zwrot towaru przez kupującego - Forum Prawne

 

zwrot towaru przez kupującego

Witam, Mam nadzieję, że wątek założyłem w odpowiednim miejscu. Od jakiegoś czasu sprzedaje swoje produkty ( designerskie meble ) za pośrednictwem internetu. Problem: Klient za pośrednictwem jednego z portali internetowych zakupił u mnie stolik, który ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
04-02-2014, 20:20  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie zwrot towaru przez kupującego

Witam,

Mam nadzieję, że wątek założyłem w odpowiednim miejscu.

Od jakiegoś czasu sprzedaje swoje produkty ( designerskie meble ) za pośrednictwem internetu.

Problem:
Klient za pośrednictwem jednego z portali internetowych zakupił u mnie stolik, który został do niego wysłany 09.01.2014. Dnia 15.01.2014 wpłynęło do mnie zawiadomienie( drogą mailową za pośrednictwem portalu) o chęci zwrotu towaru ( zgodnie z regulaminem portalu ma na to 10 dni od daty otrzymania produktu -> ok wszystko w terminie). Do dnia dzisiejszego pomimo monitów o szybki zwrot towaru go nie otrzymałem - klient zapewniał mnie, że towar wyśle najpóźniej 27.01.2014.

W związku z powyższym dotarłem do ustawy, na która powołano się w regulaminie portalu ( ustawa z 2 marca 2000 "o ochronie niektórych..." ) i tam znalazłem informację ( rozdział 2 art. 7 ust.3) "Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni.", czyli do dnia 29.01.2014.

Dziś (04.02.2014) poinformowałem o tym administratora portalu i zamawiającego. Administrator uznał moją rację i anulował zwrot. Zamawiający jednak starszy mnie UOKiK w przypadku nie odebrania przesyłki, którą rzekomo wysłał 31.01.2014. Według programu śledzącego poczty polskiej jej nie odebrałem. Wczoraj ani dziś nie dotarła do siedziby firmy żadna paczka, nie ma też awizo.

Myślałem, żeby faktycznie nie odebrać tej paczki, bo czułem się pewnie podpierając się ustawą i terminami, a jednak...

Na stronie UOKIK można znaleźć "Bezpieczne zakupy-poradnik"
( Federacja Konsumentów ) i tam w rozdziale:
" SPRAWDZAMY, CZY SPRZEDAWCA PRZEKAZUJE INFORMACJE O PRAWIE DO ZWROTU TOWARU "
widnieje wpis :
"Po odstąpieniu od umowy konsument powinien w ciągu 14 dni zwrócić towar – najlepiej uczynić to jak najszybciej. Tu liczy się dzień otrzymania towaru przez sprzedawcę, choć przekroczenie tego terminu przez konsumenta nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy."

Czy to oznacza, że każdy zwrot towaru zgłoszony w ciągu ustawowych 10 dni może zostać zwrócony w nie naruszonym stanie w dowolnym terminie?!

Reasumując mam pytania:
1. Co zrobić w tej sytuacji? Przyjąć zwrot, czy nie odbierać paczki? Inne rozwiązanie?
2. Jakie mam szansę na wygranie sporu jeśli faktycznie sprawa dojdzie do UOKiK?

Pozdrawiam,
Łukasz
konsument76 jest off-line  
04-02-2014, 20:23  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

1. Przyjąć
2. Moim zdaniem żadnych.
 
04-02-2014, 20:28  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Jakaś argumentacja?
konsument76 jest off-line  
04-02-2014, 20:30  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Jakaś argumentacja?
Sam ją podałeś w #1
 
05-02-2014, 07:46  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Podbijam temat. Nikt nie ma już nic do powiedzenia?
Sądzę, że temat jest dość poważny bo dotyczy sporej grupy sprzedawców.
konsument76 jest off-line  
05-02-2014, 09:13  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Administrator uznał moją rację i anulował zwrot.
A ten administrator ma jakąś moc ustanawiania prawa?
No bo skoro prawo nie daje takiej możliwości, a administrator zwrot anulował....

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Według programu śledzącego poczty polskiej jej nie odebrałem. Wczoraj ani dziś nie dotarła do siedziby firmy żadna paczka, nie ma też awizo.
Zadzwoń na pocztę, spytaj czy mają przesyłkę. Może dostarczyciel paczek nawala i nie zostawił awiza...

