zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu - Forum Prawne

 

zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

dzień dobry, pytania dotyczą zakupów przez internet czyli zawarcia umowy na odległość (Konsument - Przedsiębiorca), reklamacji (towar niezgodny z umową), dowodu zakupu i zwrotu kosztów wysyłki 1. reklamacja uznana: czy zwrot pieniędzy za odesłanie wadliwego ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
16-07-2014, 20:46  
bok
Użytkownik
 
Posty: 72
Domyślnie zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

dzień dobry,
pytania dotyczą zakupów przez internet czyli zawarcia umowy na odległość (Konsument - Przedsiębiorca), reklamacji (towar niezgodny z umową), dowodu zakupu i zwrotu kosztów wysyłki

1. reklamacja uznana:
czy zwrot pieniędzy za odesłanie wadliwego towaru do sprzedawcy możliwy jest tylko przelewem na konto, czy klient, jeżeli nie ma konta lub nie chce otrzymać pieniędzy tą drogą, może zażądać wypłaty kosztów przekazem pocztowym? sprzedawca ma obowiązek odesłać klientowi należne pieniądze wybraną przez klienta drogą czy może odmówić?

2. czy są precyzyjne przepisy mówiące o tym jak powinno się odsyłać towar do reklamacji wraz z pismem reklamacyjnym? tj. listem poleconym priorytetowym z potwierdzeniem odbioru/listem poleconym etc. - ustala to sprzedawca czy klient, a jeżeli nie jest to sprecyzowane czy sprzedawca musi oddać koszt wysyłki towaru odesłanego dowolnym sposobem czy może odmówić?

3."Podstawą przyjęcia reklamacji jest dowód zakupu towaru" - czy taki zapis jest dozwolony i paragon/faktura jest warunkiem koniecznym?

pozdrawiam
bok jest off-line  
16-07-2014, 20:59  
nomnes
Przyjaciel forum
 
nomnes na Forum Prawnym
 
Posty: 21.165
Domyślnie RE: zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

1. Ustawa nakłada obowiązek zwrotu, nie mówi jak. Skoro nie ma konta, powinien zwrócić w inny sposób.
2. Nie.
3. Nie.
nomnes jest off-line  
17-07-2014, 01:03  
bok
Użytkownik
 
Posty: 72
Domyślnie RE: zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

Cytat:
Napisał/a nomnes Zobacz post
1. Ustawa nakłada obowiązek zwrotu, nie mówi jak. Skoro nie ma konta, powinien zwrócić w inny sposób.
2. Nie.
3. Nie.
1. może Konsument planując zawarcie umowy na odległość powinien najpierw otworzyć konto lub przynajmniej znaleźć kogoś, kto w razie potrzeby udostępni mu swoje... (ewentualnie mieć w pogotowiu bilet PKP i dzień urlopu by udać się po odbiór należnej gotówki osobiście), bo - obok zwrotu kosztów za wysyłkę do reklamacji - co w przypadku "niezawinionego" odstąpienia od umowy? Przedsiębiorca musi zwrócić koszt towaru - zakłada, że tradycyjnie przelewem - a Konsument informuje, iż konta nie posiada
jak to rozstrzygnąć?
sprzedawca nie może się nie zgodzić na inną drogę zwrotu(?), przekaz kosztuje - kto miałby ponosić koszty przekazu np. w przypadku zwrotu kosztów za wysyłkę do reklamacji - sprzedawca, ponieważ z jego winy doszło do komplikacji? logiczne, ale i wątpliwe

1A. czy coś zmienia jeden z zapisów w regulaminie sklepu, który mówi ogólnie: "(...)odsyłasz towar a my zwracamy pieniądze na konto"?

3. jasne, jest to klauzula niedozwolona

3A. podstawą zwrotu (odstąpienia od umowy), tak jak w przypadku reklamacji, może być każdy dowód zawarcia transakcji (nie tylko paragon/faktura)?
bok jest off-line  
17-07-2014, 08:02  
sabat24
Stały bywalec
 
Posty: 1.137
Domyślnie RE: zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

Cytat:
Napisał/a bok Zobacz post
1. może Konsument planując zawarcie umowy na odległość powinien najpierw otworzyć konto lub przynajmniej znaleźć kogoś, kto w razie potrzeby udostępni mu swoje...
Pierwszę słyszę.

