Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu. - Forum Prawne

 

Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Witam. Nadszedł czas na rejestrację na tym forum i zarazem pierwszy post. Mam duży problem. Trzy miesiące temu zakupiłem na Allegro podzespół do komputera, mianowicie kartę graficzną. Oczywiście nową ze sklepu, nie od osoby prywatnej. ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
04-04-2014, 19:06  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Witam.
Nadszedł czas na rejestrację na tym forum i zarazem pierwszy post.
Mam duży problem. Trzy miesiące temu zakupiłem na Allegro podzespół do komputera, mianowicie kartę graficzną. Oczywiście nową ze sklepu, nie od osoby prywatnej. Karta od nowości nie była w pełni sprawna. Odsyłałem już dwa razy na naprawę gwarancyjną i usterka niestety nadal nie została naprawiona. Nie mam już siły na to, naprawy trwają długo, a i tak nie przynoszą oczekiwanego skutku. Mijają już 3 miesiące od zakupu, a ja nadal nie mam pełnowartościowego przedmiotu. W tej chwili już jestem kilka stówek w tył, bo kartę kupowałem za 1400zł, a w tej chwili sprzedając ją dostałbym około 900zł.
Czy jest jakaś możliwość zwrotu towaru i odzyskania pieniędzy, skoro naprawy nie przynoszą skutku, a przedmiot był uszkodzony od nowości? Proszę o pomoc.
Żałuje, że od razu nie zwróciłem przedmiotu, korzystając z prawa 10 dni na zwrot. Ale chciałem być uczciwy i kolejny raz się na tym przejechałem.
Jeszcze raz bardzo bym prosił o pomoc.
Pozdrawiam.
TomaszT00 jest off-line  
04-04-2014, 21:52  
ArekSO
Stały bywalec
 
Posty: 635
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Zakładając że zawiadomiłeś sprzedawcę o usterce karty graficznej w terminie miesięcznym od jej wykrycia, przysługuje ci prawo żądania wymiany tejże karty na nową, pozbawioną wad. Możesz też żądać zwrotu świadczenia (zapłaconej ceny) przy jednoczesnym zwrocie karty.

Przepis prawny:
Art. 556. § 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).


Przepis prawny:
Art. 560. § 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednakże kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.

§ 2. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej.


Przepis prawny:
Art. 563. § 1. Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć.
ArekSO jest off-line  
04-04-2014, 22:13  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Wszystkie zacytowane przepisy prawa nie maja zastosowania w tym przypadku.
 
04-04-2014, 23:04  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Zwracałeś poprzez sprzedawcę, czy bezpośrednio go gwaranta? Dlaczego reklamowałeś zgodnie z gwarancją? Co jest napisane na ten temat w gwarancji?
Colder jest off-line  
05-04-2014, 11:49  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Przedmiot kupowałem na odległość od firmy, a nie od osoby prywatnej, także rękojmia chyba mi nie przysługuje.

Usterkę zgłaszałem mailowo do sprzedawcy i przedmiot wysyłałem do jego serwisu. Żadnej karty gwarancyjnej nie posiadam, jedynie dowód zakupu. Także raczej korzystałem z reklamacji, a nie gwarancji. Niestety nie zgłaszałem tego na piśmie i teraz trochę żałuje, bo doczytałem, że mam dwa miesiące na zgłoszenie znalezionej usterki. Chyba, że zgłoszenie mailowe też się liczy, bo takowe poszło kilka dni po otrzymaniu przedmiotu i kolejne kilka dni po pierwszej reklamacji.

Problem jest taki, że w tym przypadku trudno było wysłać reklamację pisemną i równolegle z nią wysłać przedmiot. Sklep przyjmuje zgłoszenia reklamacji mailowo i nadaje numer RMA. Dopiero z takim numerem mogę wysłać przedmiot, bo inaczej go nie przyjmą.
TomaszT00 jest off-line  
05-04-2014, 12:13  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Cytat:
Odsyłałem już dwa razy na naprawę gwarancyjną
Cytat:
Żadnej karty gwarancyjnej nie posiadam, jedynie dowód zakupu. Także raczej korzystałem z reklamacji, a nie gwarancji.
No to mamy niespójność :0

Cytat:
Chyba, że zgłoszenie mailowe też się liczy, bo takowe poszło kilka dni po otrzymaniu przedmiotu i kolejne kilka dni po pierwszej reklamacji.
Liczy się.

