Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego - Forum Prawne

 

Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

witam i prosze o poradę... pod koniec kwietnia/2013 zareklamowałem, kupiony w Tesco w VIII/2012, tablet. Jako, że gwarancja nie okreslała terminu naprawy więc powołałem się na niezgodność towaru z umowa i zażądałem zwrotu gotówki. Tesco ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
08-05-2013, 19:01  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

witam i prosze o poradę...
pod koniec kwietnia/2013 zareklamowałem, kupiony w Tesco w VIII/2012, tablet. Jako, że gwarancja nie okreslała terminu naprawy więc powołałem się na niezgodność towaru z umowa i zażądałem zwrotu gotówki. Tesco poinformowało mnie, że żadanie nie będzie uwzględnione, gdyż wada jest mało istotna i usuwalna - z tabletu nie da sie korzystać bo nie działa ekran, miga lub jest całkiem czarny.
Zaproponowali mi doprowadzenie produktu do zgodności z umową w możliwie najkrótszym terminie i poinformowali, że nic nie zrobią do momentu otrzymania ode mnie zgody na w/w naprawę.
Moje wątpliwości dotyczą określenia "w możliwie najkrótszym terminie", czy to oznacza że jak zgodzę się na naprawę to mogę nawet czekać kilka m-cy, bo wg. nich będzie to "możliwie najkrótszy termin" ? Czy może w odpowiedzi mam okreslić ten termin, chyba że jest jest on już zapisany gdzies w ustawie.
Proszę o jak najbardziej szczegółową odpowiedź bo czuję, że sprawnego tego tabletu to ja chyba długo nie zobaczę. Z góry dzięki za wszelka pomoc.
Były_Mąż jest off-line  
08-05-2013, 19:11  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Cytat:
Napisał/a Były_Mąż Zobacz post
czy to oznacza że jak zgodzę się na naprawę to mogę nawet czekać kilka m-cy, bo wg. nich będzie to "możliwie najkrótszy termin" ? Czy może w odpowiedzi mam okreslić ten termin, chyba że jest jest on już zapisany gdzies w ustawie.
Może się tak stać co nie znaczy, że będzie to prawidłowe. Jeśli termin się przeciągnie, to możesz skorzystać z Art. 8.4 ustawy konsumenckiej. Termin możesz określić ale nie jest on wiążący.

PS
Na żądanie zwrotu gotówki w ogóle nie musieli odpowiadać a nawet nie musieli przyjmować. Żądanie jakie możesz wysunąć składając reklamację to wymiana lub naprawa.
nomnes jest off-line  
08-05-2013, 19:36  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Cytat:
Napisał/a nomnes Zobacz post
Może się tak stać co nie znaczy, że będzie to prawidłowe. Jeśli termin się przeciągnie, to możesz skorzystać z Art. 8.4 ustawy konsumenckiej.
Dzięki bardzo. Jednak nie do końca rozumiem na co mam sie powołać skoro sprzedawca może stwierdzić,ż e musieli wysłac tablet do Chin (jakas chińskie bardziewie ten tablet) i czas naprawy może sie przeciagnąć rok i więcej (oczywiście będę informowany o wydłużeniu czasu naprawy). Czyli w zasadzie od mojej cierpliwości zależy zanim sprawa trafi np. do rzecznika praw konsumenta ?
Oczywiście to co napisałem to skarajność ale sytuacja ta stwarza pole do nadużyć ze strony, w tym wypadku, Tesco.
Były_Mąż jest off-line  
08-05-2013, 21:33  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Spokojnie. Daj im tydzień, dwa, a jeśli nie naprawią to napisz.
nomnes jest off-line  
09-05-2013, 07:44  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Czy taka forma odpowiedzi jest odpowiednia:

Pismo od TESCO:

Odpowiadając na Pana żądanie zawarte w zgłoszeniu reklamacyjnym nr.... z dnia.... dotyczące niezgodności towaru z umową (ustawa z dnia 27 lipiec 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego DZ.U. 141, poz. 1176) Tesco informuje Pana, że żądanie nie będzie uwzględnione, gdyż wada jest mało istotna i usuwalna.
Proponujemy doprowadzenie produktu do zgodności z umową w możliwie najktótszym terminie, jednoczesnie informujemy, że przedmiotowy tablet nie będzie wysłany do serwisu do momentu otrzymania przez nas Pana zgody na w/w naprawę
.


