Trzeci rok serwisu ekstra na laptopa
Uprzejmie proszę o poradę w poniższej sprawie. W listopadzie 2012 r. zakupiłam laptopa Sony VAIO w autoryzowanym sklepie Sony Centre. Sprzedawca w sklepie namówił mnie również na zakup trzeciego roku serwisu gwarancyjnego ekstra na tego laptopa za dodatkową kwotą ok. 220 zł. Zakup tej ekstra usługi został dokonany wraz z zakupem laptopa, pieniądze zarówno za laptopa jak i 3 rok serwisu ekstra zapłaciłam w sklepie Sony Centre, otrzymując paragon z wyszczególnionymi sumami co i ile kosztowało. Sprzedawca w sklepie Sony Centre wręczył mi dokument gwarancyjny będący umową na trzeci rok serwisu ekstra (nie trzy lata serwisu tylko trzeci rok serwisu ekstra) pomiędzy mną a firmą Sony (nie ma na nim żadnej wzmianki o sprzedawcy czyli autoryzowanym sklepie Sony Centre), którego przedmiotem jest laptop o wymienionym numerze seryjnym i kodzie produktu (dane mojego laptopa), zakupiony w konkretnym dniu. Pomimo, że umowa zatytułowana jest "3 rok serwisu ekstra na SONY VAIO" nie ma w niej daty rozpoczęcia tego trzeciego roku (przypada dopiero na grudzień 2014 r., gdyż przez pierwsze 2 lata laptop obejmuje standardowa gwarancja), a jedynie data zakupu laptopa - listopad 2012 r. Podana jest również data ważności tego serwisu ekstra plus przypadająca na listopad 2015 r.
W sierpniu 2014 r. wskutek wad matrycy i jej obudowy, laptop został przeze mnie wysłany do autoryzowanego serwisu tej firmy. Serwis zadecydował o naprawie laptopa, jednak naprawy z braku dostępności części nie mógł wykonać. Ponieważ termin oczekiwania na nowe części wyniósł 5 miesięcy, przesłano mi pismo nakazujące zgłoszenie się do sprzedawcy w celu wymiany na model wolny od wad lub inny satysfakcjonujący klienta. Z tego co wiem, modele wyszły już z produkcji, sprzedawca nie jest w stanie zaproponować mi identycznego modelu wolnego od wad. Inny model mnie nie satysfakcjonował i zażądałam zwrotu funduszy. I tutaj zaczęły się problemy.
Od poinformowania sprzedawcy o mojej decyzji mijają prawie 2 tygodnie, a ja nie otrzymałam jeszcze informacji na jakim etapie jest postępowanie związane ze zwrotem należnych mi funduszy oraz kiedy pieniądze za laptop zostaną mi zwrócone. Wiem tylko, że potrwa to "długo", gdyż najpierw Sony zwraca pieniądze sprzedawcy a potem sprzedawca konsumentowi. Nie otrzymałam również tych informacji dzwoniąc na infolinię Sony. W związku z tym mam pytanie. Ile czasu ma sprzedawca (Sony Centre) czy też producent (Sony) na zwrot funduszy za laptopa? Czy "długo" jest jedyną odpowiedzią jaką klient będzie od sprzedawcy lub na infolinii Sony słyszał przez kolejne kilka tygodni lub miesięcy?
Jeszcze większe problemy mam z reklamacją usługi na trzeci rok serwisu gwarancyjnego ekstra, który wykupiłam na laptopa którego już nie mam. Laptop uległ awarii w trakcie standardowej gwarancji, która obowiązuje jeszcze do listopada tego roku. Trzeci rok serwisu rozpocznie się dopiero w grudniu tego roku i dotyczy tylko i wyłącznie laptopa, którego już nie mam. Nie mam przedmiotu umowy gwarancyjnej zanim jeszcze rozpoczęcie świadczenia tego dodatkowego trzeciego roku usługi ekstra jest możliwe. Złożyłam w tej kwestii telefoniczną reklamację na infolinii Sony. Mijają 2 tygodnie, a ja nie otrzymałam żadnej odpowiedzi. Zadzwoniłam i usłyszałam, że rozpatrzenie reklamacji potrwa "długo". Zapytałam "jak długo". Usłyszałam "nie wiem". Poprosiłam o połączenie z osobą kompetentną lub podanie numeru do osoby kompetentnej. Usłyszałam, że nie ma takiej możliwości. Poprosiłam o podanie imienia i nazwiska konsultantki z którą rozmawiałam. Usłyszałam, że podanie nazwiska tu niczego nie zmieni. Ponowiłam prośbę o podanie nazwiska. W odpowiedzi konsultantka się rozłączyła. Obawiam się, że niestety forma reklamacji telefonicznej wykupionego przeze mnie 3 roku serwisu ekstra nie będzie przez firmę Sony rozpatrzona. Przynajmniej nie w trybie reklamacji złożonej poprzez infolinię Sony. Po długich poszukiwaniach udało mi się znaleźć adres siedziby tej firmy w Warszawie. Rozważam wysłanie do nich oficjalnego pisma reklamacyjnego na zakupioną ekstra usługę 3 roku serwisu z wezwaniem zwrotu funduszy za tę usługę. Czy mogę zrobić coś jeszcze?
W kwestii 3 roku serwisu ekstra próbowałam również rozmawiać ze sprzedawcą, ale usłyszałam że nie jest on stroną w sprawie. Nie za bardzo rozumiem, jak autoryzowany sklep Sony Centre który mi jednak sprzedał gwarancję na dodatkowy rok serwisu w wykonaniu firmy Sony może nie być stroną w sprawie. Uprzejmie proszę o radę co zrobić, aby otrzymać zwrot funduszy za ten 3 rok serwisu ekstra, który się w zasadzie jeszcze nie rozpoczął i na który nie mam już laptopa. Uważam że sprzedawca, czyli autoryzowany sklep Sony Centre ponosi jednak jakąś odpowiedzialność z tytułu sprzedania mi dodatkowej usługi gwarancyjnej. Sprzedawca twierdzi że nie, gdyż pieniądze przekazał firmie Sony i to Sony powinna mi zwrócić pieniądze. Tylko ja tej usługi nie kupiłam od firmy Sony, ale od sprzedawcy czyli sklepu Sony Centre. Czy to czy i komu sprzedawca przekazuje potem pieniądze zwalnia go z odpowiedzialności za sprzedaną usługę? Czy mogę złożyć do sprzedawcy reklamację na sprzedaż usługi z żądaniem zwrotu poniesionych kosztów? Generalnie rzecz biorąc data zakupu od niego usługi nie przekroczyła jeszcze 24 miesięcy. W zasadzie usługa którą mi sprzedał nie jest już zgodna z umową, gdyż od niedawna nie z mojej winy nie jestem już w posiadaniu laptopa będącego przedmiotem tej usługi. Brak zgodności z umową pojawił się dopiero teraz, gdyż teraz wadliwy model laptopa się zepsuł. Uprzejmie proszę o informację, co można w tej sytuacji zrobić w kwestii pociągnięcia sprzedawcy do jakiejś odpowiedzialności za sprzedaną usługę.
Uprzejmie dziękuję za porady.
|