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Czy to oznacza, że każdy zwrot towaru zgłoszony w ciągu ustawowych 10 dni może zostać zwrócony w nie naruszonym stanie w dowolnym terminie?!
Nie, nie znaczy tego. W razie przekroczenia tego terminu masz prawo zażądać naprawienia szkody wynikającej z przekroczenia tego terminu, np. zażądać zwrotu w wysokości takiej o jaką towar stracił na wartości w wyniku przekroczenia tego terminu. Oczywiście jeśli stracił.

1. Odebrać.
2. A kto kogo chce do UOKiKu pozywać i o co?
nomnes jest off-line  
05-02-2014, 09:38  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Administrator anulował zwrot na podstawie wpisu w ustawie ( ustawa z 2 marca 2000 "o ochronie niektórych..." ) "Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni."

Kolejnym pytaniem jest na jakiej podstawie UOKiK stwierdza, że "...choć przekroczenie tego terminu przez konsumenta nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy."?

Do UOKIK chcę mnie zgłosić zamawiający za stosowanie nie uczciwych praktyk.
Czyli jeśli towar nie stracił ( nie traci ) na wartości klient może trzymać mój towar nawet kilka miesięcy(!), a ja mam dokonać zwrotu zapłaty w ciągu 14 dni?!
konsument76 jest off-line  
05-02-2014, 09:46  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Administrator anulował zwrot na podstawie wpisu w ustawie ( ustawa z 2 marca 2000 "o ochronie niektórych..." ) "Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie czternastu dni."
Jeszcze raz zapytam: a administrator ma jakieś moce prawne? Jak np. sędzia sądu powszechnego? Że wydaje werdykty?

A czy ten administrator przeczytał ze zrozumieniem to na co się powołuje? Taka mała zagadka, na którą jest odpowiedź w ustawie: powinien nastąpić niezwłocznie ale co jeśli nie nastąpi? Gdzie jest w ustawie "to że anuluje", na które się powołał?

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Kolejnym pytaniem jest na jakiej podstawie UOKiK stwierdza, że "...choć przekroczenie tego terminu przez konsumenta nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy."?
Na podstawie Art. 7.3.

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Do UOKIK chcę mnie zgłosić zamawiający za stosowanie nie uczciwych praktyk.
Jakich?

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Czyli jeśli towar nie stracił ( nie traci ) na wartości klient może trzymać mój towar nawet kilka miesięcy(!),
Czyli ja niczego takiego nie napisałem. Nadinterpretujesz.
nomnes jest off-line  
05-02-2014, 10:07  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

System portalu dział w ten sposób, że od momentu wpłynięcia chęci zwrotu wysyła do mnie co parę dni monity o potwierdzenie przyjęcia zwrotu. Ja w ramach tych wiadomości informowałem/ponaglałem kupującego o szybkim zwrocie produkt. W odpowiedziach klient cały czas przeciągał termin wysyłki.

Z braku maksymalnego terminu zwrotu w regulaminie portalu, dotarłem do ustawy, na którą się w nim powoływali. Tam znalazłem wpis o 14 dniach i na jego podstawie ( na mój wniosek ) administrator procedurę zwrotu anulował.

Na podstawie Art. 7.3: Rozumiem, że chodzi o to, że jeśli ustawa o czymś nie wspomina to tego " nie zabrania"?

"Jakich?"
Nie uznania zwrotu pomimo jego zgłoszenia w terminie do 10 dni od otrzymania towaru.

"Czyli ja niczego takiego nie napisałem. Nadinterpretujesz."
Jeśli nadinterpretuję to proszę mi powiedzieć:
1. Gdzie znajdę zapis o maksymalnym terminie zwrotu? Jeśli ustawa tego nie przewiduje ( " nie zabrania"), towar nie traci na wartości i zostanie zwrócony w stanie nienaruszonym to mogę go trzymać kilka miesięcy.
2. Jak mam udowodnić, że stalowy stół stracił na wartości?
konsument76 jest off-line  
05-02-2014, 10:24  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Na podstawie Art. 7.3: Rozumiem, że chodzi o to, że jeśli ustawa o czymś nie wspomina to tego " nie zabrania"?
Czyli?

