Koszty przesyłki za towar niezamówiony - Forum Prawne

 

Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Witam, Zamówiłem 2 zabawki w sklepie internetowym. Jedna była zgodna z zamówieniem, druga całkowicie inna (fabrycznie nowa, ale nie to którą zamówiłem). Pisałem do sprzedawcy ale zupełnie ignorował moje maile, telefonów nie odbiera. W końcu ...



Wróć   Forum Prawne > Pomoc prawna z zakresu prawa prywatnego > Prawo cywilne > Prawa konsumenta


Odpowiedz
 
08-10-2014, 11:45  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Witam,
Zamówiłem 2 zabawki w sklepie internetowym. Jedna była zgodna z zamówieniem, druga całkowicie inna (fabrycznie nowa, ale nie to którą zamówiłem). Pisałem do sprzedawcy ale zupełnie ignorował moje maile, telefonów nie odbiera. W końcu po którymś mailu wysłał numer RMA, polecił odesłać zabawkę wraz z dowodem zakupu i pismem reklamacyjnym przesyłką ekonomiczną. Jednak nie zaznaczył że na koszt odbiorcy. Ja spakowałem zgodnie z informacją - ksero dowodu zakupu, zabawkę i reklamację i wysłałem za pośrednictwem poczty na koszt odbiorcy. Na stronie jednak istnieje klauzula "nie przyjmujemy paczek na koszt odbiorcy" - jest to w sekcji "zwroty". W sekcji reklamacje nie ma nic o kosztach przesyłki, także nie wiem czy paczka zostanie przyjęta czy nie. Teraz pytanie - jeśli sprzedający nie odbierze paczki (czy w ogóle ma takie prawo jeśli z jego winy wysłał towar którego nie zamówiłem - to dlaczego mam jeszcze ponosić koszty odesłania zabawki) to co wtedy? Na poczcie poinformowano mnie że będę musiał zapłacić za wysłanie i zwrot.
Druga sprawa, że paczkę wysłał najdroższą opcją kuriera za 35zł mimo że paczka nie ważyła kilograma (powinna kosztować 15zł + 10zł za paczkę za pobraniem zgodnie z cennikiem - natomiast na fakturze napisał "waga 2kg" - zupełnie z sufitu - te zabawki tyle nie ważą - wysłane były zapakowane w folię i kawałek tekturki). Czy mogę domagać się zwrotu niesłusznie naliczonych 10zł?
Jako że po tym wszystkim wydaje mi się (co potwierdzają opinie, faktu usunięcia sprzedawcy z allegro - ale niestety to info znalazłem dopiero po zakupie) nierzetelny i nieuczciwy, może kombinować z wysłaniem właściwej (zamówionej) zabawki na mój koszt. Czy ma do tego prawo? Dlaczego miałbym ponosić dodatkowe koszty za jego błąd?

Pozdrawiam.
mike_123 jest off-line  
08-10-2014, 12:47  
FreeG
Przyjaciel forum
 
Posty: 8.467
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Cytat:
Napisał/a mike_123 Zobacz post
wysłałem za pośrednictwem poczty na koszt odbiorcy.
Jeśli coś reklamujesz to wysyłasz na swój koszt. Przecież najpierw sprzedawca musi się do tej reklamacji ustosunkować - przyjmuje ją jako zasadną lub odrzuca.

Dopiero jeśli żądania reklamacyjne zostaną uznane za zasadne, następuje zwrot kosztów związanych np. z przesyłką reklamacyjną.

Cytat:
Napisał/a mike_123 Zobacz post
w ogóle ma takie prawo jeśli z jego winy wysłał towar którego nie zamówiłem - to dlaczego mam jeszcze ponosić koszty odesłania zabawki
Ma prawo nie przyjmować przesyłki. Wysłał towar inny, a nie niezamówiony, ponieważ zabawki zamawiałeś. Jedna z nich jest jednak niezgodna z umową, co właśnie reklamujesz. Lecz zrobiłeś to w nieprawidłowy sposób.
FreeG jest off-line  
08-10-2014, 14:27  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Cytat:
Ma prawo nie przyjmować przesyłki. Wysłał towar inny, a nie niezamówiony, ponieważ zabawki zamawiałeś. Jedna z nich jest jednak niezgodna z umową, co właśnie reklamujesz. Lecz zrobiłeś to w nieprawidłowy sposób.
Obawiam się, że nie rozumiem Twojego uzasadnienia w pierwszym zdaniu...
Zamawiałem 2 zabawki, jedna z nich jest niezgodna z zamówieniem. Takiej zabawki nie zamawiałem. Czyli przykładowo zamawiasz lalkę i samochód, a przysyłają Ci lalkę i samolot. Czy zamawiałeś samolot? Co tutaj rozpatrywać? Gość wie co wysłał doskonale, ma fakturę, ma ewidencję co wysłał i komu. Reklamacja jest zasadna. Ja nie zwracam towaru bez podania przyczyny tylko oddaję to czego nie zamawiałem i oczekuję przysłania tego co zamówiłem. W przypadku zwrotu bez podania przyczyny (gdybym się rozmyślił) to oczywiste jest że wysyłam na swój koszt. Dlaczego z powodu nie mojej pomyłki mam ponosić dodatkowe koszty?
Jakby ktoś zamiast cukierków wysłał Ci dragi? Przyjął byś? Odesłał, czy sobie zostawił? Ja odsyłam, bo tego nie zamawiałem i żądam wysłania tego co zamówiłem i mam na fakturze którą zapłaciłem przy odbiorze (!).
mike_123 jest off-line  
08-10-2014, 14:35  
NagłaPomoc
Stały bywalec
 
