Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA ? - Forum Prawne

 

Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA ?

Kurcze, wszystkie przepisy w tym kraju świetnie kryją konsumenta, czyli osobę fizyczną, a praktycznie nie kryją kupującego, który jest firmą... Mam od ponad 2 miesięcy !!! problem ze zwrotem sprzętu, który mi został wysłany zepsuty, ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
15-01-2014, 12:35  
CharlieK
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA ?

Kurcze, wszystkie przepisy w tym kraju świetnie kryją konsumenta, czyli osobę fizyczną, a praktycznie nie kryją kupującego, który jest firmą...

Mam od ponad 2 miesięcy !!! problem ze zwrotem sprzętu, który mi został wysłany zepsuty, zniszczony i w fatalnym stanie wizualnym, a firma dostawcy próbuje tytułem rzekomej odpowiedzialności spedytora przeciągać sprawę wymiany sprzętu lub zwrotu gotówki. I nie widzę przepisów KC, którymi mogę się posłużyć jako firma, aby dostawcę o cokolwiek ścignąć, czy żądać skutecznej wymiany. Pomoże ktoś jakąś podpowiedzią ?


A w szczegółach było to tak:

Zamówiłem dla klienta używanego tableta poleasingowego w jednej z bardziej znanych firm od wielu lat tym asortymentem się zajmującym. Laptop przyszedł mi do domu ok. 19tej, w ciemnym przedpokoju otworzyłem tylko pudełko sprawdzić, czy nie ma cegieł. Po 20 minutach, jak sprzęt doszedł do temperatury pokojowej - postanowiłem go wyjąć i dokładniej zacząć oglądać, w sensie - bawić się nim, ot taka ciekawość zawodowa

I co się okazało: był ułamany zaczep blokujący matrycę, dodatkowo jak tą matrycę obkręcałem aby położyć na plecach (bo to komputer konwertowalny do tableta właśnie) ukazało się pękniecie obudowy pod tą matrycą. Dalej - komputer w pełnym świetle okazał się być optycznie strasznie zajeżdżony. Czyli definitywnie nie można było go określać jako stan dobry tak jak w reklamie było.

Zrobiłem więc zdjęcia i w ciągu ok. 30-40 minut od odebrania sprzętu - wysłałem maila z pełnym opisem problemów i zdjęć do dostawcy oraz prośbą o wymianę sprzętu na sprawny i nie wyglądający tak fatalnie.

Poinformowałem klienta o sytuacji, klient kazał mi przywieźć i pokazać ten sprzęt. Postawiliśmy sprzęt i w trakcie tych i późniejszych testów w następnych paru godzinach i dniach wyszły kolejne wady - nie działający moduł modemu 3G, nie działający touchpad, problem z wypadaniem jednego klawisza, no i ten fatalny stan "optyczny".

Ale po kolei. Następnego dnia dostawca nam moje roszczenie odpowiedział, że mam podesłać fakturę zakupową. Wysłałem. Dalej cisza... Dzwonię, bo klient mnie cisnął - co z reklamacją. Oni na to, że muszę mieć protokół od spedytora, że taka procedura. Ja mówię, że to bez sensu, bo wg mnie to nie spedytor zawinił, a oni. Oni że nie ma takiej możliwości, bo podwójna kontrola, bo to, bo sramto. OK, zamówiłem więc wizytę kuriera i sporządziliśmy protokół. Wysłałem im skan, czyli wypełniłem wszelkie punkty formalnej reklamacji. No i tu się zaczęło pasmo długiego oczekiwania. Dostawca twierdzi, że nie ma odpowiedzi od kuriera.

Mówię: wymieńcie mi sprzęt, bo klient czeka wkurzony, a potem się bujajcie z kurierem ! To przecież nie moja odpowiedzialność, że macie z nim WY problem. Oni mówią, że nie - że procedura jest taka, że mam czekać do skutku, aż kurier podejmie decyzję.

A moją reklamację złożyłem im dnia 7.11.2013. Kurier rzekomo 2 miesiące im nie rozpatrzył ich reklamacji...


ITD, ITD.

Generalnie stanowisko dostawcy jest takie, że to ja sam sobie starłem obudowę, połamałem ją w ciągu paru minut od odebrania sprzętu, jestem winny złego odbioru paczki - czyli nie wykonania instalacji OS przy kurierze i nie sprawdzenia lupą stanu wizualnego, a ogólnie, to że pewnie chcę kasę od nich wyciągnąć (tak jakby to było 10.000 PLN, a nie 1500). A jak nie ja - to kurier to właśnie zrobił i że to on ma zapłacić za to kasę.

ŻENUA. Pierwszy raz od 20 lat pracy w branży IT coś takiego spotkałem w przypadku reklamacji u swojego dostawcy !!!