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
"Jakich?"
Nie uznania zwrotu pomimo jego zgłoszenia w terminie do 10 dni od otrzymania towaru.
Jeśli wystosował odstąpienie od umowy w ciągu 10 dni, to nie masz czego "nie uznawać". To się stało faktem i jest prawomocne.
UOKiK nie zajmuje się przypadkami indywidualnymi tylko takimi, które godzą w ogólnie w prawa konsumenta. Jeśli masz zapis w swojej ofercie, że po 14 dniach braku zwrotu uznajesz transakcję za nieważną, to wówczas się tym zajmą.

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
1. Gdzie znajdę zapis o maksymalnym terminie zwrotu? Jeśli ustawa tego nie przewiduje ( " nie zabrania"), towar nie traci na wartości i zostanie zwrócony w stanie nienaruszonym to mogę go trzymać kilka miesięcy.
2. Jak mam udowodnić, że stalowy stół stracił na wartości?
1. Maksymalny czas to 14 dni. Powyżej tego terminu możesz pociągnąć go do odpowiedzialności i konsekwencji wynikłych z niemożności dysponowania własną własnością.
2. A stracił? Nie pisałem tylko i wyłącznie o utracie wartości...

PS
Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
System portalu dział w ten sposób, że
Portal jest stroną transakcji?
nomnes jest off-line  
05-02-2014, 10:44  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

"Czyli?"
Brak w ustawie konsekwencji wynikających z przekroczenia 14 dni okresu zwrotu. Brak opisanych konsekwencji = możliwość dłuższego przetrzymywania produktu.

W regulaminie portal nie ma nic o maksymalny terminie zwrotu, ale jest w ustawie. W ustawie nie ma jednak nic o konsekwencjach przekroczenia 14 dniowego terminy i pozostaje dobrowolność interpretacji. Jeżeli UOKiK interpretuje brak konsekwencji jako dalszą ważności odstąpienia od umowy, to ja nie mogę tego zinterpretować jako unieważnienia odstąpienia od umowy?

Nie stracił na wartości, gdyż jest to produkt wykonywany w chwil otrzymania zamówienia( ale nie na zamówienie, produkt dostępny w naszym katalogu).

Portal jest stroną, gdyż zarabia na prowizji od sprzedanych towarów, to przez niego następuję wpłata/wypłata środków oraz przesyłanie informacji. Umywa jednak ręce o całej sprawy.
konsument76 jest off-line  
05-02-2014, 10:54  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Brak opisanych konsekwencji = możliwość dłuższego przetrzymywania produktu.
Słyszałeś o Kodeksie Cywilnym?
Ustawa nie wyłącza z obowiązywania jego zapisów.

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Jeżeli UOKiK interpretuje brak konsekwencji jako dalszą ważności odstąpienia od umowy
Gdzie tak interpretuje, bo ja jestem gotów się założyć, że tego nie czynią.

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
to ja nie mogę tego zinterpretować jako unieważnienia odstąpienia od umowy?
Ty nie masz interpretować, tylko korzystać z zapisów prawa. Odpowiedź w tej kwestii już padła.

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Nie stracił na wartości, gdyż jest to produkt wykonywany w chwil otrzymania zamówienia
A oferta to była sprzedaż danego produktu, czy też dotyczyła oferty stworzenia produktu i sprzedaży?

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Portal jest stroną, gdyż zarabia na prowizji od sprzedanych towarów,
Jak baba na rynku sprzedaje jaja, to właściciel tegoż rynku i dzierżawca miejsca, pobierający za to opłaty, jest stroną transakcji zakupu przez ciebie owych jaj?

Czy państwo jest stroną transakcji wszelkach gdyż pobiera podatek i zarabia na tych transakcjach?
nomnes jest off-line  
05-02-2014, 11:05  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Więc, gdzie ma dokładnie poszukać w KC

Cytat:
Napisał/a nomnes Zobacz post
Gdzie tak interpretuje, bo ja jestem gotów się założyć, że tego nie czynią.
na początku o tym pisałem:
"Na stronie UOKIK można znaleźć "Bezpieczne zakupy-poradnik"
( Federacja Konsumentów ) i tam w rozdziale:
" SPRAWDZAMY, CZY SPRZEDAWCA PRZEKAZUJE INFORMACJE O PRAWIE DO ZWROTU TOWARU "
widnieje wpis :
"Po odstąpieniu od umowy konsument powinien w ciągu 14 dni zwrócić towar – najlepiej uczynić to jak najszybciej. Tu liczy się dzień otrzymania towaru przez sprzedawcę, choć przekroczenie tego terminu przez konsumenta nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy.""

Sprzedaż produktu.