Odstąp od umowy - art. 8 ust. 4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

http://forumprawne.org/prawa-konsume...rzeczytaj.html

Cytat:
i nadaje numer RMA. Dopiero z takim numerem mogę wysłać przedmiot, bo inaczej go nie przyjmą.
Bezprawna praktyka. Nie można uzależniać przyjęcia reklamacji czy jej uwzględniania od jakiegoś numerka. Jest to ograniczenie uprawnień konsumentów.
Colder jest off-line  
05-04-2014, 13:29  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Dziękuję Colder za informację i za pomoc.

Przepraszam mój błąd, pomyliłem z pośpiechu i z nerwów pojęcia w pierwszym poście. Oczywiście chodzi o reklamację i tylko takie słowo było używane w korespondencji mailowej i ani razu nie padło słówko "gwarancja".

Ok, jeśli się liczy mailowo to rozumiem, że nie straciłem uprawnień przewidzianych w art. 8.

Zamierzam odstąpić od umowy, jednak nie bardzo wiem na jakiej podstawie to zrobić. Narażenie mnie na znaczne niedogodności, będzie odpowiednim argumentem?

Że sklep działa trochę bezprawnie, to już zdążyłem zauważyć. Przy drugiej reklamacji pytałem czy jest możliwa wymiana lub zwrot towaru i otrzymałem odpowiedź, że nie jest to możliwe, dopóki tak nie zadecyduje serwis. W takim razie wystosuję do nich odpowiednie pismo, co jednak zrobię w sytuacji, gdy przesyłki z przedmiotem nie odbiorą?

Na każdym kroku tylko żeruje się na niewiedzy kupującego. Cóż, mam nauczkę na przyszłość i już mniej więcej będę wiedział jak zachowywać się w takiej sytuacji.
TomaszT00 jest off-line  
05-04-2014, 21:44  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Cytat:
Zamierzam odstąpić od umowy, jednak nie bardzo wiem na jakiej podstawie to zrobić. Narażenie mnie na znaczne niedogodności, będzie odpowiednim argumentem?
Tak. Skoro naprawy nie są skuteczne i było to już powielane to odstępujesz od umowy, jeżeli wada jest istotna.
Cytat:
Przy drugiej reklamacji pytałem czy jest możliwa wymiana lub zwrot towaru i otrzymałem odpowiedź, że nie jest to możliwe, dopóki tak nie zadecyduje serwis.
To nie serwis jest tutaj "Panem i Władcą", ale to trzeba im uzmysłowić.
Cytat:
co jednak zrobię w sytuacji, gdy przesyłki z przedmiotem nie odbiorą?
Będziesz domagał się w sądzie zwrotu kosztów za przesyłkę w dwie strony?
Colder jest off-line  
07-04-2014, 07:42  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Ok, pismo mam już mniej więcej przygotowane.

Mam jeszcze jedno pytanie, bo brak mi doświadczenia w takich sprawach. Pismo reklamacyjne wysłać wraz z przedmiotem, czy oddzielnie pismo listem poleconym, a przedmiot paczką? Jeśli oddzielnie to zaznaczyć wyraźnie w piśmie, że przedmiot wysyłam oddzielną paczką? Oczywiście wszystko za potwierdzeniem odbioru będzie wysyłane.
TomaszT00 jest off-line  
07-04-2014, 08:16  
Colder
Stały bywalec
 
Colder na Forum Prawnym
 
Posty: 10.771
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Można wraz z przedmiotem. Mniejsze koszty własne
Colder jest off-line  
02-05-2014, 18:11  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Witam ponownie.