Pismo do TESCO:

W odpowiedzi na Wasze pismo z dn. 02.05.2013, dotyczące reklamacji nr ..... z dn. ..., zgadzam się na doprowadzenia produktu do zgodności z umową przez naprawę lub wymianę na nowy.
Jednocześnie zastrzegam, że nie zgadzam się aby było to przeprowadzane na podstawie gwarancji dołączonej do reklamowanego tabletu.
Jako, że sformułowanie „w możliwie najkrótszym terminie”, użyte przez Was w w/w piśmie jest bardzo nieprecyzyjne i stwarza pole do nadużyć, proponuję termin 14 dni.
Uważam, że zaproponowany przeze mnie termin jest wystarczający "gdyż wada jest mało istotna i usuwalna."


Proszę o opinię czy moja odpowiedź ma sens i w ogóle czy trzyma sie tzw. "kupy".
Dzięki za poprzednie porady i z góry dziękuję za następne .
Były_Mąż jest off-line  
09-05-2013, 07:53  
Shocked
Stały bywalec
 
Posty: 14.864
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Wg wielu opinii i orzecznictwa, termin 14 dni na naprawę jest wystarczający.
Jeżeli będzie się przeciągać, to wypada od umowy odstąpić.
Shocked jest off-line  
09-05-2013, 08:12  
konto_prywatne
Użytkownik
 
Posty: 74
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Ale przeciez możesz od razu żądać wymiany na nowy a nie naprawy - jesli go mają w sklepie, powinni to uczynić niezwłocznie i 14 dni w zupełności wystarczy.
konto_prywatne jest off-line  
09-05-2013, 08:15  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Może, ale nie muszą się na to godzić, a biorąc pod uwagę, że już wskazali, że "wada jest mało istotna i usuwalna", jest prawdopodobnym, że nie wymienią.
nomnes jest off-line  
09-05-2013, 08:21  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Cytat:
Napisał/a konto_prywatne Zobacz post
jesli go mają w sklepie, powinni to uczynić niezwłocznie i 14 dni w zupełności wystarczy.
Tablet kupiony w super promocji, po tygodniu już ich nie było. Duża partia tych urządzeń wróciła do sklepu jako uszkodzona
Były_Mąż jest off-line  
23-05-2013, 15:43  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Witam ponownie
...własnie wróciłem z Tesco i oczywiscie tabletu ani widu ani słychu. Poinformowano mnie, że tablet będzie najpóźniej jutro, ale jeszcze zadzwonią i sie upewnią w serwisie. Pan serwisant poprosił mnie do telefonu i oznajmił mi, że w urządzeniu spaleniu uległa płyta główna (wg, Tesco jest to mało istotna wada - tablet (10 cali) kosztował ok. 400) i naprawa jeszcze potrwa bo w gwarancji jest 21 dni (w gwarancji nie ma wyznaczonego terminu). Poinformowałem go, że powołałem się na niezgodność towaru z umową na co on stwierdził, że w takim razie to nie z nim mam rozmawiac tylko z Tesco. Pani w w/w sklepie przez dłuższą chwilę cos tam poszperała w komputerze (zapoznawała się z treścią ustawy na którą sie powołałem ) i oznajmiła mi, że powoływac na niezgodność towaru z umową to mogłem się do 6 m-cy a teraz zostaje tylko gwarancja. Odpowiedziałem jej, że chyba sie myli i źle interpretuje ustawę ale ona w dalszym ciagu szła w zaparte (nawet nie zapoznała się z pismami jakie składałem wczesniej). Ona tego nie pilotuje więc może nie znać - stwierdziła i dalej podtrzymuje to co powiedziała.
Hmmm... i co ja teraz mam zrobić... czy ta pani ma rację w sprawie tych 6 m-cy, czy mam prawo (czy jest sens) zerwac umowę (jak sie okazało awaria nie jest taka mało istotna) i zapewne sprawa osadzi sie u rzecznika praw konsumenta, czy może jednak poczekać dodatkowe 7 dni i dopiero wtedy do rzecznika?
Z góry dzięki za wszelką pomoc.
Były_Mąż jest off-line  
23-05-2013, 16:09  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Pokaż tej pani to:

