adresowaną do mnie przesyłkę mojej sąsiadce.
Mimo przeczytania fragmentu przywołanego wyżej aktu prawnego kilkukrotnie nie jestem w stanie odnaleźć tam informacji o możliwości zostawienia adresowanej do mnie paczki kompletnie dla mnie obcej osobie niemieszkającej nawet ze mną na piętrze, wobec czego wnioskuję, iż operator nie dopełnił tym samym swoich obowiązków.
Ponadto takie postępowanie stanowiło naruszenie obowiązku zachowania tajemnicy pocztowej o czym można przeczytać w art. 39 ustawy Prawo Pocztowe - Przepis prawny:
art. 39 3. Naruszeniem obowiązku zachowania tajemnicy pocztowej jest w szczególności:
1) ujawnianie lub przetwarzanie informacji albo danych objętych tajemnicą pocztową;
2) otwieranie zamkniętych przesyłek lub zapoznawanie się z ich treścią;
3) umożliwienie osobom nieuprawnionym działań mających na celu wykonanie czynności, o których mowa w pkt 1 i 2”
Tak więc, operator w chwili przekazania paczki adresowanej do mnie, osobie nieuprawionej naruszył obowiązek zachowania tajemnicy pocztowej.
W dalszej części Państwa pisma czytam: „Informujemy, iż zawartość przesyłek nie jest potwierdzana w chwili ich nadania przez służby pocztowe. W tej sytuacji nie jest możliwe ustalenie co faktycznie stanowiło zawartość tej przesyłki w momencie jej nadejścia i wydania adresatowi.”
Jest oczywiście całkowicie normalne, że zawartość przesyłek nie jest potwierdzana
w chwili ich nadania przez służby pocztowe, ale ich waga już jednak jest. I tak w momencie nadania w dn. 25 lutego 2013 r. przesyłka ważyła 0,3 kg (informacja z potwierdzenia nadania paczki). Jednak ważona dnia 28 lutego przez naczelnika Urzędu Pocztowej Łódź 71 miała już tylko 0,13 kg. Natomiast sam przedmiot wysyłki (dysk zewnętrzny) wg strony internetowej jego producenta waży 0,17 kg…
Nie trzeba wielkiej wiedzy matematycznej ani logicznego myślenia by stwierdzić na podstawie przedstawionych przeze mnie wyżej informacji, iż w chwili nadania dysk znajdował się w środku przesyłki. „Poczta Polska nie ponosi odpowiedzialności za szkody pośrednie i zyski niezrealizowane, a także wszelkie inne utracone korzyści…”.
Może i tak, ale art. 57, ust. 2 ustawy Prawo Pocztowe, mówi że: - Przepis prawny:
art. 57, ust. 2„Operator publiczny odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie powszechnej usługi pocztowej”
Podsumowując należy stwierdzić, że odpowiedź, którą otrzymałem od Państwa w obliczu tych wszystkich zdarzeń wydaje się być delikatnie mówiąc nieadekwatna do stanu faktycznego, z uwagi na to, że w przedmiotowej skardze nie zarzucam operatorowi nienależytego wykonania usługi z uwagi na stwierdzone przy odbiorze ubytki lub uszkodzenia, ale dostarczenie przesyłki osobie nieuprawnionej, nie informując mnie o tym, co w rezultacie (prawdopodobnie) skutkowało ubytkiem jej zawartości.
Na zakończenie pozwolę sobie jeszcze zacytować zapis art. 58 ustawy Prawo Pocztowe: - Przepis prawny:
art. 58 1. Z tytułu niewykonanie lub nienależytego wykonanie powszechnej usługi pocztowej przysługuje odszkodowanie:
…
2) za utratę paczki pocztowej – w wysokości żądanej przez nabywcę, nie wyższej jednak niż dziesięciokrotność opłaty pobranej za jej nadanie;
…
4) za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej –
w wysokości żądanej przez nabywcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;
Opłata pobrana za nadanie paczki wynosiła 11,00 zł wobec czego żądam wypłaty odszkodowania w kwocie 110,00 zł.
Czekam na odpowiedź od odwołania. Jak dostanę dam znać jak to się skończyło. |
| |
24-04-2013, 13:40
|
| Początkujący | RE: Reklamacja paczki pocztowej
Moje argumenty przekonały drugą instancję . Dostanę 110 zł |
| |
24-04-2013, 13:49
|
| Użytkownik | RE: Reklamacja paczki pocztowej
A co z dyskiem ? :P
|
| |
24-04-2013, 15:09
|
| Zbanowany | RE: Reklamacja paczki pocztowej
Trzeba poszukać na allegro |
| |
24-04-2013, 18:46
|
| Początkujący | RE: Reklamacja paczki pocztowej Cytat:
Napisał/a szutekk A co z dyskiem ? :P |
Dysk kupiłem sobie inny bo nie ma co się łudzić, że tamten odzyskam. Tylko tyle, że jestem w plecy 30 zł, a nie 140 zł. No i coś sobie i im udowodniłem. Cytat:
Napisał/a modoc Trzeba poszukać na allegro |
Myślałem o tym, żeby przeprowadzić swoje własne prywatne śledztwo i np zgłosić do seageta numer seryjny skradzionego dysku, jednak niestety przy reklamacji paczki na poczcie musiałem zostawić to własnie puste pudełko, a na nim właśnie był ten numer. Ale myślę, że napiszę do poczty jeszcze jakieś maila z prośbą o zwrot tego pudełka i będę drążył temat |
| | |
Podobne wątki na Forum Prawnym | Wątek | § Reklamacja paczki pocztowej (odpowiedzi: 5) Witam .
Dokonywałam zwrotu towaru za pośrednictwem poczty polskiej w ciągu możliwych 7 dniu . Paczkę wraz ze zwracanym towarem nadałam na wskazany... | § Niepełna zawartość paczki pocztowej POLSKA-ANGLIA (odpowiedzi: 1) Witam!
Nie wiem czy piszę w dobrym dziale, ale jeśli nie to proszę o przeniesienie.
Generalnie mamy taki oto problem. Obecnie mieszkamy w Anglii w... | § Odbiór paczki pocztowej (odpowiedzi: 8) Witam.
Jestem na urlopie, a na poczcie leży paczka, której nie mogę odebrać (gdyż poczta znajduje się około 700 kilometrów ode mnie) i nie będę jej... | § Reklamacja paczki pocztowej. Polska Poczta. POMOCY (odpowiedzi: 2) Witam. Bardzo proszę o pomoc. Zakupiłem przez internet akumulator. Bateria doszła ale uzgodniłem ze sprzedawcą wymianę akumulatora na wyższy amperaż.... | § Opóźnienie priorytetowej paczki pocztowej (odpowiedzi: 5) Witam. Szukam informacji na temat tego jakie kroki mogę podjąć w takim wypadku. Paczka została nadana 16 grudnia, jest 22, więc opóźnienie wynosi już... | § relkamacja zapłaconej paczki pocztowej (odpowiedzi: 4) Witam, zamówiłem w sklepie internetowym procesor.13 sierpnia dostałem info o wysłaniu.Dziś jest 30 sierpnia.Po dwóch tygodniach oczekiwania zgłaszam... | | |