Cytat:
"niezawinionego" odstąpienia od umowy? Przedsiębiorca musi zwrócić koszt towaru - zakłada, że tradycyjnie przelewem - a Konsument informuje, iż konta nie posiada
jak to rozstrzygnąć?
Konsument wysyła informacje, że chce przekaz pocztowy - ewentualnie sprzedawca zwraca na adres podany w zamówieniu.

Cytat:
przekaz kosztuje - kto miałby ponosić koszty przekazu np. w przypadku zwrotu kosztów za wysyłkę do reklamacji
Przelew też kosztuje. Koszty zwraca sprzedawca, jeśli reklamacja zostanie uznana lub jeśli dotyczy to odstąpienia od umowy.
sabat24 jest off-line  
17-07-2014, 14:33  
bok
Użytkownik
 
Posty: 72
Domyślnie RE: zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

Cytat:
Napisał/a sabat24 Zobacz post
Pierwszę słyszę.
ja też, ale z argumentacji Przedsiębiorcy, zdziwionego "nienormalnym wymaganiem", tak właśnie wynika...

Cytat:
Napisał/a sabat24 Zobacz post
Konsument wysyła informacje, że chce przekaz pocztowy - ewentualnie sprzedawca zwraca na adres podany w zamówieniu.

Przelew też kosztuje. Koszty zwraca sprzedawca, jeśli reklamacja zostanie uznana lub jeśli dotyczy to odstąpienia od umowy.
a jest to tylko Twoja praktyka czy dałoby się poprzeć jakimś konkretnym przepisem?
raczej bardzo rzadko spotyka się takie przypadki więc Sprzedawca doszukuje się ww. "nienormalnych wymagań" i wszystko sprowadza się do: "dawaj nr konta albo nie dostaniesz kasy!"
ja mogę użyczyć tej osobie konta, ale przecież nie o to chodzi...
bok jest off-line  
17-07-2014, 14:58  
sabat24
Stały bywalec
 
Posty: 1.137
Domyślnie RE: zakupy przez internet, reklamacja, zwrot kosztów wysyłki, dowód zakupu

Cytat:
a jest to tylko Twoja praktyka czy dałoby się poprzeć jakimś konkretnym przepisem?
Zasadniczo Art. 7 ust. 3 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów. Skoro nie używam konta bankowego, to sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu w inny sposób. Takim sposobem może być przekaz pocztowy, który jest w takich sytuacjach używany choćby przez organy administracji publicznej. Nie znalazłem żadnego orzeczenia w takiej konkretnej sprawie, ale tak czy tak sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kwoty. Jak to zrobi, to już jego sprawa.

Cytat:
wszystko sprowadza się do: "dawaj nr konta albo nie dostaniesz kasy!"
No to dostanie wezwanie do zapłaty + odsetki + koszty sądowe jeśli będzie się upierał + zgłoszenie do UOKiK jeśli ma taki zapis w regulaminie.
sabat24 jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Zakupy przez internet i zwrot gotówki (odpowiedzi: 12) Witam. Mam następujący problem. W ostatnich dniach z serwisu gunfire.pl zakupiłem replikę karabinu. Wszystko pięknie, wysłali pobraniem, ja...
§ zakupy przez internet- zwrot pieniedzy (odpowiedzi: 1) jesli przelalam pieniadze na konto, za zakup, ktory nie zostal i dostarczony. i pomimo wymiany maili z firma ciagle go nie otrzymalam /twierdza, ze...
§ reklamacja zakupu przez internet (odpowiedzi: 18) Witam. Mam taki problem. Zamowilem w sklepie internetowym 9 sztuk drzwi. Przed zlozeniem zamowienia podalem jakie posiadam otwory w murze i...
§ Zakupy przez internet - zwrot. (odpowiedzi: 1) Witam. 25.11.11 zamówiłam w sklepie internetowym model zdalnie sterowanego czołgu w kwocie 259,00 zł + koszty wysyłki. Kontakt ze sprzedawcą był...
§ Zakupy przez Internet - gwarancja i zwrot (odpowiedzi: 12) Witam, Zakupiłem w Internecie parę dni temu urządzenie, które według mnie było niezdatne do użytku z powodu awarii, więc po wcześniejszym...
§ doładowanie tel. przez internet a dowód zakupu (odpowiedzi: 4) Mam pytanie, czy doładowanie telefonu przez internet do sprzedaż w zwykłym rozumieniu i czy można żądać dowodu zakupu? Operator infolinii Orange...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 08:36.