Posty: 1.359
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Cytat:
Napisał/a mike_123 Zobacz post
Co tutaj rozpatrywać? Gość wie co wysłał doskonale, ma fakturę, ma ewidencję co wysłał i komu. Reklamacja jest zasadna. Ja nie zwracam towaru bez podania przyczyny tylko oddaję to czego nie zamawiałem i oczekuję przysłania tego co zamówiłem.
A skąd ten sprzedawca ma wiedzieć czy w paczce, którą nadałeś jest samolot, samochód czy cegła i w jakim jest stanie? Dopiero po odbiorze ma możliwość sprawdzić i ustosunkować się do reklamacji. Czy reklamacja jest zasadna nie jest w żaden sposób uzależnione od Ciebie i Twojego przekonania i woli. Jeśli reklamację by uznał to wtedy dopiero powstaje roszczenie o zwrot za wysyłkę, obecnie takie roszczenie nie istnieje.
NagłaPomoc jest off-line  
08-10-2014, 14:35  
FreeG
Przyjaciel forum
 
Posty: 8.467
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Może prościej. Kolejność jest taka:

1. Chęć reklamowania
2. Wysyłka
3. Oczekiwanie.
4. Decyzja sprzedawcy - ustosunkowanie się do żądań.
5. Reklamacja rozpatrzona pozytywnie/negatywnie - zwrot/brak zwrotu kosztów wysyłki.
FreeG jest off-line  
08-10-2014, 18:04  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Ok, dziękuję za odpowiedzi. Generalnie paczkę już wysłałem więc poczekam na finał sprawy. Sprzedawca doskonale wie co mi przysłał, wie że przysłał nie to co zamówiłem. Co do opinii że nie wie co ja odsyłam - zgoda. W każdym razie na moje x monitów przyszedł mail (szablonowy z systemu) żeby odesłać paczką ekonomiczną. To jakby pozwala mi domyślać się że na koszt odbiorcy, bo jeśli na swój to mogę wysłać nawet paczką lotniczą, nic mu do tego. Z drugiej strony - odesłałem towar niezgodny, więc tak czy owak reklamacja musi być uznana, więc i tak musiałby zwrócić za koszty odesłania. Chyba że zależy mu żeby grać na zwłokę. Z takim sprzedawcą (który w ogóle nie ma chęci rozmawiać i załatwiać polubownie sprawy) spotykam się pierwszy raz, dlatego może faktycznie nie zachowałem kolejności (wysłanie na swój koszt potem roszczenie praw do zwrotu kosztów). Przed wysłaniem paczki trochę poczytałem w necie i były opinie żeby odsyłać na koszt odbiorcy - tak też zrobiłem. Dziś wpadłem na to forum i postanowiłem zapytać jeszcze ludzi zorientowanych w prawie. Wiem już na przyszłość, choć to mocno zniechęca do zakupów online...
mike_123 jest off-line  
08-10-2014, 20:22  
NagłaPomoc
Stały bywalec
 
