Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc - Forum Prawne

 

Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Mam następujący problem: z początkiem sierpnia przedłużyłem umowę z T-Mobile i przy okazji dokonałem zakupu nowego telefonu (najnowszy model Samsunga). Telefon dojechał do mnie kurierem - po wyjęciu z fabrycznie zaplombowanego pudełka i sprawdzeniu okazało ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
02-09-2013, 15:44  
apoc
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Mam następujący problem: z początkiem sierpnia przedłużyłem umowę z T-Mobile i przy okazji dokonałem zakupu nowego telefonu (najnowszy model Samsunga). Telefon dojechał do mnie kurierem - po wyjęciu z fabrycznie zaplombowanego pudełka i sprawdzeniu okazało się, że jest na dzień dobry uszkodzony i całkowicie niesprawny. W następnym dniu odniosłem do do sklepu firmowego i chciałem odstąpić od umowy - konsultant mi tego prawa odmówił, argumentując, że w przypadku zakupu na firmę nie mam takiego prawa, więc korzystając z rękojmi za wady poprosiłem grzecznie o wymianę (taki zapis znajduje się na potwierdzeniu zgłoszenia). Po 13 dniach dostałem info, że telefon został naprawiony i jest do odbioru.

W związku z tym, że telefonu nie miałem sposobności w ogóle użyć, a zakupiłem go jako nowy - postanowiłem naprawionej komórki nie odbierać i złożyłem jednocześnie pismo, że w związku z odmową wymiany, rezygnuję bezzwłocznie z umowy.

Tymczasem dostałem odpowiedź na moje pismo, że reklamacja nie została uwzględniona i że KC nie daj mi prawa do żądania wymiany przedmiotu na nowy, i że to sprzedawca ma prawo zadecydowania, czy przedmiot wymienić, czy naprawić oraz że w takiej sytuacji brak podstaw do rozwiązania umowy.

Nikogo nie interesuje, że telefon kosztował kupę kasy, że był na starcie niesprawny, ani w końcu, że gdybym chciał kupić telefon po naprawie, zakupiłbym go na Allegro za ułamek ceny. T-Mobile najwyraźniej ma w tyle długoletniego klienta i przypomina sobie o mnie jedynie wtedy, kiedy umowa dobiega końca.

Co w tej sytuacji mogę zrobić i co powinienem dalej uczynić? Chciałbym powalczyć z takim draństwem. Proszę, poradźcie! Z góry wielkie dzięki. Marek.
apoc jest off-line  
02-09-2013, 16:08  
Mirr
Stały bywalec
 
Mirr na Forum Prawnym
 
Posty: 5.279
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Trochę robili Cię w wała
Przepis prawny:
Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.

§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.

§ 3. Jeżeli kupujący żąda obniżenia ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, obniżenie powinno nastąpić w takim stosunku, w jakim wartość rzeczy wolnej od wad pozostaje do jej wartości obliczonej z uwzględnieniem istniejących wad.

§ 4. Jeżeli sprzedawca dokonał wymiany, powinien pokryć także związane z tym koszty, jakie poniósł kupujący.

Korzystasz z rękojmi za wady towaru, patrz art. 556 kc i następne.

Tu masz wzór pisma z rękojmi

Więcej informacji

Jeżeli naprawiono i wad nie ma to nie masz prawa odstąpić od umowy.
Mirr jest off-line  
02-09-2013, 16:19  
apoc
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Dziękuję za Pańską odpowiedź. Zatem rozgraniczając te dwie sprawy:

1. czy sprzedawca miał prawo odmówić wymiany i dokonać naprawy wbrew mojemu roszczeniu?

2. czy jeśli naprawił, pomimo roszczenia o wymianę na nowy i wolny od wad, to od umowy nie mogę odstąpić - i czy w tej sytuacji przysługuje mi inne uprawnienie?
apoc jest off-line  
02-09-2013, 16:58  
Shocked
Zbanowany
 
Posty: 14.866
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Przy korzystaniu z rękojmi to sprzedający decyduje jak usunie wadę. Opisana sytuacja nie daje podstaw do odstąpienia od umowy.
Shocked jest off-line  
02-09-2013, 17:31  
apoc
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Cytat:
Napisał/a Shocked Zobacz post
Przy korzystaniu z rękojmi to sprzedający decyduje jak usunie wadę.
Tego stwierdzenia nie rozumiem. W takim razie rękojmia jest terminem bezużytecznym z punktu widzenia konsumenta (czy przedsiębiorcy), ponieważ nie daje żadnych uprawnień poza możliwością:
1. obniżenia ceny,
2. odstąpienia od umowy.
Jeśli wierzyć wszystkim wyszukanym przeze mnie artykułom, to w przypadku gwarancji gwarant decyduje o sposobie doprowadzenia rzeczy do sprawnego stanu.

Gdyby analogiczna sytuacja miała miejsce w salonie, gdzie klient dokonujący zakupu telefon sprawdziłby go przy sprzedawcy i odkrył, że telefon jest niesprawny, to czy i w takiej sytuacji sprzedawca zamiast wymienić od razu przyjąłby telefon do naprawy? Bo jeśli wówczas klient mógłby domagać się wymiany na nowy i sprawny, to dlaczego miałby mieć inne uprawnienia w przypadku zakupu telefonu przez BOK? Proszę o kolejne opinie w tej sprawie, bo to dla mnie nadal niejasne.