Dobrzy ludzie - pomóżcie więc. Oświadczyłem firmie, że jak nie załatwią sprawy przez najbliższe kilka dni (termin minął w poniedziałek), to że ich do sądu podam, bo i klient mnie tym samym straszy (a klient i tak mega cierpliwy muszę przyznać). Tak więc chcę im wysłać pismo przedsądowe wzywające do wymiany tego sprzętu, a najlepiej dobrze uzasadnione roszczenie zwrotu gotówki - bo nie wiem, czy chcę mieć z nimi jeszcze cokolwiek wspólnego, skoro ta firma tak "wiarygodnie" działa i tak "sensownie" rozpatruje reklamacje. Tylko że jestem informatykiem - nie wiem, co mogę wpisać w tym przypadku jako podstawy prawne, bo to co czytam w KC, to wszystko chroni, ale... konsumentów W przypadku operacji firma - firma nie ma żadnych terminów na odpowiedzi reklamacyjne, itd. MASAKRA, jak tego typu małe podmioty jak ja są słabo chronione, masakra
CharlieK jest off-line  
15-01-2014, 13:15  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

Cytat:
Napisał/a CharlieK Zobacz post
I nie widzę przepisów KC, którymi mogę się posłużyć jako firma, aby dostawcę o cokolwiek ścignąć, czy żądać skutecznej wymiany. Pomoże ktoś jakąś podpowiedzią ?
Art. 556 i dalsze.
nomnes jest off-line  
15-01-2014, 13:33  
CharlieK
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

A czy nie ma znaczenia, że dochodzi spedytor i zapisy K.C. związane z przekazaniem odpowiedzialności na spedytora ? Bo wydaje mi się, że w takim kierunku zmierza linia "obrony" tego dostawcy... Np. oni zacytowali mi Art 545 par. 2 K.C., który mowi:

§ 2. W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju; jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika.

I twierdzą, że nienależycie dokonałem oględzin przy kurierze i że nie zgłosiłem od razu kurierowi reklamacji w momencie odbioru paczki.
CharlieK jest off-line  
15-01-2014, 13:48  
CharlieK
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

Acha, o ile konsument jest chroniony okresem 14-dniowym na rozpatrzenie jego reklamacji - czy w przypadku firm, które nie są jak wiadomo konsumentem - są jakieś terminy rozpatrzenia reklamacji w ogóle ? Bo nie doszukałem się czegoś takiego...
CharlieK jest off-line  
15-01-2014, 14:03  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

Art. 545. Odpowiedz, że przesyłka nie była uszkodzona i nie wzbudzała wątpliwości co do właściwego transportu: "jeśli stwierdzi, że w czasie przewozu..." a jak domniemuję, nie stwierdziłeś tego, bo nie było podstaw. Ponad to, typ uszkodzeń świadczy o tym, że nie mogły one powstać podczas transportu. Bo chyba tak jest. Więc nie zachodzi: "czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika."

Poza tym moment odbioru i moment zgłoszenia jednoznacznie wskazuje, że czas na jego uszkodzenie był niewystarczający.

PS
Bez zbędnej zwłoki, przyjmuje się umownie 14 dni.
nomnes jest off-line  
15-01-2014, 14:39  
CharlieK
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

Art 535 przypis 1 mówi, cytuję:

Przepisy niniejszego działu stosuje się do sprzedaży konsumenckiej w takim zakresie w jakim sprzedaż ta nie jest uregulowana odrębnymi przepisami.

Czy skoro jest to sytuacja w obrocie między firma-firma, czy w ogóle paragrafy 535-555 K.C. mają zastosowanie ?
CharlieK jest off-line  
15-01-2014, 14:58  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

Mają.
nomnes jest off-line  
15-01-2014, 15:04  
CharlieK
Początkujący
 
Posty: 6
Domyślnie RE: Problem z reklamacja u dostawcy - jakie mam prawo odstąpienia od umowy jako FIRMA

OK, dzięki serdeczne za pomoc
CharlieK jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Czy sprzedawca (firma) ma prawo odmówić przyjęcia odstąpienia od umowy zakupu towaru? (odpowiedzi: 23) Zakładając że zakup został dokonany w internecie, towar jest w stanie nienaruszonym (takim w jakim przyszedł), kupujący jest zwykłym konsumentem...
§ czwarta reklamacja, czy można rządać wymiany bądź odstąpienia od umowy (odpowiedzi: 2) Witam, w listopadzie 2013 roku kupiłam narożnik w jednej z sieciówek. W maju 2014 złożyłam pierwszą reklamację, zapadło się siedzisko i narożnik...
§ Prawo odstąpienia od umowy (odpowiedzi: 10) W trakcie reklamacji, w której uważam (inaczej niż sprzedawca) iż przysługuje mi prawo odstąpienia od umowy, zaproponowano mi założenie sprawy w...
§ zakup przez internet - jakie zasady odstąpienia od umowy (odpowiedzi: 37) Jestem osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Na aukcji Allegro, również od osoby fizycznej kupiłem urządzenie – zgodnie z opisem -...
§ Reklamacja a termin odstąpienia od umowy (odpowiedzi: 8) Niedawno zakupiłem tzw. kilka kuponów zniżkowyc Niedługo po tym sprzedawca uznał że warunki wykorzystania kuponów są zbyt ogólne i je "doprecyzował"...
§ prawo do odstąpienia od umowy (odpowiedzi: 1) Witam Zakupiłem laptop w MEDIA MArkt nie zażądałem faktury tylko zwykły paragon ale laptop potrzebny był mi do pracy prowadzę swoją działalność...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 19:23.