Posty: 1.359
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Możesz wysłać czym chcesz, ale po takiej informacji przysługiwać Ci będzie zwrot za paczkę ekonomiczną. Wysyłasz tylko pozornie na swój koszt, bo ten koszt jest Ci zwracany o ile reklamacja jest zasadna. Jeśli to zniechęca Cię do zakupów to dobrze czytaj też informacje w sklepach, bo często reklamacje też składa sie do centrali firm.
NagłaPomoc jest off-line  
09-10-2014, 20:30  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Właśnie dostałem sms że odbiorca nie przyjął paczki na swój koszt. Nie otrzymałem żadnej odpowiedzi na maila w którym informowałem go że wysyłam na jego koszt i podając kwotę (nie zaprotestował, nie przekazał, że nie przyjmie itd.). Nie odbiera telefonów, nie odpowiada na maile, sms. Teraz będę obciążony za przesyłkę do i z powrotem. Pytanie czy jak odeślę jeszcze raz na swój koszt, to czy mogę żądać zwrotu za przesyłkę której nie odebrał? Bo reklamację chyba musi uznać skoro na fakturze mam co innego niż przysłał. Jest to nieuczciwy sprzedawca i aż mnie korci żeby podać nazwę sklepu żeby przestrzec innych przed nim. Czytając opinie w necie jest sporo podobnych spraw do mojej. Towar niezgodny z zamówieniem i długie (2-3mies) wożenie się z właścicielem sklepu który totalnie olewa klientów. Moja wina bo musiałem szybko zamówić zabawki i nie zdążyłem poczytać tych przypadków ale sklep był b. duży i ma b. dużo pozytywnych (choć wydaje mi się że fałszywych) opinii. Generalnie chętnie zebrał bym kilku oszukanych w podobny sposób i razem złożył pozew zbiorowy, bo takie sklepy wg mnie powinny być eliminowane z rynku, a tym czasem nie jest to wcale łatwe wygrać z nieuczciwym sprzedawcą.
mike_123 jest off-line  
09-10-2014, 20:37  
teresamaria
Zbanowany
 
Posty: 57
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Sam siebie Pan ukarał, bo zastosował swoje "widzi mi się", zamiast zajrzeć do ustawy lub przynajmniej się poradzić kogoś przed wysyłką. Oczywiście, że nie należy się zwrot za transport tej niefortunnej paczki.

I czego dotyczą Pańskie lamenty? Jakie "wożenie się"? Przecież Pan NIE ZROBIŁ NIC SENSOWNEGO, by reklamację złożyć w sposób przepisowy.
teresamaria jest off-line  
10-10-2014, 07:12  
FreeG
Przyjaciel forum
 
Posty: 8.467
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Zalecam najpierw w sposób prawidłowy zareklamować towar. To jeszcze nie miało miejsca. Potem możemy dyskutować o praktykach sklepu.
FreeG jest off-line  
10-10-2014, 09:36  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Nie wiem skąd ta wrogość w Waszych wypowiedziach? Czy to ja tutaj zawiniłem? Czy ja jestem nieuczciwy? Popełniłem błąd - ok. ale ja zwróciłem się o poradę a nie o piętnowanie. Odnośnie zarzutu że zastosowałem swoje widzimisię to akurat jest Pan w błędzie - przed wysłaniem przesyłki zaglądałem na szereg forum gdzie wypowiadali się poszkodowani jak ja. Tam radzono odsyłać na koszt odbiorcy i podawano nawet podstawę prawną. Choć nie byli to prawnicy więc interpretacja mogła być taka jak moja (niesłuszna jak się okazuje). Tak też inni robili i skutecznie - ale może właściciel był normalniejszy i dało się z nim dogadać. W tym przypadku tak nie było. Interpretacje jak widać są różne. Natomiast dopiero po wysyłce przyszło mi do głowy zapytać na forum prawnym. Tutaj w zasadzie zamiast porad otrzymuję reprymendy. Nie jestem prawnikiem ale wiem że nieznajomość prawa szkodzi. Mam nauczkę i tyle. Towar był prawidłowo zareklamowany oprócz wysłania go na koszt odbiorcy. Próbowałem się bezskutecznie kontaktować mailem, telefonicznie i smsowo. Dopiero po n-tym mailu dostałem jedno zdanie "proszę odesłać paczkę". W którymś z maili zapytałem wprost "co z kosztami przesyłki" - nie dostałem żadnej odpowiedzi, więc zacząłem szukać po forach. Tutaj jednak nie nie było to jasno określone że najpierw mam wysłać na swój koszt potem żądać zwrotu kosztów. Było powiedziane że sprzedający pokrywa wszelkie koszty w przypadku gdy jest to reklamacja a nie zwrot. Niestety nie jestem prawnikiem jak już pisałem i złapałem się na takim kruczku prawnym. Niestety odnoszę wrażenie że w tym kraju większe prawa mają ludzie nieuczciwi. Sprzedający czekał aż paczka dojdzie, nie odebrał jej - nie informował mnie wcześniej że tego nie zrobi choć informowałem go że zamierzam wysłać. Także po prostu chciał mi dać nauczkę żebym nie fikał chyba i poniósł za karę dodatkowe koszty że ośmieliłem się zareklamować. Tyle w temacie. Jeśli kolejna odpowiedź ma piętnować moją niewiedzę w zakresie prawa - to na prawdę dajcie sobie spokój.
mike_123 jest off-line  
10-10-2014, 10:19  
FreeG
Przyjaciel forum
 
Posty: 8.467
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Nie ma żadnej wrogości, czy piętnowania. Zwyczajnie poinformowałem o poprawnym złożeniu reklamacji. Ty opisujesz wiele nieistotnych w tym przypadku rzeczy, jak opinie innych klientów, relacje sprzedającego z nimi i inne trudności.