Przepis prawny:
Art. 10.

1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.


Przepis prawny:
Art. 8.

1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.

2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
nomnes jest off-line  
23-05-2013, 16:14  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Dzięki, a czy fakt, że od momentu kupna do wystąpienia usterki mineło ponad 6 m-cy ma jakieś znaczenie ?.
z góry dzięki za pomoc i cierpliwość
Były_Mąż jest off-line  
23-05-2013, 16:23  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Nie.
nomnes jest off-line  
23-05-2013, 18:22  
Były_Mąż
Użytkownik
 
Posty: 33
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

jeszcze jedna wątpliwość...
... właśnie odsłuchałem nagranie z dzisiejszej dyskusji w Tesco (myślałem,że nie wyszło bo taki tam był szum i zgiełk), w którym to Pani twierdzi, że:
"aby reklamować w sklepie, powołując się na niezgodnośc z umową, mam na to 6 m-cy + (jakieś) 2 m-ce, a i tak nie mieszczę się w czasie" (zakup w VIII/2012 a reklamacja 24.IV/2013). O co jej chodziło z tymi 2-ma miesiącami ?
Przepraszam, że dopytuję po dwa razy prawie o to samo, ale czuję, że łatwo nie będzie więc staram sie przygotować. Ponownie z góry bardzo dzięki
Były_Mąż jest off-line  
23-05-2013, 18:27  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: Niezgodnośc towaru z umową - odrzucone żądanie kupującego

Masz 2 miesiące na zgłoszenie zauważonej wady. -> Poradnik Konsumenta
nomnes jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ odrzucone żądanie wymiany towaru (odpowiedzi: 3) Witam , zakupiłam telefon w sklepie internetowym , po 3 tygodniach przestał działać wyświetlacz. Zgłosiłam 21.01.2014 roku niezgodność towaru z umową...
§ Przejście uprawnień z tytułu niezgodności towaru z umową na kolejnych kupujących (odpowiedzi: 4) Witam, Proszę o informację czy uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową przechodzą na kolejnych nabywców towaru. Przykładowo: osoba...
§ żądanie obniżenia ceny, odmowa zwrotu towaru przez kupującego (odpowiedzi: 5) witam mam problem z kupującym, zamówił u mnie używany przedmiot, który według mnie posiada drobne rysy wynikające z eksploatacji, według niego...
§ niezgodność towaru z umową a żądanie sprzedawcy zapłaty za naprawę (odpowiedzi: 12) Witam, Zwracamy się z prośbą o porady w następującej sprawie. Zakupiliśmy z mężem w sklepie internetowym electro world aparat fotograficzny marki...
§ Samowolna naprawa towaru przez kupującego i żądanie za nią zwrotu pieniędzy (odpowiedzi: 1) Witam, jako osoba fizyczna sprzedałem towar, kupujący również osoba fizyczna po kilku dniach od otrzymania towaru wytoczył mi spór o to, że towar...
§ Samowolna naprawa towaru przez kupującego i żądanie za nią zwrotu pieniędzy (odpowiedzi: 1) Witam, w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa sprzedałam samochód (kwota 19.000 zł). Po niejakim czasie kupujący żąda ode mnie 21.000 zł bo układ...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 05:46.