Cytat:
Napisał/a nomnes Zobacz post
Jak baba na rynku sprzedaje jaja, to właściciel tegoż rynku i dzierżawca miejsca, pobierający za to opłaty, jest stroną transakcji zakupu przez ciebie owych jaj?
Pewnie masz rację, ale ja nie płacę za możliwość wystawienie produktu "jaj" tylko portal nalicza sobie marże do każdego produktu, wiec nie jest "właścicielem rynku", ani "dzierżawcą miejsca" w moim mniemaniu jest pośrednikiem.
konsument76 jest off-line  
05-02-2014, 11:35  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.166
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
"Po odstąpieniu od umowy konsument powinien w ciągu 14 dni zwrócić towar – najlepiej uczynić to jak najszybciej. Tu liczy się dzień otrzymania towaru przez sprzedawcę, choć przekroczenie tego terminu przez konsumenta nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy.""
Oświeć mnie, gdzie w tym cytacie dostrzegasz:
Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Jeżeli UOKiK interpretuje brak konsekwencji jako dalszą ważności odstąpienia od umowy,


Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
ale ja nie płacę za możliwość wystawienie produktu "jaj" tylko portal nalicza sobie marże do każdego produktu
Krótko: poratal nie jest stroną transakcji. Twierdzisz inaczej? Jesteś w błędzie.

Nie wskażę dokładnego artykułu z KC. Musisz szukać zapisów odnośnie zwłoki realizacji zobowiązania.
nomnes jest off-line  
05-02-2014, 12:05  
konsument76
Początkujący
 
Posty: 23
Domyślnie RE: zwrot towaru przez kupującego

Idąc od początku:
"Cytat:
Napisał/a konsument76 Zobacz post
Kolejnym pytaniem jest na jakiej podstawie UOKiK stwierdza, że "...choć przekroczenie tego terminu przez konsumenta nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy."?
Na podstawie Art. 7.3."

Zrozumiałem, że powoła się Pan na ten artykuł, gdyż nie ma w nim opisanych konsekwencji przekroczenia terminu.

UOKiK zaleca szybki zwrot towaru, ale oświadcza ( bazując zapewne na braku opisu konsekwencji w ustawie), że przekroczenie tego terminu "nie spowoduje nieważności odstąpienia od umowy" o czym nie ma mowy w ustawie.
Czyli w takim razie UOKIK interpretuje braku konsekwencji jako dalszą ważność odstąpienia umowy! I tym samy broni spóźnialskich konsumentów.

Nie wiem jak interpretuje się prawnie stronę transakcji, ale w regulaminie portalu w wyjaśnieniu definicji znalazłem:
"SERWIS - portal internetowy zajmujący się pośrednictwem w sprzedaży Towarów...". Czyli rozumiem, że według prawa pośrednik nie jest stroną w transakcji?
konsument76 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zwrot Towaru przez kupującego (odpowiedzi: 2) witam ,potrzebuje porady dotyczącej zwrotu towaru przez kupującego jestem osobą prywatna która nie prowadzi własnej działalności gospodarcze,...
§ Allegro - Zwrot towaru użytego przez kupującego (odpowiedzi: 24) Witam, Sprzedałem ostatnio na Allegro perfum. Jednak po pewnym czasie otrzymałem maila: "Muszę jednak stwierdzić, że zapach odbiega od zapachu...
§ Reklamacja towaru przez kupującego i zwrot gotówki (odpowiedzi: 1) Witam, jestem osobą prywatną na Allegro.pl, sprzedaję konto (dane do logowania tj. login i hasło) do pewnej gry, owe konto jest współdzielone z...
§ Zwrot towaru przez kupującego z Allegro. Wyłudzenie ? (odpowiedzi: 10) Witam. Przepraszam jeżeli to niewłaściwy temat. Jeżeli tak to proszę Admina o przeniesienie. A więc tak - sprzedaję za pośrednictwem Allegro zegary...
§ Zwrot zniszczonego towaru przez kupującego z allego (odpowiedzi: 28) Witam serdecznie, Mój problem jest następuący, jestem sprzedawcą w serwisie allegro, jakis czas temu sprzedałam bolerko ślubne za ok 160zł /dodam...
§ zwrot towaru przez kupującego (odpowiedzi: 28) Witam to mój pierwszy post, niestety nie znalazłem dokładnej odpowiedzi na mój problem dlatego założyłem ten temat. Mam problem z osobą która kupiła...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 16:16.