Prawda jest taka, że obowiązek sprzedawcy w skontaktowaniu się z Tobą będzie istniał dopiero przy poprawnej reklamacji. Takowa zawiera poprawne żądania reklamacyjne. Jeśli był to zakup konsumencki to obowiązuje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Żądaniami mogą być naprawa lub wymiana - nie zwrot gotówki, bo na tym etapie ustawa nie daje tej możliwości, i do tych żądań sprzedawca musi się ustosunkować w ustawowym terminie 14 dni. Jeśli przekroczy ten termin, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
FreeG jest off-line  
10-10-2014, 13:59  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.
mike_123 jest off-line  
28-10-2014, 11:13  
mike_123
Początkujący
 
Posty: 8
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Temat niestety nie zakończył się jeszcze - co prawda po długich bojach sprzedawca przesłał towar który zamówiłem ale nie zwrócił kosztów przesyłki (wysłałem finalnie na swój koszt). Nie odpowiada na maile, nie odbiera telefonów. Co w tym przypadku? Czy jest jakikolwiek sposób żeby go zmusić do zwrotu kosztów przesyłki? Ofc wiem, że zapłaciłem frycowe i nie otrzymam kosztów przesyłki którą wysłałem na koszt odbiorcy a której nie sprzedający nie odebrał, ale chcę odzyskać przynajmniej koszty odesłania reklamowanego towaru. Wiem że takie cwaniaczki wychodzą z założenia że nikt do sądu o głupie 9,50 nie pójdzie - ale ja poszedłbym choćby dla zasady, tyle że nie wiem czy ma 100% wygranej i czy 100% pewności że kosztami sądowymi będzie obciążony sprzedający. Dlaczego kupujący muszą się wozić z nieuczciwymi sprzedawcami? Dlaczego nie jest to skutecznie ukrócone prawem? Co z tego że jest przepis - ale żeby wyegzekwować swoje trzeba iść do sądu i wozić się z tym pewnie parę miesięcy. Gdyby jeden z drugim za takie przekręty dostał parę tysi kary to takich nieuczciwych sprzedających było by mniej na rynku.
mike_123 jest off-line  
28-10-2014, 11:28  
FreeG
Przyjaciel forum
 
Posty: 8.467
Domyślnie RE: Koszty przesyłki za towar niezamówiony

Wyślij wezwanie do zapłaty, wzory znajdziesz w sieci. Podstawa prawna:

USTAWA
z dnia 27 lipca 2002 r.
o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
Przepis prawny:
Art. 8.
(...)
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca
ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
FreeG jest off-line  
Odpowiedz

Podobne wątki na Forum Prawnym
Wątek
§ Nieprawidłowy towar - kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej (odpowiedzi: 10) Witam, Chciałem zapytać, kto ponosi koszty przesyłki zwrotnej towaru, który przyszedł do mnie bo go nie zamawiałem. Chodzi o olejki zapachowe,...
§ Towar niezgodny z umową cywilnoprawną, kto zwraca koszty przesyłki? Ile mam na zwrot? (odpowiedzi: 14) Witam, zakupiłem telefon na allegro przez Kup Teraz. Zapłaciłem przedpłatą 80zł + 10zł za przesyłkę. Telefon ma niesprawny moduł dźwiękowy. Chcę go...
§ Faktura za niezamówiony nocleg (odpowiedzi: 11) Mam następujący problem. Niemiecki park wodny przysłał mi fakturę za rzekome zamówienie noclegu na który nie przyjechałem. Faktura jest na moje imię,...
§ Niezamówiony towar.. czy się mylę? (odpowiedzi: 10) Mam pytanie trochę nietypowe w tej kwestii. Otóż mniej więcej w grudniu/styczniu dzwoniłam do pewnej firmy i pytałam o dostępność towaru X....
§ Towar niezgodny z umową - koszty przesyłki (odpowiedzi: 5) Witam. Kupiłem buty w sklepie internetowym. Po odpakowaniu okazało się, że buty mają skazy. Po skontaktowaniu się ze sprzedawcą okazało się, że nie...
§ Allegro- towar inny niż zamówiony, kto ponosi koszty przesyłki (odpowiedzi: 2) Witam, tak jak w temacie. Zamówiłam towar na allegro, konkretnie rowerek dla dziecka, miał być na prezent urodzinowy, ale przysłano mi w innym...


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 16:27.