Cytat:
Napisał/a Shocked Zobacz post
Opisana sytuacja nie daje podstaw do odstąpienia od umowy.
Rozumiem, za opinię dziękuję. Czyli tutaj sprawa jest jasna.
apoc jest off-line  
02-09-2013, 17:34  
Mirr
Stały bywalec
 
Mirr na Forum Prawnym
 
Posty: 5.279
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Cytat:
Napisał/a apoc Zobacz post
z punktu widzenia konsumenta
...jest inaczej.
Gdy jesteś konsumentem masz prawo reklamować w trybie ustawowej niezgodności towaru z umową żądając od sprzedawcy wymiany. W linku podaję instrukcję jak to robić oraz formularz reklamacji.
Mirr jest off-line  
02-09-2013, 17:48  
apoc
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

edyta: Nieprecyzyjnie się wyraziłem - czyli jako przedsiębiorca nie mam prawa żądać wymiany przedmiotu na nowy z tytułu rękojmi i w takim przypadku to sprzedawca decyduje jak takie roszczenie zaspokoić? Czy byłby Pan tak uprzejmy i podał mi podstawę prawną? Dziękuję.
apoc jest off-line  
02-09-2013, 17:53  
Mirr
Stały bywalec
 
Mirr na Forum Prawnym
 
Posty: 5.279
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Nie czytałeś postu 2?
Mirr jest off-line  
02-09-2013, 18:03  
Shocked
Zbanowany
 
Posty: 14.866
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Cytat:
Napisał/a apoc Zobacz post
Tego stwierdzenia nie rozumiem. W takim razie rękojmia jest terminem bezużytecznym z punktu widzenia konsumenta (czy przedsiębiorcy), ponieważ nie daje żadnych uprawnień poza możliwością:
1. obniżenia ceny,
2. odstąpienia od umowy.
Rękojmia daje prawo do odstąpienia od umowy, chyba że sprzedający usunie wadę. To sprzedający decyduje czy wadliwą rzecz naprawi czy wymieni.

Rękojmia nie obejmuje sprzedaży konsumenckiej a jedynie relacje osoba->osoba i firma->firma. lub osoba-firma (nie mylić z relacją firma->osoba)
Shocked jest off-line  
02-09-2013, 18:04  
apoc
Początkujący
 
Posty: 7
Domyślnie RE: Zakup telefonu na firmę - rękojmia za wady - proszę o pomoc

Owszem, czytałem. Ale czytałem też poniższe:

art. 561
§ 1. Jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, kupujący może żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia.


Oraz to:
Usunięcie wady musi być zgodne z intencją kupującego

Staram się czytać ze zrozumieniem, jednak nie jestem prawnikiem, a inżynierem po informatyce - proszę to uwzględnić. Nie wymądrzam się, a jedynie staram się dogłębnie zbadać temat, gdyż taką mam naturę, za co mogę jedynie przeprosić, bo bywa to czasem uciążliwe. Dziękuję.

Cytat:
Napisał/a Shocked Zobacz post
Rękojmia daje prawo do odstąpienia od umowy, chyba że sprzedający usunie wadę. To sprzedający decyduje czy wadliwą rzecz naprawi czy wymieni.

Rękojmia nie obejmuje sprzedaży konsumenckiej a jedynie relacje osoba->osoba i firma->firma. lub osoba-firma (nie mylić z relacją firma->osoba)
Rozumiem - pokutuje moja słaba znajomość, czy wręcz nieznajomość, fachowych pojęć: chodziło mi o celowość rękojmi w odniesieniu do mnie jako przedsiębiorcy - bo jako taki podpisałem umowę. Teraz to jasne.
apoc jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ rękojmia i zakup na firmę (odpowiedzi: 8) kupiłem pewien produkt reklamowy w jednej z firm. mam wątpliwości co do jego jakości. Na moje zgłoszenie odpisano mi, że na reklamację mam tylko 14...
§ Zakup na firmę b2b a wady ukryte (odpowiedzi: 1) Witam Tym razem ja potrzebuję pomocy - podpowiedzi. Proszę o podpowiedź : jak to ugryźć ? Czy jest sens bawienia się w roszczenia w stosunku do...
§ zakup telefonu, oszustwo- proszę o pilną pomoc (odpowiedzi: 8) Witam, bardzo proszę o pomoc. Zakupiłem telefon poza allegro, pieniądze wpłaciłem, telefon doszedł dzisiaj, ale jest niesprawny (w wielu...
§ Zakup ciągnika a wady ukryte. Prośba o szybką pomoc (odpowiedzi: 7) Witam, Znalazłem w internecie ciekawe ogłoszenie z używanym ciągnikiem rolniczym jakiego szukał mój wujek. Mam jednak pewien problem, pojechaliśmy...
§ zakup auta,a zwrot,rękojmia za wady fizyczne (odpowiedzi: 16) Witam...Mam takie pytanie,gdyż zakupiłem auto i po dojechaniu na miejsce(rano) obejrzałem go raz jeszcze dokładniej...Wynikło dużo wad(brak...
§ Zakup na firmę rzeczy odnawianej - rękojmia (odpowiedzi: 9) Witam, Mam taki problem: 25.10.2010r. zakupiłem matrycę LCD odnawianą fabrycznie do laptopa, zakup na firmę. Przy zakupie poinformowano mnie że...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 11:18.