Sprawa nadal w toku, trochę się przeciąga, bo sprzedawca nie bardzo chciał odebrać przesyłkę, ale coś tam udało się załatwić.

Mam jednak kolejne pytanie:
Sprzedawca powinien ustosunkować się do żądania w terminie do 14 dni, w innym przypadku uznaje się je za uzasadnione. Czy odpowiedź mailowa sprzedawcy liczy się, czy powinien zrobić to na piśmie? Dostałem jedynie maila, że otrzymali przedmiot i czekają na odpowiedź z serwisu jak się ustosunkują do zaistniałych usterek.

Druga sprawa:
"jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie (...) ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; " - ten czas jest jakoś określony, czy można to interpretować dowolnie?

Proszę o pomoc.
Pozdrawiam.
TomaszT00 jest off-line  
02-05-2014, 18:26  
hatchet
Stały bywalec
 
Posty: 873
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

1. Jeżeli podałeś w danych kontaktowych maila to tak, mogą przesłać Ci mailowo odpowiedź. Akurat ta treść maila nic nie wnosi. Kiedy została złożona reklamacja?
Sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych, aby ustosunkować się do żądania i ani dnia więcej, i to, że wysłał przedmiot do serwisu nic nie zmienia, może sobie czekać i miesiąc na odpowiedź. To jest w jego interesie, aby się zmieścić w 14 dniach.
hatchet jest off-line  
02-05-2014, 20:06  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Dziękuję za odpowiedź.

Na piśmie reklamacyjnym nie podawałem adresu e-mail. Kontaktowałem się z nimi tą drogą, gdy nie odbierali przesyłki i stąd mają mój adres.

Czas jeszcze nie minął. Reklamacja została odebrana 22 kwietnia.

Czyli rozumiem, że ich odpowiedź nic nie zmienia i termin 14 dni na ustosunkowanie się jest jak najbardziej aktualny.

A co z moim drugim pytaniem?
TomaszT00 jest off-line  
02-05-2014, 20:09  
Użytkownik
Gość
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Pokaż zgłoszenie reklamacyjne.
 
03-05-2014, 17:22  
TomaszT00
Początkujący
 
Posty: 9
Domyślnie RE: Zwrot niesprawnego nowego przedmiotu.

Dla zainteresowanych zgłoszenie do wglądu podaję na PW.
TomaszT00 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ zwrot za CO dla nowego czy starego właściciela? (odpowiedzi: 5) Dzień dobry, poszperałem trochę na forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie, dlatego zadaję je tutaj :) Kupiłem mieszkanie. Za...
§ Zakup na Allegro nowego przedmiotu od firmy z możliwością faktury i brak jej (odpowiedzi: 1) Witam! Pałam się z problemem, którego nie mogę rozwiązać. Żona kupiła na gwiazdkę mi kamerkę nową od firmy na Allegro. Powiedziałem jej żeby w...
§ Zwrot kaucji od nowego najemcy (odpowiedzi: 5) Witam Od dwóch tygodni (a dokładniej od 1 lipca br.) umowa mieszkania, w którym mieszkałem od ponad roku została zmieniona. Chodzi zasadniczo o...
§ Zakup i zwrot niesprawnego sprzętu Apple w MediaMarkt (odpowiedzi: 2) Witam, 1.07.2014 w sklepie Media Markt kupiłam MacBooka Pro. Wszystko było ok, do 10.07 kiedy nagle przestała działać w nim karta sieciowa, a co...
§ Reklamacja nowego przedmiotu na Allegro (odpowiedzi: 1) Witam, kupiłem dziecku mini motor, dostałem go w czwartek, złożyłem w piątek, nalałem benzyny do baku i chciałem go odpalić, ale zaczęła cieknąć...
§ Zwrot przedmiotu, zwrot kasy (odpowiedzi: 2) Witam słyszałem ,że w Polsce obowiazuje prawo ,że kupujący może oddać zakupiony przedmiot w ciagu tygodnia bez podania powodu i powinno sie mu oddac...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 14:41.